Jag gillar tanken med att barnet ska vara med i de dagliga sysslorna och känna sig behövd tidigt. Jag har en pojke på 10 månader och vi gör en massa saker tillsammans, tvättar, städar, handlar osv.
Men enligt barnaboken borde han vara med när jag lagar mat med, men det tycker jag är jättesvårt. Det går ju bra att packa upp matkassarna. Och när "vi" skalar potatis och sånt brukar han få sitta på diskbänken och hjälpa till.
Men så fort jag sätter på spisen tycker jag det är svårt att ha honom där. Måste ju passa supernoga och då får jag ingenting gjort. Han vill inte sitta i sin barnstol bredvid. Är för liten för att stå på en stol. Jag kan ha honom i bärsjalen, men då är han ju inte specieltl delaktig.
Hur gör ni?
10 månader ska hjälpa till
Hej
Vera är två år och jag har fortfarande med henne väldigt begränsat när det gäller matlagning. Jag är otroligt orolig för att hon ska bränna sig så jag blir bara nojig. Det funkar helt enkelt inte för mig. Så hon kan få hälla i något ibland, röra i gröten och krydda, thats it.
Däremot när vi gör gröt så sitter vi på golvet med kastrull, gryn och decilitermått och sedan får Vera ösa. Sånt går ju även med en ganska liten. Efter det får hon dammsuga upp alla gryn som hamnat på golvet.
/LO
Vera är två år och jag har fortfarande med henne väldigt begränsat när det gäller matlagning. Jag är otroligt orolig för att hon ska bränna sig så jag blir bara nojig. Det funkar helt enkelt inte för mig. Så hon kan få hälla i något ibland, röra i gröten och krydda, thats it.
Däremot när vi gör gröt så sitter vi på golvet med kastrull, gryn och decilitermått och sedan får Vera ösa. Sånt går ju även med en ganska liten. Efter det får hon dammsuga upp alla gryn som hamnat på golvet.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
Vi har en ganska så stor arbetsplatta där Emilie alltid satt och kunde hjälpa till utan att kunna nå spisen. Jag hade så att säga spisen till vänster, i mitten var maten som skulle lagas och på höger sidan om mig satt Emilie. Däremot fanns risken att hon skulle trilla i diskstället
Jag tyckte att det var en vanesak för efter ett tag slutade jag vara orolig att hon skulle trilla ner. Idag är hon ju förstås alledeles för stor men nu står hon på en stol bredvid mig.
Men om Du inte har den möjligheten att han sitter någorlunda säkert på arbetsbänken, så är kanske en "bumbo-stol" (kolla, det finns en tråd under rubriken "Barnasaker") något för Er?
Jag tyckte att det var en vanesak för efter ett tag slutade jag vara orolig att hon skulle trilla ner. Idag är hon ju förstås alledeles för stor men nu står hon på en stol bredvid mig.
Men om Du inte har den möjligheten att han sitter någorlunda säkert på arbetsbänken, så är kanske en "bumbo-stol" (kolla, det finns en tråd under rubriken "Barnasaker") något för Er?
-
Gäst
Hej,
vi hade en Bumbostol och använde den flitigt. Men jag skulle inte köpa den till en tiomånaders eftersom det är stor risk att han kan ta sig ur den nu. Det blir en falsk trygghet att ha honom i den då. Sen kommer de inte åt saker som ligger på bänken heller utan man måste ge dem saker. Det är bättre att låta honom sitta direkt på bänken nu tycker jag. Snart kan han säkert stå på en stol med dig bakom/på sidan istället.
Men Lovisa är inte med så mycket i matlagningen heller, mer i förberedelserna kanske. Men det blir mest diskning och plocka i och ur diskmaskinen och jobb med tvätten.
vi hade en Bumbostol och använde den flitigt. Men jag skulle inte köpa den till en tiomånaders eftersom det är stor risk att han kan ta sig ur den nu. Det blir en falsk trygghet att ha honom i den då. Sen kommer de inte åt saker som ligger på bänken heller utan man måste ge dem saker. Det är bättre att låta honom sitta direkt på bänken nu tycker jag. Snart kan han säkert stå på en stol med dig bakom/på sidan istället.
Men Lovisa är inte med så mycket i matlagningen heller, mer i förberedelserna kanske. Men det blir mest diskning och plocka i och ur diskmaskinen och jobb med tvätten.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ok. Då ska jag inte köpa en sån. I dag var han med och det gick bra. Jag såg till att han var distraherad av saker borta vid vasken hela tiden så att han inte skulle krypa bort till spisen.
Han fick hjälpa till att öppna och stänga flaskor och burkar. Och att ge mig svamparna som skulle delas och lite sånt.
Men det dröjer nog inte länge innan han tröttnar på kranen och vill undersöka kastrullerna. Jag blir såå nervös.
Vill gärna höra fler hur ni gör. Så att jag får lite inspiration.
Han fick hjälpa till att öppna och stänga flaskor och burkar. Och att ge mig svamparna som skulle delas och lite sånt.
Men det dröjer nog inte länge innan han tröttnar på kranen och vill undersöka kastrullerna. Jag blir såå nervös.
Vill gärna höra fler hur ni gör. Så att jag får lite inspiration.