Hur använder ni marginalkvarten?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Hur använder ni marginalkvarten?

Inlägg av Lillamolntuss »

Har nog inte fattat exakt hur man kan använda marginalkvarten... hur gör ni?

:?: Lägger ni barnet tidigare om det verkar extra trött, eller? Om det bara är lite gnälligt, vad gör ni då?
:?: Tar ni upp en kvart tidigare om ni lagt en kvart tidigare - eller får barnet sova en kvart längre?
:?: Låter ni barnet sova tills det vaknar av sig sig själv, eller väcker ni efter en marginalkvart, så att barnet fått sova en kvart extra?
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Läste jag någonstans att Anna skrev att man kan använda den och lägga barnet en kvart tidigare och ta upp det en kvart senare... Jag fattar det som att barnet då får en halvtimma "extra" sömn...

När använder ni det?

Min lilla vaknar ofta efter 30 minuter när hon borde sova 45. Ska jag räkna det som marginalkvart, eller ska jag "tvinga" henne somna om? (Det är väldigt lätt...)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Louise

Inlägg av Louise »

Jag använder marginalkvartar för att få vardagen att gå ihop!
Pluppen läggs en kvart tidigare om han är trött och/eller gnällig och en kvart senare ibland om vi inte hinner hem i tid. Och hur länge han få sova beror på hur trött jag bedömer att han är eller om vi har någon annan tid att passa.
Det innebär i PRINCIP att hans 1,5 timmas sovning kan vara mellan 1 och 2 timmar beroende på hur kvartarna används. 90% av sovpassen blir dock 1,5 timme.
De korta sovpassen på 20 eller 45 minuter ska hållas exakt dvs inga marginalkvartar. Titta på klockan när barnet somnar och väck 20 eller 45 minuter senare. Jag har provat att använda marginalkvartar på 45 minuterspass för att ge mer sömn när pluppen är väldigt trött. Min erfarenhet är att det inte blir så bra: svårväckt och grinig och inte mer utvilad än efter 45 minuter.
Hoppas detta hjälper dig.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

lousie, vad menar du med detta?
"De korta sovpassen på 20 eller 45 minuter ska hållas exakt dvs inga marginalkvartar. Titta på klockan när barnet somnar och väck 20 eller 45 minuter senare. "
om man väcker barnet exakt efter det att hon har somnat och inte efter det man lagt henne kan ju hela det passet bli förskjutet i kanske 20 minuter om hon inte bestämmer sig för att sova direkt?! eller om barnet väljer att inte somna alls, hur gör man då????
jag trodde att meningen var att de skulle ha chans att få sova i 45 minuer inte att man klockade efter det att hon somnat.... har jag fattat allt fel?? :shock:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Det stämmer bra. De lurarna som är på 20 el 45 min ska man klocka efter att barnet somnat. Om du tex har sovtid 16-16.45 och bebban somnar 16.11 så låter du henne sova till 16.56.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
kokos

Inlägg av kokos »

Men... Om det är sista luren, och om bebben inte somnar förrän efter en halvtimme vilket har hänt oss då och då så blir ju hela schemat förstört om bebisen får sova 45 minuter. Då blir middagen en halvtimme för sen och hur ska man då hinna bada och ge nattslurk och allt?

Jag har i dessa lägen väckt lilleman efter 20 minuter istället för 45 minuter och det har fungerat bra för oss men det kanske inte är "rätt"?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Louise

Inlägg av Louise »

Jag har visst uttryckt mig otydligt men jag menar precis som Susanne G skriver.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
MorRor

Inlägg av MorRor »

:? Hmm..., då har jag också fattat fel! Jag har låtit Teo sova/ligga den tid han ska (använt marginalkvartarna förståss) även om han inte somnat på en gång. Annars blir det ju precis som du säger Kokos, att hela dagen kan bli helknasig med mattider och annat. Det har som tur är fungerat ändå!
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

men vad händer om barnet vaknar upp efter kanske 30 min?? "stoppar" man klockan så för att sedan "sätta igång" den när barnet somnat igen??? :roll:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Lotta
Jag "stoppar" inte klockan utan tar upp 45 min efter att hon somnat. Vet inte om det är rätt eller fel men så gör vi. På längre sovpass om hon skulle vakna mitt i och somna om efter en halvtimme eller så då lägger vi till marginalkvarten. Detta tycker jag känns logiskt och funkar bra , vet dock inte om det är helt korrekt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"