Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Sarisparis »

Men vilket bemötande :shock: :evil: Jag hoppas att du tar denna "kritik" med en stor nypa salt och att du lyckas hålla huvudet kallt mitt i allt detta. Och att ni snart får fatt på den svindyra ersättningen. [-o<

Vilken lycka för lille dunderklumpen att han damp ner just hos er, ni som den hårda vägen fått lära er hur man allra bäst tar hand om såna här känsliga små magar. Men inte kan det vara roligt eller lätt för det alla gånger.
videunge skrev:han försöker lilla skatten :heart:
och han har finfin hjälp av er. Ni kommer att fixa det här, skickar en hel massa energi till extra hjälp.

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er :D

Tack Sarisparis :heart: precis det där behövde jag.

När jag blir ifrågasatt så där så blir jag själv helsnurrig till slut och funderar på om det verkligen är så att jag inbillar mig. Nu har jag lugnat mig och insett att nej det gör jag inte tyvärr. Barn skall inte må dåligt bara för att de är för små för att säga hur de mår! Det är slitigt att vara allergiförälder. Bara alla dessa grytor. även om vi försöker äta samma sak så blir det ofta något extra. bröd får bakas hemma då inte något finns att köpa och likadant med ev kaka även om det är något som inte ofta förekommer. Men det som sliter allra mest är när jag inte blir trodd av omgivningen. allt från "men han kan väl inte vara allergisk, det syns ju inte! " ( nej han får mat som han tål...) "AAAALlla barn kräks och har ont i magen och blir prickiga ibland"
( kanske i onödan? :roll: ) liiiite mjölk gör igen ting!, åh vad det är synd om honom som inte får ordentlig mat... ( vad är det för fel på kött fisk ägg potatis, ris, fett grönsaker frukt...vaddå riktig?) Då känner jag mig ensam.

DAgen har varit skaplig men liten mycket trött. 1h pass lite drygt bara vaken förutom sista kvällspasset som blev från 17- 20,30 men då rymdes en 45 min powernap mitt i då han blev för trått för påfyllning. försökte väcka i 20 min skarven och hade klockat så fint så men nex den gubben gick inte :^o :lol: från att ha vaknat i varje 20 min skarv till att vara totalt oväckbar. nåja jag föredrar det senare. :wink: så summan av kardemumman så slutade och började vårt dygn precis lika som igår. det börjar lukta lite ordning på saker och ting. =D> [-o<

stor kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

HEj

Doktorn lät väldigt vänlig när han förklarade för mig att jag har fel... :(

För det första är förstoppning inte ett symtom på allergi ( trots att det står med som symtom på varenda infolista som finns :roll: )

Prickig kan man vara ändå...

kräks gör alla i bland...

bebisar skriker...

man kan inte reagera på tillägget för det är så ovanligt att man gör det...

problemet är bara förstoppning egentligen. :shock:
Är det någon som har en unge som blir prickig när de inte kan bajsa? säg till jag är nyfiken. han tyckte inte att vi skulle pröva annan ersättning trots att liten blir sämre när han får den. han fick rejält med ersättning i torsdags och efter det blev han så hård i magen och skrek och tappade aptiten fulständigt. han sov mest men sov oroligt. ammade gjorde han bara nyvaken. försökte man mata igen så skrek han. då blev det ju mjölk över och jag kunde ge den i stället för tillägg med resultat att prickarna försvann. nu är vi inne i moment 22 då vi har fått lös på förstoppningen tillräckligt för att magen skall fungera någorlunda men kommit in i en ökningsperiod. liten är 7,5v. jag vill egentligen inte ge tillägget då jag inte litar på det men samtidigt så blir liten inte mätt. ni som var med innan i min andra tråd vet ju att jag funderade på att inte amma alls och det känns jättetungt nu att ha ansvaret för att försöka försörja detta lilla liv som jag inte riktigt räckte till för förut och dessutom försöka öka och veta att jag inte har ngt vettigt att ta till vid kris.

samtalet slutade med att han skulle be vår dr som vi har med mellanpojken ringa i morgon. men jag har ite så mkt förhoppning ang det. pratade med henne innan liten kom och hon ser tillägg som absolut nödlösning. amning är det som gäller. är så trött just nu. jag vill bara att liten skall få vara en liten glad och mätt bebbe. det faktum att jag misstänker havre och vete sa jag ite enns. försökte förklara att det var mitt tredje allergibarn så frågade han om de visat positivt på pricktest. Då sa jag att de var för små för att det skulle ge utslag ( det är osäkert att pricka så små barn) det var det enda som gällde. det man kan mäta. sa att vi gjort provokationer som tydligt visade allergi men han verkade inte riktit köpa de. varför skall det vara så krångligt när man är liten. om en vuxen känner att han eller hon inte mår bra av att äta något så hittar han alternativ kost. varför skall det vara annorlunda för bebisar.

kram från en mycket ledsen mamma
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tetz »

Nämen hövva, Videunge! :cry: Jag blir så ledsen för er skull. Skickar en jättekram! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Det är ju jättetråkigt att du skall bli bemött med detta från läkarkåren, på detta viset. :twisted:

Jag hoppas du orkar slåss lite till och att du får den där ersättningen till slut. Annars, gå till en annan läkare! Man har rätten att välja!

Jättekram på dig och försök få lite sömn i dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Tack hörni :heart:

läkare inte ringt. vet inte om jag är glad eller ledsen. fegisen i mig tycker på ett sätt att det är skönt för jag tycker att det är så jobbigt att behöva re i att JAG inte mår bra för att försöka få tag på ersättning som liten tål. jag menar det har väl inte en doktor med att göra? dom tycker förmodligen att jag kan låta ungen dra upp produktionen och helamma... jag helammar gärna om jag VET att det finns något att ta till vid KRIS. annars blir jag superstressad ( just nu ja :roll: ) speciellt nu i ökningsperioden. men varför måste man berätta det för läkaren som har hand om mitt barn? känns som att " förlåt förlåt, jag kan inte helamma mitt barn som fru doktorn tycker. kanske inte orkar, lat är jag med..."
vad då ta ut problemen i förskott :roll: men jag är av den känsliga typen och blir jag arg så börjar jag gråta i stället och det är jag rädd för. för arg är jag. på att allt skall vara så förjordat krångligt! :evil:

nog gnällt!

efter en ytterligare tur med ont i magen, kolikskrik och tillslut fick jag honom att amma så han lugnade sig hade vi en underbar stund på em. Maken och de stora var och fikade i skogen och bara jag och lillen var hemma. upp med ungen på en filt på bordet i köket och satte i gång att baka bröd. vårt glutenfria bröd jag bakar själv då inget som finns i affären tåls har den fördelen att det bara rörs ihop enkelt. man behöver inte kladda och knåda. Det är bra när liten bebis skall vara med. då kan man lätt bryta. Vilka stora ögon när jag hällde i mjöl och salt. Och aldeles stilla och log gjorde han när han fick känna lukten av brödkryddor. och så lite avbrott för gos och kel. efter det gick han och lade sig med min senaste favoritskiva i högtalarna. lugnet lade sig. En liten stund av precis så som det skall vara med liten bebis.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tutan »

Hej på dig! :D

Tråkigt att läsa att lillkillen inte mår helt hundra hela tiden men jag imponeras av din tro på det du tror är det bästa för honom. =D>

Och vad är det för läkare som inte har fattat att helamning inte alltid funkar och kan vara en pina för många mammor .
Skämmes på dom! :evil:

Styrkekramar till dig! :heart: =D> :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

TACK!

okej plötsligt händer det :shock: pga kaskadkräkningar ( och prickar i hela ansiktet... :roll: ) i går kväll så tog det ett bra tag innan liten ätit i kapp. många powenaps blev det innan till slut vi somnade för natten vid 22.30. mat vid 01,30 men sen var liten så trött att han inte vaknade förrän 05,30 och då var det försent med mat och han fick lite hjälp att sova förbi det. vagnade två gånger och sen morgon 07! behöver jag säga att jag till andra målet har en hungrig grabb :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

nu vill vi faktiskt ha lite beröm 8-[ För det första har vi lyckats med någon sorts helamning så gott det nu går :roll: med påföljden att liten börjar bete sig som en riktig liten SM-veteran :mrgreen: =D> igår körde han fina lurar på 2+2+ strulig 1,5 lur och en powernap på 20 min. Där tog han sig vatten över huvudet och kvällen blev trött men men så är det ibland. Nattning blev på hans bestämda initiativ kl 19.30 vilket jag tyckte var en rimlig begäran. Han fick en upptankning ( då han på kvällen var lite för trött för att äta) kl 21. nattmål kl 01 och morgon vid 07.30 pip! Avbrott för att fixa fria luftvägar gjordes dock vid 5 snåret...stackars täta näsa.

i morse hade jag en glad och nyfiken liten grabb som minsann hade tid att le ett gigantiskt tandlöst leende mot sin trötta mor. vem smälter inte för det? 1,5h höll han ut första vakenpasset och det skall bli spännande att se hur dagen artar sig. Han han visserligen bli liiiite för trött och jag fick vagna lite men det var inte mycket och nu sover han sött.

prickig? nix! 8) Och ett "vad var det jag sa" lurar på tungan. :roll: men nej man kan inte bli allergisk mot ersättning. jaja.

Storasyster har lärt sig att själv byta på ( båda faktiskt) småbröderna. Hon insåg att det behövdes när mellanbror behövde ny blöja när jag ammade. Lillskrutten fixar hon också i princip själv men kan behöva lite hjälp att fixa med kläderna efteråt. Vi har ocskå flyttat runt på bordet i köket för att å in en kökssoffa. Nu sitter helt plötsligt storasyster brevid mellanbror och får hjälpa honom att dela maten, vilket är bra för hon behöver nya utmaningar vad gäller social delaktighet.
Annars har det varit mycket disk i familjen. För det första så får vi ju alltid laga specialkost och hur mycket vi än försöker att äta samma sak så finns det gränser för vad de icke allergiska klarar. Mina pannkakor utan ägg mjölk och mjöl tex... :roll: :lol: Skall tillägga att dom faktiskt är helt ok och Olof äter som en häst.

Det finns väll aldrig ett lämpligt tillfälle att en disk maskin skall gå sönder men dagen före jul tyckte jag var bra dumt. nu börjar vi komma in i handdiskrutinen :roll: :lol: . storasyster brukar hjälpa mig att diska och mellanbror sorterar sedan ner den i lådorna. ibland får jag leta lite efter någon sak som han inte riktigt visste vart den skulle ligga men det gör ingenting. han verkar också tycka att min organisering i lådorna inte var dom skulle. numera ligger alla besticken åt andra hållet. men nu är det han som är kung över bestickslådan. igår fick lillebror ligga på en filt på diskbänken ovanför när mellanbror sorterade bestick ner i lådan. det var spännande minsann. :D

vid skötbordet har jag och syster klistrat upp div bilder. lillens favoriter är en gul nalle som jag ritade med stor svart nos och röd mage och inne i öronen. Storasyster var lite orolig att liten inte hade ngn nalle så hon tyckte att vi skulle sy en. Du har ju gul fleece mamma! Då tyckte jag att HON kan väl sy en. så det skall vi göra nu. försenad julklapp och jag tror liten blir jätteglad.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

=D> HURRRRAAAAAAA!!!! =D>

Lita ALLTID på mamma hjärtat, jag vet att du har rätt. Detta har du bevisat om och om igen.

KRAM!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej och hå!

vi har försökt att helamma sedan i fredags men han blir inte mätt så dagarna är struliga. Däremot har liten kommit på hur skönt det är att sova 5h på natten i sträck! =D> duktig liten. LIten är oerhört mycket gladare och piggare utan ersättningen. han orkar vara VAKEN :shock: hans mor hänger inte med när lten plötsligt kommer upp i 2h. hallå han orkade ju bara 45 min innan!

igår hade vi omvänt schema. förut var han vaken 45 min och sov 2. nu är han vaken 2 och sover 45... :roll: :lol: vet inte riktigt hur jag skall hantera när han ligger med öppna ögon. förut var han så trött att han i princip alltid låg med stängda ögocn och gnyde så då var det ju bara att vagna om. men jag blir osäker när han slår upp sina blå och inte verkar ha tillstymmelse till att sova mer. jag menar som igår när han vaknade efter 45 min ( efter attt innan varit vaken i 1,45...) och inte somnade om trots försök. men kanske hungern som spökar eller?

idag fick jag nog av hungrig unge i alla fall. konstaterade att vad skall man ha bvc till om inte till att stöta på sega barnmottagningen? :lol: ringde och beklagade mig för bvc-tanten som är riktigt snäll. HOn ringde barn som ringde tillbaka och nu hände det saker till slut. hon konstaterade att liten inte skulle behöva ha det som han har det med ersättningen. att det inte var ett läkarbesök som behövdes utan MAT 8) hon skulle försöka få tag på dietisten i stället. [-o< så nu hoppas vi att dietisten kan få fram bra mat. har haft kontakt med henne tidigare och hon är helt okej. :thumbsup: så snälla håll tummarna för att vi får tag i ersättningen!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

NEJ #-o :^o

icke! vi fick en annan ersättning men inte den jag trodde utan ytterligre en variant av samma sak men med tillsatt prebiotika...skall testa idag och de ringer i morgon. ej kunnat testa än då liten var för trött att ta flaskan när vi kom hem och hård i magen så vi var tvugna att ge laxerande. Suck!. nu hoppas jag för hans skull att han kan sova en stund men vi får väl se. 45 min i morse sen var det lögn att sova.

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av SusanD »

Tänk att livet ska vara en sån berg-och-dal bana. Tänker tillbaka till när Sigge var en pyttis och gräsligt allergiskt. Oj vilka eksem han hade över hela kroppen och vad jag blandade smörjor och kletade in honom i, "rymddräkten" han sov i och hur ont han hade och hur illa det kliade på hela lilla kroppen. Jag minns en kväll när jag smörjde in honom och han ålade runt som en galning för det gjorde ont och var skönt på samma gång. Då grät jag och tyckte att det hade varit bättre om han också hade bruit lårbenet som storebror gjorde när han var 1,5 år, visst gjorde det ont men det gick ju över på dryga månaden!

Jag tycker att du är ett mirakel av kraft och värsta bästa agenten som finner ut än det ena efter det andra som småttingarna dina inte tål. Undrar om jag hade klarat det. För vår del var det bara ägg som var boven i dramat och när ungen var två år så klarade han av att äta det och allergin var borta ur hans liv.

Du kämpar så tapper och plutten med, det måste jag säga. Men det är ju bedrövligt att sjukvården är så otroligt trögtänkt. Har de verkligen inte förstått att små barn inte ska må dåligt? Den kunskapen borde de ju ha inhämtat under den långa läkarutbildningen kan man tycka.

Hoppas att den nya ersättningen fungerar eller att ni kan klura ut något annat. Det måste ju finnas lösningar bara man finner på rätt personer med rätt kunskaper.

Vår allergidoktorinna var helt fantastisk för hon sa att man skulle smörja in barnet med någon viss salva men eftersom hon visste att jag inte ville använda något som innehöll mineraloljor så kom hon med andra förslag fast hon "inte fick det" för, ja för vem vet jag inte egentligen.

Så roligt med storebrors framgångar med talet, det kommer ju oftast och behöver ju inte vara något fel bara för att det kommer sent. Ingen av våra barn har talat med nämvärt många ord innan två års ålder men sen, oj, oj när det väl kommer så är det som ett aldrig sinande vattenfall.
Och storasyster som har fått en massa nya viktiga uppgifter, jag säger då det, vilken lycka.

Sköt nu om dig mitt i allt också så dina krafter inte sinar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Läser ditt svar Susan :heart: och tårarna rinner. Vad fint du skriver om oss. Tack :oops: :heart: Det var så gott att höra mitt i trötta dimman.

känner igen det där att man önskar att det skulle vara något som går över i stället. Och stackars Sigge! Mina har i alla fall inte haft sådana exem. Vad skönt att det är borta nu.

Har testat nya ersättningen nu. Och till dess försvar skall jag säga att den INTE gjorde liten förstoppad =D> ...problemet är att han är prickig, kräkig och snuvig och kinkig...skall till bvc i morgon och är utslagen kvar så ser den doktorn dem. Det borde underlätta handläggningen tycker jag. :wink: :roll:

Men en fråga vad gör ni med bebis som efter 45 min slår upp sina blå och ser klarvaken ut? har försökt vagna om men inte alltid lyckats.
Så roligt med storebrors framgångar med talet
Japp helt underbart. Trodde inte heller när dr sa att vi skulle vara elakare. Vad då skulle jag låtsas inte förstå när liten komunicerade med mig? Nu kommer det en störtflod av ord. INte rent uttalade men det kommer det med. Senast idag kom jag på honom med att krypa upp på köksbordet för att gunga på lampan ( som man så klart inte får). "Låt bli!" säger ungen... :roll: :lol:


Nu skall jag SOVA :sleep: Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"