Skarvtrubbel - det som började så bra...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Cony

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Cony »

Hepphepp, bara att acceptera att bebismatandets tid är över då. :) Men det är skönt när man väl vant sig vid det, tycker jag, för så stimulerande är det ju trots allt inte att sitta och sleva in mat i sin lilla avkommas ansikte. :roll: Mer praktiskt och guuuuulligare :wink: när dom tar hand om saken själv. Pastahjul är kul, dom kan man stoppa pekfingret i och sen svälja hela. Tipsar Bobo. :D

Godkväll! :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

HEPP!

Fetaost, kikärtor och bulgur är väl också en middag?
Pastahjul skall verkligen inhandlas :D

HEPPHEPP!

Så har vi lärt oss att ställa oss upp i sängen också, och inte alls vilja lägga sig ner själv. Men bara på daglurarna än så länge "peppar peppar". Om detta finns ju massor att läsa om på forumet, så jag ska kika runt och ta itu med det när jag har en plan. Just nu är det mycket trafik och lägga tillrätta. Inte så bra.

HEPPHEPPHEPP!

Måste försöka komma på ett bra ställe för julgranen, så att inte lillskruttan river ner den på en gång. Jädra unge att vara så rörlig, framåt och nyfiken! Vad har jag gjort för fel :wink:

God jul på er alla fina!

:santa: :heart: :santa: :heart: :santa:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hepp hepp! 8) Heja er =D>

God jul och kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Jaha, nu sover vi bara en lur om dagen. Känns alldeles för tidigt. Lillasyster blev 10 mån 1 jan.

Hux flux, så somnade hon helt enkelt inte på fm-luren. Låg och pratade första stunden, men blev sen ledsen mot slutet, varje gång.

Efter fem dagar, så gjorde jag om schemat och lade långluren kl 10 och ha kortis vid 15:30, men det somnades inte då heller vid korta luren. Inte ens i bil eller vagn.

Så nu kör vi med en lur, 1,5 h. Jag bjuder på lite sovmorgon också. Hon har inte verkat övertrött någon gång. Hon gäspar lite runt halv tio, sedan lite mot slutet av lunchen. Men ligger ändå och snackar i en kvart innan hon somnar för långlur. Lägger henne halv tolv.

Är det en tillfällig svacka av mindre trötthet? På forumet har jag bara hittat något enstaka barn som sovit en gång vid 10 månader.

En annan sak, har kollat runt en del på forumet nu, och läste en grej som inte kan sluta tänka på. Det var i en tråd om just en eller två lurar, där någon inte visste om barnet sov under andra luren, eftersom barnet var tyst från det han/hon lades i sängen tills barnet hämtades, precis dom väluppfostrade BB-barn ska göra!

Ska det vara så? I så fall har jag misslyckats totalt. Vi vet alltid om lillasyster sover eller inte. Inte så mycket skrik alls, men prat, gnäll och gnöl (framför allt), och andra missnöjesyttringar. Jag har tänkt att "hon är väl lite av den högljudda typen", men ska jag tänka om?

Och lillasyster välte granen bara en gång, så julen gick smidigt :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

tänk att granen bara vältes en enda gång. :wink: Vi fäste fisklina i grantoppen och i en krok i taket för att hålla granen på rätt köl när barnen var små.

Jag har inte heller alltid haft koll på om barnen verkligen sover eller inte på sina lurar men det handlar inte om väluppfostrade BB-barn utan mer om att ge dem möjlighet att sova och sen får de välja själva.

Ju mindre de är desto lättare är det att ha koll när de sover för man har de närmare sig, tex sovandes i vagnen mitt i rummet. När de sen flyttar in i eget rum så får man ju ha ett extra öra på dem så man inte väcker mitt i djupsömnen får då är ju ingen på bra humör. Men visst har det säkerligen varit så att de legat vakna många gånger och bara trivts med livet, skönt att få vara ifred och tänka på vad man vill även om man är en lite person.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"