Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Sarisparis »

Sâ länge hon sover i vagn skulle jag inte buffa eller solfjädra, det tycker jag verkar trângt och konstigt. Och sâ är ju vagningen ett ypperligt verktyg. :wink:

När hon sen flyttar över till säng sâ kan du behöva ta till buffning/solfjädring vilket du gör tills hon blir lugn i hela kroppen (kan gâ väldigt fort, det är ju faktiskt väldigt skönt att fâ lägga sig i en skön säng när man är alldeles lagom trött och är fantastiskt skönt mätt :heart: ).

Om du tycker att era läggningar känns bra sâ fortsätt sâ. Var inte rädd att lägga henne vaken och att med hjälp av vagnen bekräfta att det nu är sovdags. Har du läst SusanDs fina vagningstips?
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Pâ samma ämne har TorpSara skrivit en klassisk vagningsbeskrivning, here goes
TorpSara skrev:Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
:heart:
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Vad gör ni nör de små blir snuviga??

Min lilla är förkyld o snooorig. Så det blir bara 45 min sovningar:( pga av att det samlas snor o hon har svårt att andas. Innan sovningarna siger jag ur näsan med nässug o spolar rent. Men det hjälper ju bara kort stund.

Hoppas hon blir bra snart. Man blir ju trött o grinig av lite sömn.

Sen en annan undran. Jag misstänkte ju mjölkproteinkänslighet. Var utan mjölkprotein i 2 v o satte tillbaka det i helgen. Märkte ingen markant skillnad den första dagen men andra var hon suuupergrinig( men sen blev hon ju sjuk då också). Och nu är hon sjuk så jag vet ej hur jag sk tolka det. Har fortsatt med mjölken o tänker gör det tills hon blir friska för att se. Det enda jag nog märkt är att kräkningarna har blivit fler o bajset lösare och att hon sover sämre på dagen(men det kanske också kan komma iom förkylningen)

Borde hon inte också sova dåligt på natten om hon är överkänslig?
Tös Född 17 september 2012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sjukdom är aldrig roligt, hoppas ni kryar på er snart! :heart:

Magläge för snoriga småttingar är toppen, då rinner det ut automatiskt. Man kan höja huvudänden med en telefonkatalog och så kan man ställa en bunke med kokande vatten och hackad lök under sängen, det hjälper mycket!

Jag brukar vara generös med sömnen vid sjukdom, typ lägga på en kvart eller halvtimme i vardera änden.

Funderingar kring ev allergi skulle jag vänta med tills hon blir frisk. Grinig kan man bli när man är sjuk och kräks kan man göra av slemmet i halsen.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag börjar nu se ett sovmönster hos min tjej inför ett schema. Men en fundering: hon har oftast vaknat vid 730 o somnat runt 21. Har nu velat lägga sig runt 20 o då somnat 2030. Men nu vaknar hon 06. Detta är alldeles för tidigt o ställer till det inför lämnandet av bröder på skola. Hur får man henne att sova längre? Måste jag tvinga henne att vara vaken till 21? Tilläggas bör att hon oftast får oftast till en sovning på 2 h första passet sen ibland andra passet. Sen blir det typ 20-45 min på sen em. Så hon sover ju ej tillräckligt.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Gissa om jag är trött nu:(

Inatt vaknade lilla. Varannan timma plus att hon inte ville aomna om efter 0540:(. Varför?

Hon har sedan hon föddes sovit ca 21-03 o sen 03-05 o 05-07. Men de senaste dagarna har hon vaknat tidigare o tidigare. Hmmmm. 07 är bra för oss men ej tidigare.

Kan det bero på den lilla snuvan som är kvar?( tror inte det)

Sla jag lägga henne senare typ vid 2130? Suck, ingen ordning.
Det trååkiga är att när hon vaknar så tidigt så vaknar även min treåring o ibland sjuåring. Deras sömn blir lidande också,,,,
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Inatt när hon vaknade varannan timma så fick jag amma. Går ej att söva om henne på annat sätt. I vagnen jagar hon upp sig till skrik o jag kan ej vagna henne tyst:((
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Nu har jag försökt att ge tösen ersättning och det fungerar verkligen inte:((

Jag tänkte fylla ut med ersättning men ersatte en ambing ustället då jag ville att hon ska vara hungrig då vi testar. Men det hjälpte inte. Jag tänkte att hon vaknade varannan timma i natt pga hunger.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jo ngpende susan d vagningstips. Om lillan somnar med det men vaknar i skarven. Hur gör man då?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tjorvan skrev:Tilläggas bör att hon oftast får oftast till en sovning på 2 h första passet sen ibland andra passet. Sen blir det typ 20-45 min på sen em. Så hon sover ju ej tillräckligt.
Kanske kan det vara sâ att sömnfördelningen blir lite skev i och med att hon sover sâ lânga pass i början av dagen. Vad tror du om att begränsa lurarna till 1,5 timme pâ första och andra luren? Hur ser era dagar ut pâ ett ungefär?
Tjorvan skrev:Måste jag tvinga henne att vara vaken till 21?
Nej, det tror jag inte är nâgon bra idé. Övertrötthet brukar tyvärr ge ännu sämre sömn, lägg hellre lite tidigare! (sömn föder sömn)
Tjorvan skrev:Nu har jag försökt att ge tösen ersättning och det fungerar verkligen inte:((

Jag tänkte fylla ut med ersättning men ersatte en ambing ustället då jag ville att hon ska vara hungrig då vi testar. Men det hjälpte inte. Jag tänkte att hon vaknade varannan timma i natt pga hunger.
Ingenting sker i en handvändning med sâna här smâ. Tâlamod är kanske den allra viktigaste ingrediensen i föräldraskapet, inte alltid lätt jag vet. Om det är sâ att hon vaknar av hunger sâ fâr du räkna med 3-4 dagar av ökat matintag innan hennes lilla kropp fattat att den numera är mätt nattetid. :wink:
Att säga att det inte funkar att ge ersättning efter ett försök (eller en dag, eller rentav tvâ) är inte heller särskilt juste. Har du läst flaskmatartrâden?
Tjorvan skrev:Jo ngpende susan d vagningstips. Om lillan somnar med det men vaknar i skarven. Hur gör man då?
Vagnar. :wink: Vaknar hon systematiskt i varje skarv kan det ocksâ funka att "mysvagna" alldeles innan skarven och pâ sâ vis hjälpa henne igenom den. Men detta bör inte bli ett mönster utan ses som en "kur" pâ nâgra dagar.

Det är svârt att hâlla humöret och självförtroendet uppe när man inte fâr sova och det är väldigt lätt att börja tänka att saker och ting "inte fungerar", att bebisen "inte vill", osv. Men det är ofta mest känslor hos en själv, känslor som stâr fram som starka eftersom man är sâ in i norden trött. Kan du fâ lite avlastning sâ att du fâr sova nâgra timmar? Ofta ser man saker i ett helt annat ljus när man är nâgorlunda utvilad.

Lycka till nu, snart vänder det!

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

:) tack för inputen! Ja det kan vara svårt att tänka när man är trött. Avlastning är tyvärr svårt för tillfället.

Ersättning har jag provat i ett par tre dagar. Men ska försöka fortsätta truga. Tror att min mjölk är mindre. Jag märker det genom att hon ligger längre tid vid bröstet, samt blir inte lika nöjd. Samt att brösten känns slappare. Hon suger på sina händer och gör sugljud när hon sover/ vaknar.Försöker amma mkt men hon vill gärna somna vid bröstet o det kommer inte så mkt mer. O iomatt hon ej vill ta flaska så är det svårt att lita på att hon är tillräckligt mätt.

En vanlig dag är svårt att beskriva då jag trodde det var någorlunda ett mönster men som sedan ändrades. Jag är inne på att spika ett schema( det kanske hjälper)

Så här såg dagen ut för ett tag sedan: upp ca 0730 amma, göra iordning större syskon inför skola.
Upp 07-0730
0930 sova 2h
1130-14amma vaken
14-16 sova
16-18 amma vaken
18 powernap 20 min
Sova vid 20( nattslurk) ammar till sömns o lägger i egen säng. Sover helt runt 21.
Vaknar ca 03 o 0530 o ammas ( ibland bara en gng)
Upp ca07-0730

Nu har det dock sett ut så här

Upp 06-0630( ammas)
Sova 0730 el 08 45 min
0815 upp o lämnapå skolor
10 sova blir bara 45 min
1045-13 ammas ngn gng under denna tid
13 sova blir 45 min
14-16 ammas ngn gng under denna tid
16 sova blir 45 min
16-1930 ammas sedan kinkig efter 17 . Försöker få till powernap på 20 min runt 18( genom amning eller dammsuga)
Sova runt1930( nattslurk)ammas till sömbs o löggs ner. Sover runt 21. Vaknar varannan timma.
Upp 06-0639
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag skulle behöva hjälp med ett schema. Jag får inte till mornarna.

Tösen vaknar runt 0630. 0815 åker vi och lämnar stora på skolan. Sen hem igen vid 0830. Sen iväg igen vid 0855 för att lämna mellanstora på dagis. Hemma igen 0910.
Men innan vi är hemma 0910 så har töaen redan hunnit somna i bilen bla så det går inte att hålla hennw vaken från 0630:(. Hmmmm. Jag har provat promenera vid 0830 till dagiset men hon sover bara 45 min i vagnen hur jag än vagnar etc.

Detta gäller bara ti on to( så mellanstora är på dagis)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

vad det gäller småttingar och hur de själva väljer att sova så måste jag säga att jag aldrig brytt mig om det. Skälet är att det varierar med ålder, matintag m.m. Därför har jag så länge de varit riktigt små kört med 2 tim vaken och 2 tim sömn. Sen har jag satt ett schema när de varit 3 mån gamla.

Och jag har gjort på samma sätt med alla våra fyra barn för annars skulle vardagen aldrig gått ihop. Sen är vissa av dem lite mer morgontrötta och vissa andra kvällströtta. Men all denna personlighet har ändå fått plats inom schemats ram så att säga.

Jag tror på att ta ledningen, vänligt men bestämt och med mycket kärlek. Då behöver småttingen inte undra hur saker och ting ska förhålla sig utan litar på att vi ömma föräldrar håller i dirigentpinnen och de kan slappna av och följa med.

Vaknas det i skarven har jag lärt mig av mina barn att det är väldigt effektivt och bygga lego samtidigt som man med ena handen rycker lite i ena däcket på vagnen, så där kort fram och tillbaka. Så gjorde de stora med vår yngsta vilket gjorde att det tog ett bra tag innan jag ens visste att han skarvade. Storesyskonen hade fixat skarvarna. När jag sen själv fick chans att göra en insats satte jag ena foten på däcket och ruckade lite fram och tillbaka medan jag var fullt upptagen med matlagningen eller något annat viktigt.

Jag kan inte komma med något egentligt schemaförslag för du måste utgå från ert liv så att säga. Men om du väljer att ha 12-tim natt, vilket vi har och är jättenöjda med, så brukar det fungera fint att lägga den mellan 19-07. Jag tycker att barnen brukar vara trötta då på kvällen och att det blir för sent att lägga 20. Att ha natt mellan halv sju och halv sju skulle också kunna fungera.

Hur tokigt det en låter så brukar småttingar inte orka vara vakna så länge på morgonekvisten trots att de just har klämt en 12 timmars natt. Så för mig låter det fullt normalt att hon somnar innan ni kommit hem från lämningen på förskolan.

Du får spåna vidare hur du vill ha det men en sak som jag tycker är riktigt, riktigt viktig är att man väcker de små så de inte vaknar av sig själva. Skälet är att de blir trygga av att jag som förälder har koll när det ska vaknas och då kan de sova ända in i kaklet och slipper vakna för tidigt.

Tidiga uppvak på morgonkvisten botas ofta genom att lägga en halvtimme tidigare på kvällen. Sömn föder sömn.

Så spåna vidare på ett schema och återkom om du behöver mer input. Det finns trådar med en massa schemaförslag men kom ihåg att utgå från era behov.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

vad det gäller småttingar och hur de själva väljer att sova så måste jag säga att jag aldrig brytt mig om det. Skälet är att det varierar med ålder, matintag m.m. Därför har jag så länge de varit riktigt små kört med 2 tim vaken och 2 tim sömn. Sen har jag satt ett schema när de varit 3 mån gamla.

Och jag har gjort på samma sätt med alla våra fyra barn för annars skulle vardagen aldrig gått ihop. Sen är vissa av dem lite mer morgontrötta och vissa andra kvällströtta. Men all denna personlighet har ändå fått plats inom schemats ram så att säga.

Jag tror på att ta ledningen, vänligt men bestämt och med mycket kärlek. Då behöver småttingen inte undra hur saker och ting ska förhålla sig utan litar på att vi ömma föräldrar håller i dirigentpinnen och de kan slappna av och följa med.

Vaknas det i skarven har jag lärt mig av mina barn att det är väldigt effektivt och bygga lego samtidigt som man med ena handen rycker lite i ena däcket på vagnen, så där kort fram och tillbaka. Så gjorde de stora med vår yngsta vilket gjorde att det tog ett bra tag innan jag ens visste att han skarvade. Storesyskonen hade fixat skarvarna. När jag sen själv fick chans att göra en insats satte jag ena foten på däcket och ruckade lite fram och tillbaka medan jag var fullt upptagen med matlagningen eller något annat viktigt.

Jag kan inte komma med något egentligt schemaförslag för du måste utgå från ert liv så att säga. Men om du väljer att ha 12-tim natt, vilket vi har och är jättenöjda med, så brukar det fungera fint att lägga den mellan 19-07. Jag tycker att barnen brukar vara trötta då på kvällen och att det blir för sent att lägga 20. Att ha natt mellan halv sju och halv sju skulle också kunna fungera.

Hur tokigt det en låter så brukar småttingar inte orka vara vakna så länge på morgonekvisten trots att de just har klämt en 12 timmars natt. Så för mig låter det fullt normalt att hon somnar innan ni kommit hem från lämningen på förskolan.

Du får spåna vidare hur du vill ha det men en sak som jag tycker är riktigt, riktigt viktig är att man väcker de små så de inte vaknar av sig själva. Skälet är att de blir trygga av att jag som förälder har koll när det ska vaknas och då kan de sova ända in i kaklet och slipper vakna för tidigt.

Tidiga uppvak på morgonkvisten botas ofta genom att lägga en halvtimme tidigare på kvällen. Sömn föder sömn.

Så spåna vidare på ett schema och återkom om du behöver mer input. Det finns trådar med en massa schemaförslag men kom ihåg att utgå från era behov.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

För att det ska passa tider med lämningar osv, låter det som att det skulle funka fint med 19-07, då skulle hon kunna få en lur efter 09, dilemmat verkar vara att hon somnar i bilen...men när du lägger henne i vagnen för promenad - somnar hon först själv eller somnar hon till rullande vagn? Med vagn i rullning har jag märkt att det är lättare att de vaknar vid 45-min-skarven...testa kanske att låta henne somna själv först, vänta 10 min o fortsätt sen promenaden.

Till skillnad från mej, så har din tjej inga problem med att vara vaken, min tjej var inte vaken mer än 1 timma o 20 min, så jag tror allt att du skulle få till ett schema om du önskar det. Jag styrde upp det när hon var 3 mån o tänkte; herregud, det kommer bli svårt att få henne vaken, men det gick verkligen över förväntan, hon trivdes så fint med att jag tog ledningen o nu 3 veckor senare är inkörd på tiderna, det gäller att öva sitt tålamod. Nåt jag själv övar på ständigt!

Får hon "bara" 45 minuterslurar kommer hon inte in i djupsömn, hon behöver 1.5 timma eller 2 timmar för att bli utvilad, så jag hoppas att det kommer ordna sig med lurarna framöver!
Har du spånat på schema? Eller väntar du till 3 mån?

Kram Linda :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jo hon orkar oftast. Men på morgonen får man kämpa så hon inte somnar. Blir grinig o man måste ändra ställning på henne hela tiden så hon ej somnar i famnen.
Dilemmat på morgonen är att man har 2 barn att lämna på 2 olika ställen olika tider. Den första blrjar 830 o den andra 0900. Jag kan inte promenaera till den första då det är för långt. Och jag måste hem emellan annars kommer jag för tidigt med den andra och det får jag inte.

När vi kommer hem efter att ha lämnat den första så skulle jag ju kunna lägga lillan 0840 i vagnen för att sen promenera till den andras dagis. Men saken är den att hon vaknar så fort vagnen stannar o vi kommer hem( efter 30 min). Hon sover absolut bättre o lättare o längre hemma I en stillastående vagn. Suck verkar lite halvt omöjligt att få till ett schema. Sen ska ju en häntas vid 14 också.

Att köra på 2-2 som dig susan hade jag kanske kunnat göra men på em får vi aldrig till et 2 h sovpass så det är nog lite omöjligt känns det som iaf.

Ett schema skulle vara bra att få till men det kanske är bäst att vänta till 3 mån för då är det mindre tid på sovpassen eller hur? Är det inte 45 min -2-45 ??

De två första passen brukar vi kunna få till men efter 16 så är det svårt att få till längre än 45 min. Ibland bara 20 min.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"