Hon äter bra och växer fint, så där är det inga problem. Från två månader fram till en vecka hade vi kvar nattmålet vid 5-tiden. Nu har vi lämnat bort det och jag har inte ammat nattetid på över en vecka. Hon verkar inte söka bröstet då hon vaknar och har inte heller varit värst hungrig på morgonen. Dessutom tog jag bort nappen för fyra nätter sedan då hon var snuvig och inte kunde andas genom näsan. (försökte också ta bort nappen vid fyra mån, men gav up den tredje natten
Hon började använda napp lite före två månaders ålder och då hade hon bara nappen medan hon somnade jag behövde inte stoppa in den och hon vaknade endast för nattmålet. Vid fem månaders ålder började hon vakna oftare och jag började stoppa in nappen. Jag har många gånger per natt fått stoppa in nappen, hon har lekt med den och sedan gnällt om hon inte fått in den själv igen. Oftast har hon ändå somnat om då jag hjälpt henne med nappen och även buffat en del, men vid 5-tiden har hon vaknat och inte mera lugnat sig. Tidigare ammade jag då, men nu då jag inte nattammar mera har jag istället lyft över henne i vagn vid 5-tiden och vagnat tills hon somnat. Nu tycker jag att sömnen bara blivit sämre och att jag fastnat i ett buffnings och vagningsträsk.
Senaste natt lade jag direkt i vagnen och som mest sov hon bara ca 45 min åt gången. Ofta bara två minuter för att sedan igen börja gnälla. Hon lugnar sig väldigt snabbt då jag vagnar, behöver ibland bara skaka i handtaget, men gnäller direkt jag slutar och vaknar alltså igen efter några minuter. Då jag försökte avvakta och inte gå dit började hon gråta upp sig och lugnade sig inte före jag vagnade eller skakade igen.
Hittills har hon fått ihop ungefär så mycket sömn hon behöver och varit jätte nöjd dagtid, men de senaste dagarna märks det att hon varit trött och gnällig. Hon sover alltid ute i vagn och dasgslurarna gick riktigt bra tills jag tog bort nappen. Nu tar det länge innan jag får henne att somna och jag har vagnat eller haft henne att somna i rullande vagn.
Nu undrar jag om det är dags att kura på riktigt från början till slut? Jag kurade storebror för två år sedan så det är inget nytt för mig.
Vi har följt detta schema och jag tänkte fortsätta med det förutom att jag också skulle vilja lära henne att sova dagssömn i egen säng. Då hon sover i vagnen har det alltid varit ute och på rygg.
8.00 väckning
8.15 amning
8.45 morgongröt
9.45-10.30 sova i vagnen
11.45 lunch + amning
12.45-14.45 sova i vagnen
16.00 middag + amning
17.10-17.30 sova i vagnen
19.15 kvällsgröt
20.15 amning
20.30 sova