Snart 2 år som inte vill somna, klättrar ur spjälsängen

Skriv svar
MammaHanna
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Snart 2 år som inte vill somna, klättrar ur spjälsängen

Inlägg av MammaHanna »

Hej,

Vi har en härligt målmedveten son som aldrig haft problem med att somna eller sova. Nu har han däremot fått smak på friheten, klättrar ur spjälsängen och vägrar ligga kvar. Han tar med sig sitt täcke och ska absolut ligga i soffan (så klart det är mysigt med sällskap). Resultatet är att nu måste jag ligga kvar i rummet. För att han ska stanna kvar i sängen. Han drar då upp sin tröja och så får jag klia på ryggen...det här kan sluta med en lååång kravlista känner jag :wink:

Frågan är alltså Hur gör vi här nu då? när det inte går att ramsa etc med vetskapen att han inte klättrar ur?

Han är också ganska stark, det känns som att jag "brottar" ner honom i sängen. Vad göra?

Tacksam för svar och om någon vet om att det finns svar på liknande fråga så hänvisa mig gärna till den!

/Hanna
Mamma till Alva född 31/3 2007 och Herman född 28/1 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 2 år som inte vill somna, klättrar ur spjälsängen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

För vissa så här små kan gå över till resesäng hjälpa, de är lite svårare att klättra ur. Jag köpte en billig skummadrass på Jysk och la i. Detta kan hindra en tid.

Sen gäller det att man har det så pass kolsvart i sovrummet att han inte ser handen framför sig, då kan man få svårt att ta sig ur.

Sist, tar man sig ur leder du tillbaka, han skall klättra i själv, utan hjälp. Det skall vara jobbigt att hoppa i och ur. Stå på vakt utanför rummet med helt stängd dörr, led tillbaka under tystnad, han klättrar i. Håll dit utanför rummet. Vissa bara ramsar tillbaka sina barn till sägnen igen.

Är du rädd han skall slå sig så lägg en madrass under sängen så han inte slår sig i mörkret. Ställ en stol han kan klättra i på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaHanna
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snart 2 år som inte vill somna, klättrar ur spjälsängen

Inlägg av MammaHanna »

Hej Torsmamma,

Bra tips, jag ska prova det där med stol och låta honom klättra i själv först. Därefter blir det resesäng. Det är mörkt i rummet. Han fixar det där med att sova men jag har "kommit för långt in i rummet" för tillfället. Alltid skönt att få ett svar :D
Mamma till Alva född 31/3 2007 och Herman född 28/1 2011
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Snart 2 år som inte vill somna, klättrar ur spjälsängen

Inlägg av miniz »

Hej.

Hur har det gàtt?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"