7 1/2 manader och plötslig kranglar dagslura totalt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
katinka

7 1/2 manader och plötslig kranglar dagslura totalt...

Inlägg av katinka »

Hej!
Även om jag var försvunnen här för en lang tid, sa har jag dock läst mycket och lät inte förskrämmar mig av Anna som skällade pa mig, för att min dotter gillade inte magläge. Kan berätta nu att jag kurade henne med 5 1/2 manad, och vi lyckades med det inom en (!!!!) natt, pa rygg. Sedan dess sover hon hela natten ca. 11 1/2 timme. Förra veckan hade vi tre morgonorna där hon vaknade omkring 5, men jag gjorde ingenting och hon sov om igen.
Men nu trasslar nästan alla dagslurar sedan en vecka. Hennes sovtider:
9.30-11.00 / 14.00-15.30 och 19.30 -7.00 .
Det kan ju inte ligger pa att attityden inte finns, för jag utgick ju ifran att det funkar och ladde henne med fullkommlig självklarthet.
Fortfarande sover hon pa rygg och jag har tänkt pa det mycket, men jag far inte ro när hon ligger pa mage och da skulle väl attityden fattas totalt.
(Oj, hoppas ni förstar min svenska....)Dessutom gick ju allt helt bra de sista tva manader, men vad händer nu? Mieke har svart att somna själv pa dagen (inte alls pa natten) och om vi äntligen har lyckats sover hon högst trekvart och det blir mindre med varje dag. Nu har jag följande fragor
1. Ska jag byggar om schema?
2.Jag borde egentligen bäddar om henne, hon sov alla dagslurar i barnvagn, men den är för lite nu, sa att jag ska nog lägger henne i spjälsängen. Ska jag väntar med det, tills vara problem har gatt över?
3.Kan det ocksa samhängar med attamanadangest?
4.Hon är mycket aktiv vid vakentider, rulla över golvet och försöker na saker, hon vänder sig bra, och koncentrerar allt pa att lära sig att sitta nu, kan denna sömsvarigheter bero pa att hon vill träna?
5. Kan det vara en bra idee att lägger henne i utevagnen och promenera pa föremiddagen, precis da det är läggdags, för att jag känner inte för att vagnar och ramsar (som funkar bra pa natten, men inte alls pa dagen)längre,hon grater sa mycket att jag dock ta upp henne efter det bli mer och mer. Och stora syster undrar vad händer...
Till slut en tanke och da besvarar jag kanske mig själv. Jag tycker sa mycket som AW säger är sa bra ,sa rätt sa sunt och logiskt, men man är ju dock bara barnet till ens egna föräldrar och sa som man är. Man maste vara oerhört självsäker och stark för att kunna göra sa som Aw beskriva det självklara.
Och dessutom har jag absolut ingen hät omkring mig som har hört om Aw och hennes metoder, sa att ibland jag känner mig till kanten att struntar i mina egna reglar och tänker som läkaren säger:barn ta sig det de behöver (alltsa sömn), men jag kan inte tänkar mig att ger upp schemat som funkat sa bra för oss alla .
Tack till dig som har läst hittils och som kanske kan skicka den ena eller andra tanken ...Hjärtliga hälsningar, Katinka.
Krümel

Inlägg av Krümel »

:D Du skriver ju jättebra svenska!
Jag har egentligen inga bra råd att komma med, bara att jag tycker schemat ser bra ut! Rätt lika det vi har faktiskt fastän Lovisa är lite äldre. Ev. skulle du kanske kunna skjuta på lurarna en halvtimme framåt? Det funkade för oss när Lovisa hade svårt att somna på dagen. Det blir ju nog lång vakentid på kvällen iallafall och som du skriver har hon inga problem att somna då.
Viel Glück!

Nu kom jag på en till sak. Vi har fått lite olika fruktpuréer (bla från en släkting i Tyskland) och i några var det socker tillsatt. När Lovisa fått av dem till mellanmål hade hon jättesvårt att somna. Sockret gav en sån kick tror jag! Så det kan vara värt ett försök att ge nåt med inte så snabb energi att äta.

Wenn du jemand haben möchtest um die Idéen von Anna Wahlgren auf deutsch zu diskutieren kannst du mich gerne einen E-Mail schicken oder hier antworten!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"