Nattning/läggningskrångel för 4-månaders sm-barn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mamma till L

Nattning/läggningskrångel för 4-månaders sm-barn

Inlägg av Mamma till L »

Min 4 och en halv månaders son har jag kört sm med sedan han var cirka 3 veckor gammal och det har funkat bra.
Han sover gott på mage i sin spjälsäng, i eget mörklagt rum. Han har sovit 12 timmarsnätter utan uppvak sedan han fyllde 3 månader och vi har aldrig kurat honom utan han slopade nattmålen av sig själv, med viss hjälp av diverse verktyg från mig :wink:
Dagslurarna funkar bra, när han väl somnat, precis som nätterna.
Problemet ligger i själva insomnandet:

Vid nattning inför natten har vi haft en hand på hans rygg tills han somnat, och endast buffat vid 'kris'. Dock känns det onödigt då han sällan skriker upp sig inför nattens läggning utan ligger där nöjt med min hand på sin rygg tills han somnar. Tar jag bort handen så börjar han sno runt och skriker upp sig, men jag har liksom inte lust att sitta där i allt mellan 10-45 min varje kväll när han ändå inte är ledsen. Tänker jag fel? Jag vill kunna ge godnattpuss och sen lägga ner och stoppa om/klappa om och sen kunna gå ut och jag vill ge honom möjligheten att hitta sömnen på egen hand.

Vid läggning på dagen har vi alltid haft honom i vagnen. Problemet är att vi har fastnat i vagträsket där vi vagnar honom till sömns varje gång för att vi helt enkelt vill att han ska somna så fort som möjligt utan skrik så vi kan återgå till vårt :oops: Dessutom är han på väg att växa ut vagnen vid magsovning så en förändring behövs förr eller senare.

Idag bestämde jag mig för att idag blir första dagen utan buffning/hand på rygg/vagning ända in i sömnen.

Förmiddagsluren gick helt OK. Vi la ner han i sängen och han skrek när vi gick ut, enligt honom 'för snabbt'. Jag avvaktade en liten stund för att se om skriket mattades av eller blev värre. Fick till slut gå in och buffa men det hjälpte inte för han var ju såklart förbannad så jag slutade och gick ut igen.
In igen efter en liten stund när skriket lät mer ledset än argt och denna gång kunde jag buffa honom lugn och tyst. Då slutade jag, och gick ut igen. Nytt skrik och samma procedur en andra gång. Detta var sista gången jag behövde gå in och lugna. Han bökade lite men hittade sömnen själv efter detta :)

Middagsluren var ett annat kapitel!
Tog nog cirka 45 min innan han lyckades somna, dock på egen hand! :lol:
Jag avvaktade vid varje skrik men fick buffa lugn och tyst med några minuters mellanrum hela tiden. Så fort jag slutade så skrek han upp sig igen på direkten, helt hysteriska skrik.

Jag vill verkligen inte vagna/buffa till sömns längre för vi märker att han 'kräver' det nu. Han är lugn och nöjd när vi vagnar, så fort vi slutar så början han gnälla och sedan skirka 'argt' och sen när vi börjar igen så låter han liksom ahhahhhaaaa i takt med vagntagen som om han njuter av det :P :oops:

Sammanfattningsvis eftersom det blev långt:

-Jag är rädd att denna, för honom, nya inlärningsprocess med att somna själv utan vår aktiva 'hjälp' kommer att störa hans underbara nätter på någon sätt, finns det risk att detta kan hända? :?
-Hur lång tid kan det tänkas ta innan han blir mer tillfreds med att 'lämnas' i sängen och somna själv?
-Har jag gjort rätt med att 1: avvakta när han skriker 'argt' och köra på med husljud. 2: gå in för att lugna men sluta när han blir lugn/tyst, ÄVEN om han skriker upp sig på direkten igen när jag slutar och lämnar rummet? 3: Upprepa ovanstående tills han till slut lyckas somna.
-Vi har ingen ramsa och har inte ramsat honom tidigare. Körde med ramsa vid middagslurens läggning idag men upplevde att den bara störde då han direkt lyfte på huvudet och började titta runt och skrika ännu mer (''vad tusan babblar mamma om''?? :lol: :twisted: ) Ska vi införa ramsa i alla fall fast den verkar störa mer än hjälpa nu i början?

Oerhört tacksam för alla råd och åsikter om våra läggningar!! :heart: Ber om ursäkt för mitt maratoninlägg, behövde få ur mig allt!

Tack på förhand! /Mamma till L
~Min fina son L född 120529~
Mamma till L

Re: Nattning/läggningskrångel för 4-månaders sm-barn

Inlägg av Mamma till L »

Uppdaterar lite bara...
Första luren idag körde vi exakt samma strategi som igår, dvs. först avvakta och lyssna på skriket; är han ledsen eller arg? Och samtidigt köra på med husljud. Om skriket bara blir värre så går jag in och buffar tills han tystnar, då slutar jag och går ut igen. (Gör jag rätt :?: :?: )
Nu tog det väl cirka 25 minuter denna gången.

Varför tystnar han direkt när jag börjar buffa (några sekunder bara) men börjar vråla direkt jag slutar :?:

Bör alla lurar vara i samma miljö, dvs hans spjälsäng i kolmörkt rum, eller kan vi skifta lite så att han ibland ligger i gästsängen i bara lite dunkelt rum :?: Eller förvirrar det honom :?: Husljuden blir lättare nämligen om han ligger i gästrummet och jag vill helst inte vänja han vid att det är kolmörkt annat än när han sover sin nattsömn...

Eftersom han skriker så fort jag slutar buffa (jag hinner inte ens ut ur rummet :? ) bör jag stanna där inne och buffa snabbt igen så fort han skriker upp sig och sen sluta när han tystnar, för att börja igen några sekunder senare.... :?: Eller ska jag fortsätta som jag gör nu med att jag går UT ur rummet och ger han chansen i någon minut att lösa det själv innan jag går in och buffar honom tyst :?:

Hur många dagar brukar det ta innan han blir trygg i att hitta sömnen själv, om vi är konsekventa vid varje läggning :?: Läggningen på kvällen inför natten verkar gå mycket smidigare än läggningen inför dagslurarna.... igårkväll blev det varken skrik eller buffning när vi la ner han för natten och gick ut, han gosade in sig med näsan i madrassen och somnade bara :D

Jättetacksam för svar! :heart: :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och varmt välkommen hit till forumet och Späda och små! :D

Vad härligt med en fyramånaders :heart: Och vad fint ni har jobbat så här långt. =D>

Jag tror, precis som du, att ni behöver hjälpa liten bort från vanan att ni måste finnas på plats vid insomning. Det blir så mycket enklare för honom att hantera uppvak på egen hand då, och han blir tryggare i att han verkligen kan själv. :D
Men absolut får ni räkna med att det tar någon vecka innan det nya satt sig, eftersom han behöver lära om efter era tidigare besked att ni föräldrar "behövs" för att kunna somna.

Jag skulle faktiskt rekommendera er att starta en tråd i Kurforum också (eller kanske jag kan be nån snäll admin att flytta över denna...) för att detta tycker jag handlar mer om en kur. Det är vanligt att man behöver kura SM-barn för att ge den där sista lilla knuffen i rätt riktning, innan liten kan bli en Säker Sovare. :wink:

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan ändå:

Mamma till L skrev: -Jag är rädd att denna, för honom, nya inlärningsprocess med att somna själv utan vår aktiva 'hjälp' kommer att störa hans underbara nätter på någon sätt, finns det risk att detta kan hända?
Det finns det ingen anledning att tro! Försök att se det tvärtom: Om han lär sig somna själv så kommer han automatiskt lära sig somna OM själv vid eventuella uppvak under natten. :thumbsup: :wink:
Mamma till L skrev: -Har jag gjort rätt med att 1: avvakta när han skriker 'argt' och köra på med husljud. 2: gå in för att lugna men sluta när han blir lugn/tyst, ÄVEN om han skriker upp sig på direkten igen när jag slutar och lämnar rummet? 3: Upprepa ovanstående tills han till slut lyckas somna.
Helt rätt tänkt! :D Viktigt att lyssna på hur skriket låter och föra en dialog med buffningen, precis som du gör.
Mamma till L skrev: -Vi har ingen ramsa och har inte ramsat honom tidigare. Körde med ramsa vid middagslurens läggning idag men upplevde att den bara störde då han direkt lyfte på huvudet och började titta runt och skrika ännu mer (''vad tusan babblar mamma om''?? :lol: :twisted: ) Ska vi införa ramsa i alla fall fast den verkar störa mer än hjälpa nu i början?
Den frågan överlåter jag till Kurforum tror jag....
Mamma till L skrev: Första luren idag körde vi exakt samma strategi som igår, dvs. först avvakta och lyssna på skriket; är han ledsen eller arg? Och samtidigt köra på med husljud. Om skriket bara blir värre så går jag in och buffar tills han tystnar, då slutar jag och går ut igen. (Gör jag rätt :?: :?: )
:thumbsup:
Mamma till L skrev: Bör alla lurar vara i samma miljö, dvs hans spjälsäng i kolmörkt rum, eller kan vi skifta lite så att han ibland ligger i gästsängen i bara lite dunkelt rum :?: Eller förvirrar det honom :?:
Vi har kört "bara" dunkel på daglurarna, så att det blir lite skillnad på dag och natt.
Mamma till L skrev: Eftersom han skriker så fort jag slutar buffa (jag hinner inte ens ut ur rummet :?: bör jag stanna där inne och buffa snabbt igen så fort han skriker upp sig och sen sluta när han tystnar, för att börja igen några sekunder senare.... :?: Eller ska jag fortsätta som jag gör nu med att jag går UT ur rummet och ger han chansen i någon minut att lösa det själv innan jag går in och buffar honom tyst :?:
Också en fråga för kurforum....
Mamma till L skrev:äggningen på kvällen inför natten verkar gå mycket smidigare än läggningen inför dagslurarna.... igårkväll blev det varken skrik eller buffning när vi la ner han för natten och gick ut, han gosade in sig med näsan i madrassen och somnade bara :D
Underbart! :D Härligt jobbat!! =D> \:D/

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

PS. Glömde fråga: vad ÄTER liten?? :wink: :heart:
Mamma till L

Inlägg av Mamma till L »

Tack snälla Irmasmamma för dina svar!! :heart: :heart:

Liten äter sedan 3 och 1/2 månad ingen bröstmjölk utan ersättning. Ungefär vid samma tidpunkt började vi så smått med att införa lite välling och smakisar.

Sedan 4 månader får han 1 full vällingflaska om dagen, som sista mål (fjärdemålet) inför natten.
Till frukost får han ersättning.
Till lunch; ersättning och smakis så mycket det går ner. Försöker skeda på så mkt det går i honom. :D
Till kvällsmat; ersättning och ny smakportion, gärna gröt eller något med en rejäl klick fett i, t.ex. smör eller kokosfett.
Vi har kört "bara" dunkel på daglurarna, så att det blir lite skillnad på dag och natt.
Okej, ungefär så har jag också tänkt de senaste dagarna, it makes sense liksom :D Därför lägger jag honom bara i spjälsängen inför natten eftersom vi har kolmörkt i hans sovrum dygnet runt...folie-fönster :oops: :twisted: Så nu får han ligga på mage i gästrummets säng på dagarna där vi bullar upp med täcken och kuddar runt honom så han inte kan rulla av.

Idag vid sistaluren var det skrik i princip hela luren. Jag gjorde som så att jag buffade med jämna mellanrum när han lät ledsen men sen så var det plötsligt dags för bad och jag insåg att han jag skulle behöva ta upp honom utan att han hade hunnit få sova något och medans han fortfarande skrek. Blev först lite villrådig men sen så buffade jag honom lugn o tyst som vanligt och sekunden efter tog jag upp honom och låtsades som ingenting och sa med spelat glatt humör 'nu e det dags för bad!' :) Är det så man ska göra i denna typ av situation :?:

Jag ska ta och starta tråden i kurforumet, insåg att den kanske passar bättre in där, för det känns ändå som en liten minikur dessa dagar :wink: Tack för tipset!! :heart:

Tack så mycket för svaren igen, det var verkligen guld värt! Och jätteskönt att höra att man är på rätt väg i alla fall, det hjälper attityden också :)

Kram /Mamma till L :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen!

Bra att du startar en tråd i Kurforum, där kommer du att få förstklassig hjälp! :-D :thumbsup:

Att ha liten liggande i en vanlig säng med kuddar runt omkring tycker jag i ärlighetens namn låter lite läskigt! Man ska aldrig underskatta de små liven...!
Rätt vad det är så kan de något nytt man aldrig sett tidigare, och ska praktisera det mitt under sovningen :shock: (säger mamma till hon som lyckades åla sig ur stora sängen, lång väg, förbi kuddar och hinder på sin ENmånadersdag :!: ) Bara en liten varning i all välmening...... :heart:
Idag vid sistaluren var det skrik i princip hela luren. Jag gjorde som så att jag buffade med jämna mellanrum när han lät ledsen men sen så var det plötsligt dags för bad och jag insåg att han jag skulle behöva ta upp honom utan att han hade hunnit få sova något och medans han fortfarande skrek. Blev först lite villrådig men sen så buffade jag honom lugn o tyst som vanligt och sekunden efter tog jag upp honom och låtsades som ingenting och sa med spelat glatt humör 'nu e det dags för bad!' Är det så man ska göra i denna typ av situation :?:
Det låter prima tycker jag! Helt rätt tänkt! :D :thumbsup:

Mamma till L

Inlägg av Mamma till L »

Hejsan! :heart:

Tack för varningen :D :idea: Jag upptäckte minsann igår att han tydligen kunde åla bättre än jag trodde :shock: :D
Dessutom har han blivit en fena på att vända sig, speciellt när han är ilsken och tar i lite extra verkar det som (dvs vid läggning) :twisted:
Flera gånger har han vänt sig från mage till rygg och 'ropar' då på oss, vi går in och vänder honom helt sonika tillbaka till mage och går ut igen utan ett ord. Rätt? :?:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Mamma till L skrev: Flera gånger har han vänt sig från mage till rygg och 'ropar' då på oss, vi går in och vänder honom helt sonika tillbaka till mage och går ut igen utan ett ord. Rätt? :?:
Helt rätt! Med attityden att det där fixade barnet helt själv.

Eller... så går man inte in alls utan ramsar som vid vilka frågor som helst. Sen väntar man tills barnet sovit i tio min och går in och vänder då.

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"