Om ni tycker att detta passar i nån annan tråd som jag redan har, så flytta det bara. Jag tyckte inte det fanns nån som passade.
Det här kan verka som en konstig fråga. Vår pojke har fortfarande lite svårt att äta matbitar fast han är 14,5 månader. Han äter helst mosad mat, och på sistone har han velat börja använda skeden själv och både kladda med och försöka få in i munnen (med varierande resultat)....
Han äter ingen välling eller gröt. Så här kan en dag se ut:
Kl 7.30 Mosade fiskbullar och potatis-/ grönsaksmos, vatten. Äppelmos och grädde.
Kl 11.30 Köttfärssås/pölsa och potatis-/ grönsaksmos, vatten/mjölk. Efterrättspuré och grädde.
Kl 15 Smoothie/små fruktbitar (som man får mata honom med)
ca kl 17 äter vi och han sitter med och får smakbitar från våra tallrikar
Kl 18 Kycklingfärs och grönsaksmos, vatten/mjölk. Efterrättspuré och grädde.
Det här med mosad mat känns ju bebisaktigt, men jag har ju flera bekanta med barn i samma ålder och (mycket) äldre som fortfarande får välling i nappflaska. Det borde väl också vara lika bebisaktigt som mosad mat, eller? Håkan har inte använt nappflaska sedan han slutade med ersättningen vid fem månader. Jag ska tillägga att jag inte mosar maten fullständigt längre, bara med gaffel. Förutom om det är hårdsmält mat som ugnsstekt kyckling, då måste jag mixa den. Hårda småbitar går inte.
Det blev flera frågor.