Vill inte bajsa längre...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Vill inte bajsa längre...

Inlägg av neaswanson »

Ni duktiga mammor här inne.. Hoppas kunna få lite råd från er.

Min numer ganska stora gosse, Torsten, är 2 år och 9 månader nu har slutat med blöja och har varit torr på dagen sedan i somras. Det har gått riktigt bra både med kissandet och bajsandet med väldigt få olyckor. Han är även torr på natten sedan ca en månad tillbaka. Går jättebra det också.

MEN.. För drygt en vecka sedan så började han säga att han inte vill bajsa mer. Inte alls.. Inte på toalett och ingen annanstans heller. Han vill bara inte säger han. Det resulterade i att han höll sig i några dagar. Kom endast lite småskvättar i rumpan då och då.. Han var uppenbart nödig men ville inte. Jag började ge honom laktulos för att slippa förstoppning. Han dricker det för att det är gott och vet inte vad det är till för. Förstoppning undvek vi men det kom en jätteladdning i byxorna.

Efter den dagen så har det varit problem med bajseriet. Vi lyckas ibland på toaletten men sen kommer det i byxorna igen. Han sitter mer än gärna på toaletten så det är inte det som är problemet. Kan lätt sitta i 30-40 minuter och pilla med telefonen eller någon bok eller så och det är också i de stunderna som bajset kommit rätt. Men han säger alltså inte till längre utan vi får aktivt sätta honom på toaletten när vi tror att det är dags.

Som i morse.. Då ser min man på honom att det nog är dags snart men sonen säger bara att; jag vill inte. OK tänker pappa. Vi väntar lite.. Men då säger han till efter en stund att; nu vill jag bajsa.. Men då har det redan kommit i kalsongerna. Har lite svårt att inte bli irriterad fast jag egentligen vet att jag inte ska.. Det känns bara så medvetet gjort.

Det har inte skett någon förändring det sista. Allt har varit lugnt och harmoniskt normalt. Detta bara kom.. Vad är det som händer och varför blir det såhär? Vad ska vi göra? Bara låta det vara? Se glada ut och torka upp utan att prata om det? Prata om det? Muta? Ta honom till toaletten vid jämna mellanrum eller låta honom vara? Jag ställer mig alldeles frågande i detta då det varit så problemfritt innan..

Har ni några tips?
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vill inte bajsa längre...

Inlägg av SusanD »

Hej,

det här med bajs är ju ett hett ämne. Om nu allt har funkat bra med bajseriet tidigare så kan man ju kanske härleda detta till att han är på väg in i trotsen. Eller så beror det på något annat. Egentligen kan det ju kvitta vad orsaken är utan det gäller att komma tillbaka till ordningen.

Jag hade nog inte lagt så mycket krut på att diskutera saken med sonen, det är lätt att det blir en stor grej av det och att man fastnar i "vill inte".

Hjälp magen på traven med lösande kost så han inte blir hård i magen, precis som ni gör. Fråga inte om han behöver bajsa utan vänta ut honom, kommer det i byxorna så får han ta rätt på det själv, med viss hjälp av er. Ta av sig kalsongerna, skölja av dem i handfatet, stoppa in dem och annan tvätt i tvättmaskinen och sätta på den. Duscha av sig bajset( och här gäller det att duschen inte övergår i någon rolig lek utan det ska bara duschas för att bli ren) tvätta sig ordentligt med lite assistans och sen ta på sig rena kläder. Det ska liksom bli ett jobb med att ta rätt efter sig och så småningom blir det tillräckligt jobbigt så han väljer att bajsa på toaletten istället.

Banna inte, diskutera inte utan konstatera bara att Oj där skulle ju inte bajset komma. Då får du ta hand om det.

En snart treårig kille kan göra väldigt mycket själv, de är otroligt kompetenta så sätt barnet i arbete, se till att han har viktiga uppgifter att göra under dagarna, att han behövs. Fokus kommer flyttas från bajseriet till viktigare saker.

Återkom gärna och berätta hur det går för er.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Vill inte bajsa längre...

Inlägg av neaswanson »

Hej och tack för ditt svar!

Kan glädjande meddelade att det löst sig :) Det tog ca 1,5-2 veckor innan det var som vanligt igen. Hur vi gjorde? Ja.. Jag bestämde mig för att inte göra det till MITT problem. För det hade satt sig på hjärnan för mig.. Jag kunde knappt tänka på nåt annat. Jag la alltså hans bajsade åt sidan och bestämde mig för att ge det två veckor innan jag bytte strategi. Gav honom laktulos varje dag och sen hade jag faktiskt en belöning.. En del till hans brio järnväg som han så gärna ville ha. Den la jag högst uppe på hyllan i badrummet.. Och jag tror den var en del i att det faktiskt lossnade. Han tittar på mig på ett speciellt sätt när det är dags och när jag såg den blicken så sa jag "kom Torsten, du vet ju att du får tåget.. Det är värt det. Vi leker massor sen". Tillslut gick han med på det.. Fick återfall några gånger men som sagt var så släppte spärren efter hand.

Mycket märkligt och väldigt lärorikt. Nu bajsar han som om ingenting hänt.. Säger till i tid och det har inte skett en enda olycka sedan dess och ingen laktulos behövs :)
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vill inte bajsa längre...

Inlägg av SusanD »

Vad skönt att det löste sig.
Jag tror ofta att man gör det till sitt eget problem och vips så är det gigantiskt.

Att ha något att muta med fungerade ju bra, eller något att sträva efter kanske man ska säga.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"