Dagsluren i spjälsängen förstör nattningen på kvällen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annelielindberg
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 okt 2012, 16:52

Dagsluren i spjälsängen förstör nattningen på kvällen?

Inlägg av annelielindberg »

Hej! Jag har en liten tjej på snart åtta månader och är nu inne på dag tre med sova hela natten, dvs. inatt blir fjärde natten. Nätterna har gått över förväntan, redan första natten sov hon mycket bättre än tidigare och nattningarna har blivit kortare, men problemet är att hon verkligen blir jätteledsen varje gång jag ska lägga henne inne i spjälsängen på dagen för förmiddagsluren (som jag bestämt ska sovas inne). Hon har alltid velat sova ute i vagnen, vilket har varit vårt problem hela tiden, och vi har aldrig fått henne att sova inne på dagen i sin säng. Första dagen med kuren så fick jag henne dock att somna i sin säng inne på dagen på en kvart och jag kände mig överlycklig att det funkade, men igår och idag har det tagit en timme! Hon skriker upp sig och är väldigt upprörd så fort jag går ut med ramsan och sen skriker hon så hon verkligen andas stötvis och blir ledsen så att jag får gå in och buffa och inte ens då lugnar hon sig. Snyftar och skriker om vartannat trots att jag buffar och jag får stå tjugo minuter kanske innan hon lugnar sig överhuvudtaget. Då går jag ut med ramsan och fortsätter utanför dörren men hon gallskriker direkt och sen är det in igen tills hon tillslut efter en timma alltså ger sig för att hon blir så trött och då flikar jag in bekräftelsen medan hon i princip halvt sover. Jag försöker verkligen avvakta och låta henne reagera på ramsan men hon ger sig inte utan skriker upp sig hela tiden. Hon sover alltid på rygg eller på sidan och sover bra på det viset, men vid nattningen igår och under dagens lur inomhus så börjar hon i all ilska att rulla över till mage och skriker och blir ledsen för att hon ju inte kan somna så, fast att hon ju kan vända sig tillbaka. Så då får jag gå in och vända henne igen och då är hon ju ännu mer upprörd för att hon blir piggare varje gång. Blir helt slut. Inatt gick natten bra och jag ramsade en gång utanför dörren när hon vaknade första gången, men vid fyratiden vaknade hon igen och accepterade inte ramsande utanför dörren utan bara gallskrek. Jag fick tillslut gå in och buffa för att lugna henne och buffade i en halvtimme, fyrtio minuter, sista gången för att hon överhuvudtaget skulle lugna sig. Sen somnade hon tillslut vid tio i sex i morse. Är så rädd nu att innesovningen på dagen förstör nattningen på kvällen, just för att hon blir så ledsen att jag måste in och buffa tillslut. Är rädd att nattningen på kvällen ska lida för det och att jag behöver buffa och fastnar i det. Så att hon lär sig att om hon skriker så kommer jag in tillslut och buffar henne lugn och halvt sovande. Vet dock verkligen inte vad jag ska göra för att hon ska bli lugn om jag inte går in och buffar. Provar att vänta utanför och avvakta in i det längsta med påminnelseramsa men hon slutar inte, blir bara mer arg och ledsen. Puhh! Vad gör jag för fel? Hjälp! / Elises mamma
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Dagsluren i spjälsängen förstör nattningen på kvällen?

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :lol:

Vad härligt att läsa att era nätter blivit mycket bättre, bra jobbat.

Nu har det gått någon dag sedan du skrev men så här tänker jag:

Som jag läser i din text så är det insomningen på dagen som är jobbig. Det jag skulle göra är att busa ordentligt hela vägen ner i sängen. Hon ska kikna av skratt. Därefter skulle jag lägga tillrätta och ramsa mig ut glatt och hurtigt, du ska vilja stampa takten till den. Sedan skulle jag dammsuga, diska och skramla på ordentligt så att hon hör dig hela tiden. Du ska göra något som tar bort ditt fokus från hennes insomning, lita på att hon kan somna.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Dagsluren i spjälsängen förstör nattningen på kvällen?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
annelielindberg skrev: Hon har alltid velat sova ute i vagnen, vilket har varit vårt problem hela tiden, och vi har aldrig fått henne att sova inne på dagen i sin säng.
Jag undrar om du inte ska ge dig till tåls lite vad gäller dagslurarna och låta henne sova i vagnen på dagarna nu under kuren! Det är TIDERNA som ska sätta sig nu först och främst, och då får man göra det "enkelt" för sig så pass man kan, tycker jag. När tiderna väl sitter, nattsömnen och lurarna, då blir också barnet flyttbart på ett helt annat sätt.

Schema :?:
annelielindberg skrev: Hon sover alltid på rygg eller på sidan och sover bra på det viset, men vid nattningen igår och under dagens lur inomhus så börjar hon i all ilska att rulla över till mage och skriker och blir ledsen för att hon ju inte kan somna så, fast att hon ju kan vända sig tillbaka. Så då får jag gå in och vända henne igen och då är hon ju ännu mer upprörd för att hon blir piggare varje gång.
Jag hoppas du har slutat trafikera vid det här laget? Lyss till ilindstrom :idea:

Lilla Elise är ju en ganska gammal dam vid det här laget och måste få välja själv hur hon vill ligga. Lägg henne tillrätta - som beskrivet i boken, antingen på rygg eller på mage - snabbt men distinkt, bryt sedan uppmärksamheten direkt och gå därifrån med ramsan. Och träna på att lyssna av - utanför dörren - UTAN att dra förhastade slutsatser. Du kan inte veta att hon "inte kan somna så" förrän du faktiskt väntat ut hennes "svar", och det kan dröja - små barn stressar inte. Du vet att hon kan vända sig tillbaka, skriver du - ge henne då en chans att göra det. Lär henne inte att hon är hjälplös utan dig, och lär henne inte heller att du vet bättre än hon hur hon ska ligga för att kunna sova! Lägg henne tillrätta, som sagt, som ett led i själva läggningen, men vänta dig inte att hon ska ligga kvar så som fastspikad :mrgreen:

Det här kommer att gå så bra, så. Tålamod till dig, Attityden av Säkerhet från dig. Det är lösenorden.

Och så en portion omläsning av SHN-boken, som man läser med helt andra och nya ögon när man befinner sig i själva kurandet, tro mig 8)

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"