Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej igen,
har några frågor :?: :?: :?:

1. om jag lägger henne kl 15.00 på em- luren är 45 min, och hon "pratar" bort 15 min, ska jag ändå väcka 15.45, fast hennes sovtid blev 30 min??? Allt för att ligga steget före o väcka...

2. kan missad rap störa nattsömnen?

3. tror hon är lite förkyld, är det bara att köra på på natten iaf?

Tänker mkt som vanligt... :roll: :roll: :roll:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Dumlekolan skrev:1. om jag lägger henne kl 15.00 på em- luren är 45 min, och hon "pratar" bort 15 min, ska jag ändå väcka 15.45, fast hennes sovtid blev 30 min??? Allt för att ligga steget före o väcka...
Du har alltid marginalkvartarna att ta till, de är till för att användas. Allmänt tycker jag att man ska sträva efter att lurarna blir lika lânga som naturliga sömnpass (20 min, 45 min, 1,5 timme...) och se till att väcka i "skarven". Sâ i det exempel du beskriver sâ skulle jag ha väckt 16.
Dumlekolan skrev:2. kan missad rap störa nattsömnen?
Nja, skulle jag säga. :-k Om en rap sitter pâ tvär sâ lär du fâ bud om det vid läggningen, tror jag i alla fall. Det är ingenting jag funderat över eller râkat ut för, kanske nâgon annan har nâgot klokt att säga?
Dumlekolan skrev:3. tror hon är lite förkyld, är det bara att köra på på natten iaf?
Om hon är täppt i näsan skulle jag hjälpa henne med det först och främst (alltsâ ta upp och tvätta, skvätta i lite koksalt...). Men med attityden att man som sjukling behöver sova extra mycket, även om man kanske behöver lite mer stöd än vanligt.

Jag säger som Irmasmamma: Så satsa allt på att vila när hon sover, försök ta bakslag med en nypa salt och lägg MASSA krut på vakentiden. Gå ut och ha roligt med er! Sjung, dansa, SKRATTA ihop! Upptäck världen!

Fokus pâ vakentiden, sâ att sömnen blir den vila den är tänkt. Inte ännu en programpunkt (som mamma bävar lite för [-X :wink: ).

:heart:
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Så var det fredag, vad det rullar på, ja snart blir det nog vår också! Men maffiga snöflingor har vi haft här på ön idag, och jag o grabbarna har sparkat fotboll ute på vår allmänning.

Jo, lillan kan vara lite svår att lägga, ställer en massa frågor eller tar tid på sig, och det kan gå en 10-15 min, och du skriver, att väcka vid 15, men det är bara det, som idag, så somnar hon 15.10 och vaknar själv 15.40, ramsar jag då så blir hon hysterisk. Men som i förrgår, när hon somnade på 3 min, så kunde jag väcka henne efter ca 45 min...hm...

Jag bävar kanske inte inför långluren men jag är inte heller 100 avslappnad. Hon har lyckats med att somna om efter 1.5 timma, men idag vaknade hon efter 1.5 timma, somnar om, men vaknar igen efter en kvart...och SKRIKER, jag avvaktar men det tilltar, jag ramsar o så hålls det på i 20 min innan hon tystnar. Där känner jag mej otillräcklig, det är svårt att ramsa 15 min innan luren är "slut", vad kan man göra nästa gång??? :?: :roll:

Trevlig helg. I kväll kommer maken hem, för att vara hemma 10 dgr innan det blir utbildning i Sthlm igen. :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Underskatta inte vikten av husljud! Låt inte lillan få en chans att missa att du finns där i närheten och håller vakt, så kan hon lugnt och tryggt somna/somna om. Den här åtgärdslistan brukar jag ge till våra barnvakter:

1. Gör ingenting
2. Husljud
3. Ramsa
4. Gå in och kolla, buffa/solfjäder, ramsa ut

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Husljud ja! Har kommit på mej själv sista tiden att jag haft det alldeles för tyst, kanske velat haft lugn o ro själv då jag varit trött, och sagt till barnen att ta det lugnt...men får ändra på det NU, radio eller musik och fortsätta livet som vanligt, så Nomi just vet, att livet inte stannar för att hon somnar, det är luuugnt!
Hon somnade vid 15 på em, vi har på radion och pratar på som vanligt (oh jisses vad skönt att slappna av i det o babbla på). Lite för tidigt vaknar Nomi-trollungen och jag tänker, vad synd...hon skriker och mamman har lite is i magen och avvaktar ENORMT, höjer radion lite och skalar potatis, och ungen somnar om...och 15.45 får jag väcka henne, så SaraMilana - jag ska inte underskatta husljud, verkligen inte, och så slipper jag nog magkatarr också, för vem tusan vill tassa på tå hemma (det roliga är att i höstas tänkte jag inte så men nu efter jul fick hjärnan sig ett spratt tror jag)...
Men jag tror att jag nog ramsat för snabbt o när jag börjat, så har hon blivit skitsur, för somna om kan hon JU själv JU!!!

Livet är spännande! Ha en fin kväll. Här blir det lite vin o tapas med darlingen snart. KRAM!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart!! :D :thumbsup: =D> :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jisses. Magsjuk Nomi och mamman är också dålig. Hon har inte kunnat behålla nåt i matväg, stackarn...så vi får se hur natten går...
jag har aldrig varit magsjuk i hela mitt liv...det är det värsta tänkbara, verkligen, och man tycker inte att en 5 mån bebis ska behöva få det...
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Någon som varit i denna sits och har nåt klokt att komma med?
Hur gör man på natten, jag tänker att magen är ju inte mätt, men jag kan ju inte ge mat på natten för då lär hon ju kräkas upp allt, och jag som kurat bort nattmål. Svårt. :x
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hua för magsjuka! :( :shock: :-& Hoppas ni kryar på er snabbt. :heart:
Jag tänker som så att vid sjukdom gäller undantagstillstånd! Särskilt magsjuka, då det är enormt viktigt att få i sig tillräckligt med vätska.
Ammar du fortfarande? Isåfalla är ju BM en höjdare på natten. Annars äppeljuice och/eller vätskeersättning.
Och sen när liten slutat kräkas (dagtid förstås): blåbär, rivet äpple, vitt ris och annat milt för magen.

Sen när ni är friska igen blir det inga problem att styra skutan rätt igen! :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Fy för magsjuka!!! :evil: Ang mat på natten, det finns faktiskt vissa undantag som bekräftar regeln tänker jag. :wink: Jag har erfarenhet både av magsjuka och små barn med allergikräkningar. Dels är det inte säkert att liten vaknar alls på natten! :shock: men om liten kräkts massor och vaknar hade jag nog matat lite gran eller gett lite vätskeersättning och tänkt att undantagstillstånd gäller när det gäller att få i sig vätska. Sen är det bara snabbt tillbaka på banan när magsjukan är över.

Kram och krya på er. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Oj då, men vi var ju överens i alla fall :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jag ammar inte. Och jag har googlat lite och ringde även 1177 idag, där sa de att det var bäst med vatten o på nätet står det vätskeersättning. Idag fick hon lite potatis, morot, och majsvälling, men allt kom upp. :x :cry:
vi får se hur det fortlöper under natten, kanske att man får ge henne lite vatten med sked om det skulle behövas.

Jo, jag ska väl inte stressa upp mej för det, att allt skulle vara förlorat för att hon får magsjuka, det går nog att styra skutan åt rätt håll sen, huu...
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
videunge

Inlägg av videunge »

Vätskeersättning skulle jag säga. men vatten går det med. sök på nätet ( typ 1177.se) så finns recept på egen eller köp på apoteket. sen är knepet att ge vääääldigt lite i början och lite oftare i stället. vi pratar kanske om ngn tesked i taget när det är som värst. :wink:

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Go kväll,

vi ser ljuset efter denna magsjukeblätid...peppar peppar är vi på bättringsvägen, men REJÄLT drygt har det varit. Vi får väl ta det piano några dagar till.
Nomi har kunnat behålla maten idag, hoppas att hon inte kräks i natt. Och lite piggare har hon varit, igår var hon väldigt missnöjd...lilla tjejen. Men, nu på kvällen var hon jättearg o det tog nog en minst 20 min innan hon somnade, förmodligen övertrött kan jag gissa, klockan hann bli 19.15 när det var dags för läggning, tog tid att lirka i 1 dl välling, mer vågade jag inte ge, kanske hon var lite mer hungrig...nåväl, hon somnade.

Trött kram från mej! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Styrkekramar till dig! :heart:

Nä, magsjuka vill man inte ens önska sin värsta fiende. Vi fick det i början på hösten när min lilla S var 6 månader. Hon klarade sig bra då och sov sig igenom natten, hon hade kräkts rejält efter middagen. Vi ville ha koll på henne under natten så vi flyttade in spjälsängen till oss igen under några nätter. Magsjuka är ju verkligen speciellt - verkligen Undantagstillstånd!

Hoppas det har vänt och att ni har det värsta bakom er. Bra att ni skyndar långsamt! :thumbsup:

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"