Syskonvagn

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Syskonvagn

Inlägg av Mendhi »

Hej!
Jag hoppas att jag kan få lite hjälp av er kloka här inne på forumet. Jag är mamma till en lycklig barnabokstjej och väntar nu en liten till i april nästa år! =D>

Det kommer att bli ca 20 månader mellan barnen och jag har bestämt att jag vill ha en syskonvagn för att kunna ta promenader när båda sover middag.

Kan ni hjälpa mig med tips på vagnar? Vi bor på landet och det viktigaste för mig är att bebisen får en rymlig liggdel så att han eller hon kan få sova på mage. Det känns som att många liggdelar är trånga och att det inte blir tillräckligt luftigt efter några månader.

Vad har ni för erfarenheter av syskonvagnar?
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Syskonvagn

Inlägg av Sarisparis »

Hej Mendhi :D

GRATTIS till magen! :heart:

När vi väntade Lillebror gick jag och suktade efter en Basson Duo, efter att ha fâtt följande beskrivning:

78 bred (intryckbara knappar på sidorna, blir då "bara" 74 eller så) och båda barnen kan ligga platt på mage.

Tyvärr fick jag inte tag pâ den dâ här (Frankrike). Men nu ikväll, när jag kollade referenserna för att kunna svara dig, sâ fick jag fram information om att den dels var skranglig och blev fort sliten, men framför allt att den kunde vara farlig dâ den i vissa lägen tydligen vecklas ut "av sig själv" med klämskador som följd. Sâ jag kanske inte skulle ha köpt den idag. :roll:

I samma serie, men i budgetklassen ett eller nâgra steg högre, finns Bugaboo Duo. Det stâr att den är 74 cm bred i duo-positionen, kanske värt att kolla upp?

Hos oss, utan bra syskonvagn, har jag hankat mig fram med bärsele, singelvagn, stâbräda osv. Och flyttat runt barnen utifrân behov (en bebis kan sova i sele eller i liggvagnen, en mellanbror kan sitta i sele pâ ryggen eller i vagnen, en storebror kan âka pâ stâbräda medans mellanbror sitter i vagnen och lillebror sitter i sele. Eller tvärtom. Typ :lol: )

Lycka till i barnvagnsdjungeln =D>

:heart:

PS Och varmt välkommen in till Späda och Smâ när det beger sig! :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Syskonvagn

Inlägg av Tetz »

Grattis till den växande magen! :D :heart:

Syskonvagnar är svårt. Jag letade själv som en galning när jag väntade tvåan. Jag hade också krav på en stor liggdel, eller framför allt en lång liggdel så bebis kunde ligga ner gärna till halvåret i alla fall.

Det slutade med en Easywalker Duo, och den var jag jättenöjd med! :D Liggdelen är hela 80 cm lång :D Det negativa med vagnen är att när det är dags för sittläge, så är det bara framåtåkande som gäller. Det är jag egentligen emot med så små människor, men oftast sov hon i vagnen när jag var ute med den och då spelar det ju ingen roll.

Ett alternativ till EasyWalker är BabyTravel Dublin. Lite billigare och lätt att få tag i på Blocket:
http://babyproffsen.se/produkt/visa/334 ... in_liggdel

Basson Duo var jag också inne på, men de små framhjulen gjorde att jag valde bort den (bor i en Stockholmsförort där det inte plogas så bra...). Har dock en granne som har en sån vagn och hon är nöjd.

Om du inte har något emot en stooor syskonvagn så skulle jag rekommendera Teutonia. Den är en mindre stridsvagn, men vändbar och rymlig.
http://www.teutonia.com/sv/produkter/team-cosmo.html
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Re: Syskonvagn

Inlägg av Mendhi »

Tack till er båda för tips och synpunkter. Vi har ju gott om tid på oss, men det är lite roligt att planera :) Att hitta en helt perfekt syskonvagn känns omöjligt, men det kommer säkert att lösa sig när man provkör några modeller. Frågan är bara hur länge vagnen kommer att användas...
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"