Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Ja, det var ju ett riktigt bajs-strul det där... :? Vad bra att du är så medveten och klok att det blivit lite underhållning av det hela och försöker lösa det på olika sätt. Jag förstår att det inte är kul att låta liten ligga med bajset i en timma, speciellt inte om han blir arg. Och byter du så blir han nöjd och somnar om, var det så?

Jag tycker också min dotter bajsar rätt mycket just nu, de är ju nästan jämngamla våra två. Hon har rätt ofta också bajsat när jag tar upp henne på morgonen. Men de äter ju väldigt mycket också, och ut ska det ju :lol: . Det jag försöker, om det går, är att om jag ser att hon är på väg att bajsa när vi sitter vid matbordet, så skyndar jag mig, tar av henne kläder och blöja och sätter henne på toaringen på toan. Ofta kommer det i toan.

Jag gör det för att jag vill undvika bajsblöjor och få henne att lära känna sin kropps signaler samt att hon bajsar kanske mer (färdigt) om hon får sitta och trycka en stund. Sen kommer det självklart bajs i blöjan ändå under dagen. Ah, det kanske inte var nåt bra supertips för dig just nu men ett alternativ på hur man också kan göra med allt bajsande.

Smörjer du med nån salva, typ Inotyol, inför natten för att skydda lilla rumphuden?

Rådet med frukten kan ju vara värt att pröva tycker jag, iallafall att minska ner på fruktintaget.

Nåt mer konkret råd att ge gällande bajseriet har jag inte just nu att ge. Du kan pröva sökfunktionen om se om du får nån bra träff där.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Hej !:)
Ja, det var ju ett riktigt bajs-strul det där..
Ja, visst är det :roll:

I några mornar nu har han bajsat typ mer runt 06:30 eller tom 06 45 och sedan legat o gnölat eller pratat tills kl 07 när jag tar upp honom...inte så farligt då tänkte jag....vi är på väg åt rätt håll :) Men så i morse vaknade han redan 06:20, förmodligen av att brorsan var uppe på toa, tände och släckte lampan, öppna o stängde dörrar. Det började med prat och sedan lite gnäll... men eftersom det har vart ganska lugnt nu ett tag tänkte jag att han slumrar säkert om... men icke utan lille minigrabben blir gööör sur. När man liksom inte är förberedd på det blir man lite osäker på vilket verktyg man ska ta till så jag ramsade mitt i allt men det gjorde han bara ännu argare så jag gick upp och började sätta på kaffe o ta gårdagsdisken men uff så Aaaaaaaarg man kan va!!! Ja, och jag kom liksom helt av mig och började tänka på vad rödbrun frätande bajsen var igår och den är säkert så nu också och den gör säkert jätte ont att ligga med i rumpan. Tankarna skenade iväg som sagt så mitt beslut var givet....Jag går in och byter!! In i svarta rummet, vänd på barnet... byt... lägg tillbaka, buff och ut ... hugha..
Och byter du så blir han nöjd och somnar om, var det så?
Ja, så brukar det va och det var ju den reaktionen jag var ute efter. Men jag kom ut ur rummet med en helt normal till utseendet och dessutom väldigt liten bajsblöja (så ifall den lilla kunde stört så mycket, det vet jag inte?) och lämnade efter mig en ursinnig bebi. Jag går och sätter på radion och hämtar storebror som har svårt att sova sig igenom ljudet och då blir han iaf tyst men jag har ingen is kvar i magen (vet egentligen inte om jag hade någon från början) och klockan är dessutom nästan sju så jag räknar till 10 och går in och tar upp. Krabaten skiner upp som en sol och det känns ju trots allt skönt att han klarade av att växla humör såpass fort:) Sådana här mornar vill man ju undvika alltså. Undrar om det kan va 8 månaders morgon ångest ? :(

Hur som haver så ..
Det jag försöker, om det går, är att om jag ser att hon är på väg att bajsa när vi sitter vid matbordet, så skyndar jag mig, tar av henne kläder och blöja och sätter henne på toaringen på toan. Ofta kommer det i toan.
Det tycker jag låter som en väldigt bra idé !! :thumbsup: För jag tror det är där problemet ligger....han bajsar inte färdigt...utan liksom små bajsar lite här och där.
Och kul att du nämner det för jag läste just precis om detta i wermlands tidningen här om dagen att i västvärlden har barn blöjor längre och längre upp i årena och att precis som man märker att ett barn är hungrigt eller trött kan man läsa signaler på både kissnödighet och bajsnödighet.
Provade aldrig detta med storebror men han var duktig på att bajsa färdigt i blöjan...en stor doning en gång om dagen men så på eget bevåg blev pottan intresant redan vid 11/2 och sedan han var två har vi inte fått på någon mer blöja fast att mormor envisades med att det kanske var bra på natten ;)

Jag ska iaf helt klart prova det och hoppas på att han på detta sätt kanske bajsar färdigt ordentligt och på så vis får ur sig allt på dagen :D

Tack å tack!

kram Joanna
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"