Korta ner sovtid sovpass 6 mån pojke!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fialoppan

Korta ner sovtid sovpass 6 mån pojke!?

Inlägg av Fialoppan »

Har en liten gosse 6 mån, som haft ett schema som ser ut som följer:

7-8.30 vaken 1,5
8.30-10.30 sova 2
10.30-1230 vaken 2
12.30-14.30 sova 2
14.30-17 vaken 2,5
17-18 sova 1
18-21 vaken
natt 21-07

Detta har vi mer eller mindre kört på sen han var tre mån, med tiden har dock vakentiderna förlängts, han är en pigg o glad gosse. Nu ha vi börjat med "riktig" mat, o han äter bra, o det känns som att jag vill ha längre natt o kanske bara 2 sovpass? Jag tror han skulle klara det, på kvällen kan man ju ta en 5-minlur om det behövs? Vad tror ni? Kanske 7-8.30 vaken 1,5
8.30-10 sova 1,5
10-12.30 vaken 2,5
1230-14.30 sova 2
14.30-1930 vaken
1930-07 natt.
Har nu på försök kortat ner sista luen t 20 min o läggn kl 20. Dock känns det som han är väldigt pigg, jag försöker verkl att han ska få vara ute, vara med på saker, delta i "arbete", ensamleka m m, men ändå är det ínte alltid jag upplever att han är riktigt trött, hur gör jag? Han är dock glad o nöjd för det mesta, den lilla forskaren....
Fialoppan mamma till Albin 050719
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst klarar han det, och det verkar inte som om han behöver en femminutare heller, han kroknar ju tydligen inte!

Man ska aldrig vänta på att en liten älskling ska "verka trött", lika lite som man ju väntar på att han ska "verka hungrig". Det är tiderna som gäller :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Tack för svaret, jag måste få in mer attityd hos mig själv, jag har tendens att lyssna för mkt på andra o därmed släppa in vargen... Han har vaknat tidigt 2 morgnar nu, idag kl 6, tralla o sjöng, tyst ibland, gjorde nog försök o somna om, togs upp då han var tyst vid kvart i 7. Igår vakna han kl 5.30, jag försökte vara cool, gik in, solfjädra, han bökade m hade nog somnat om TROR jag, m då går pappa in o trasslar till det!!!!! Karlar! :wink: Så gossen blev både arg o ledsen.
Hur får man karlen o andra att fatta! De vill gärna behandla Albin som "lille stackare sov nu din krake" De bär o plockar upp vid minsta gny. Bara elaka mamma som fortsätter m sitt o väntar ut lilla hjärtat.
Han vaknar ibland på natten o ropar, jag brukar bara smyga in o se så inget är galet, o det varkar som han sover. Någon gång då han nog drömt otäckt har jag bara lagt en hand på t han lugnat sig , är det normalt att de gör så? Förmodligen.
Fialoppan mamma till Albin 050719
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inskränk trafiken. Du ska inte gå in alls, annat än i så fall när han sover och titta till honom.

Har du tappat bort ramsan alldeles :?:

Tipsa pappa om att han får hela nästa natt om han går in, och hela nästa veckas alla nätter om han går in och tar upp :wink:

Du är inte elak. Du ser till vad lilla älsklingen behöver och mår bra av, vilket de flesta människor behöver och mår bra av, nämligen att få sova på nätterna.

Vill folk vara uppe och härja på nätterna, kan de väl göra det med varandra :?: Och lämna lille gossen i fred :!: Säg till dem det :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"