Skall jag ramsa efter att jag vänt henne?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nancy

Skall jag ramsa efter att jag vänt henne?

Inlägg av Nancy »

Sökt på forumet efter lite mer utförlig info om hur man går tillväga då barnet börjar vända sig på rygg utan att kunna vända sig tillbaka.

Läste ett svar om att inskränka på gracerna och se om barnet somnar på rygg och därefter tyst vända tillbaka.

Blir konfunderad för på s.770 i Barnaboken står att man hastigt skall lägga tillrätta och genast gå ut med nattramsan :?

Den senaste veckan har Leia vänt sig flera ggr per natt och blir ibland så ledsen :cry: Min man och jag för intensiva viskande samtal om hur vi skall göra, ja vi dividerar varje gång...

Hur hjälper vi lillan på bästa sätt :?:
:arrow: vända tillbaka direkt :?:
:arrow: vända efter en stund :?:
:arrow: avvakta ännu lite till och hoppas på omsomnande :?:
:arrow: ramsa eller inte :?:

(inte dummare än att jag fattar att det är olika i olika situationer men skulle behöva lite handfasta och ryggradsuppbyggande råd)
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Jag har precis hamnat i samma dilemma och smyger mig på denna tråd. Har tyvärr inget gott råd att komma med.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
Jag hade jätteproblem med det där...*suck*

Vi gjorde så här:

Vi lyssnade av situationen, och om hon inte verkade vilja somna om/ vända sig så gick vi tyst in, vände henne snabbt och snabbt ut med ramsa. Hon somnade då om på en gång utan att man behövde gå in någon fler gång, ibland hände det två gånger per natt och ibland ingen...

Det fungerade bra för oss :D

NU behöver vi inte vända henne längre utan hon vänder sig själv tillbaka, och ibland sover hon vidare på rygg/sida utan problem :D

Hon börjar nog göra som vi själva gör, vänder och vrider på sig i sömnen :D

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Nancy

Inlägg av Nancy »

tack för svar :D
skriver med leia i knäet, därav avsaknad av versaler

lillan, hur gjorde ni dagtid :?:

leia vänder sig, gråter, drar filten över ansiktet och skrattar sen lurigt då jag kommer in för att vända henne...
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!

Ja du..det vet jag faktiskt inte, för på dagarna så sov hon utan att vända sig av nån anledning :shock:

Det var bara på nätterna som hon höll på som en cirkusartist...*ler*

Har du provat vända henne på dagen då?

Har som inget bra förslag att komma med...

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jo :D, busan vår har cirkus dagtid med men då enbart innan hon somnat in :!:

Innan har hon somnat på mindre än två minuter (brukade kalla henne "daglurarnas mästarinna" :lol:

Bortskämd blir man...

Är väl som du skriver att snart kan hon vända sig tillbaka av egen kraft :!:

Tack igen för svar :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Puffar upp denna tråd igen eftersom busan min intensifierat sina akrobatövningar och lagt till dem även vid nattningen :? :wink:

Scenario:
:arrow: 18.00 godnatt till lampan och ut med ramsan
:arrow: 18.05 ledsna frågor "ska det vara såhär, skall jag ligga på rygg intrasslad i filten? :?" (Mamman vänder rätt och ramsar ut)
:arrow: 18.10 mer ledsna frågor "ska jag ligga på tvären med snuttedockan runt halsen och filten över ögonen? :cry: " (Mamman fixar till och ramsar ut)

:arrow: 03.00 samma scenario, 05.30 likaså
:arrow: 06.00 sover DJUPT, inväntar marginalkvart och väcker 06.15 med stort motstånd (börjar undra hur länge hon egentligen ligger vaken och gympar nattetid... :roll: )

:?: Gör jag rätt eller fel som går in direkt :?: Tycker att frågorna bara blir ledsnare och ledsnare annars...
Nancy

Inlägg av Nancy »

Snälla :( , finns det ingen som kan hjälpa oss med hur vi ska göra :?:

Våra nattningar som tidigare tog 2-5 min förlängs nu varje kväll och tar uppåt 30 min med all akrobatik och ledsna frågor. Jag vet inte hur jag skall hantera detta :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tålamod Det är alldeles för mycket trafik :roll: och mer och mer blir det, som synes.

Nattningen ska fortfarande bara ta två minuter (själva läggandet, alltså; utanför rummet dessförinnan kan man ju ha hur kul som helst hur länge som helst). Vänder sig lilla älsklingen gör man som vanligt: ingriper bara om det utbryter verklig, stor förtvivlan. INTE annars. Då är det bara en lugn, hurtig, glad, vänlig men bestämd (etc; vad som passar) ramsa x 4 som gäller, hög och betryggande, utanför dörren och på väg bort. Ljud i huset, gärna hög musik.

Lilla barnet har nu två val. Antingen kämpar hon sig verkligen över tillbaks på mage. Och kan hon inte det i dag, så kan hon det i morgon. Om hon blir "tvungen", dvs ingen annan gör det åt henne.

Eller också somnar hon där hon ligger, på rygg och intrasslad eller avsparkad eller vad det nu är. Då går mamma eller pappa in efter tio minuter - inte tjugo - och lyfter/vänder rätt med snabba handgrepp utan att säga någonting och lägger över henne (Obs! Svalt, för att inte säga kallt, i rummet motverkar värsta gymnastiken.) Det märker hon inte. Men sover bättre vidare :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anna och tack för svar :D
Vi har sänkt temperaturen och klätt lillebusan lätt under varm filt. Har hjälpt till viss del (som om vi tvivlade på dina råd :wink: )

Däremot kvarstår vändningarna nattetid. Följer råden och avvaktar men ännu har hon inte kommit på tekniken att vända sig ännu. Men visst är det på gång :D

Trots tålamod från mamman somnar hon inte om på rygg. Har ju kommit att gilla (mag)läget :wink: och förtvivlan uppstår efter ca 10 min ålande. Då lyckas jag inte hålla mig utan går in och vänder... :oops:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Flyttar upp min "vändningstråd" eftersom lillebusan fortsätter med sina akrobatövningar även om de ändrat karaktär en smula :wink:

Först som uppdatering; de nattliga vändningarna (och även de kvällstid) har minskat efter att vi följt råden vi fick i tråden -sänka temperaturen i rummet och backa, avvakta 8)

:arrow: Till nuet: tidigare har min lillebusa gjort precis så som jag har läst att Annas beskrivit -blixtsnabbt dragit upp armarna och lagt huvudet åt höger så fort jag sträckt ut hennes små ben.

Nu sker följande istället: två sekunder efter tillrättaläggandet drar hon UPP benen, lägger NED armarna och vänder huvudet åt VÄNSTER :!: :? :lol:

:?: Hur påstridig bör modern vara :?:
a: envisas och upprepa tillrättaläggandet?
b: låta henne vara och ramsa mig ut?

(Har hittills praktiserat alt. b men brukar alltid titta till henne efter 10 min)
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) b
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Tack :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Leiabusan KAN numera vända sig även från rygg till mage om än med stor ansträngning.

:!: Ursprungligen skrev jag i denna tråd om ramsning efter vändning. Jag tror att jag fokuserade på fel sak för oavsett ramsa eller inte så uppmuntrande jag ju den nattliga akrobatiken genom min underhållning

Har sökt reperera i efterhand och lyckats några gånger att INTE ingripa.

Nu till min fråga:
Natten som var har jag varit inne 4 ggr. Första gången väcktes jag av ett hjärtskärande galltjut :cry: och så låter inte Leia annars vid 3-tiden (då är det mer "gny-mummel" om hon vaknar till).

:arrow: Fann Leia längst upp i sängen, på tvären och med huvudet "fastkilat" bakåt och armarna flaxande efter att komma loss. Jag tyckte det såg otäckt ut med hennes huvud böjt bakåt i en sådan vinkel :evil:

Vände och ramsade. Tystnad.

3 ggr samma sak mellan 04-06.

Hur tackla? Jag vet hur man lugnar ledsna/ilskna frågor i natten men om hon har ont :?:
emb

Inlägg av emb »

Hej!!

Vår tjej gör lite liknande - hon fastnar på tvären högst upp i sängen. Men nätterna efter De dagar då hon varit mera på golvet och fått gymnastisera där, har varit lugnare. Jag tror att det gäller att avvakta och har dom trasslat till det ordentligt - typ fastnat fast så det gör ont - då går man snabbt in och lägger tillrätta. Men om dom ligger på rygg - så är det ju inte omöjligt för dom att somna och då gäller det att ramsa utanför ifall dom blir ledsna.

Lycka till
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"