angående mammighet!

Samtalsforum med barnen i fokus
tigr

angående mammighet!

Inlägg av tigr »

hej hej!

det är så att min dotter som är 2 år och 4 månader är väldigt mammig ibland. tex när jag hämtar henne från dagmamman så kan hon börja gråta när hon ser mej fast dagmamman säjer att dom haft hur kul som helst hela dagen!INNAN jag dök upp förstås...
eller när hon varit hemma med pappan hela dagen och direkt jag kliver innanför dörren så -:Maaammaaa!!!!jag ska vara med min mamma!!! sen får ingen annan än jag komma i närheten på resten av dagen ibland.
det är aldrig några problem att lämna henne hos tex dagmamman eller hemma med pappan. ibland kan hon tom säga -: gå då mamma hejdå!
det är inget fel med mammighet anser jag. det är bara det att jag ibland får för mej att jag kanske gjort henne något,omedvetet, som får henne att tro att jag kommer att lämna henne. vad tror ni? Anna har jag förtjänat din kommentar nu? :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Den bistra sanningen, skulle jag tro, är att det är lilla mamma som är mammig :shock: :!: Inte barnet. Som ju har det alldeles utmärkt bra hos både dagmamma och hemma med pappa. Och till och med schasar iväg mamma när det är dags för andra förlustelser.

Du skriver: "det är bara det att jag ibland får för mej att jag kanske gjort henne något, omedvetet, som får henne att tro att jag kommer att lämna henne." Få inte för dig det :roll: För det första lämnar du ju henne faktiskt, eller hur? Jag vet, du menar för alltid - överge - svika - etc etc. Men det gör du ju inte. Du kommer tillbaka. Hela tiden. Och det är det hon har lärt sig och vet. Ett litet barn laborerar inte med sådana abstrakta hypoteser: "tänk om mamma aldrig kommer tillbaka". Ett litet barn vet bara det hon vet. Hon skulle inte ens kunna föreställa sig ett begrepp som "aldrig mer".

Det är din egen lilla separationsångest som spökar här, och om den är du sannerligen inte ensam bland all världens mödrar :!: Navelsträngen satt inte bara fast på barnet utan också i mamma. Barnet första starka anknytning sker till mamma (som står för överlevnaden, maten och det - huvudsakliga - fysiska beskyddet), men man ska inte inbilla sig att mamma därmed fortsätter stå på egna ben. Hon är lika insyltad hon i symbiosen som rådde allldeles nyss när barnet var en del av hennes kropp och fortsätter utanför, när barnet fortfarande ser sig själv som en del av mammas kropp och mamma gör detsamma - psykiskt, om inte längre fysiskt. Nu har du sedan en tid återgått till jobbet och ska överlåta både ansvar, glädje, gränslös (i ordets rätta bemärkelse) närhet och kontakt och samförstånd och samarbete och djup och innerlig gemenskap hela långa dagarna, till andra. Jag lovar dig, det finns ingen människa av kvinna född som går oberörd vidare ur det efter att ha tagit hand om och levt med ett litet barn dygnets alla timmar.

Vad små barn lär sig av denna 24-timmarstillgänglighet som mamma står för (tills hon inte gör det längre) är att mamma i princip är gjord för barnet. Något annat vet hon ju inte. Mamma är hennes. Ägodel och egendom. Tjänstehjon och lekkamrat. Överlevnadsgarant och livskompanjon. Och den allra bästa vännen i världen, den som förstår allt, lyssnar och begriper och vill väl. Och som lyser upp och ler och älskar, bara för att man - barnet - finns :lol:

Men anknytningen vidgar sig snart. Med mamma som centrum, världens nav, vänder sig barnet utåt och utforskar resten av "flocken", flockmedlemmarna och boet. Redan åtta-nio-månadersbarnet bbörjar begripa att hoppsan, jag är visst en egen person - och mamma är en egen person som har annat för sig än att bara finnas till för mig :!: Men DEN insikten - som sakteliga börjar uppenbara sig för lilla bebisen - tar många, många år på sig att klarna fullt ut. Inte förrän vid ca tolv års ålder börjar folk (barn) på allvar förstå att de ömma föräldrarna inte enbart kan relateras till dem själva utan också till annat, till varandra, till omvärlden, till den äldre generationen, till sig själva som så att säga fristående individer. Om man vill kan man kalla det frigörelseprocess, och den pågår ju som bekant bortåt halva livet... eller ännu längre... eller fullbordas kanske aldrig.

Och den underlättas inte av att lilla mamma går med dåligt samvete, gräver i skuldkänslor, "får för mej att jag kanske gjort henne något, omedvetet"... och har svårt att släppa taget om den där symbiosen, som enligt naturens ritningar faktiskt inte gäller alls längre i samma omfattning som förut och inte ska det heller.

Barnet känner mammas onda aningar. Mammas mammighet: egentligen skulle hon säkert mycket hellre vilja vara med mig/ha det bättre med mig/behöva mig, för det finns ingen som förstår henne som jag, och tänk om, tänk om, tänk om... :cry: :? :? Hon kan alltså störta till dig och klistra sig fast vid dig och mota bort alla andra för att 1. helt enkelt vara snäll mot dig och ge dig vad DU behöver, 2. krypa tillbaks in i symbiosen som du öppnar dörren på vid gavel till så fort du visar dig, eftersom det är i den du "fastnat", 3. besiktiga och bevaka sin ägodel, mamma, som ingen annan ska komma nära. Det kan alltså vara så att att det inte alls är hon som plötsligt inte vill vara med någon annan utan att det är andra som inte får vara med dig, för du är hennes.

Så innan du går längre på det här - ska vi säga stickspåret, så sansa dig och kom ihåg vad det hela handlar om: att lilla barnet ska ha det bra. Vilket märks på att hon är glad, riktigt glad. Med eller utan dig. Ta till dig de orden. Jag vet att de svider en smula :shock: Med eller utan dig. Du kommer aldrig mer att veta exakt vad hon gör, tänker, upplever, är med om, längtar efter, saknar, gläds åt etc - varje minut på dagen. Du måste lära sig hysa förtroende för både henne, pappan och dagmamman - och det gör du ju, men det måste gå djupare. Och gå gladare :!: Du är inte Guds enda välsignelse för ditt barn. Inte längre.

Barnet visar alla tecken på att må förträffligt, så du måste studsa tillbaka "problemet" till dig själv.

När du kommer, lämna alla ovan beskrivna mer eller mindre dunkla ("omedvetna" :?: ) tankar utanför dörren. Ge henne ett rent, glädjefyllt Möte, ett riktigt återseende av förtjusning och värme men utan skuggan av oro, frågetecken, dåligt samvete eller annat grums. Ta henne sedan på armen, utåtvänd, inte klängande som en liten apa i famnen, och gå och hälsa på dagmamman, pappa eller vem det nu är som haft hand om henne. Hälsa som du, inte som mamma.

Sedan kan du sätta dig någonstans och prata med den lilla och skoja och busa lite och prata, och så flyttar du inte på dig förrän hon gör det. Vill hon ha med dig någonstans säger du bara att det är sååå skönt att sitta ner för du äääär så trött i ryggen, och ser glad ut. Vänta ut henne tills hon går. När hon så har "annekterat" dig igen, dvs mamma är hemma och parkerad, kan du börja göra annat och då utan att klistra DIG på henne. Vilket betyder att inte lägga sig i vad hon har för sig, inte titta på henne hela tiden, inte söka hennes uppmärksamhet, inte - på mammighetens vis - söka hennes bekräftelse på att det EGENTLIGEN är du som står henne närmast.

Förstår du?

Du kommer alltid att vara hennes mamma och du kommer alltid att ha ett alldeles speciellt förhållande till henne, och vice versa, som ingen annan har. Du blir inte berövad någonting för att hennes värld vidgas alltmer. Den ska vidgas alltmer. Det enda du ska låta dig berövas är just mammigheten. Lägg inte den på henne för den är din :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tigr

Tack Anna!

Inlägg av tigr »

tusen TACK!!!! det blev mitt i prick. faktiskt. du har helt rätt det är ju jag som klistrar mej på henne. när jag tänker efter så inser jag ju hur rätt du har! jag har mycket svårt för att vara utan min lilla flicka. i fortsättningen kommer det att gå mycket bättre för jag ska verkligen tänka på vad du har sagt. att bollen är hos mej!

tack för att du tog dej tid!!!!
miljoner kramar!/kristina
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Vill bara säga "been there done that" till tigr! När äldste sonen skolades in på dagis vid 3,5 år.... Hua! :shock: :wink:

:idea: Nå väl - Annas tips fungerar verkligen både för barnet och :roll: en själv :wink: :thumbsup:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, tigr :D That's my girl :lol:
tigr

Inlägg av tigr »

måste bara säga att det som var lite konstigt i det här fallet var att det som sagt går alldellens utmärkt att lämna henne. hon har aldrig blivit lessen när jag gått. jag säjer alltid hejdå ,vart jag ska osv...(allt enl. ett mästerverk med titeln "Barnaboken")
hon har jättekul med dagmamman eller pappa. skrattar så hon kiknar, kramas, kelas, pussas leker osv. men när jag dyker upp så blir hon lessen och klamrar sig fast och ska bara vara med mej!HÄRLIGT! tycker jag! det är hennes pappa som muttrat om att hon är mammig inte jag.
om hon och jag är ensamma hemma så tar hon knappt någon notis om mej. hon påtar på själv. tills någon annan dyker upp. DÅ ska hon vakta mej. så jag antar att det blir alternativ 3 på tänkbara orsaker.-jag är hennes privata klätterträd!Haha.....

Anna W, återigen Tack för att du tog dej tid! hoppas att allt är frid o fröjd i Gastsjön och att ditt barnbarn i italien har det under omständigheterna bra!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Hänger på denna för mig myyycket intressanta tråd, med en liten följdfråga:
annawahlgren skrev:Sedan kan du sätta dig någonstans och prata med den lilla och skoja och busa lite och prata, och så flyttar du inte på dig förrän hon gör det. Vill hon ha med dig någonstans säger du bara att det är sååå skönt att sitta ner för du äääär så trött i ryggen, och ser glad ut. Vänta ut henne tills hon går.
Och om hon INTE går? Utan till sist bara blir förbaskad för att man inte följer med precis överallt när hon vill det och dit hon vill...? :? :roll:

:D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D "Nää", säger man och ser troskyldig ut. "Kan inte, går inte, får inte, vill inte, ska inte, gör inte, kan inte :!: " Lekfullt. Men rubbar sig inte.

Och så efter en liten stund tipsar man barnet, kanske med visk i örat: "Men PAPPA kanske kan :?: :!: "

Upprepas så länge det behövs :wink:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol:

Och visst är det väl så att när man gett alternativet med pappan, så får barnet välja att -lätt förenklat:

1. ligga och skrika av ilska för att mamma inte gör exakt som barnet vill -jämt :roll:
2. gå till pappa som villigt bär bara för att bryta ett trist mönster
:?:

Eftersom vår dam i fråga oftast väljer alternativ 1 numera :roll: , så innebär väl inte det att vi är hemska, hemska föräldrar...? Eller :oops: ?
Jenny

Inlägg av Jenny »

annawahlgren skrev:Mamma är hennes. Ägodel och egendom. Tjänstehjon och lekkamrat. Överlevnadsgarant och livskompanjon. Och den allra bästa vännen i världen, den som förstår allt, lyssnar och begriper och vill väl. Och som lyser upp och ler och älskar, bara för att man - barnet - finns
Så himla fint! :heart:
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Jenny :D :lol:

Men lilla Sagomamma, är det till att ha gjort sig till en serviceinrättning :?: Lilla Saga är mig veterligen ingen bebis längre, däremot i trotsåldern kanske så smått :?:

1. Javisst. Varsågod. Ingen "hör". Vi vill inte förbjuda folk att reagera, men det förändrar ingenting. Ska det inte göra :!:

Sedan, när lilla fröken behagar bli som folk igen, då hittar DU på att du ska göra någonting med henne, det hon nu hade tänkt sig, vad det nu var, men det ska vara på DITT intiativ. För att bryta beordrarmönstret :wink:

2. Javisst. Bara han bär henne till något klokt, alltså sätter ner henne (på höjd) för arbete :wink: :lol: Inte bära för bärandets skull :evil: :!:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Tack för svaret! :D

Ursäkta att jag "lånade" din tråd tigr, men det är mycket sånt här hemma hos oss också just nu... Förstår dig, och tänkte det kunde vara bra kanske att samla våra mammighetstankar här :?: Om jag får :?:
annawahlgren skrev:Inte bära för bärandets skull
Nej naturligtvis inte, vad dumt det blev, jag skrev "bära" utan att förklara alls ju! (Läser inte du tankar? Du :?: :shock: :lol: ) Saga har i all sin "mammighet"(?) hållt på ett tag med "mamma bääja.." lite lagom ynkligt sådär, och det var därför jag skrev just om att bära.

Det mönstert har vi dock lyckats bryta genom att skoja, avleda eller sätta mig ner, tillgänglig, och säga "jag får så ont i ryggen då, men vi kan gärna gosa lite"! Till exempel. Och så gosar vi, och sen fortsätter allt som vanligt. Numera är det inte så mycket av "mamma bäääja!" längre utan det har övergått till "mamma blååååsa!" och så har hon så ont, så ont och pappa duger INTE om jag finns i huset. Det skulle ju kunna vara okej att blåsa lite (herregud, klart jag kan blåsa på påhittat "ont") men det är bara det att när hon väl ser mig då, så är det precis som att jag "räddat" henne eller åtminstone bekräftat att det är synd om henne och det märks direkt då på humöret :roll: . Så då är det väl okej att säga att det faktiskt inte finns nåt att blåsa på? Eller till och med låtsas att jag faktiskt GLÖMT :shock: hur man blåser? (När jag gjorde det efter att ha tröttnat på blåspratet, blev hon mest irriterad och sa "schluuta mamma!")

Våra dagar är faktiskt just nu kantade av avledande manövrar för att Saga inte ska tycka så himla synd om sig själv och bli... ja, gnällig :oops: .. så fort hon ser sin mor. När hon är själv med pappa är det inte ett enda sånt här utbrott! (utbrott=se tidigare frågan om att skrika ilsket för att mamma inte har tid just nu eller till och med behöver hjälp med något :? )

Kan det vara trots? Det verkar nästan så, men jag fick för mig att det var för tidigt -å andra sidan skulle det förklara mycket :? ...

//Sagomamma som äntligen fått tid att skriva om detta efter 2 öroninflammationer, 1 ögoninflammation, 2 RS-virus med hög feber a´5 dagar samtidigt som 4( :shock: )maginfluensor och så en pågående extra öroninflammation på det -på två månader... :evil:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde, vilken sjukjournal :shock: :roll: :cry: Eländes elände, måtte det vara över nu :!:

Du skriver: "det är bara det att när hon väl ser mig då, så är det precis som att jag 'räddat' henne eller åtminstone bekräftat att det är synd om henne och det märks direkt då på humöret." Precis. (Du ser att jag fortfarande inte har hajat hur man quotar trots dina ansträngningar att lära mig :oops: :oops: )

Det är den lilla funktionen - "titta, där kommer mamma, då är det säkert SYND om mig :!: " - som vi inte vill anlägga, nej :evil: Det är det som kallas mammighet. VÅR. Mammas mammighet :roll: :!:

Och vägen att bryta det går ju genom att INTE trösta. Det är därför du sunt nog tröttnat på blåsandet. "Pappa får blåsa!" Då går ontet bort på vägen :lol:

Tycker du sköter det strålande :wink: :!:

Man kan också spela lite teater och få alldeles kolossalt jätteont själv och ajar och åmar och beklagar sig och ylar och stönar och vrider sig under hemska plågor, länge och väl. Då ska det blåsas på MAMMA. Gärna av hela familjen som ska tycka sååå synd om mamma. Och lilla barnet ska inte veta rktigt om det är på allvar eller på lek. Oavsett vilket är det ingen som hör HENNES blåskrav... :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Måste berätta... Minstingen har kommit på att om man säger "kliiiiiiiiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" i ynklig ton så sätts modersinstinkten igång på mamman. Så då får jag ju sitta där och klia och hon byter ställen hela tiden.... :roll: Jag hänger mig själv och henne i hampan och maken suckar :lol: ! Jag låtsas som inget för det kan vara mysigt också ibland! Fast jag tröttnar och då går jag helt sonika och då blir hon lättad typ "äntligen har hon något vettigt att göra!" :lol:

8) JAg råkade sitta bredvid henne i bilen (något jag bara gör när andra åker med - annars sitter jag fram) och svärmor satt ipassagerarsätet. Vi förde en trevlog konversation och då började dottern med sitt "kliiiiiiiiiiiiiiiiia". Jag börjadeklia så atthon skulle vara tyst. Hon fortsatte att byta ställe hela tiden och jag hängde efter bara för att "få tyst på henne". Då pekade hon i NÄSAN :shock: ! Jag tvekade och då illgrinade hon till ett "KLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" och jag noterade att jag helt plötslig satt och kliade min dotter I NÄSAN för att hon skulle vara tyst under bilfärd och konversation med svärmor :shock: :oops: 8) :lol: :shock: :lol: ! Är inte det livet så säg! :thumbsup:
tigr

Inlägg av tigr »

:wink:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"