Står inför fjärde kurnatten av min 14-månaders son. Jag är mer och mer rädd att jag valt fel antal lurar i vårt schema! Innan kuren sov han två gånger - en gång på förmiddagen (ca 9-10) och en gång på eftermiddagen (ca 14-15).
Men med tanke på hans ålder, att han börjar på förskola om tre månader och att han har somnat senare och senare på eftermiddagarna, funderade jag på om vi skulle gå över till bara en lur i samband med kuren. Jag sökte svar i boken, och fann att man ska göra ett schema som liknar den dygnsrytm barnet har innan kuren. Därför valde jag att ha kvar förmiddags- och eftermiddagslur.
I schemat sover han nu 09.15-10.45 (1,5h - inga problem) och 14.15-15.00 (45 min). Det är ju bara det att det har tagit honom 25-40 min att somna på eftermiddagen, så det har bara blivit fem, sedan 20 och idag igen fem minuters sömn (ska tilläggas att vi alltid är ute 12-13.30, så han kan inte aktiveras mer innan)! Det är hemskt att väcka honom när han precis har somnat!
Nu tänker jag att jag skulle ha kört på bara en lur om dagen i schemat! Han är kanske inte tillräckligt trött kl 14.15, men att sova senare blir för nära natten (kl 19). Tänk om hela kuren går åt skogen nu, för att han aldrig får tillräckligt med sömn! Men nu kan jag väl inte ändra?! När kan jag tidigast ändra detta?
Mycket tacksam för snabbt svar!
Hjälp! Har jag valt fel sovschema?!
-
mumintrollet
Re: Hjälp! Har jag valt fel sovschema?!
Hej och varmt välkommen!
Lugn bara - inget är förstört, vi skall bara finslipa lite
Hur ser ert schema ut annars? Jag antar att ni har 12h natt? Då skulle en 1,5-2h lur kunna räcka för en 14 månaders.
Tanken att följa barnets rytm då man totar ihop ett schema är för att inte tvinga på helt nya tider och vanor MEN med det i tanken att ett barn som inte sovit gott om natten är jätte trött på dagen och tar emot flera dagslurar utan att protestera
Så nu då han antagligen sover bättre på natten kommer han inte att vara så trött på dagen!
Du kan ändra i schemat efter uppföljningsveckan, tills dess skulle jag råda dig att tänka på att du ger honom förutsättningarna för att vila! Att han då inte sover är inte så farligt Även om han endast slumrat till 5 min har han fått sig ett litet avbrott i dagen. Om luren fortfarande krånglar efter uppföljningsveckan skulle jag se över schemat och endast ha en längre lur mitt på dagen.
Lugn bara - inget är förstört, vi skall bara finslipa lite
Hur ser ert schema ut annars? Jag antar att ni har 12h natt? Då skulle en 1,5-2h lur kunna räcka för en 14 månaders.
Tanken att följa barnets rytm då man totar ihop ett schema är för att inte tvinga på helt nya tider och vanor MEN med det i tanken att ett barn som inte sovit gott om natten är jätte trött på dagen och tar emot flera dagslurar utan att protestera
Så nu då han antagligen sover bättre på natten kommer han inte att vara så trött på dagen!
Du kan ändra i schemat efter uppföljningsveckan, tills dess skulle jag råda dig att tänka på att du ger honom förutsättningarna för att vila! Att han då inte sover är inte så farligt Även om han endast slumrat till 5 min har han fått sig ett litet avbrott i dagen. Om luren fortfarande krånglar efter uppföljningsveckan skulle jag se över schemat och endast ha en längre lur mitt på dagen.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
Lindansarn
Stort tack för ditt svar, Mumintrollet! Nu känner jag mig betydligt lugnare! Skönt att veta att jag kan ändra redan om en vecka om det inte funkar! Nu stundar ännu en intressant natt - det är ju spännande det här!
Lindansarn skrev: Nu stundar ännu en intressant natt - det är ju spännande det här!