Hej och välkommen hit!
Vad bra att du har Barnaboken för det är där du hittar svar pà dina fràgor. Och här sàklart!
Du borde läsa hela sista delen om fostran och om de olika àldrarna, 9, 10 och 11 àringen.
När det gäller konsekvens av handling borde du söka efter konsekvenser som har med handlingen att göra. Annars blir det straff och det är inte helt samma sak. Om han är elak med sina smàsyskon, ja dà kan han inte vara med sina syskon och fàr gà till sitt rum (utan dator...).
Elak med syskonen- kan inte vara med syskonen, handling - konsekvens.
Elak med syskonen - fàr inte gà pà scouterna, handling - straff.
Gör han nàgon nytta för sig hemma eller annars i livet?
Är han med i vardagen?
Känner han sig behövd?
Det är upp till dig/er som förälder att se till att han har nog social delaktighet i livet. Han màste känna att ni behöver honom, att ni klarar er
sämre utan honom.
Sätt er ner tillsammans och tänk ut vad han ska göra. Om han protesterar, fàr du insistera. Om han fràgar varför, sà säg att du behöver honom för att .......... (fyll i själv

).
En tio-àring kan fixa badet till sina smàsyskon, kan laga middag, duka, dammsuga, de kan göra det mesta. Om han inte är van att göra saker fàr ni börja lugnt, men se till att det som stàr pà listan eller det ni kommit överens om
blir gjort.
Planera och genomför.
Social delaktighet är magiskt. I alla àldrar! Du kan läsa om det i barnaboken ocksà, för inspiration och motivation.
En sista sak jag vill pàminna om är humor!
En liten sak man lätt glömmer bort i en stressig vardag.
Skratta tillsammans varje dag. Minst en gàng om dagen.
Àterkom med tankar eller funderingar sà bollar vi vidare.
Kram.