Vagtimmen - *lite uppgivet* :-(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tete

Vagtimmen - *lite uppgivet* :-(

Inlägg av Tete »

Hej!
Jag tänkte bara höra hur era vargtimmar sett ut efter kuren? Jag vet att vargtimmen kan sitta i i veckor, men när borde det börja ljusna lite iaf? Attityden börjar helt klart svikta här :(

Vi började "kura" för ca 2 v sedan just pga jätteproblem med vargimmen. Dagarna, sova 45 min fm och 1,5-2 tim mitt på dagen, sitter bra sedan länge. Men 04-04:30 vaknar lilleman, gnölar, bajsar ofta (vi byter så gott det går i sängen), småpratar till 05 ca och skriker sedan. Vi serverar en pangramsa precis som vi hör att han vaknat till och låter honom sedan vara, men runt 05:30 börjar han gallskrika så då lägger vi lägger tillrätta och ramsar igen. 06:30 är det morgon, ibland har han somnat om då, ibland somnar han inte om alls (då vagnar vi honom till en 5-minutare).

MEN DET ÄR JU INGEN SKILLNAD NU JÄMFÖRT MED FÖR TVÅ VECKOR SEDAN!!!?? Med undantag av någon enstaka natt är han vaken 1,5-2 tim på vargtimmen, utan undantag :?: :?: :shock:

Tete med lilleman, 10 mån
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Jag kommer inte med nån tröst för dig utan hakar på samma tråd. Vi började kura för 2 v sen, knappt. Nils vaknar 05.45 varje morgon. Vi gör som ni, när han vaknar får han en pangramsa och sen låter vi honom vara helt (för på natten sover man ju), men istället för att lugna sig så blir frågorna mer och mer högljudda och ledsna :cry: . Vet inte hur vi ska bete oss längre. Vet inte hur länge man kan vänta innan man tar upp honom, för han fortsätter och fråga ledset. Uppenbart ger vi fel svar. Morgon är kl 07.

Annars funkar det bra för oss också, lite strul med kvällsluren.
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vi hade vargtimmestrul i ca 1,5 månader. Han var dock aldrig lessen, men vaknade en eller två timmar för tidigt, var vaken länge. Bajsade nästan alltid. Vi bytte faktiskt INTE blöjan. Han har dock inte anlag för röd rumpa, och han somnade om trots detta... (Nu har han IGEN börjat vakna för tidigt, efter att ha sovit till väckning i två månader...)

Läs mer om vargtimmen, och sök på forumet, det finns massor skrivet om detta. Det som gäller är ju svara DIREKT och avvakta sen i det längsta. När väl omsomnandet funkar så är nästa steg att uppvaknandet också försvinner. Det dröjde ett bra tag för oss det också.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Du ska inte gå in och lägga tillrätta - då fastnar du. Budskapet är "på natten händer ingenting" och det är precis det du inte förmedlar genom att gå in. Istället blir det underhållning och man fastnar.

:idea: Låt honom vakna och avvakta. Skriker han upp sig ordentligt serverar du en pangramsa när han toppar. Avvakta sedan. Han kan somna om själv och du ska se till att få ett omsomnande - om än för 5 minuter - oavsett om det är en timma efter vanlig god morgon. Detta för att ge honom en vision om hur detta med vargtimma och omsomnande funkar. Han måste få smaka på omsomnandet för att förtså vad som "förväntas". Då kommer han snart att vakna, prata lite (upp till 45 minuter) och sedan somna om själv :D ! Vakentiden kommer att minska efter hand men det är helt ok att ligga och småmysa för sig själv en stund på morgonkvisten för att sedan sova en stund till innan det är riktig morgon!

:D Lycka till!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag hänger på här. Min Agnes har varit jätteduktig flera nätter i rad och sovit utan ett enda knyst. Dock vaknar hon litelite för tidigt, ca 5-10 minuter före minusmarginalkvarten. Jag försöker verkligen låta henne vara (hon är nöjd och glad, pluddrar och låter till en början, men blir så småningom alltmer missnöjd). Ska jag också kämpa på med omsomnande? Vill så gärna belöna henne för att ha sovit hela natten, men vill ju å andra sidan inte att det ska bli tidigare och tidigare och tidigare.....

Synpunkter?

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D 5-10 minuter innan marginalkvart hade jag absolut gjort morgon! Precis så som du tänker :thumbsup: ! 8) Jag hade inte ens noterat 30 minuter innan god morgon.... Men inte mer än så för en kurbebis!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Du är sååå bra, Mammut Maria! Jag sällar mej till skaran som tillber dej :lol:!

/P
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för det :wink: :lol: !

:idea: Till alla andra som läser detta så gäller detta i Piggelins fall - när barnet vaknar glatt = utvilat. Vaknar det ledset kan det ha legat vaket under vargtimman och är således på väg att somna om igen och behöver hjälp. Ledsna barn ska alltså ta en lur till. Glada barn låter man vara om de vaknar så som Piggelin beskriver! Sunt förnuft och egen känsla är aldrig fel 8) :wink: :lol: !
Etienne

Inlägg av Etienne »

Mammut Maria skrev::D Tack för det :wink: :lol: !

:idea: Till alla andra som läser detta så gäller detta i Piggelins fall - när barnet vaknar glatt = utvilat. Vaknar det ledset kan det ha legat vaket under vargtimman och är således på väg att somna om igen och behöver hjälp. Ledsna barn ska alltså ta en lur till. Glada barn låter man vara om de vaknar så som Piggelin beskriver! Sunt förnuft och egen känsla är aldrig fel 8) :wink: :lol: !
Ville bara säga att jag tyckte att det var ett väldigt bra inlägg för som med allt annat måste man även använda magkänsla och sunt förnuft. Det handlar egentligen om att lära sig hitta sitt barns knappar och hur man ska "balansera" ramsan så att man varken överdoserar eller "underdoserar" (kom inte på ngt bättre ord :mrgreen: ). SHN och Anna tillhandahåller ju bara verktygen och inte manualen som jag ser det. Eller, rättare sagt, som jag insåg i natt :lol:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

hmmm... fast Isak kunde (förr) vakna vid 4 och vara glad...i alla fall till att börja med... knappast utvilad, även om han själv trodde det...
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Fast Mammut Maria sa ju att upp till en halvtimme (dvs. dubbelkvart) innan var OK, inte mer än så! Jag strävar alltid efter att inte ta upp henne innan marginalkvart.

/P
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

ja det är klart. sorry, läste slarvigt. Make sense.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Angående kvartar hitan och ditan tidigare i tråden....

:D Som jag ser det så tillhandahåller SHN-kuren (AW) det förhållningssätt som i sin tur gör verktygen funktionsdugliga. Utan rätt förhållningssätt funkar inte verktygen. Så är det. Det är känsla och attityd av självklarhet (förhållningssätt) som avgör hur man hanterar verktygen och hur kuren i sin tur fungerar. Schema och verktyg utgör själva basen men det är förhållningsssättet som får saker och ting att hända!

:idea: Varför jag lyckas få till det hela är inte för att jag är så jäkla bra på att ramsa i olika tonarter eller på "rätt" ställe eller håller på schemat till 100% :shock: . Nej - det handlar om att jag har en övergripande tro på mig själv, barnet, situationen och på sömnens betydelse för en bra förälder/barn-relation. Ja, hela familjerelationen :heart: . Alla behöver vi sömn för att fungera och kunna tänka/agera på ett vinnande sätt i vardagen. Allt detta bidrar till att förhållningssättet jag har är likställt AW:s. Men jag är övertygad om att om Anna och jag skulle kura samma barn samtidigt så skulle vertygtsanvändandet vara olika. Både gällande tidpunkt för ingripande och i själva verktygandet. Helt säkert :!: Men förhållningssättet skulle vara det samma och därför skulle vi lyckas lika väl båda två. Helt säkert :!:

:idea: Av den anledningen så är det ju alldeles självklart att man ska "modifiera" eller "köra en egen variant". Något annat är otänkbart i min värld! Det kan enligt mitt sätt att se det inte bli på annat sätt - vi är inte alla AW eller Mammut som tur är :roll: (....och inte ens vi är oss själva alla dagar :wink: ) utan alla är ju sina egna personer. Vad SHN-kuren bygger på är att vi alla är olika - men mer lika än olika. Det är likheterna man tar fasta på när det gäller att förstå varandra i mellanmänskliga relationer. Som i Barnaboken t ex. Man ska ta in kunskapen som på olika sätt förmedlas och införliva den i sig själv - då blir kunskapen till egen visdom! Då blir förhållningssättet rätt och man lyckas med att hjälpa sitt barn att sova skönt om natten.

:idea: Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att sova lugnt om man "hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut" :shock: - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv! Absolutamente :!:

:D Därför ska man vara så påläst att man kan ta kunskapen till sig och förankra i sin egen personlighet samt att våga agera som egen person i kurens alla moment - inte en kopia av AW eller Mammut. Ni vet hur det är med dåliga kopior... :wink: :lol: Om jag kan så kan jag lova att alla andra också kan - jag är bara en Mammut bland alla andra.... :wink:
Jenny

Inlägg av Jenny »

=D> Mycket bra och roligt skrivet! :lol:
I salute you.
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
Ingela

Inlägg av Ingela »

Hej
En fråga bara...Om de nu som min lille pojk gjorde i början, men verkar ha slutat med :? , jagar upp sig ordentligt trots ramsan.
:twisted: Han vaknade något arg, jag står utanför och ramsar, hör hur arg han blir, sparkar i spjälsäng och skriker argt :evil: Jag ramsar, men han reagerar inte. Jag lät honom ligga och vara arg en stund och skriken la sig, nu var han bara småsur och detta var en timma innan uppgång..Jag ramsade lite då och då, men han grät tills timman var slut och då tog jag upp honom, då var han ledsen och snorade och surade ett tag.
:?: Hur länge in på morgonen innan uppgång kan jag ramsa, när han gråter och uppenbarligen vill sova mer?
:?: Ska jag aldrig gå in till honom, trots om skriken blir högre och han argare?

Jag har ju märkt att jag inte gör så mkt nytta i rummet när han vaknar och är arg för han går då inte och hantera eftersom han sparkas och skriker...Vill vara redo och säker om det skulle hända igen...
Är lite handfallen...
Mamma till två pojkar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"