Matvägrare med morgonhunger

Skriv svar
klaraclara
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 10:47

Matvägrare med morgonhunger

Inlägg av klaraclara »

Hej!

Albin är standardmodellerad sen ungefär 5 veckors ålder. Smakisar från strax innan 4 månader och har alltid ätit med god aptit. Slutade amma för en månad sen, på 8-månadersdagen. Började sova hela natten, sju till sju, kring sex månader efter minikurning. Skulle gjort den tidigare, men pga semester var vi runt och sov på så många olika ställen att jag ville vänta tills han var hemma i egna sängen i egna rummet (som han sovit i sen 2,5 månader)

Har haft 3 lurar men för cirka en månad sen bytt till 2. A är superpiggelin och svårsomnad dagtid, även svår att få att somna om och sova länge. Vill liksom vara med när det händer och inte missa något. Han är inte typen som självmant tar en femminuterslur ens om han är dödstrött (undantag i bilen, då han gärna men inte alltid somnar) Har dock alltid varit lätt att lägga för natten, och har lätt att somna om om han vaknar under nattsömnen.

Schemat ser nu ut så här:

7.00 morgon (blir ganska ofta 6.45, men 7.15 händer också) Får välling direkt, ofta i vår säng, men somnar inte om.
8.00 Frukost macka, yoghurt
9.30 sov 1 timme
11.30 Lunch gröt eller barnmatsburk
14.00 sov 1 timme
15.00 mellis
17.00 middag gröt eller barnmatsburk
18.30 nattslurk välling
18.50 pyjamas
19.00 godnatt

Lilla herrn suger på tummen vid sovdags och har en gosekanin. Ingen napp. Första luren sover han ofta i vår säng, ensam eller med sällskap av mig och/eller pappa (morgontrötta på helgerna är vi här). Annars i vagnen om vi är på väg nånstans. Har tänkt att han inte ska sova i sin säng annat än på natten, för att markera skillnad, kanske är dumt? Vi bor i lägenhet utan hiss, så meckigt att ta upp vagnen till balkongen, annars kanske det vore bättre.

Senaste veckan har lill-skrot slutat äta, mer eller mindre. Morgonvällingen går ner med glupande aptit , men sen är det stopp. Frukosten vägras, leks med och slängs på golvet. Lunch får vi i honom en halv burk, max, där han tidigare åt en hel på 190 g. Mellis går ner, men middagen blir ingen eller i bästa fall några tuggor. Inte heller kvällsslurken är särskilt intressant. Mycket gnäll särskilt vid middagen, vill inte sitta still i stolen och tittar på allt möjligt annat. Har testat att ge vår mat istället för barnmat men funkar inte, hjälper inte heller att hela familjen äter samtidigt. Vill gärna äta själv, vilket han för då vi är hemma och äter, men matar också, då han inte får i sig så mycket på egen hand. Han kladdar gärna med händerna men äter helst med skeden, som han inte riktigt behärskar än.

Det stora problemet är att det känns som att han pga detta blir vrålhungrig på morgonen. Vaknar sex och vrålskriker, i morse som var femte dagen av detta tom halv sex. Vi har ramsat och trixat med till slut tagit upp honom (vid sex-halv sju) och gett välling. Då har han somnat om direkt och sovit till sin vanliga tid, 7.

Vet inte vad jag ska göra, jag förstår ju att vi genom att ta upp honom tidigare gett signalen att det är så det ska vara, men upplever honom verkligen som vrålhungrig? Tror förstås inte att han svälter, men känns fel att låta honom ligga och skrika av hunger. Eller?

Hela resten av familjen har under samma vecka varit kräksjuka i omgångar, så kanske är lilla herrn också orolig magen? Våra sjukor har dock gått över på 1 dygn, både hos oss vuxna och hans systrar (7 och 10 år) Upplevde A som hängig i början av veckan, men tycker att han piggat på sig.

Albin är också inne i 8 månaders-ångest som känns långdragen. Nån gång i slutet av september (7,5) började ensamleken gå åt skogen och han blir upprörd när jag eller pappa försvinner, t.e.x in på toaletten. Inga problem med barnvakt dock, eller främlingar. är vi bland folk kan han dra iväg på egen hand långt från mig, ju mer som händer runt om desto mer okej att vara ensam.

Har alltid varit lätt att lägga för natten men senaste nätterna sen denna matvägran började har varit svårare, det kanske har tagit 20-30 minuter av gnäll från A som brukar ropa till max 1 gång, oftast ingen efter läggning, och han har varit klart mer olycklig och orolig.

Vargarna hopar sig, som ni hör ... Var och hur börjar jag jakten?

Kod: Markera allt

[color=#BF0000]Albin, född 120216
Bonusmamma till Tuva (02) och Emma (05) som bor med oss varannan vecka[/color]
[/b]
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Matvägrare med morgonhunger

Inlägg av miniz »

Hej.

Här har det hänt mycket i lillens lilla liv. Bytt schema, slutat amma och 8-mànadersàngest. Allt tas imot med självklarhet om det är föräldrarnas attityd. 8-mànadersàngesten tas inte imot med självklarhet, men blir lättere att handskas med om man har tydliga föräldrar. Sà är det med allt. :roll:

Han är nog hungrig pà natten när han vaknar, men pà natten sover man ju... Ni fàr bestämma er, ta fighten eller ge mat pà natten. Det är en fràga om att senarelägga frukosten ett par timmar, visst? Inte äta 5.30-6.00. Han har fàtt en ful ovana som ska bort. Det tar sina tre nätter och sedan ett veckor med uppföljningsfràgor kan ni vänta er. Men barn lär sig fort!

Luren har mina sovit här och där, med mig, utan mig, i stora sängen, i syster säng, nede i soffan, var som helst. Om det blir fràgor, tar vi det. Jag vet att andra har ett fast lurställe typ i resesäng. För oss har det aldrig varit nàgot problem att byta lurplats, om det blir ett problem det, inför ett ställe och hàll er till det.

(Det är klart att barn sover bra ute, men jag hade inte orkat dra vagnen upp och ner. 8) )

Läs pà om attityden, bestäm er och kör, säger jag!
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
klaraclara
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 10:47

Re: Matvägrare med morgonhunger

Inlägg av klaraclara »

Tack för bra svar! Visst har du rätt i att det handlar om attityd ...

Skrotisen har hittat tillbaka till sin vanliga glada aptit nu, så känns lättare att hamna på banan. Har kört tre morgnar med klassisk musik och ramsning, 6.10 tycks vara favorittiden att vakna upp ... Ofta bajsar han på morgonen, och det gör det ju svårt att somna om. Svårt att byta blöja utan att väcka för mycket!

Men ska jobba på mot klockan 7 ett tag till. Går det inte får vi väl köra 11-timmarsnatt 19-06 och sova lite mer på dagen ...

TACK igen!

Kod: Markera allt

[color=#BF0000]Albin, född 120216
Bonusmamma till Tuva (02) och Emma (05) som bor med oss varannan vecka[/color]
[/b]
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Matvägrare med morgonhunger

Inlägg av miniz »

Vad bra att han äter bra. Det lugnar bàde liten och stor!

Tack för rapport.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"