Hur jobbar vi vidare med 2 månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Hur jobbar vi vidare med 2 månaders?

Inlägg av SaraMilana »

En gång - ingen gång! Men upprepas mönstret kan det vara läge att se över mat- och sovtider.
Mamma till A & E skrev:Hur gör man när man ger förutsättningar för sömn, men hon ändå inte sover all den tiden? Antar att man försöker hålla sig till schemat som vanligt?
:thumbsup:

:heart:
Mamma till A & E

Inlägg av Mamma till A & E »

Hej igen!

Uppdatering: Fina E är nu tre månader, läggs vid 19.30, sover gott fram till 04-04.30 tiden då det oftast är något uppvak, då jag buffar. Hon äter sedan vid ca 05 men hon har flera nätter sovit fram till 05.30, så jag vet att hon kan sova 10 h. Innan hon äter mer riktig mat ställs inga "krav" här på att sova mer än 10 h, så vid ca 5 mån ålder har hon nog kommit upp i lite rejäla matmängder, och då är det också dags att flytta in på brorsans rum och sova i spjälsäng. Hon äter lika delar bröstmjölk som tillägg nu, märker att hon behöver mer tillägg.

Ramsar gör jag nu vid läggning på kvällen och läggning efter nattmålet. När hon blir fyra månader, skall jag då skippa buffningen och gå över till ramsa istället, o använda buffningen vid kris? Jag läste i en tidigare tråd att ramsan kan jobbas in vid eventuella uppvak på natten för SMbarn även om det inte är en regelrätt kur man kör? Och att jobba in ramsan vid eventuella uppvak kan nog vara klokt att göra innan det är dags för spjälsäng och delat rum.

Tack på förhand! :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Det låter ju som om ni har det väldigt bra =D> :D . Ett nattmål för en tremånaders är helt i sin ordning.

Vad bra att du har börjat jobba in ramsan. Ja, successivt ska du backa med buffningen och låta ramsan gör jobbet vid läggningen. Det stämmer att buffningen sedan endast ska användas som krisverktyg. Ramsan är det som främst ska användas vid läggning och uppvak på natten när hon är stor nog för att sova hela nätterna.

Härligt jobbat! :D

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Cony

Inlägg av Cony »

Hej och välkommen (lite i efterskott...) :heart:

Värst vad fint det går! Jag ställer mig bredvid Tutan och applåderar er! ( =D> =D> <--- där är vi, jag är den till höger)

Och ramsan, den är verkligen guld, så det är en riktigt bra idé att smyga in den redan nu. Vi kör "nu ska vi sova, godnatt godnatt", och med den ramsar jag både Bobo och tioåriga storebror (vid drömuppvak) med stor framgång.

:)
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Mamma till A & E

Tack Tutan och Cony för era svar :heart:

Men jag tycker inte riktigt jag fick svar på min fråga om jag, när hon når 4 mån, inte skall buffa vid eventuella uppvak (vanliga uppvak, inte kris-uppvak) på natten utan istället då bara ramsa? :?: Dvs om jag då skall använda ramsan vid de tillfällen som jag nu buffar, bara så där från en natt till en annan? :?: Det är inte varje natt vi får buffa heller utan ofta reder hon ut det själv, blir det inte ganska förvirrande då, att om det är en natt som kräver verktygande, så helt plötsligt kommer man där med ramsan.....hoppas någon förstår hur jag menar :oops:

Samtidigt vill jag ju få ramsan att sitta som ett verktyg vid ev uppvak och inte bara vid läggningar, men om det bara är några uppvak här och där som kräver aktiv åtgärd från mig, hur får man då ramsan att sitta? :?:

Hur har ni andra gjort med sm-barn?

Som det är nu så buffar jag vid eventuellt uppvak som kräver det, men först avvaktar jag rätt länge när det är frågan om vargtimmarna, för att se om hon reder ut det på egen hand. Ramsan använder jag nu BARA vid läggningen på kvällen och läggningen efter nattmålet.

Tack på förhand! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag skulle inte râda dig att ramsa uppvak mitt i natten sâ länge ni har nattmâl. Eftersom ni inte har nâgra fnurror utan bara en liten unge som ibland behöver äta sâ skulle jag helt enkelt mata pâ natten när det behövs (men vara uppmärksam pâ om uppvaken blir fler och fler eller om kursen hâlls och nätterna blir längre och längre).

Hos oss har jag aldrig gjort nâgot aktivt ât nattmâlen utan de har glesat ut sig och fallit bort av sig själva i takt med att dagarna fyllts med (mycket) mat och mycket annat trevligt. Sâ fokus pâ dagarna tycker jag är ett kanonrecept till lugna nätter, om man, som ni, inte har nâgra särskilda fnurror.

Ramsan kan du använda vid läggning, precis som du gör. Dâ vänjs den in och blir lättare att fâ att "ta" sen när liten blivit lite större.
När du känner att du vill att ramsan ska bli ert huvudverktyg (vilket jag skulle râda görs när en tid efter att liten börjat äta ordentligt med riktig mat sâ att inte nâgra hungervargar stryker omkring) sâ är det helt enkelt att bestämma sig att frân och med NU sâ är det ramsan som gäller.
Dâ fâr man vara beredd pâ lite jobb (men det kan lika gärna gâ hur lätt som helst :wink: ) vid ett eller flera uppvak. Liten behöver ju testa vad man menar och vad som gäller. Om man dâ börjar vela och gâr in och buffar och ramsar om vartannat sâ blir det ju bara svârare för liten att begripa. Sâ tänk efter före tycker jag.

Men ta det lugnt, hon är inte stor än. Ni verkar vara inne pâ ett finfint spâr sâ ha lite is i magen sâ tror jag att ni löser det med att hon växer pâ sig och fâr äta riktig mat.

Mamma till A & E

Tack för svar Sarisparis! :heart:

Tack alla för att ni tar er tid att ge feedback!!!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

Det är bland annat svar som ditt som gör att det är sâ kul att ta sig tid. Tack själv. :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"