Kurning av barn nummer 2 - kommer vi ihåg?!
Kurning av barn nummer 2 - kommer vi ihåg?!
Hej!
För 2 år sedan kurade vi vårt förtsa barn, Alexander. Jag provade en första gång själv när han var 4 månader, men pallade ej trycket. Så när han var nästan 7 månader hjälptes min man och jag åt. Min man tog de 2 första nätterna och första natten bestod av nästan bara buffning, pust! Idag sover Alexander bra... Vi höll schemat minutiöst och vi uppfattades nog av omgivningen som omständiga (vi är de första i våra familjer att få barn!). Detta struntade dock vi i, för vi ville SOVA!!! Nu när han är 2,5 år följer vi schemat men är ej lika slaviska.
I april fick vi en dotter, Edith. Hon sover bättre än vad vår son gjorde i samma ålder. Men sover absolut ej en hel natt. Vi har känt att vi vill kura henne också då vi tycker SHN funkar väldigt bra. Idag sover hon tre lurar under dagen och det är samma tider, men natten vaknar hon med ca 2-3 timmars mellanrum.
Vi har tänkt följande schema:
7:30 vakna och frukost (gröt)
9:00 mellanmål
10-11 SOVA
12 Lunch
13.15-15-15 SOVA
15:30 mellanmål
17:15-17:45 SOVA
18:00 mat
19:30 välling
20 sova
Totalt 15 timmar. Har lagt upp schemat så att det passar med äldsta sonens rutiner. Tycker ni detta låter bra? Vet att 45 och 20 minuters intervaller är bra, men detta skulle fungera bättre med vår vardag.
Några frågor då man glömt en del:
1) Vi vill kura på rygg, kan vi solfjädra på magen då?
2) Hur länge körde man bekräftelseramsan? dvs hur många dagar/veckor/månader?
3) vår son vaknade väldigt ofta för tidigt , hur gjorde man då på morgonen?
4) Vi bor i ett litet radhus så ljud hörs väl. Vi kommer sova utanför i en bäddsoffa, men den är det meningen att vi ska sova i samma rum som vår dotter (vår son har ett eget rum). Vi tänker oss sova utanför ett tag tills SHN satt sig på henne, Är det ok att ha en del ljud utanför (tv och prat)?? tänker att detta är bra så hon vänjer sig....
Ja detta är alla frågor för nu! Tacksam för er hjälp! Vi tänker starta kuren nu på fredagen den 26/10 - 2012!
Kram Madelene & Christofer
För 2 år sedan kurade vi vårt förtsa barn, Alexander. Jag provade en första gång själv när han var 4 månader, men pallade ej trycket. Så när han var nästan 7 månader hjälptes min man och jag åt. Min man tog de 2 första nätterna och första natten bestod av nästan bara buffning, pust! Idag sover Alexander bra... Vi höll schemat minutiöst och vi uppfattades nog av omgivningen som omständiga (vi är de första i våra familjer att få barn!). Detta struntade dock vi i, för vi ville SOVA!!! Nu när han är 2,5 år följer vi schemat men är ej lika slaviska.
I april fick vi en dotter, Edith. Hon sover bättre än vad vår son gjorde i samma ålder. Men sover absolut ej en hel natt. Vi har känt att vi vill kura henne också då vi tycker SHN funkar väldigt bra. Idag sover hon tre lurar under dagen och det är samma tider, men natten vaknar hon med ca 2-3 timmars mellanrum.
Vi har tänkt följande schema:
7:30 vakna och frukost (gröt)
9:00 mellanmål
10-11 SOVA
12 Lunch
13.15-15-15 SOVA
15:30 mellanmål
17:15-17:45 SOVA
18:00 mat
19:30 välling
20 sova
Totalt 15 timmar. Har lagt upp schemat så att det passar med äldsta sonens rutiner. Tycker ni detta låter bra? Vet att 45 och 20 minuters intervaller är bra, men detta skulle fungera bättre med vår vardag.
Några frågor då man glömt en del:
1) Vi vill kura på rygg, kan vi solfjädra på magen då?
2) Hur länge körde man bekräftelseramsan? dvs hur många dagar/veckor/månader?
3) vår son vaknade väldigt ofta för tidigt , hur gjorde man då på morgonen?
4) Vi bor i ett litet radhus så ljud hörs väl. Vi kommer sova utanför i en bäddsoffa, men den är det meningen att vi ska sova i samma rum som vår dotter (vår son har ett eget rum). Vi tänker oss sova utanför ett tag tills SHN satt sig på henne, Är det ok att ha en del ljud utanför (tv och prat)?? tänker att detta är bra så hon vänjer sig....
Ja detta är alla frågor för nu! Tacksam för er hjälp! Vi tänker starta kuren nu på fredagen den 26/10 - 2012!
Kram Madelene & Christofer
Alexander född 2010-05-17, Kurstart kvällen 2010-12-02
Edith född 2012-04-17, Kurstart kvällen 2012-10-26
Re: Kurning av barn nummer 2 - kommer vi ihåg?!
En fråga till, en väsentlig fråga!!!
Vi är oroliga för att vår son kommer vakna de första två jobbiga nätterna när vi kurar vår dotter. Eller rättare sagt, vi är hundra på detta! Vi har då tänkt att försöka lägga honom som vanligt, men om han protesterar en massa, får han ligga ute i bäddsoffan med oss.
Har ni några erfarenheter kring detta? råd?
Kram Madde
Vi är oroliga för att vår son kommer vakna de första två jobbiga nätterna när vi kurar vår dotter. Eller rättare sagt, vi är hundra på detta! Vi har då tänkt att försöka lägga honom som vanligt, men om han protesterar en massa, får han ligga ute i bäddsoffan med oss.
Har ni några erfarenheter kring detta? råd?
Kram Madde
-
ilindstrom
Hej och välkomna tillbaka
Grattis till ert nytillskott, härligt med syskon.
Något som är superviktigt när man kurar är att vara påläst till tänderna så att allt sitter i ryggmärgen när du står där mitt i natten. Så mitt första råd till dig är att läsa igenom boken ett par gånger innan du börjar kura. Det var ju några år sedan du kurade sonen tänker jag.
Jag tycker att ert schema ser bra ut förutom att ni riskerar att väcka liten när hon ner i djupsömn eftersom ni har en lur på 1h och en på 30 minuter. Jag skulle starkt rekommendera er att ha två 45 minuters lurar istället.
Lycka till!
Ida
Grattis till ert nytillskott, härligt med syskon.
Något som är superviktigt när man kurar är att vara påläst till tänderna så att allt sitter i ryggmärgen när du står där mitt i natten. Så mitt första råd till dig är att läsa igenom boken ett par gånger innan du börjar kura. Det var ju några år sedan du kurade sonen tänker jag.
Jag tycker att ert schema ser bra ut förutom att ni riskerar att väcka liten när hon ner i djupsömn eftersom ni har en lur på 1h och en på 30 minuter. Jag skulle starkt rekommendera er att ha två 45 minuters lurar istället.
Solfjädern på rygg funkar inget vidare eftersom du inte kan hålla den ordentligt.Vi vill kura på rygg, kan vi solfjädra på magen då?
Du kör bekräftelseramsan under de första dygnen innan ramsan satt sig.Hur länge körde man bekräftelseramsan? dvs hur många dagar/veckor/månader?
Om du söker här på forumet på tidiga mornar så kommer du få upp supermånga bra tips.vår son vaknade väldigt ofta för tidigt , hur gjorde man då på morgonen?
Husljud utanför dörren är jättebra. Det är ju i sig ett verktyg. Ett tips angående sovplats för lite, syskon brukar älska att dela rum.Vi bor i ett litet radhus så ljud hörs väl. Vi kommer sova utanför i en bäddsoffa, men den är det meningen att vi ska sova i samma rum som vår dotter (vår son har ett eget rum). Vi tänker oss sova utanför ett tag tills SHN satt sig på henne, Är det ok att ha en del ljud utanför (tv och prat)?? tänker att detta är bra så hon vänjer sig....
Jag skulle inte lägga honom i bäddsoffa hos er utan natta om som vanligt. Annars riskerar ni att han kommer börja vandra på nätterna tänker jag.Vi är oroliga för att vår son kommer vakna de första två jobbiga nätterna när vi kurar vår dotter. Eller rättare sagt, vi är hundra på detta! Vi har då tänkt att försöka lägga honom som vanligt, men om han protesterar en massa, får han ligga ute i bäddsoffan med oss.
Lycka till!
Ida
Hej och tack!!:)
Jättebra svar och kommentarer! Vi ska läsa boken igen
Precis som du skriver tänkre vi att barnen ska dela rum! Men vår son lägger sig inte exakt kl 20 l'ngre, inte på helgen iaf... finns det risk att vi väcker lillan då om vi kommer in typ en 30min-1 h senare? tips på schemat när man har två barn som delar rum??
Tack än en gång!
Kram Madde
Jättebra svar och kommentarer! Vi ska läsa boken igen
Precis som du skriver tänkre vi att barnen ska dela rum! Men vår son lägger sig inte exakt kl 20 l'ngre, inte på helgen iaf... finns det risk att vi väcker lillan då om vi kommer in typ en 30min-1 h senare? tips på schemat när man har två barn som delar rum??
Tack än en gång!
Kram Madde
Mitt bästa tips är att ha så lika scheman som möjligt, det underlättar under resten av dagen, t ex man äter lunch och har dagslur/vaken vila samtidigt
.
Visst kan storebror smyga in efter att lillasyster lagt sig, men då gäller ju att han kan ta hänsyn till henne som redan ligger där
Kanske lite väl stora krav att ställa på en 2-åring? Jag hade ist satsat på att lägga dem samtidigt och ramsat dem över en kam och visat vad det var som gällde ist
På köpet får ju ni föräldrar lite mer egentid tillsammans på kvällarna oxå tänker jag
Å andra sidan - med attityden av självklarhet så löser sig det mesta...låt bara inte storebror tro att det är han som bestämmer när han ska lägga sig 8) Kan lätt eskalera, spec i den där åldern 8) Bjussa på fasta läggtider både till liten och stor!

Visst kan storebror smyga in efter att lillasyster lagt sig, men då gäller ju att han kan ta hänsyn till henne som redan ligger där
Å andra sidan - med attityden av självklarhet så löser sig det mesta...låt bara inte storebror tro att det är han som bestämmer när han ska lägga sig 8) Kan lätt eskalera, spec i den där åldern 8) Bjussa på fasta läggtider både till liten och stor!
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Hej igen!
Tack Klockan för dina kloka råd! Vi bestämde oss för att de ej ska dela rum på ett tag, lillan får sova inne hos oss ett tag...hon har en egen hörna med gardinerna som man drar för.
Ikväll startade vi! Började bra med ca 30-35 buffning och sen sov hon i 2,5 timme. Men sen kl 23 har hon varit vaken från och till. Nu har min man varit inne o buffat säkert 40 min igen. han är på väg ut flera ggr när hon är lugn, men så fort han ramsar så protesterar hon tyvärr:(
men en fråga som jag ställer mig nu.....Edith har varit dålig i magen (bajsat många ggr per dag, men annars pigg) nu en vecka....tyckte hon var bättre nu igår o idag. MEN min man har redan fått byta 2 bajsblöjor ikväll..... Är det dumt att kura? eller gör lite bajsbyte ngt?? dvs stör det kurningen mkt??
tacksam för råd inom kort!
Kram madde
Tack Klockan för dina kloka råd! Vi bestämde oss för att de ej ska dela rum på ett tag, lillan får sova inne hos oss ett tag...hon har en egen hörna med gardinerna som man drar för.
Ikväll startade vi! Började bra med ca 30-35 buffning och sen sov hon i 2,5 timme. Men sen kl 23 har hon varit vaken från och till. Nu har min man varit inne o buffat säkert 40 min igen. han är på väg ut flera ggr när hon är lugn, men så fort han ramsar så protesterar hon tyvärr:(
men en fråga som jag ställer mig nu.....Edith har varit dålig i magen (bajsat många ggr per dag, men annars pigg) nu en vecka....tyckte hon var bättre nu igår o idag. MEN min man har redan fått byta 2 bajsblöjor ikväll..... Är det dumt att kura? eller gör lite bajsbyte ngt?? dvs stör det kurningen mkt??
tacksam för råd inom kort!
Kram madde
-
mumintrollet
Hej!
Det verkar som om ni haft en alldeles vanlig första kurnatt bakom er med mycket buff och ett barn som inte ännu tar till sig ramsan. Kom ihåg att allt är väldans nytt för henne, så försök att inte ha bråttom om att nå fram direkt!
Följande natt får ni börja avvakta lite mer, fortfarande gå in och buffa men tänk på att ge dottern lite mer ansvar och framförallt att förmedla ett lugn från er sida!
Jag tycker inte att bytande av blöja är något problem mitt i kuren, det är er attityd som är det väsentliga! Om ni byter blöja med en "ojande tycka synd om lilla barnet som jag ska rädda ifrån de hemska sängen" - attityd, ja då är ni ute och cyklar
Men byts det blöja utan större rabalder och läggs man sedan ner i sängen för att sova vidare som om det var den självklaraste sak i världen - ja då går det bra 8)
Så var noga med era egna orosvargar och frågetecken medan ni håller på! Ni har redan börjat och då är det bara att köra!
Berätta gärna hur det går för er de följande nätterna
Det verkar som om ni haft en alldeles vanlig första kurnatt bakom er med mycket buff och ett barn som inte ännu tar till sig ramsan. Kom ihåg att allt är väldans nytt för henne, så försök att inte ha bråttom om att nå fram direkt!
Jag tycker inte att bytande av blöja är något problem mitt i kuren, det är er attityd som är det väsentliga! Om ni byter blöja med en "ojande tycka synd om lilla barnet som jag ska rädda ifrån de hemska sängen" - attityd, ja då är ni ute och cyklar
Så var noga med era egna orosvargar och frågetecken medan ni håller på! Ni har redan börjat och då är det bara att köra!
Berätta gärna hur det går för er de följande nätterna
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Tack för dina svar Mumintrollet!! Vi kör på, hon har varit relativt pigg idag...trött såklart men annars ok och äter! Nu sover hon sedan kl 20.30, hoppas det varar länge till!
Det är tur jag har min man för jag skulle nog lätt kunna ge upp, tycker skriket är så fruktansvärt jobbigt! Men nu är vi iaf inne på natt 2:)
Har lite funderingar dock gällande dagarna vilka jag tar! Sist, med min son, körde vi i vagnen och vagnade, gick ok. Men vill helst köra i sängen på Edith nu så så gjorde jag idag.... Jag buffade vilket jag sen kom på att man ej skulle kanske gjort?? Hur gör jag på dagen? Första luren kl 10 (45 min) somnade hon efter ca 15 min....och andra luren (mellan 13.15-15-15) likadant (sova ända till jag skulle väcka sen!!). Sista luren vid 17 - 17.45 tog det dock lite längre tid, hon bajsade så fick byta och sen lite mer buff, somnade 17.25.
En annan fundering; hon har haft napp och snutte. vi tog bort nappen nu men har snutten. Kan hon ändå få ha nappen på dagen, dvs när hon ej sover? eller är det dumt?
Tusen tack för all hjälp och peppning, ni är FANTASTISKA här på forumet!!!!!
Kram Madde
Det är tur jag har min man för jag skulle nog lätt kunna ge upp, tycker skriket är så fruktansvärt jobbigt! Men nu är vi iaf inne på natt 2:)
Har lite funderingar dock gällande dagarna vilka jag tar! Sist, med min son, körde vi i vagnen och vagnade, gick ok. Men vill helst köra i sängen på Edith nu så så gjorde jag idag.... Jag buffade vilket jag sen kom på att man ej skulle kanske gjort?? Hur gör jag på dagen? Första luren kl 10 (45 min) somnade hon efter ca 15 min....och andra luren (mellan 13.15-15-15) likadant (sova ända till jag skulle väcka sen!!). Sista luren vid 17 - 17.45 tog det dock lite längre tid, hon bajsade så fick byta och sen lite mer buff, somnade 17.25.
En annan fundering; hon har haft napp och snutte. vi tog bort nappen nu men har snutten. Kan hon ändå få ha nappen på dagen, dvs när hon ej sover? eller är det dumt?
Tusen tack för all hjälp och peppning, ni är FANTASTISKA här på forumet!!!!!
Kram Madde
hjälp, en fråga till kom jag på! I natt ska vi ju vrida tillbaka klockan en timme, hur gör jag då??? tar jag upp henne en timme tidigare än schemat? eller försöker jag hålla henna sovandes till schemat (fast enligt nya vintertiden)??
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Hur gick natten?
. Nu andra dagen så ska buffningen endast användas som krisverktyg och ramsan ska jobbas in istället.
. Det kan lätt bli förvirrande för de små annars.
). Vi gjorde så här att vi nattade 30 min senare igår kväll, men väckte vanlig tid (vintertid) imorse så det blev en 12,5h-natt istället för 12, men är man mitt i kuren kanske det blir lite knepigt. Men så länge man gör det med attityden av självklarhet så funkar ju det mesta
.
//Norahsmamma
Hur gick natten?
Första dagen är likvärdig med första natten, så då ska man buffa (eller vagna) precis som under natten. Så där gjorde du helt rättMen vill helst köra i sängen på Edith nu så så gjorde jag idag.... Jag buffade vilket jag sen kom på att man ej skulle kanske gjort?? Hur gör jag på dagen?
Släng nappen tycker jagEn annan fundering; hon har haft napp och snutte. vi tog bort nappen nu men har snutten. Kan hon ändå få ha nappen på dagen, dvs när hon ej sover? eller är det dumt?
Nu hann du ju inte få svar igår angående tidsomställningen. Hur gjorde ni? Eftersom ni nyss har påbörjat kuren så skulle ni kanske vänta med tidsomställningen till efter uppföljningsveckan (om det inte ställer till det för er rent praktiskthjälp, en fråga till kom jag på! I natt ska vi ju vrida tillbaka klockan en timme, hur gör jag då??? tar jag upp henne en timme tidigare än schemat? eller försöker jag hålla henna sovandes till schemat (fast enligt nya vintertiden)??
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Hej!
Tack än en gång för snabba svar!!
Natten var ljuvlig, min lilla tjej var såååååå duktig!! Min man buffade och ramsade och hon somnade på 30 min och sov sedan ändå till 07.20 (06.20 vintertid).... dvs nästan alla de 11,5 vi lagt in på natten =) Vi bestämde att vi tog upp henne enligt sommartiden (var ju dumt att vi ej kollat att det var tidsomställning just denna helg, men men är lite förvirrad numera....).
Fmluren gick bra, fick buffa idag med! men nu vid 13.15 var det joobigt..... hon GALLskrek och jag försökte buffa en vild bebis (omade massa).... problemet var nog mitt eget, jag blev arg och det märktes på min buffning:( försökte lugna ner mig och efter 25 minuter så somnade hon till slut. MEN efter utmattning känns det som
Detta är mitt problem varje gång (tänkte i samma banor sist)....att buffning ska ju vara för att lugna men våra barn har ändå gallskriket lääääänge för att till slut tysta, men inte av buffningen känns det som utan av utmattning!! Vad gör vi för fel? är det min attityd? känns som jag slår min dotter ibland när jag buffar....snyft..... men i slutändan tror jag ju på allt vad det gäller SHN och jag vet att det funkar! Peppning mottages gärna
Tack än en gång =D>
Kram Madde
Tack än en gång för snabba svar!!
Natten var ljuvlig, min lilla tjej var såååååå duktig!! Min man buffade och ramsade och hon somnade på 30 min och sov sedan ändå till 07.20 (06.20 vintertid).... dvs nästan alla de 11,5 vi lagt in på natten =) Vi bestämde att vi tog upp henne enligt sommartiden (var ju dumt att vi ej kollat att det var tidsomställning just denna helg, men men är lite förvirrad numera....).
Fmluren gick bra, fick buffa idag med! men nu vid 13.15 var det joobigt..... hon GALLskrek och jag försökte buffa en vild bebis (omade massa).... problemet var nog mitt eget, jag blev arg och det märktes på min buffning:( försökte lugna ner mig och efter 25 minuter så somnade hon till slut. MEN efter utmattning känns det som
Detta är mitt problem varje gång (tänkte i samma banor sist)....att buffning ska ju vara för att lugna men våra barn har ändå gallskriket lääääänge för att till slut tysta, men inte av buffningen känns det som utan av utmattning!! Vad gör vi för fel? är det min attityd? känns som jag slår min dotter ibland när jag buffar....snyft..... men i slutändan tror jag ju på allt vad det gäller SHN och jag vet att det funkar! Peppning mottages gärna
Tack än en gång =D>
Kram Madde
fan jäklar skit.... inne i natt 3 oct get går ej så bra:( Somnade efter 20 min, bra! vaknade sen efter 3 timmar....har GALLskriket sen dess, har ej kunnat undvika buffning! försöka ej fastna, men hon lyssnar ju ej på ramsan??!!!!! det enda som hjälper är att gå in och buffa, vad gör jag för fel??????
ett problem är att hon vänder till mage och får då panik (verkar det som!) att hon ej kan vända tillbaka, så då måste (?!) jag gå in och vända. Ett jävla springande och ett jävla ramsande! förlåt mina ord, men är frustruerad nu,,,,,
hur ofta ska man ramsa, dvs hur länge ska man vänta emellan??
godmorgon! jag igen
Edith somnade till slut efter 2 timmars buff och gallskrik, pust! vaknade sen igen vid 4.45.....ramsade 2 ggr sen somnade hon om, pust!
nu vaknade hon 40 min för tidigt (min man och son gick ju upp, det händer grejer i huset!)...har provat ramsa en bestämd ggr, menskriker....ramsat 2 ggr till men inget hjälper! hur gör jag???!!!
nu vaknade hon 40 min för tidigt (min man och son gick ju upp, det händer grejer i huset!)...har provat ramsa en bestämd ggr, menskriker....ramsat 2 ggr till men inget hjälper! hur gör jag???!!!