På fredag startar jag kuren!!!
-
Vides mamma
Re: På fredag startar jag kuren!!!
Tack för att du berättade om hur nätterna gått.
Blir peppad av er !
Blir peppad av er !
20120608
Kurstart 20121123
Kurstart 20121123
Ber om ursäkt att jag tjatar igen men kan nån vänlig själ ge mig tips på mina tidigare frågor 
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
mumintrollet
Hej!
Vi som svarar här gör det frivilligt vid sidan om vårat vardagliga liv så det kan hända att det tar en stund
Jag skulle tipsa dig om den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Jag skulle inte boa in honom för mycket, det känns lite läskigt med en massa bumliga textilier i en barnsäng. Snarare öva vändning dagtid, och sedan ge honom möjligheten att somna om i vilken ställning som helst!
Ja du kommer att ha klocka att ringa i flera år framåt
Nu litar barnet på att ni har kolla när det skall vaknas och när det skall läggas, så värna om det ansvaret och ställ klockan! Inga svajiga tider även om kuren verkar ha satt sig 
Vi som svarar här gör det frivilligt vid sidan om vårat vardagliga liv så det kan hända att det tar en stund
Jag skulle tipsa dig om den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Jag skulle inte boa in honom för mycket, det känns lite läskigt med en massa bumliga textilier i en barnsäng. Snarare öva vändning dagtid, och sedan ge honom möjligheten att somna om i vilken ställning som helst!
Ja du kommer att ha klocka att ringa i flera år framåt
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Tack för ditt svar
hur är det här med skrikandet? Blir det så att barnen somnar utan att skrika/ropa när allt satt sig? Min kille har ju verkligen tagit till sig detta och redan dag 3 så sov han 19:00-07:00 och har gjort det i fyra nätter nu. Men mitt hjärta blöder när han är så ledsen inför sömnen 
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Håll fast och håll i är mitt tips
Ni är fortfarande mitt uppe i processen, man får räkna med att det tar upp till en månad innan kuren sätter sig, så att tänka långsiktigt och ta dag för dag är det bästa sättet. Börjar man bete sig olika från dag till dag signalerar man bara fara å färde.
Vi har haft perioder av oroliga läggningar här, även efter att barnen kurats...det kommer och går i takt med utvecklingsfaserna. Med det sagt att det inte alltid kommer va klockrent bara för att man kurat, men man har tänket och ff a attityden och visar vad det är som gäller.
En el två el tre oroliga läggningar betyder inget förutom att barnet frågar vad det är som förväntas - och då vet ni svaret
. Tids nog kommer även Njutningen, men först ska ni igenom uppföljningsveckan oxå, så hasta inte.
Vid ledsenheter är det helt OK att gå in solfjädra lugn och stå där tills barnet somnar in. Men då ska det vara ett bedömt behov och inte för att man själv känner sig stressad. Med ramsan och/eller husljud kommer man vanligtvis väääldigt lånt, är i iaf min erfarenhet.

Vi har haft perioder av oroliga läggningar här, även efter att barnen kurats...det kommer och går i takt med utvecklingsfaserna. Med det sagt att det inte alltid kommer va klockrent bara för att man kurat, men man har tänket och ff a attityden och visar vad det är som gäller.
En el två el tre oroliga läggningar betyder inget förutom att barnet frågar vad det är som förväntas - och då vet ni svaret
Vid ledsenheter är det helt OK att gå in solfjädra lugn och stå där tills barnet somnar in. Men då ska det vara ett bedömt behov och inte för att man själv känner sig stressad. Med ramsan och/eller husljud kommer man vanligtvis väääldigt lånt, är i iaf min erfarenhet.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Vides mamma
Hej !
Hur går det med er lilla nu ? Ikväll börjar vi kuren och jag är väldigt nervös ! Men är helt säker pa att det är rätt ! Äter eran lilla pure och sådant nu när han sover hela nätter ? Och hur känner du dig nu när du får sova utan avbrott ?
Hur går det med er lilla nu ? Ikväll börjar vi kuren och jag är väldigt nervös ! Men är helt säker pa att det är rätt ! Äter eran lilla pure och sådant nu när han sover hela nätter ? Och hur känner du dig nu när du får sova utan avbrott ?
20120608
Kurstart 20121123
Kurstart 20121123
Hej! Spännande för er! Det kommer gå bra! För oss går det bra,han vaknade vid 06:00 o morse och gnällde lite men domnade sedan om så jag fick väcka honom 07:00. Han äter mer än någonsin,puréer, efterrätter,ersättning. Han vill dock inte amma så mycket längre har jag märkt. Inatt ska han få sova i sitt eget rum för första gången så vi är också väldigt nervösa.
Ang hur jag mår och lite andra åsikter så får du gärna lämna dun mailadress så kan jag skriva till dig privat om du vill veta. Mycket känslor ang kuren.
Vi är ju inga experter men om ni vill så kan vi ha mailkontakt ikväll om det är så att ni undrar över något?
Ang hur jag mår och lite andra åsikter så får du gärna lämna dun mailadress så kan jag skriva till dig privat om du vill veta. Mycket känslor ang kuren.
Vi är ju inga experter men om ni vill så kan vi ha mailkontakt ikväll om det är så att ni undrar över något?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Hej hallå!
Ni har en PM-funktion i kontrollpanelen om ni inte vill lämna ut mailadresser så här i det offentliga rummet.
Ni har en PM-funktion i kontrollpanelen om ni inte vill lämna ut mailadresser så här i det offentliga rummet.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Vides mamma
Jag skriver ett pm till dig , vill gärna ha kontakt ikväll. Va roligt att allt går bra !
20120608
Kurstart 20121123
Kurstart 20121123
Härligt att se att ni kan peppa varann
Vill förtydliga - att på forumet får ALLA skriva och peppa och tipsa varandra, precis som ni gör
:thumbsup: Vi som är hjärtan är inga "experter" på ngt sätt, utan mammor som varit i samma sits men som valt att arbeta ideellt för att hjälpa andra igenom detta eftersom vi vet vilken underbar tillvaro man får efteråt.

Vill förtydliga - att på forumet får ALLA skriva och peppa och tipsa varandra, precis som ni gör
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
Bra att du tog upp det klockan! =D>
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig dumt. Tänkte att Vides Mamma kanske inte vill ha råd från oss eftersom vi själv är så nya i detta och vet knappt hur vi ska göra. Ni som svarar här är ju såååååå duktiga och man känner sig så trygg när ni ger råd!
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Du har inget att be om ursäkt för!
Precis som Klockan sa
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:Klockan skrev:Vill förtydliga - att på forumet får ALLA skriva och peppa och tipsa varandra, precis som ni gör
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej! Vi skulle behöva lite tips igen
Det går fortfarande bra. I går morse så vaknade killen 05:00 och i morse så vaknade han 06:00,båda gångerna satte vi på radion utanför rummet och han somnade om. Dock oroligt (somnade i 15min intervaller) men vi kunde iaf vänta till 07:00. Men jag antar att det är normalt med krångel vid vargtimmarna? Vi har flyttat honom till eget rum,det kan väl inte bero på det? han har ju samma säng och det är väl i den som han känner tryggheten?Läggningarna för natten tar ca 5min så det känns bra! Mycket gråt dock.... Jag undrar om dagsläggningarna. Han blir så ledsen i vagnen när jag inte vagnar. Gör det något om han nån gång somnar till vagningen? I så fall skulle jag få honom att somna på nolltid,men han kanske vänjer sig vid det då och glömmer bort hur han somnar själv?
Det går fortfarande bra. I går morse så vaknade killen 05:00 och i morse så vaknade han 06:00,båda gångerna satte vi på radion utanför rummet och han somnade om. Dock oroligt (somnade i 15min intervaller) men vi kunde iaf vänta till 07:00. Men jag antar att det är normalt med krångel vid vargtimmarna? Vi har flyttat honom till eget rum,det kan väl inte bero på det? han har ju samma säng och det är väl i den som han känner tryggheten?Läggningarna för natten tar ca 5min så det känns bra! Mycket gråt dock.... Jag undrar om dagsläggningarna. Han blir så ledsen i vagnen när jag inte vagnar. Gör det något om han nån gång somnar till vagningen? I så fall skulle jag få honom att somna på nolltid,men han kanske vänjer sig vid det då och glömmer bort hur han somnar själv?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
. Vargtimmarna och tidiga morgnar kan krångla ett bra tag så det är inget konstigt i det. Dessutom jobbar ni på så bra och kan vänta till kl 07 med att väcka så det är ju bara en tidsfråga innan han sover över de där timmarna
.
//Norahsmamma
Det verkar ju gå åt rätt hållTossefin skrev:Det går fortfarande bra. I går morse så vaknade killen 05:00 och i morse så vaknade han 06:00,båda gångerna satte vi på radion utanför rummet och han somnade om. Dock oroligt (somnade i 15min intervaller) men vi kunde iaf vänta till 07:00. Men jag antar att det är normalt med krångel vid vargtimmarna?
Jobba på med ramsa och husljud tycker jag. Man kan få jobba ordentligt ett tag, men till slut släpper det och då har man så mycket vunnet om man inte har vagnat till sömns varje gång. Du tänker ju helt rätt där att det finns en risk att han vänjer sig vid att somna till vagning och då hamnar ni nästan på ruta ett igen. Ett annat alternativ kan vara att flytta alla lurar till säng, om det funkar bättre med insomningen där?Tossefin skrev:Jag undrar om dagsläggningarna. Han blir så ledsen i vagnen när jag inte vagnar. Gör det något om han nån gång somnar till vagningen? I så fall skulle jag få honom att somna på nolltid,men han kanske vänjer sig vid det då och glömmer bort hur han somnar själv?
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin