10 månaders - minskat sömnbehov - 2 el. 3 dagpass

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenni

10 månaders - minskat sömnbehov - 2 el. 3 dagpass

Inlägg av Jenni »

Hej Anna!
Jag har tyckt mig märkas ett minskat sömnbehov hos min lilla tjej.
Nu sover hon som följer (el. ska sova)

7.30 morgon
10-10.20 sova
12.30-14 sova
16.30-16.50 sova (ibland är hon så tungsoven så jag låter henne sova 30 min)
19.30 natt

fm- och em-passen minskade jag ner fr. 45 min till 20 min för inte så längesedan. Men ändå kan jag höra henne vaken i en timme el. mer på natten alt. att hon vaknar en timme tidigare på morgonen.

Lättast vore att göra natten 11 tim istället, men jag kämpar för 12 tim. Storebror sover nämligen fortfarande minst 12 timmar. Och så fort vi har renoverat deras blivande gemensamma rum ska de dela rum hade vi tänkt och då tyckte jag att det skulle vara smidigt om de sov lika länge, eller? Så att inte han blir väckt av hennes morgon el. läggning menar jag.

Min uppfattning är att hon inte kan hålla sig vaken med humöret i behåll längre än hon gör nu. Men är det den invanda sömnklockan måntro?? Alltså kan jag vänjahenne vid längre vakenperioder?

Jag funderar på:
2 dagpass à 45 min
el.
20 min. + 45 min + 20 min

Egentligen skulle jag :lol: vilja ha ett längre 1,5 tim. pass, men det känns inte som det håller. Då blir det ju inget kvar till något/några övriga pass. Så länge jag behåller 12-tim.natten alltså.

Need advices!!
Kan man senare köra ihop det till ett 1,5 tim.pass??

Tack för att du finns! Tack vare dig har jag hjälpt en kompis till bättre nätter, och snart två till.
Den bästa gåva man kan ge nyblivna föräldrar (istället för babykläder och så'nt) är din Barnaboken!

Hängivna hälsningar fr. lille Olivers mamma
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
strax innan 10 månader ändrade vi från 3 till 2 lurar på dagen. Efter det fungerade allt mycket bättre! Jag hade också intrycket att Lovisa inte skulle orka vara vaken så länge men det gick bra.

Vi har 2.5 timme vakentid på morgonen med välling, ensamlek ca 1 timme och sen lek och frukost med oss. Ofta vaknar Lovisa dock för tidigt men hon ligger och pratar för sig själv och vilar så det är ok. Vi har nog lite mycket sömn på schemat som det är men det känns som om hon ofta behöver det.

Förmiddagsluren är på 1.5 timme.

Lunch. Sen är hon vaken 3,5 timmar. Eftersom hon kan få en liten svacka i det här passet, passar vi på att gå ut och åka pulka eller åka vagn eller något annat "avslappnande". Sen brukar hon få ny energi. Mellanmål och så är det dags för em-sömnen efter ett tag.

Eftermiddagsluren är också på 1.5 timme men här ska vi nog dra ner på sömnen snart.

Sen är hon vaken 3 timmar innan det är läggdags vid 19. Då är hon trött och vill gärna sova!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Vi har också en plutt på 10 månader. Vi kör på:
12 timmar natt (19.30-7.30)
Ibland vaknar han lite före väckning, men ligger då och myser för sig själv. Han sover i samma rum som sin storebror och de har samma "nattider". Funkar jättebra och de verkar tycka det är mysigt att dela rum.
45 min lur på förmiddagen (9.30-10.15)
För det mesta jättetrött här och somnar gärna.
2 tim lur på eftermiddagen (13-15)
Storebror på 2 år vilar middag samtidigt (1,5 timme). Måste ha dem att vila samtidigt så jag hinner jobba :D . Här följer alltså ett långt vakenpass för lillen, men det har funkat bra.

P.S. Lillen jobbar som bäst HÅRT på att lära sig gå. Idag tog han sina första fyra stapplande steg :D :shock: . Hans nya hobby är allstå nu att STIGA UPP i VAGNEN :roll: ...
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Viso

Inlägg av Viso »

När vi kurade lillkillen var han 9 månader och hans schema var enligt följande:
7.15 morgon
10.30-12.00 lur1
15.00-15.45 lur 2
19.30 läggdags

I princip följer vi fortfarande samma schema nu när han är ett år. Morgonen börjar lite tidigare sen en tid tillbaka och senaste luren börjar lite senare. Tycker det fungerar bra.
Jenni

Inlägg av Jenni »

Tack för alla svar! :D
Nu kör jag på det här:
45 min
45 min
30 min
12 tim. natt
Det blir ju 14 timmar!
Sedan drar jag ihop två pass när hon klarar av att vara vaken längre.
Jag får leva med att inte ha någon sammanhängande "egen" tid ett tag.

Tjingeling! :D :D
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

:D Och tack för alla dina varma ord, Jenni :heart:
(Jag har varit på resa.)

:D Går det finfint :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"