6 veckors med snål mattillgång

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mintur
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 12:07

6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mintur »

Hej igen! \:D/

Jag var här på forumet för ett par år sedan när jag kurade min förstfödde, uppnådde förståss fina resultat och sovit skönt i 3 år!!

Nu har vi fått vår lilla tjej och har haft SM i bakhuvudet sedan hon föddes för snart 6 veckor sen! Det fungerar för det mesta riktigt bra! Hon är snäll och glad! :P

Det som bekymmrar mej är dock att hennes lågproducerande mor inte kan ge henne tillräckligt med mat, det så att säga räcker bara till "varmrätten", speciellt kvällstid. Vilket leder till lååååånga kvällsamningar, ibland 4-5 h :roll: med tupplur emellan... Detta skulle ju inte vara ett problem i sig om det inte vore så att hon vägrar flaska, så jag kan inte ta till tillägg!!! #-o Om jag lägger henne till natten utan att vara proppmätt så blir det två amningar istället för en som hon annars klarar!! Två amningar är ju ingen fara med en sån liten...men jag vet ju att hon gärna annars äter bara en gång bara maten skulle räcka dagtid!! Dock är jag ju medveten om att nästa ökningsperiod är på intågande!! :shock: Vad gör jag då?!

Jag försöker höja produktionen hela tiden men utan resultat...dricker 1 liter amningste/ dag, vilar, dricker! Pumpar är det ingen ide med för det kommer INGET när jag gör det...fungerade inte heller förra gången.

Med storebror fick jag ge upp vid två månader av trassel-amning...

Till saken hör att jag börjar snart på en fortbildning då jag hamnar att vara bort typ 6 h i två dagar... Hur gör jag då med denna flaskvägrare?!?!

Vi tränar med flaskan nästan varje dag men icke...hon vet var äkta varan finns! Vi har 8 olika flaskor som hon ratat, ömma järngreppet använder vi oss av men icke. Försöker vara lugn och ha attityden av självklarhet...men det räcker att hon känner nappen mot munnen så blir det gallskrik! Liite bättre går det med pappa men inte så att hon verkligen skulle dricka något, mest i misstag! Enda gången något går ner så är om man får henne att dricka i sömnen, men det fungerar typ 30 % av gångerna och då dricker hon kanske 30 ml...

Så tankar och erfarenheter och tips mottages med tacksamhet av ni kloka människor! [-o<
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
mintur
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 12:07

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mintur »

Ups...inlägget kom visst två gånger!?

Hur var det man gjorde för att få in födelsetiden för lilltjejer där nere? Har glömt... :roll:
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
mintur
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 12:07

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mintur »

Hittade signatur inställningen!!
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av Sarisparis »

Hej och välkommen tillbaka :D

Grattis till lillasyster :heart:

Vad härligt ni verkar ha det, kan tänka mig att storebror har brâda dagar nu ocksâ med allt som lillasyster inte kan göra själv (hämta blöjor, serva mamma i allmänhet =D> ).

Mina flaskerfarenheter är inte mycket att skryta med, tyvärr, men vi har ju flera proffs här pâ forumet sâ du kanske fâr fler svar. I väntan pâ det, har du sett vâr(a) eminenta flaskmatar(t)râd?
mintur skrev:Till saken hör att jag börjar snart på en fortbildning då jag hamnar att vara bort typ 6 h i två dagar... Hur gör jag då med denna flaskvägrare?!?!
Lita pâ att hon inte kommer att lâta sig svältas ihjäl. Om ni hâller mattiderna nâgorlunda regelbundna (3-4 timmar mellan mâlen) sâ ökar ni chanserna att hon är 'lagom' hungrig när det matdags vilket kan underlätta.
Jag hade en liten mjölksvacka med son nummer tvâ i samband med resa. Han helammades, men under resans gâng sâ drog min kropp ner pâ produktionen :^o . Jag blev superorolig och min attityd flög all världens väg sâ när sonen dessutom inte "ville ta" flaskan sâ tog jag helt enkelt fram en liten tesked och skedmatade honom (det tar tid, men det gick ner :roll: :lol: ). Kanske kan vara nâgot att ha i bakfickan, kanske kan vetskapen om en joker till och med räcka för att ni ska fâ till den lugna fina trygga attityden som upplyser barnet om att "det är sâ här man gör när man äter". :wink:
mintur skrev:Hur var det man gjorde för att få in födelsetiden för lilltjejer där nere? Har glömt... :roll:
Helt rätt att inte spara onödig information i hjärnan i tre âr :shock: :lol: Gâ in pâ Kontrollpanelen (uppe till vänster), sen Profil och till sist Ändra signatur. Tack :D

Glöm inte att ni har en ganska liten tjej och att lite slingrande pâ vägen mot den perfekta bebistillvaron hör till. Kvällstrassel är nâgot fâ undkommer, hur mycket mjölk man än har. Ett tips mot det är annars tidigare läggning, det var som funkade hos oss varje gâng det trasslades. Vid tvâ mânader var allt efter klockan âtta helt för sent.

:heart:

PS Sâg precis att du hittat signature, lâter mitt svar stâ kvar ändâ, kanske kan hjälpa nâgon annan. :mrgreen:
mintur
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 12:07

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mintur »

Tack för svaret! Vi har jobbat vidare nån vecka nu men läget är ungefär det samma. Ingen flaska och på gränsen till för lite mjölk i mamma. Men vi klarar oss iallafall... [-o<

Nu börjar det ju vara på sin plats med ett schema till lilltjejen! Jag har redan tjuvstartat lite med 1½-2-1½h schemat för att se om det skulle passa henne...som ett light-schema som har kunnat skifta på 30 min. Det verkar fungera ganska bra för henne, åtminstone sömnmässigt! =D>

Det som jag har lite svårt att få till är maten, hon äter bäst nyvaken. Jag trugar tills hon inte vill ha mer, pausar lite, bjuder igen inom timmen...men hon totalvägrar äta mer. När det då blir dax för läggning är hon inte tillräckligt mätt för att somna... :?: :!: Hur gör jag då? Har kvar ammningen före läggdax en stund till... :?: Har bytt blöja innan jag lagt henne så hon ska vara vaken vid läggdax. Tills hon klarar att få i sig tillräckligt på första gången :?: Problemet blir ju då att det inte går tillräckligt länge mellan amningarna eftersom hon helst äter nyvaken...inge bra spiral det där... :roll:
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av Tutan »

Hejsan! :D
mintur skrev: Nu börjar det ju vara på sin plats med ett schema till lilltjejen! Jag har redan tjuvstartat lite med 1½-2-1½h schemat för att se om det skulle passa henne...som ett light-schema som har kunnat skifta på 30 min. Det verkar fungera ganska bra för henne, åtminstone sömnmässigt! =D>
Vad härligt! :D Bra jobbat! :thumbsup:
mintur skrev: Det som jag har lite svårt att få till är maten, hon äter bäst nyvaken. Jag trugar tills hon inte vill ha mer, pausar lite, bjuder igen inom timmen...men hon totalvägrar äta mer. När det då blir dax för läggning är hon inte tillräckligt mätt för att somna... :?: :!: Hur gör jag då? Har kvar ammningen före läggdax en stund till... :?: Har bytt blöja innan jag lagt henne så hon ska vara vaken vid läggdax. Tills hon klarar att få i sig tillräckligt på första gången :?: Problemet blir ju då att det inte går tillräckligt länge mellan amningarna eftersom hon helst äter nyvaken...inge bra spiral det där... :roll:
Med min lilla tjej, som nu är 6 månader, gick vi successivt över till ersättning från att hon var ca 1 månad. Mest för att det var praktiskt att kunna sätta pappan att mata. Jag tyckte också att hon inte "ville" ta flaskan först men det som funkade för oss vara att 1. Köpa MAM-flaskor med deras nappar 2. Ha en attityd av självklarhet när jag satte mig med flaskan. Minns att jag satt och tittade ut och pratade för mig själv. Alltså låtsades vara upptagen med annat. Det tog nog några dagar innan hon fattade galoppen :wink: -

Vi hade faktiskt också protester när det var dags för påfyllning vid 6-8 veckor. Jag trugade å trugade. Hon fäktade med armarna å blev arg. Till slut fick jag lita på att hon faktiskt var mätt och jag la henne för att sova och hon sov gott. Jag gav henne förutsättningarna för att äta och ville hon inte så ville hon inte.
Jag tycker du ska fortsätta mata henne när hon är som piggast, som nyvaken och utnyttja hela matningstiden, eventuellt att pröva att dra på det ytterligare en liten stund för att se om det går ner nåt mer :wink: .

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mintur
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 12:07

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mintur »

Tack för ditt svar, det hjälpte lite att lita på att när hon inte vill ha så är hon mätt, även om jag tyckte hon ätit så kort tid. Men jag tror att det var pga av att mjölken steg och hon behövde inte lika lång tid på sig innan hon var fulltankad. #-o :D
En annan nöt jag knäckte var att om hon är trött vägrar hon äta, hur hungrig hon än må vara så...ingen mat mer än en timme efter sovpass, då går det som bäst. =D>

Mjölken steg väldigt för en vecka sen ungefär, det fanns i överflöd och lillan sov sitt första 8 h pass för 3 nätter sen!! :D [-o< Det är jag jätteglad för!

Men iom att hon sovit så länge så har mjölken sinat igen...så nu är vi tillbaka på långa amningar igen... Igår kväll åt hon nästan konstant 17-20.00 och klarade inte natten fullt lika bra som tidigare nätter. Vaknade kring 3 istället för 4 och var vrålhungrig, morgonen blev oxå lite tidigare är vanligt trots stor påfyllning kl.3...

Sista luren har oxå krånglat, somnar inte om efter 45-skarven...

Så...tror ni amningen ställer om sig till 8 h nätter eller borde jag köpa en ny pump (gamla gick sönder) och pumpa innan jag lägger mig? Hur har ni andra gjort som helammat?

ps. har haft paus med flaskträningen, tänkte att mor och dotter skulle "glömma" det som varit för att börja om från början men ny attityd så att säga.... :roll:
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
mintur skrev: En annan nöt jag knäckte var att om hon är trött vägrar hon äta, hur hungrig hon än må vara så...ingen mat mer än en timme efter sovpass, då går det som bäst. =D>

Mjölken steg väldigt för en vecka sen ungefär, det fanns i överflöd och lillan sov sitt första 8 h pass för 3 nätter sen!! :D [-o< Det är jag jätteglad för!
Vad härligt att knäcka nötter! Vad bra att du kan läsa av henne så bra :thumbsup: . Skönt för er att få sova så lång natt :D !

Om du svarar på hennes ökade efterfrågan genom att amma mer så är min uppfattning och erfarenhet från andra mammor här att din mjölkproduktion kommer att hänga på och öka, men att det kan ta några dagar. Så mata på du! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mintur
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 12:07

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mintur »

Hej igen alla kloka! :!:
Kan ju börja med att säga att dottern är nu snart 6 månader, jag ammar fortfarande (några mängder med flaska är det inte tal om) men hon äter oxå fast föda, 2 stadiga potatismål och lite fruktpure till mellis och gröt till natten, innan amningen.

Hennes schema nu är:
7.00 Väckning + amning
8.45 sova 45 min
10.15 lunch (hemgjord pure + amning)
11.30 sova 2 h
13.45 mellis (fruktpure + amning)
15.40 sova 20 min
16.30 middag (hemgjord pure + amning)
18.15 gröt
18.30 amning (oberoende hur mycket gröt hon ätit innan så
ammar hon 30 min innan jag lägger henne)
19.00 sova natt
(nattmål någon gång mellan 03.30-05.30)

Okej nu till området jag behöver lite inspiration och pepp till:

Ni ser att hon ännu äter en gång per natt, hon har haft tendenser att sova över det sista nattmålet, men det har svängt på en natt. Orsaken till att jag ännu inte tagit bort nattmålet har varit det faktum att hon ammat och jag inte har kunnat bedömma mängden mat hon fått i sig, jag har kännt mig för osäker helt enkelt... och av erfarenhet så vet man ju att det är inget bra utgångsläge... :roll:

Men nu känner jag att det är dags! Har läst i BB men känner att jag behöver lite pepp och någon att bolla tankarna med innan jag kör igång! Så erfarenheter och tips mottages med tacksamhet! :P

Sen till huvudbry nr.2:

Jag vet att det kanske anses vara i tidigaste laget, men jag känner att 2 lurar kunde fungera bra för tösen. Är det bäst månne att införa båda de förändringarna samtidigt isåfall?
Hon har nu svårt att somna på förmiddagsluren och är väldigt pigg när man lägger henne... samt att hon vaknar en del på nätterna för tillfället, hon somnar dock oftast om själv. Hon är överlag väldigt snäll och gråter i princip alldrig!! Ett väldigt lättskött och glatt barn!! :lol:

Men hur kunde ett 2 lursschema se ut för en sådan liten?

12-45-2 ? Men hur får man då till måltiderna?

eller

12-1,5-1,5 ? Kunde kanske vara bättre...?

Vad säger er erfarenhet?
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Några tumregler jag brukar använda som nog besvarar dina frågor:

:arrow: Småfolk kring halvåret kan äta precis hur mycket riktig mat som helst om de bara får chansen!

:arrow: Inför alla förändringar på ett bräde!

:arrow: Med Attityden av självklarhet kan man åstadkomma underverk!

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6 veckors med snål mattillgång

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag säger precis som Sara Milana:mer mat :D . Öka på portionerna så kan du skippa amningen på lunchen och middagen + ev mellis och bara amma morgon och kväll.

Jag hade gett matpuré(grönsaks/kött) + fruktpuré till både lunch och middag.Sonen åt en burk av varje här :wink: . Fruktpuré är lite tunt till mellis, gröt eller yoghurt mättar lite bättre. Sen amning till frukost och nattslurk, så småningom kan du komplettera med gröt eller macka också till frukost.

Har du provat att ge ersättning i pipmugg? Kan vara en bra måltidsdryck t.ex om du vill fortsätta att amma.

Angående att ta bort nattmålet och ändra schema så ja, allt på en gång. Det finns ju både tröttisar och piggisar, så det är ju möjligt att det funkar med 2 lurar redan för din tjej #-o . Vilket av dina schema som är bäst, ja det vet nog du bäst själv. Försök att skjuta fram lurarna lite så det inte blir ett jättevakenpass på eftermiddagen. Risken med 1.5-1.5 är att hon inte sover så länge som hon ska på andra luren, för att hon redan haft en långlur #-o ...Måltiderna lägger du som vanligt med 3-4 timmars intervall, de behöver inte ligga direkt i anslutning till lurarna ju. Det kan dock vara bra att fylla på lite extra innan långluren. Och nattmålet verktygar du bort, buffar eller ramsar beroende på vilket ni använder er av.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"