lite deppigt (ang trots)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
klockan

lite deppigt (ang trots)

Inlägg av klockan »

Hej,

har en liten/stor trotskille på snart 2.5 härhemma. Han är störst och samtidigt minst, ja ni vet 8) . Tycker vi klarar det ganska bra ändå tillsammans, jag är själv ett trotsbarn av naturen så jag kan leva mig hyfsat in i det han går igenom + att det är mitt tredje barn och den tredje trotsen jag går igenom (även om alla barnens trots såklart sett olika ut). Iallafall...

Han går på förskola och det är 13 barn i gruppen, varav 6 st är födda samma år som honom (2010) och 6 st födda året innan = ganska så många som befinner sig i samma utvecklingsfas samtidigt m a o :wink: . Med variationer såklart, och så deras olika personligheter på det.

Nu har det börjat bli ganska stökigt där, det är mest killar dessutom och de "tillåts" ju oxå att vara på ett särskilt sätt, inte så mkt av pedagogerna kanske utan jag tänker mer på att vi föräldrar kan ha lätt att acceptera stökiga och skrikiga och knuffiga killar... och så tar men med sig det beteendet till fsk + trotsbeteendet i sig. Och så blir det knas :cry:.

Min son bits varje dag på fsk, i princip, ett beteende jag känner igen litegrann hemifrån, men långt ifrån den utsträckningen som det är på fsk. Han blir även själv biten, ganska illa oxå. (Mina tjejer har själva bitits + blivit bitna så det är inte så att jag inte är med på den grejen, jag har upplevt bägge sidorna förut så att säga...). Han knuffas hemma, skriker åt syrrorna "dumma dej!", luggas, slår sig fram. Djungelns lag känns det som :? . Kanske så han har det på fsk på dagarna? Har pratat lite med mamman till hans främste kombattant och hon upplever samma sak hos det barnet oxå på hemmafronten...

Jag inser ju att jag snart måste prata med personalen, för jag vill inte att det ska vara så här kaosigt omkring honom. Jag vill att dom i möjligaste mån ska kunna sära på de mest utagerande barnen och hålla dem ifrån varandra. Jag tror helt enkelt att de har det jobbigt med den här gruppen, det ÄR många trotsbarn samtidigt som sagt, men trotsa får man väl göra (?) bara det inte går överstyr och blir en gruppkultur (om ni är med på hur jag tänker). Tänker oxå att vi förmodligen är mer konsekventa hemma än vad de är där, säger inte att det är dåligt det dom gör- bara att det är ett annorlunda sätt mot för hur vi bemöter vår som hemma :wink: . Jag har försökt berätta hur vi bemöter honom hemma, men har nog inte varit tillräckligt tydlig tror jag :roll: .

Jag gillar ped i övrigt, de är rutinerade och har en fin syn på barn, och mina kids har alltid trivts på den fsk. Å andra sidan har barngruppen aldrig sett ut som den gör just nu...det har alltid varit större spridning på åldrarna. Och det kanske blir mer märkbart nu när de kommit i den här åldern, att det är så många "små" helt plötsligt (?).

Nån som har ngt bra tips el råd att komma med inför mitt snack med personalen? Eller som bara kan säga ngt uppmuntrande? Idag kände jag mig som en pissmorsa med en skitjobbigt unge när jag gick därifrån, även om jag VET att det inte var det dom ville förmedla. Och sen, efter ett utbrott hemma, när jag säger åt min fina lilla son att "Att du ska behöva ha det såhär jobbigt" så svarar han "Jaaaaa". Och då känner jag mig ännu mer ledsen och OTILLRÄCKLIGT och vill förbättra hans situation så gott jag kan... :roll: Är ni med?

PS. Jag vet att det är många här som anser att man inte ska ha 2.5-åringar på fsk.Nu har vi gjort det valet iaf :wink: Jag hoppas att det är OK att få prata om små barn på fsk trots det :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan

Re: lite deppigt (ang trots)

Inlägg av klockan »

Tillägg: När jag skrivit inlägget här gick jag in på FB och då fick jag precis ett meddelande från det andra barnets mamma ("den värsta kombattanten") om dagens sjöslag. Nu har vi bestämt att prata med ped och be om ett samtal redan under nästa vecka. så nog kommer det ordna sig tänker jag, dvs jag kommer kunna föra fram mina funderingar etc.

Men ni får ändå gääärna komma med era synpunkter och förslag. Kanske ngn annan vart i samma sits?

Fsk har länge varit helt utan pedagogisk ledare eftersom rektor inte haft prio på dem utan på andra delar av verksamheten. Nu efter jul tillträder en ped ledare som jag råkar veta är klockren (fsk-lärare i grunden samt yrkesverksam). Hoppas hon kan bli till mkt stöd för personalen.

Men fram tills dess....som sagt...

:roll:

(Eller är jag bara en överdrivet nojjig mamma som nojjar för min lilla bortklemade nr 3? Som dessutom råkar va kille? = klarar han sig verkligen därute utan mammis ? 8) :roll: )
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag tycker att situationen du beskriver är helt oacceptabel! Jag vill använda ordet horribel.

Jag har båda mina barn (2008 och 2010) på förskolan, förvisso korta dagar och 4 dagar i veckan Men det är på en pedagogisk underbar förskola med kärleksfull personal. Det är lust, utveckling, lek, vänskap (ja även mellan små barn) lera, måleri, matematik och massor av utevistelse med bygge och konstruktion, bollar och gemensamma lekar utan tävling. Det är en miljö som är Generös och Helt Trygg.

Den miljö du beskriver ska inget barn vistas i - vare sig det är på förskola eller hos dagmamma!

Nu ska jag laga mat men återkommer ikväll med råd om hur du talar med personalen om detta. Och förskolechefen framförallt!!

Överväg på allvar att byta förskola omgående - ditt barn ska inte ha det så här. Sätt in ordet - arbetsplats - i huvudet och läs om din text. Skulle du acceptera att bli behandlad så?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia

Hej igen!
Nu sover alla och mannen städar källarförrådet (social delaktighet med P1 i öronen :lol: ).

Jo - jag menar allvar med mitt tidigare inlägg. Låt mig sortera:

:arrow: Alla barn har rätt att känna sig Helt Trygga på förskolan. Visst kan en konflikt uppstå men då ska det finnas en vuxen precis brevid beredd att reagera och hjälpa till att lösa, (utan orden NEJ! eller FY!) En vuxen som hjälper barnet att sortera och göra om och göra rätt. (Jag menar här ex få hjälp att dela, säga varför man blev arg och Göra förlåt) Och konflikter som uppstår ska inte vara i kalibern som du beskriver - då är något seriöst fel i avdelningens bemanning och upplägg och Ton.

:arrow: killar och tjejer ska behandlas efter samma måttstock dvs den Mänskliga Samvarons måttstock. Det är inte ok att killar slåss, biter, slår varandra - likaledes är det inte ok att tjejer bildar gäng där andra inte får vara med, bestämmer vilka kläder/ färger som Gäller och är Fina etc. Vi har mellan könen kanske ibland olika uttryck för makt/mobbing/våld (inlärt eller nedärvt) men alla dessa Uttryck ska av en seriös pedagog (och förälder!!) mötas av kravet på mellanmänskligt hyfs. Så beter man sig INTE. Och så får man visa, lära och leda hur man gör istället!

Det finns en massa bra pedagogisk kunskap inom förskolan hur man arbetar med dom här frågorna - här är länk till en hemsida (googla förskola genus exempelvis så hittar du massor mer)
http://www.jamstalldskola.se/vad-ar-jam ... eori.shtml

men det kräver arbete! Och intresse.

Trotsbarn finns på alla förskolor, eftersom dom flesta tyvärr börjar vid tid ålder och går långa dagar under hela förskoleperioden. Bra pedagoger är väl medvetna om det (och det mesta trotsandet brukar faktiskt infalla mellan 07-09 och 17-19 då barnen får vara med sina föräldrar, det är ju där det verkliga samspelet pågår. Så kaos på förskolan tyder på att upplägg och struktur är helt fel.

Ordna ett möte med personal, förskolechef och gärna den andra engagerade mamman som du har kontakt med. Beskriv situationen Tydligt och fråga hur deras plan ser ut för att arbeta mot den dåliga situationen som är idag.

:arrow: beskriv det du skrev i inlägget här
:arrow: kräv att dom börjar arbeta i mindre grupper (och då får en vettig sysselsättning i varje grupp, några in och måla höstlöv dom själva plockat, några ute och bygger/leker gemensamt, några får gå viktgt ärende til bibliotek/soprum etc)
:arrow: fråga utförligt hur personalen själva ser på situationen (vem vet dom kanske förtvivlar varje dag själva?)
:arrow: ta upp frågan om olikabehandlingen av killar och tjejer! Reflekterar dom över det själva? Om inte Varför inte?

Jag tycker också att du omedelbart ska ta ledigt från jobbet 1 vecka och sätta dig på förskolan och iaktta - delta. Och börja kolla på andra förskolor direkt - vad finns i närheten? Inom rimligt avstånd?

Anna skriver så bra i BB - du ska vara ditt barns bästa vän. Det betyder ibland att man behöver sätta en gräns, ibland att man får stå ut med att vara en smula otrevlig i barnets ögon (godis äter vi faktiskt bara på lördagar älskling :D ) och Ibland betyder det att man får uppmuntra en blyg person att våga själv. Men det du beskriver i ditt inlägg river i mitt hjärta - så ska Ingen behöva ha det och du är inte på något vis nojjig - tvärtom hoppas jag, vill jag, att du ställer till ett rejält rabalder om sakernas tillstånd på nästa veckas möte.

Clara
klockan

Inlägg av klockan »

Tack Clara för ditt superengagerade svar :D :heart:

Jag håller med dig, och resonerar precis som du. Den här avd har alltid funkat bra förut precis som jag beskrivit, men förra hösten tryckte man inte lite väl mkt små barn på samma ggn och då blir det som det blir tänker jag :roll: . Tror att det hela nått sin kulmen nu när så många samtidigt är i den här åldern och personalen inte riktigt har kläm på dem hela tiden. Just som du säger ska fsk handla om social samvaro och förut har det funkat hur bra som helst enl min uppfattning, men nu har ngt hänt och jag ska sätta stopp för det.

Pratade med en av ped idag och jag + den andra mamman ska träffa henne nästa vecka och då ska vi dels prata om våra barn men jag kommer även ta upp situationen i stort. Jag kommer att ställa krav på åtgärder och uppföljning var så säker :D :thumbsup: :thumbsup:

Har arbetat som skolpsykolog inom både fsk och skola så jag är väl medveten om hur man bör gå till väga och jag kan se att mkt av den sits personalen sitter i idag beror på att de haft en rektor som inte prioriterat dem (även skicklig personal behöver en pedagoisk ledare till sin hjälp) när det gäller pedagogisk stöttning. De tar slut de också till slut tänker jag :| . Som sagt får de en pedagogisk ledare efter jul och jag hoppas som sagt mkt på henne.

Känner mig mer handlingskraftig idag och vid bättre mod :)
Tack än en gång!
klockan

Inlägg av klockan »

PS. Spec tack för dina konkreta förslag på åtgärder :D MKT bra, kopierar dem rakt av och tar med. :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går/gick det? Jag följer den här tråden med spänning! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

:D

Ok, forts enl följande:

S har inte varit på fsk på hela veckan eftersom han haft magsjuka, men jag + den andra mamman träffade en av ped i onsdags enl tidigare ök.

Vi fick då veta att de inte bedömer situationen mellan de här två som speciellt alarmerande. Hur konstigt det än låter så köper jag den bedömningen, jag tror inte det är så enkelt att det enbart beror på fsk och hur han har det där...däremot är det lätt, när man inte vet hur de har det där, att man målar upp skräckscenarion och det var väl det jag gjorde till viss del när jag startade den här tråden...

Hon berättade även mer detaljerat kring hur dagarna senaste tiden sett ut, så jag fick väl som sagt backa en del i mina egna föreställningar kring hur kaotiskt de har det där... kan ju inte göra mer än att lita på deras bedömning eftersom de är pedagogiskt utbildade och vana att arbeta med olika typer av barn MEN jag sa också att om detta fortgår , och jag kommer inte låta det gå mer än en vecka, så kommer jag sätta ner foten och begära en konkret åtgärdsplan med uppföljning etc. Jag glömde att fråga varför incidentrapport inte hade skrivits #-o så det ska jag också se till att återkomma till så fort vi är tbx efter sjukdomen.

De HAR en ansträngd situation med så många små barn och de har inte fått ngt gehör från rektor för att få schemana att gå ihop på ett bättre sätt. Nu har de som sagt fått en egen "rektor" som precis tillträtt och som skall finnas till hands enbart för dem och fungera som pedagogisk ledare (den tidigare rektorn satsade allt krut på skolan istället, ngt jag tror är ganska vanligt om man är rektor både för en fsk och en skola :cry: ), denna nya "rektor" hade informerats om vårt möte så det känns bra ifall det blir en fortsättning, att hon införstådd och att hon kan vara oss behjälpliga om det behövs i en åtgärdsplanering.

Vi hade ett långt generellt prat om hur de bemöter barnen och jag måste ändå säga att jag blev lugnad när jag fick djupare inblick i hur de kommunicerar med dessa små; jag hade inte kunnat göra det bättre själv. Fick med mig en del som jag kommer att använda mig av härhemma oxå.

:arrow: Jag/vi har ju ändå valt att ha S på fsk så då antar jag att man får köpa läget till viss del oxå, är ni med på hur jag resonerar (?). Inte med det menat att ens barn ska måsta vistas i kaos, utan mer att man som förälder måste lita på att ped gör det dom ska, men även ha förståelse för att vissa veckor/dagar blir det inte 100... Annars hade jag kunnat välja att ta honom därifrån och det är inget alternativ eftersom jag inte tror att det finns ngn fsk som är helt perfekt alla år man har sina barn där, bättre isf att stanna kvar och arbeta tillsammans/visa att man uppmärksammar ped/ge dem feed back på deras dagliga arbete etc.

Sen specifikt rörande vår situation så har jag bestämt att jag ska lämna S senare på morgonen när det är 2 ped där, så att en av dem kan ta sig an honom i lugn och ro. Vi ska även vinka hej då i dörren, och inte i fönstret inne på fsk, eftersom det inneburit en stress för honom då han fått springa dit och knuffa sig fram bland de andra barnen och det då har kunnat uppstå bitsituationer.Nu får han sin hejdå-stund i lugn och ro tillsammans med en pedagog istället. Ganska enkel lösning på det problemet som iaf jag upplevt som ganska stressigt tidigare :) .

Känner mig väl hyfsat nöjd ändå eftersom jag fick veta en hel del om hur ped tänker och hur de upplever att de har det (jag vill tro att : vad skulle de vinna på att LJUGA/frisera sanningen för mig?)jag fick ju oxå hel del konkreta grejer med mig så nu återstår väl mer att se hur det går när vi kommer tillbaka nästa vecka...I won't back down [-X , som sagt om det inte verkar lugna ner sig utan då tar jag i med storsläggan. Snart är det dessutom utv-samtal så då får jag anl att följa upp detta oxå.

Det var iaf ett smart drag att "boka tid" med denna ped och få sitta ner i lugn och ro och prata ist för att bara ta det i förbifarten vid hämtning/lämning. Rekommenderas!

Trevlig helg!

PS. Sen tänker jag faktiskt såhär - bara det faktum ATT jag tagit upp detta och visat att jag "ser" saker, kanske gör att de håller ett extra öga på S oxå :wink: :roll: . Visst hade man önskat att det hade gjorts ändå, men ni vet hur det är. Jag struntar i vilket, bara det funkar , dvs är bra för S och oss. Och det har det varit fram tills för ca 2 veckor sen som sagt...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Då är det nåt på G i alla fall! :D Bra jobbat klockan!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilket givande möte ni fick till, klockan, vad skönt! :D

Vi har ocksâ en "kombattant" i vâr omgivning, en kompis till vâr Storebror. Kombinationen av bâda pojkarna kan bli väldigt explosiv och vi (kompisens mamma och jag) blev i början av förra läsâret kontaktade av skolan eftersom de slogs pâ rasterna. Jag blev väldigt häpen först, för jag hade inte sett nâgra tecken alls pâ nâgot sânt här hemma (och ganska förbannad ocksâ eftersom skolan direkt tyckte att det var väl normalt att Storbror blev lite mer utagerande nu när han fâtt konkurrens av en (till) lillebror hemma :evil: ). Kompisen, som är fantastisk pâ mânga sätt och en verkligt härlig kille, har mycket kort stubin och jag tror att det förekommer "normal" fransk barnaga i det hemmet vilken kanske kan förklara varför han sâ lätt tar till knytnävarna sâ fort nâgot gâr emot honom.
I vârt fall handlar det alltsâ om en pojke i vâr omedelbara närhet samt klasskompis sâ det gâr inte att dra in pâ umgänget (samt att vi gillar honom och hans familjen i övrigt, det är bara dessa fighter som är sâ jobbiga).

Mitt sätt att tackla detta pâ har varit att istället öka umgänget mellan de bâda, gärna hemma hos oss. Jag försöker helt enkelt vara i närheten av dessa bâda sâ mycket det gâr och pâ sâ vis kunna förhindra explosioner genom att ingripa innan de händer (det finns ju tecken om man är där för att se dem). Just att ta varje tillfälle att visa HUR man gör (detta är visst alltid lika sant :lol: ) istället för att ryta till när det blir fel tror jag mycket pâ.
Det har gett resultat, bâde i skolan och i umgänget utanför skolan och det känns verkligen jättebra. Dessutom har jag och pojkens mamma blivit goda(re) vänner. :D

Jag tycker att du gör helt rätt i att lägga dig i och visa att du verkligen vill ha koll och är beredd att "brâka". Det blir ju dessutom ofta en god diskussion när man verkligen tar sig tid att mötas (pedagoger och föräldrar) och ganska snabbt inser man att man sitter i samma bât, vilket jag ocksâ tror att barnen känner av.
Hoppas att fsk nu fâr de resurser som behövs för att kunna hantera situationen pâ ett mer kvalitativt sätt och att er lillebror snart fâr den ro han behöver även pâ fsk.

Lycka till!

klockan

Inlägg av klockan »

Har inte vart in här å kollat så jag har missat era inlägg Manfred 10 och Sarisparis :roll: men tack för er pepp! Låter som en bra strategi du har för de bägge (stora) killarna :) Saris!

Här har det hänt grejer :D ! S kom tillbaka till fsk efter magsjukan, den 19 nov dvs ca 2 v sen. Det första som hände var att han bets + blev biten :? . Jag bara NEJ! Ordnade genast ett till samtal med samma pedagog + min man (tänkte att om en man är med kanske det får lite större tyngd :wink: ja, ni vet :roll: ). Fick tid redan 3 dgr senare och då var även deras pedagogiska resurs med.

Kvällen innan låg jag och läste på i BB om trotsbarn, bemötande och barn som bits. Kände att det är typ på det sättet AW beskriver det som vi bemöter S hemma och tänkte sen med en SUCK att "kan jag verkligen få dem att resonera så på fsk?" Iallafall så gick vi dit dagen efter och får då en presentation av en åtgärdsplan för hur de ska arbeta med barn som bits. JÄTTEKONKRET och väldigt tydlig och när jag dessutom la till vissa saker som jag läst om i BB och hur vi arbetar hemma med detta så nickade de samstämmigt och var med på tåget. Bl a detta med att skilja ut barnet som biter från det sammanhang han/hon vistas i.Tidigare har de bara pratat med honom, men det räcker ju inte...

Sen kom de med en massa andra grejer oxå så är bra och de har aktivt börja ta med alla barnen i de vardagliga sysslorna och styra upp mer så att de inte bara far runt som i limbo + att de har en vuxen närvarande i rummet oxå hela tiden. Vi har även ändrat rutinerna vid lämning, som jag skrev om tidigare, nu slipper han springa till fönstret och vinka och ped är noga med att han får en stund själv med mig ute i kapprummet innan jag går, istället för att de andra barnen ska komma ut och börja "stressa" honom.Han får även vara bland de första som går ut på gården + en av de första som går in, så att han slipper vara i kapprummet när det är som mest barn där vid påklädning etc (även det en situation som lätt kan medföra bitande från hans håll).

Resultat efter 2 v: Inga bitningar från hans håll, och han har heller inte blivit biten. Dessutom en superglad kille som ropar HEJDÅ varje morgon i dörröppningen i sällskap med en ped :D

Visst är han fortfarande bitvis stökig hemma (nu är han inne i en jätteverbal fas, det är MKT "dumma", delvis på skoj för att testa oss, men även när han blir arg och då menar han det ju), men jag känner att jag kan tackla det lite bättre nu när jag vet att de arbetar på på fsk på liknande sätt som vi gör hemma, en del hör ju oxå till åldern säkerligen och han har två syskon som han ska hävda sig emot oxå...Ingen av dem har behövt tuppa sig lika mkt som honom tänker jag, så inte konstigt att jag/vi inte riktigt känner igen detta sätt att trotsa på 8) . (De är ju dessutom heeelt olika som personer).

Ja, detta är en kort beskrivning men dock de mest essentiella delarna har jag tagit upp :) Ped jag pratade med sa att det var superskönt att ha fått den här pedagogiska resursen och bolla med och hon har varit mkt på fsk och observerat/varit med i gruppen oxå för att få en bild av hur de har det. Tänker att precis som barn så är ju även fsk-ped i behov av en fast hand som styr dem dit de ska :wink: . Nu är det utv-samtal om ca 2 v, så då får jag säkert höra mer om hur det är.

Känner mig glad och lättad och ff a känns det skönt att ha fått tillbaka förtroendet för vår fina fsk som jag alltid annars gillat och kännt mig trygg med :D (har haft mina andra barn där oxå när de var yngre) . Pedagogen som varit inkopplat i "vårt ärende" berättade oxå att denna höst är första ggn som de haft det lite struligt där sen de öppnade 2007, och ja, det märktes ju...så är det som sagt på alla fsk tror jag, de har bra terminer/år och sämre...beroende på en hel del orsaker.

Så nu vet ni! Tack igen för att ni tagit er tid att läsa och svara!
Clara Cecilia

Hej!
Vilken glädjande läsning! Och så skönt för pedagogerna att få möta en formulerad förälder! Mycket bra jobbat!
Se till att följa upp och hjälpa dom att förbättra situationen, var envis - det är bra :D

(Ett tips till kapprummet som dom körde på vår förskola (istället för tävling :shock: ) var: "Hur kan ni hjälpa varandra?" Dragkedjor drogs upp av dom som kunde, stövlar drogs av med hjälp av andra händer, vantar, halsdukar och andra knepiga detaljer löstes tillsammans. Och så "övade" dom på svåra delar som just dragkedjor. Tillsammans.)

Håll koll och hör av dig! Och kom ihåg att berömma pedagogerna för förändringen :wink: positiv förstärkning gör underverk även med stora.

Clara
klockan

Inlägg av klockan »

Tack! Bra tips! Visst är det så att det är roligare att hjälpas åt än att tävla. Vi har kört så länge nu här hemma på morgonen och det blir ju en heeelt annan grej, plus att jag får ner pulsen oxå 8)

Japp, har utv samtal nästa vecka, så då ska jag feedbacka :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Men va himla bra det går! :D =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"