8-månaders ångest och lite andra frågor om allt möjligt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
BubbensMamma

Frågor om SHN/SM och 4-månaders

Inlägg av BubbensMamma »

Hej,

Hoppas få hjälp av Anna i egen hög person eller kanske av någon annan vänlig själ härinne om hon inte har tid? Jag har på sätt och vis genomfört en kur för min 4-månaders pojke, dvs. han sover numera i eget rum utan napp och kan somna själv med hjälp av ramsan – men eftersom jag helammar så ammar jag fortfarande en gång per natt. Jag har också satt ett schema åt honom som ser ut som följer (härmade ett jag hittade här på forumet);

7.30 god morgon + äta
8.30-9.15 sova 45 min
10.30 äta
11-13.00 sova 2 H
13.30 äta
14.45-15.30 sova 45 min
16.30 äta
17.30-17.50 sova 20 min
19.00 nattslurk
19.30 sova natt 12 H (med avbrott för nattmål vid 3-snåret)

1)Har jag tolkat det rätt att det är för tidigt att gå ifrån nattmålet så länge han inte har börjat med smakportioner? Hur mycket mat krävs för att de ska klara 12-timmars natt vid 4 månaders ålder?

2)Bör jag väcka honom för nattmålet eller låta honom vakna själv? Har provat bägge delar och han verkar inte bli skrämd av att jag går in i rummet varken när han vaknat själv eller när jag väcker honom en bestämd tid (vid 3-snåret eftersom nattslurken är 19.00). Bör jag även sätta en fast tid som jag väcker varje natt?

3)Han gnölar fortfarande ett tag ibland vid vissa läggningar, kommer detta försvinna helt när schemat satt sig eller får man räkna med att barnet ibland är frustrerat vid insomning även sen? Så länge han inte är ledsen?

4)Ska man använda tillrättaläggandet och ramsan för all framtid eller kan man sluta med det vid någon punkt när barnet lärt sig somna själv? Kan ibland tycka att det är lite pinsamt att ramsa ute bland folk när jag låter honom sova i vagnen. Om man fortfarande ska ramsa för alltid, kan man köra en kortare ramsa då ex. 2 strofer där den sista är bekräftelse direkt?

5)Kan man använda sig av marginalkvarter även under kurperioden, och även lägga lite innan tänkt sovtid så att barnet förhoppningsvis somnar på rätt klockslag?

6)Vid vilken ålder kan man släppa på mat och sovtiderna men att barnet ändå sover 12-timmars natt?

7)Om man ska sova borta, kan barnet dela rum med ett annat spädbarn som inte är kurat eller blir det då stört om det inte får eget rum?

8)Har läst att det ska gå att lägga barnet varsomhelst efter avslutad kur, gäller detta även att man kan lyfta i och ur bil te.x även mitt i sömnpass om det blir nödvändigt (tänker främst på långluren och nattpasset, de andra kan man ju faktiskt vänta med att åka någonstans)? Hur gör man ett tillrättaläggande i babyskyddet i bilen, någon som provat?

9) Är det någon av er som märkt att barnet blir mer gnälligt under kuren eller mer jämnt i humöret? Periodvis har jag tyckt att han blivit svårare att locka till skratt men han har inte heller lika nära mellan skratt och gråt som innan (vilket förut kanske berodde på övertrötthet?). Eller kan det vara utvecklingssprång som påverkar barnets humör?

10) Hittills har bara jag lagt honom, har ni några tips för hur man instruerar släkt och sambo så att det inte blir förvirring för sonen om de ska ta över? Någon som har positiva/negativa erfarenheter att dela med sig av? Är mest orolig att de ska tvivla och min son då ska känna av deras osäkerhet tex i ramsans tonläge eller tillrättaläggandet. Hur exakt på minuten måste ät och sovtiderna hållas efter avslutad kur eller räcker det att det är inom marginalkvarter?

11)Slutligen funderar jag över schemat ovan (sonen är i skrivande stund 17 veckor dvs. lite mer än 4 månader);

A) upptäckte att det bara är en timme mellan natt och första luren – är det för kort vakentid eller för tidigt att utvärdera schemat? Är nu på dag 6 av kuren.
B) Undrar även om man ska behålla mattiderna upp till 1 år med – eller blir det för ofta att äta var 3:e timme när de är så stora?
C) I vilken ordning ska lurarna försvinna och vid vilka åldrar, tar jag först bort 20-minuters luren på kvällen, därefter kortar ner förmiddagsluren, sedan kortar ner eftermiddagsluren och slutligen kortar ner långluren mitt på dagen så att den blir 11.30-13.00? Några förslag?

Oj, det blev många frågor... Hoppas någon av er orkar ge mig råd :D Stort tack på förhand!

P.s. Om jag har turen att få fler barn kommer jag definitivt kolla in SM direkt nästa gång, önskar jag hade vetat om den tidigare... Nu blev det en slags halvdan kur vilket kanske inte var det bästa men sonen sover i alla fall bättre nu och jag har blivit som en ny bättre mamma med mer tålamod och lekhumör :D Återkommer i så fall om frågor kring SM också, men har nu beställt Barnaboken så det blir att läsa på först. :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Frågor om SHN/SM och 4-månaders

Inlägg av Sarisparis »

Hej BubbensMamma och varmt välkommen hit! :D

Vad glad jag blev att läsa ditt inlägg. Det verkar som att du verkligen hittat ditt sätt att "barnaboka" dig fram i bebistillvaron. Det är dâ det brukar bli som allra bäst! :thumbsup:

Men självklart är det kul att bolla med andra om saker man funderar pâ, sâ här kommer lite feedback frân mig om dina frâgor (fâr se om jag tar mig hela vägen ner till slutet eller om sängen kallar innan :wink: ).
BubbensMamma skrev:1)Har jag tolkat det rätt att det är för tidigt att gå ifrån nattmålet så länge han inte har börjat med smakportioner? Hur mycket mat krävs för att de ska klara 12-timmars natt vid 4 månaders ålder?
Bebisar är lite olika, vissa fixar tolvtimmarsnätter bara pâ amning, andra kräver rejäla mâl mat för att det ens ska finnas pâ kartan. Om Bubben fortfarande vaknar pâ nätterna, din fina kurning till trots, sâ är han nog hungrig. Jag, som aldrig kurat utan kunnat konstatera att nattmâlen försvunnit i takt med att dagarna fyllts av mat och vakentid, skulle nog râda dig att helt enkelt vänta och se. En vacker natt sâ sover han! Eller sâ gör du som flera härinne och ställer klockan vid ett visst klockslag och matar dâ. Och bestämmer dig för en natt dâ du vet med dig att han fâtt i sig rejält med mat dâ du inte väcker och verktygar bort eventuella uppvak.
BubbensMamma skrev:2)Bör jag väcka honom för nattmålet eller låta honom vakna själv? Har provat bägge delar och han verkar inte bli skrämd av att jag går in i rummet varken när han vaknat själv eller när jag väcker honom en bestämd tid (vid 3-snåret eftersom nattslurken är 19.00). Bör jag även sätta en fast tid som jag väcker varje natt?
Se mitt svar ovan. Up to you! :D
BubbensMamma skrev:3)Han gnölar fortfarande ett tag ibland vid vissa läggningar, kommer detta försvinna helt när schemat satt sig eller får man räkna med att barnet ibland är frustrerat vid insomning även sen? Så länge han inte är ledsen?
Alla har rätt till lite privatliv och egna insomningsvanor, sâ även bebisar. 8) Vissa gnölar av sig vid läggning, andra suckar nöjt och somnar direkt. Inget är fel sâ länge bebis inte är ledsen, precis som du säger. Vâr Lillebror hade en period dâ han var riktigt förbannad och skällde ut madrassen ordentligt vid varje läggning dâ han inte lyckades somna precis sâ fort som han ville (lät det i alla fall som att han skrek :wink: ).
Verktygen fungerar inte i vilket fall pâ arga barn, de blir snarare ännu argare. Som Anna säger i SHN, det är viktigt att respektera barnets reaktioner, mâlet är inte att fâ tyst pâ stört.
BubbensMamma skrev:4)Ska man använda tillrättaläggandet och ramsan för all framtid eller kan man sluta med det vid någon punkt när barnet lärt sig somna själv? Kan ibland tycka att det är lite pinsamt att ramsa ute bland folk när jag låter honom sova i vagnen. Om man fortfarande ska ramsa för alltid, kan man köra en kortare ramsa då ex. 2 strofer där den sista är bekräftelse direkt?
Här finns det säkert olika skolor. Jag har som sagt aldrig kurat, men använt verktygen ganska sâ flitigt samt anammat hela SHN-filosofin. Tillrättaläggandet har jag skippat när bebisen börjat bli sâ stor att den själv lätt hittar sin favoritställning. Nu, med Lillebror som är 13 mânader, lägger jag honom pâ rygg och tar ögonkontakt med mycket skratt, ger honom sin snutte och gâr sedan med ramsan. Han bökar sen om i sängen som han vill och ofta hittar jag honom sovandes nere vid fotändan ovanpâ täcket när jag gâr in och kollar innan jag själv gâr och lägger mig.
Ramsan tycker jag är det mest fantastiska av verktygen sâ den hâller jag hârt pâ vid varje läggning. Antalet ramsor vâgar jag inte uttala mig om, kurproffsen inne pâ kurforum skulle antagligen säga att det alltid är x4 som gäller. Hos oss blir det oftast bara en vers vid läggning, det är vâr vana. :wink:
BubbensMamma skrev:5)Kan man använda sig av marginalkvarter även under kurperioden, och även lägga lite innan tänkt sovtid så att barnet förhoppningsvis somnar på rätt klockslag?
Ja, du har alltid marginalkvarten att ta till. Men sâ lite som möjligt under själva kurperioden. Att däremot lägga lite innan den riktiga tiden kan vara en bra strategi om du begâvats med en bebis som behöver lite tid att varva ner och somna.
BubbensMamma skrev:6)Vid vilken ålder kan man släppa på mat och sovtiderna men att barnet ändå sover 12-timmars natt?
Det gâr inte att svara pâ generellt. Jag skulle râda att alltid sträva efter att hâlla schemat, och att betrakta resdagar som dagar "off" dâ man styr upp saker och ting sâ gott det gâr. Mâste man välja sâ skulle jag hâlla hârdast i mattiderna och lâta sömnen bli som den blir de dagar man inte kan hâlla schemat.
BubbensMamma skrev:7)Om man ska sova borta, kan barnet dela rum med ett annat spädbarn som inte är kurat eller blir det då stört om det inte får eget rum?
Det beror nog pâ hur den andra bebisen sover. :P Om det andra barnet vaknar och föräldrarna kommer in och tar upp och vyssjar, t ex, eller nâgot annat som inte är SHN sâ kan nog Bubben fâ för sig att vargen kommit in i rummet. Är det ett kurat barn sâ behöver inte uppvak och ramsande störa alls. Men tumma inte pâ mörkläggningen. 8)
BubbensMamma skrev: 8. Har läst att det ska gå att lägga barnet varsomhelst efter avslutad kur, gäller detta även att man kan lyfta i och ur bil te.x även mitt i sömnpass om det blir nödvändigt (tänker främst på långluren och nattpasset, de andra kan man ju faktiskt vänta med att åka någonstans)? Hur gör man ett tillrättaläggande i babyskyddet i bilen, någon som provat?
Att det gâr att lägga ett barn varsomhelst innebär inte att man kan behandla det sovande barnet som ett paket under luren. Det räcker att gâ till sig själv, hur skulle jag vilja sova och i vilka fall skulle jag vakna? Att lyfta i och ur bil under dagslurar har jag aldrig lyckats med (utom om bebisen precis somnat i bilen och jag kan bära in och lägga i säng/vagn). Rent allmänt kan man lättare byta upp sig i bekvämlighet, men ytterst sällan byta ner sig.
Att lyfta i och ur nattetid brukar vara lättare än under dagtid. Vaknar de till sâ brukar det inte var nâgot problem att sova vidare i sängen sen. Just för att det blir skönare och att det faktiskt är NATT.
BubbensMamma skrev:9) Är det någon av er som märkt att barnet blir mer gnälligt under kuren eller mer jämnt i humöret? Periodvis har jag tyckt att han blivit svårare att locka till skratt men han har inte heller lika nära mellan skratt och gråt som innan (vilket förut kanske berodde på övertrötthet?). Eller kan det vara utvecklingssprång som påverkar barnets humör?
Pass. Har som sagt aldrig kurat. Men jag kan tänka mig att ett barn som förut varit konstant övertrött (alltid nära till skratt och grât) nu blir mer jämn i humöret.
BubbensMamma skrev:10) Hittills har bara jag lagt honom, har ni några tips för hur man instruerar släkt och sambo så att det inte blir förvirring för sonen om de ska ta över? Någon som har positiva/negativa erfarenheter att dela med sig av? Är mest orolig att de ska tvivla och min son då ska känna av deras osäkerhet tex i ramsans tonläge eller tillrättaläggandet. Hur exakt på minuten måste ät och sovtiderna hållas efter avslutad kur eller räcker det att det är inom marginalkvarter?
Lât andra inblandade läsa lite i SHN-boken först. Främst Safarin, därefter Lugnet och Säkerheten. Lât de vara med pâ sidan om under en eller flera läggningar sâ att de fâr se hur du använder särskilt ramsan.
Lât dem sedan lägga själva men insistera pâ ramsan. Sâ länge de säger den (kan vara en annan, eller pâ annat sprâk) men med Attityd och att själva läggandet görs i en attityd av total självklarhet sâ brukar det gâ jättebra.
Jag minns hur orolig jag var innan jag lämnade bort vâr Mellanbror till hans farföräldrar (som är franska). Hemma sov Mellanbror som en klocka och älskade att bli lagd. Jag hade tjatat (en hel del :oops: ) innan de fick ta hand om honom själva om "mitt" sätt att se pâ barn och sömn och hade känt en viss förvâning frân deras sida.
Men när det väl blev av (Mellanbror var dâ närmare âret) sâ hade han helt tydligt visat när han var trött (inom marginalkvarten 8) ) och helt enkelt bett om att bli lagd. :lol: Snopet för Farmor som nog i smyg hade laddat med Vyssan lull-sânger. :^o :lol: Nu är de inbitna AW-fans de med. :mrgreen: :lol:
BubbensMamma skrev:11)Slutligen funderar jag över schemat ovan (sonen är i skrivande stund 17 veckor dvs. lite mer än 4 månader);
Att morgonpasset är det kortaste är en klassiker, men en timme är kanske väl kort. Â andra sidan finns det riktiga tröttisar. Funkar det hos er sâ funkar det hos er. :lol: Anna förklarar jättefint i SHN-boken hur schemat ändras allteftersom barnet växer. Kolla sidan 130 om lilla Laura.
BubbensMamma skrev:Om jag har turen att få fler barn kommer jag definitivt kolla in SM direkt nästa gång, önskar jag hade vetat om den tidigare... Nu blev det en slags halvdan kur vilket kanske inte var det bästa men sonen sover i alla fall bättre nu och jag har blivit som en ny bättre mamma med mer tålamod och lekhumör Återkommer i så fall om frågor kring SM också, men har nu beställt Barnaboken så det blir att läsa på först.
Jag tycker att du har styrt upp er tillvaro jättefint! :thumbsup: Kanonbra att du skaffar Barnaboken, den kommer du att ha nytta av i flera âr framöver. Missa inte kapitlet om Halvârsbarnet: Arbetaren, Forskaren och Flörtisen. Bubben och du kommer att ha det fantastiskt. :mrgreen: =D>

Jag fâr ingen klar bild av vad Bubben äter, men sâ stor som han är sâ hoppas jag att han fâtt smaka pâ annat än mjölk. Har du sett den här fina trâden frân vâra favoriter: Mer mat ât smâfolket?

Hoppas att du ska trivas här hos oss inne pâ SoS. :D

:heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit till forumet! :D

Grattis till din guldklimp! Vilken fin start han har fått i livet. =D> :heart:

Ska försöka svara på dina frågor:
BubbensMamma skrev:Jag har också satt ett schema åt honom som ser ut som följer (härmade ett jag hittade här på forumet);

7.30 god morgon + äta
8.30-9.15 sova 45 min
10.30 äta
11-13.00 sova 2 H
13.30 äta
14.45-15.30 sova 45 min
16.30 äta
17.30-17.50 sova 20 min
19.00 nattslurk
19.30 sova natt 12 H (med avbrott för nattmål vid 3-snåret)
Schemat ser ok ut, med undantag för den sista lilla luren på 20 min....den ska inte behövas vid den här åldern! Jag skulle säga att den ligger på tok för tätt inpå natten. Sista vakenpasset kan med fördel vara det längsta, för att liten ska vara riktigt redo inför tolvtimmarsnatten :P Måltiderna ligger onödigt tätt också enligt min mening. liten blir hungrigare och äter mer om han får vänta lite längre mellan målen! (Nattslurken säremot kan komma tätare inpå middagen.)
Ett klassiskt fyramånadersschema kan se ut så här:
07.30 God morgon!
09.15 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.00 Sova 2 tim
15.00 Mellis
16.00 Sova 45
18.00 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt!
BubbensMamma skrev:1)Har jag tolkat det rätt att det är för tidigt att gå ifrån nattmålet så länge han inte har börjat med smakportioner? Hur mycket mat krävs för att de ska klara 12-timmars natt vid 4 månaders ålder?
Vi brukar rekommendera minst 2 mål riktig mat/dag, där liten får äta tills han säger stopp och inte mamma. :wink:
BubbensMamma skrev:2)Bör jag väcka honom för nattmålet eller låta honom vakna själv? Har provat bägge delar och han verkar inte bli skrämd av att jag går in i rummet varken när han vaknat själv eller när jag väcker honom en bestämd tid (vid 3-snåret eftersom nattslurken är 19.00). Bör jag även sätta en fast tid som jag väcker varje natt?
Här finns lite olika skolor. Vissa (jag själv t.ex.) väljer att väcka vid samma tid varje natt för att se till att inte nattmålet hamnar för tidigt (=liten orkar inte fram till morgonen) eller för sent (=liten är inte hungrig vid frukost). Andra väljer att lägga allt krut på dagarna och tar nattmålet lite mer som det kommer. Här får man känna vad som passar bäst. :D
BubbensMamma skrev:3)Han gnölar fortfarande ett tag ibland vid vissa läggningar, kommer detta försvinna helt när schemat satt sig eller får man räkna med att barnet ibland är frustrerat vid insomning även sen? Så länge han inte är ledsen?
Hos oss har alltid arga/frustrerade läggningar gått lite i perioder.... Ibland från dag till dag och ibland från lur till lur. Jag tolkar oftast litens gnöl och missnöje som att hon t.ex. säger "varför kan jag inte somna på en gång, jag som är så trött?!?" eller "jäklar vad svårt det var att hitta rätt ställning ikväll då!" och brukar inte dra alltför stora växlar på gnölet.
Är liten ledsen och frågar däremot, då är man där och ger trygga besked med ramsan!
BubbensMamma skrev:4)Ska man använda tillrättaläggandet och ramsan för all framtid eller kan man sluta med det vid någon punkt när barnet lärt sig somna själv? Kan ibland tycka att det är lite pinsamt att ramsa ute bland folk när jag låter honom sova i vagnen. Om man fortfarande ska ramsa för alltid, kan man köra en kortare ramsa då ex. 2 strofer där den sista är bekräftelse direkt?
'
Hihi, förstår vad du menar.... :lol: Jag brukar ramsa lite diskret vid vagnen när vi är ute bland folk. Jag skulle rekommendera att fortsätta ramsa x4 vid läggning, även om du sällan behöver använda ramsan som verktyg vid uppvak. Den sitter liksom bättre då, när det väl behövs! :wink:
BubbensMamma skrev:5)Kan man använda sig av marginalkvarter även under kurperioden, och även lägga lite innan tänkt sovtid så att barnet förhoppningsvis somnar på rätt klockslag?
Jag skulle inte kalla det du gjort för en regelrätt "kur" eftersom ni fortfarande har nattmålet kvar, men jag tolkar det som du kallar "kurperioden" som den tid det tar för schemat att sätta sig. :wink:
Mitt råd är att hålla så hårt som möjligt på sovtiderna i början av nytt schema, inte för mkt marginalkvartar. Dock kan insomningstid absolut läggas på innan luren, så blir det lättare att hålla schemat exakt!
BubbensMamma skrev:6)Vid vilken ålder kan man släppa på mat och sovtiderna men att barnet ändå sover 12-timmars natt?

Här säger jag pass! Har bara en 8-månaders hemma..... Men jag får en känsla av att barn i alla aldrar mår väldigt fint av fasta rutiner.....
BubbensMamma skrev:7)Om man ska sova borta, kan barnet dela rum med ett annat spädbarn som inte är kurat eller blir det då stört om det inte får eget rum?
Allt går, om bara ni har Attityden av självklarhet, och så BECKsvart i rummet förstås! 8)
BubbensMamma skrev:8)Har läst att det ska gå att lägga barnet varsomhelst efter avslutad kur, gäller detta även att man kan lyfta i och ur bil te.x även mitt i sömnpass om det blir nödvändigt (tänker främst på långluren och nattpasset, de andra kan man ju faktiskt vänta med att åka någonstans)? Hur gör man ett tillrättaläggande i babyskyddet i bilen, någon som provat?
Att lägga tillrätta i babyskyddet låter lite svårt... :wink: Där skulle jag bara ramsa vid läggning.
En Säker Sovare ska kunna bli lagd var som helst av vem som helst och bli flyttad under sömnen, ja, så länge schemat följs! :D
BubbensMamma skrev:9) Är det någon av er som märkt att barnet blir mer gnälligt under kuren eller mer jämnt i humöret? Periodvis har jag tyckt att han blivit svårare att locka till skratt men han har inte heller lika nära mellan skratt och gråt som innan (vilket förut kanske berodde på övertrötthet?). Eller kan det vara utvecklingssprång som påverkar barnets humör?
Precis som vi vuxna kan såklart bebisar ha olika dagar med olika humör!
BubbensMamma skrev:10) Hittills har bara jag lagt honom, har ni några tips för hur man instruerar släkt och sambo så att det inte blir förvirring för sonen om de ska ta över? Någon som har positiva/negativa erfarenheter att dela med sig av? Är mest orolig att de ska tvivla och min son då ska känna av deras osäkerhet tex i ramsans tonläge eller tillrättaläggandet. Hur exakt på minuten måste ät och sovtiderna hållas efter avslutad kur eller räcker det att det är inom marginalkvarter?
Tala om ramsan för dem och att den ska sägas fyra gånger vid läggning, och att det viktigaste inte är exakt hur de gör utan att de tror på det de gör. :wink: Så enkelt är det skulle jag vilja påstå! Strunt i tillrättaläggandet om det känns krångligt! (hälsningar från en som aldrig tillämpat det.... :P )
BubbensMamma skrev:11)Slutligen funderar jag över schemat ovan (sonen är i skrivande stund 17 veckor dvs. lite mer än 4 månader);

A) upptäckte att det bara är en timme mellan natt och första luren – är det för kort vakentid eller för tidigt att utvärdera schemat? Är nu på dag 6 av kuren.

Se mitt föreslagna schema ovan!
BubbensMamma skrev:B) Undrar även om man ska behålla mattiderna upp till 1 år med – eller blir det för ofta att äta var 3:e timme när de är så stora?
Se ovan....
BubbensMamma skrev:C) I vilken ordning ska lurarna försvinna och vid vilka åldrar, tar jag först bort 20-minuters luren på kvällen, därefter kortar ner förmiddagsluren, sedan kortar ner eftermiddagsluren och slutligen kortar ner långluren mitt på dagen så att den blir 11.30-13.00? Några förslag?
Här finns ett finfint kompendium över olika åldrar med föreslagna scheman!

Hoppas du känner att du fått svar på det mesta! Och när Barnaboken kommer, så LÄS, LÄS, LÄS!!! Standardmodellen/Barnabokens filosofi handlar om så mycket mer än bara mat och sömn, det är en hel livsstil! :wink:

Natti natti! :heart:

PS, ser nu att Sarisparis :heart: hunnit före.... The more the merrier! :wink:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
BubbensMamma

Inlägg av BubbensMamma »

Men ni är ju för fina! =D> Tänk vad snabbt man får svar härinne... :D Känns också väldigt skönt att få stöd från er - som förstagångsmamma är man ju alltid orolig för om man gör rätt...

Vi har faktiskt inte börjat med smakisar än men jag ska genast börja handla lite olika saker för Bubben att prova på - tar nog en smak i taget och ökar på sen.

Håller verkligen med om att bebisar inte ska behandlas som paket, tänkte mest på en resa vi ska göra lite längre fram och hur vi ska få till det med sömnen då... Men då får man väl försöka göra det så gott det går då helt enkelt. Det värsta är att vi inte fick sovplats på planet på ditresan utan han måste sova hos mig - gissar att det kan bli lite "mixed messages" om man ramsar och han ska sitta i mitt knä och sova... Har ju vant honom vid att sova själv så jag får fnula på hur jag ska lösa det eller så får jag väl köra på devisen "en gång är ingen gång" och försöka hålla tiderna så gott det går annars. Kan ju också bli krångligt med mörkläggningen på planet, någon som har tips?

Har funderat en massa på schemat, vill ju egentligen inte ändra det nu för att undvika att göra honom mer förvirrad men ser ju att ni har helt rätt i att 20-minutersluren måste slopas. Har ni någon idé hur jag kan göra om schemat så det liknar standardschemat för 4-månaders men ändå behålla långluren 11.00-13.00? Eller åtminstone 11.30-13.30? Vill helst inte att den ligger för sent på dagen eftersom vi ofta träffar mammagruppen då och jag vill att han ska få vara social med de andra bebisarna. Ska jag satsa på att göra om schemat med ät och sovtider så det liknar standardschemat mer genom att använda marginalkvarter tills jag är i hamn eller ska jag göra om det direkt tycker ni?

Funderade på ett schema som ser ut så här;

7.30 godmorgon + ÄTA (ammas)
9.00-9.45 sova (45 min)
11.00 LUNCH (tänkte börja med smakis här)
11.30-13.30 sova (2 H)
14.30 MELLIS (ammas)
16.00-16.45 sova (45 min)
18.00 MIDDAG (tänkte börja med smakis här)
19.00 NATTSLURK (ammas)
19.30 gonatt!

Vad tror ni? :? Är det för tätt mellan förmiddagslur och långlur med bara 1 timme och 45 min däremellan? Tror ni han klarar att vara vaken ända tills gonatt om eftermiddagsluren ligger 16.00-16.45?

Sen måste jag tyvärr berätta att vi åkt på några bakslag senaste dagarna, är väl det berömda "återfallet" som Anna skriver om... Igår kväll tror jag att han hade en mardröm och jag gick då in med solfjädern vilket hjälpte, men det var jobbigt att höra honom så ledsen och ångestfylld på ett sätt jag inte hört tidigare. Hanterar ni eventuella mardrömmar på samma sätt som vanliga uppvak med solfjäder och ramsa eller hur har ni gjort? För om man tar upp barnet blir väl det som att bjuda in vargen i rummet?

Hahaha, det där med farmor och vyssan lull var roligt! Har förresten fått hem Barnaboken nu och ska nu sätta mig och få mer inspiration medan Bubben sover :-) Något som hade varit otänkbart för några veckor sen då han aldrig sov mer än 45 min i sträck dagtid och mamma var på bristningsgränsen av alla nattamningar (som hade eskalerat till 5-6 ggr/natt minst)... ;-)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

BubbensMamma skrev:Håller verkligen med om att bebisar inte ska behandlas som paket, tänkte mest på en resa vi ska göra lite längre fram och hur vi ska få till det med sömnen då... Men då får man väl försöka göra det så gott det går då helt enkelt. Det värsta är att vi inte fick sovplats på planet på ditresan utan han måste sova hos mig - gissar att det kan bli lite "mixed messages" om man ramsar och han ska sitta i mitt knä och sova... Har ju vant honom vid att sova själv så jag får fnula på hur jag ska lösa det eller så får jag väl köra på devisen "en gång är ingen gång" och försöka hålla tiderna så gott det går annars. Kan ju också bli krångligt med mörkläggningen på planet, någon som har tips?
Ja, resdagar är off the record, i alla fall hos oss. Jag gillade hur Nat förklarade sitt sätt att se pâ saken inne pâ kurforum, sâ här skrev hon:
Nat skrev:Om man inte kan ge ordentliga förutsättningar för att köra SHN är det bättre att inte köra alls. En resdag kan vara ett sådant exempel. Att ha höga krav att barnen skall somna precis som vanligt är dömt att misslyckas. Dessutom är det en risk i sig att använda sig av de verktyg vi har inom SHN och sedan bryta mitt i eller på annat sätt inte orka genomföra. Verktygen jag pratar om är:
* buffa
* vagna
* ramsa
* soljfädra

Dessa verktyg är något man måste vårda ömt och absolut inte slösa bort. Om man påbörjat en läggning i sann SHN-anda bör man fortsätta tills barnet sover, eller inte köra SHN alls just den luren. Är du med hur jag menar?

När man reser kan det vara jätte svårt för att inte säga omöjligt att använda sig av verktygen och då är det bättre att hela låta bli och bara låta barnet somnar när denne önskar.
Nat skrev:Du skall alltid ge barnen hennes ramsa inför varje läggning både dag och natt. Detta gör att hon inte glömmer ramsan utan den etsar sig fast. Det är enkel klassisk betingning. Ramsa > Sömn = sant

När du sedan (om) du hamnar i en lite tyngre period, ex när barnet får tänder eller trotsar då är det guld värt att ramsan är väl inarbetad och sitter som berget. Barnet blir då lugn av ramsan och sover gott eller åtminstone hyfsat gott även när ångesten sliter i barnet.

Det finns tillfällen då det är bra att INTE verktyga (ramsa, solfjäder, buffa, vagna..).
* när man inte kan ge förutsättningarna för sömn (barnet sitter fastspänd i en bilbarnstol) eller barnet är uthungrat av någon anledning
* om det har blivit ett träsk, det vill säga barnet ser det som en lek att bli solfjädrar och ställer sig upp och skriker tills föräldern kommer in och ger en ny solfjäder, barnet tycker det är jätte skoj och "leker" med föräldern
* svårare sjukdom som magsjuka (även här kan det vara svårt att köra sann SHN-anda och jag personligen rekommenderar inte SHN just dessa nätter)
Detta handlar alltsâ om ett kurbarn, men stommen är ju densamma även för smâ SM-bebbar (och bubbar 8) ).

Schemat

Jag tycker att schemat ser bra ut. Som du säger är det kanske lite kort mellan fm-lur och lânglur, men det kan ju passa din Bubbe ändâ. Särskilt om han fâtt en ORDENTLIG lunch. :wink:
BubbensMamma skrev:Hanterar ni eventuella mardrömmar på samma sätt som vanliga uppvak med solfjäder och ramsa eller hur har ni gjort?
Jag hanterar alla uppvak pâ samma sätt, sâ länge vi inte hamnat i ett mönster med mânga uppvak samma natt eller uppvak varje natt flera nätter i sträck. Jag har alltid gâtt in direkt vid första skriket, pâ sâ vis har jag kunnat kolla läget (och slänga pâ täcket om det behövs), tillrättalägga om jag bedömer att det behövs, eventuellt avsluta med solfjäder och sen gâ med RAMSAN. Sen ramsa om det behövs. Men jag fixar inte att "bara" ramsa, om jag inte VET att bebisen inte fastnat med en arm mellan spjälorna, t ex. Men det är mitt sätt. :wink:

Härligt att ni har det sâ bra och att Bubben nu ska fâ smaka riktig mat! Läs i BB om introduktion av fast föda, i 3-4mânaderskapitlet. :thumbsup:

BubbensMamma

Inlägg av BubbensMamma »

Hej igen! Ville bara berätta lite om hur det gått och be om er hjälp igen. Har även läst Barnaboken från pärm till pärm nu... Bubben är nu 5 1/2 månad (borde kanske startat en ny tråd?) o vi har kommit igång m smakisarna o slopat nattamningen sen en tid så jag gissar att han räknas som ett kurbarn nu :-). Det har gått både bra o dåligt - övernattningen borta gick kanon o ett tag kändes det som han somnade lätt utan frustration på de flesta läggningar (gnölade kanske nån minut men somnade ofta snabbt o ibland jollrade han sig tom till sömns). Vi har även låtit släktingar natta utan problem.

Det som dock varit problem sista tiden är att han har svårt att sova hela långluren, vaknar vid sex på morgonen (somnar visserligen om då) o vi har redan från början haft lite problem med eftermiddagsluren - den skulle eg vara 16.00 men han är oftast trött redan 15.40 så vi har fått lägga tidigare o då har han även svårt att klara sig till 19.30 uan att bli för trött.

Trodde att det kanske var dags för schemaändring eftersom total sömn var 15 h o 30 min o sömnbehovet ska vara ca 15 h - 15 h o 15 min vid 5-6 mån, men efter två dagars försök m nedkortad em-lur (till 20 min) är han fortfarande så trött att han håller på att somna und nattslurken o jag får natta 19.15 istället för 19.30. Han är ofta hungrig lite före mattiderna också, tror det idealiska för honom vore att äta med 3 timmar o en kvarts mellanrum så jag har ofta fått ta till marginalkvarten. Han är tyvärr mest förtjust i gröt o söta smakisar så jag ammar rätt mycket fortfarande eftersom jag vill vänja honom även vid mat som inte är så söt men inte vill att han ska gå hungrig, fick lägga in en extra amning före smakis-middagen också. Nedan ser ni nuvarande schema, tacksam för feedback o idèer...

7.30 godmorgon, amning, d-droppar, blöjbyte, prat, ensamlek (inte infört riktig ensamlek än men han leker i köket o tittar på när jag gör frukost, äter, plockar ur diskmaskin mm)
9-9.45 sova (45) - den här luren går alltid bra men kunde ev läggas senare om det krävs för att få till schemat)
11.00 amning + smakis gröt
11.30-13.30 sova (2 h)
14.30 amning
16.00-16.45 sova (i verkligheten dock ca 15.40 o nu nedkortad till 20 minuters-lur)
17.00 amning (stod eg inte på schemat men han är alltid hungrig då så jag har lagt till den)
18.00 smakportion (oftast en halv liten burk puré o en halv liten burk katrinplommonpurè, han föredrar tyvärr köpt puré framför hemlagad men jag försöker med både och). Ibland bad efteråt med lek och plask.
19.00 nattslurk
19.30 godnatt!
(Social delaktighet har jag inte skrivit in, men försöker låta honom vara med några ggr per dag när jag gör olika sysslor som tvätt o städning, funderar även på att börja måla tavlor när sambon börjar jobba igen, han gillar också att få vara med o plinka när vi spelar gitarr. Försöker även gå ut något varje dag o visa världen, hans favorit är att känna på blad).

Tusen tack på förhand!

Ps. En till fråga, när vi går över till sittvagn tror jag det kan bli knepigt med magsovandet, någon som har erfarenhet av om det går att få till långluren på rygg sen när de är lite större?

Ps 2. Har även läst en del om att anknytningen kan bli ambivalent om man "ignorerar" ett barn som gnäller, oavsett om det är vid läggning eller tex ensamlek eller social delaktighet. Vad har ni för tankar om det? Själv slits jag mellan att inte kunna låta honom gnälla för mkt o tänker samtidigt att det ju låter vettigt att barnet också måste lära sig att det finns saker som är viktiga "för flockens överlevnad". Man vill ju inte bli varken curlingförälder eller skada barnets förtroende till sig som förälder eller den framtida självkänslan.... Svårt det där med att veta hur man gör som förstagångsförälder [-o<
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Härligt att det verkar gå så bra för er! =D> :thumbsup:

Det första jag tänker när jag ser mat- och sovschemat är: Grabben behöver mer mat!!! :P Han är för hungrig för att sova långluren ut och därför blir han trött på em. 
Tror absolut han är redo för nedkortad em-lur om ni får till långluren, men för det krävs mängder med mat. 5-månaders har absolut ingen botten! :wink: Om han gillar sött, kör sötpotatis blandat med annat gött.  Pimpa maten med tomat och grädde, brukar gillas av de flesta. Ärtor, morötter, blomkål. Gröt med aprikos och bär och massor av extra olja eller smör som mättar. (Samma gäller maten)

Sovschemat ser fint ut. Om jag ska vara petig hade jag nog lagt första luren 09.15 och andra 12 istället, då kanske liten också sover längre. Och lunch 11.30. Second breakfast vid 08.30 hade varit en hit också tror jag. Bara amning efter en tolvtimmarsnatt låter lite tunt... :wink: Här ger vi äggröra, och det är en favorit!!

Ang långlur på rygg i vagn så skulle jag säga att allt går med rätt Attityd! Du kan även hitta finfina tips om hur folk pimpat sin vagn för magsovare modellen större inne på Barnasaker :D

Ang din fråga om anknytningen. Tja, finns väl inget facit här.
Personligen tror jag dock absolut inte att anknytningen blir störd av att barnet får chans att hantera vissa situationer på egen hand. Tvärtom. För mig är en "bra anknytning" minst lika mkt att barnet är tryggt i sig självt, agerar efter sin inre drivkraft istället för att bara vilja vara andra till lags, och har en god självkänsla. Och dessa saker tror jag stenhårt på att man uppmuntrar med ensamlek, somna själv i eget rum mm. Istället för att ständigt klistra sin egen närvaro till barnet. 
Så tänker jag! :P :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
BubbensMamma

Schemahjälp för snart 7-månaders

Inlägg av BubbensMamma »

Hej alla glada mammor! Min son sover bättre igen efter en lite frustrerad period (innan han kom på hur han skulle krypa framåt) men jag har problem med att få till ett schema som funkar nu när han snart är 7 månader (nästa vecka). Så här ser schemat ut idag;

7.30 Godmorgon! + amning
8.45 Amning (la den före luren för jag vill inte ha den för tätt inpå lunchen men förut låg den 10.00, är dock lite orolig nu eftersom båda amningarna är så tätt att det inte är bra för tänderna? Han verkar dock äta med hyfsat bra aptit fast det är så tätt inpå morgonamningen.)
9.15-10.00 SOVA 45 min (han är oftast trött redan 9.00 så jag tror inte jag kan ha den senare än 9.15)
11.15 lunch (eg 11.30 men han är alltid hungrig tidigare) (ca 1 dl gröt + lite katrinplommon el rivet äpple el äppelmos samt rapsolja i gröten)
12-14.00 SOVA 2 timmar (han är inte jättetrött vid 12 utan somnar oftast 12.15 numera så jag har använt marginalkvarten och väckt 14.15 men ändå står han sig inte till natten utan em-lur. Han vaknar ibland mitt i luren men jag brukar få honom att somna om med ramsan, dock så funkar det inte så bra att få honom att sova långlur i vagnen längre - för mycket intressant omkring som stör och kanske lite obekvämt och trångt också)
14.30 Amning
(16.00-16.20 här sov han förut 20 min men jag har märkt att han börjar bli för pigg om jag har den kvar, problemet är att när jag tar bort luren klarar han sig inte till natten utan är jättetrött före läggdags. Kanske en 5-minutare på em är lösningen i en övergångsperiod men på sikt ska de väl klara sig med bara förmiddags och långlur?)
17.15 Middag (eg 17.30 men samma som vid lunchen, han är alltid hungrig tidigare) (Äter nästan en stor burk mat nu och en halv burk katrinplommon på det)
19.00 Amning
19.30 Godnatt!

Om det går vill jag gärna behålla 2 timmars luren, helst vill jag också ha mattiderna så tätt inpå lurarna det går så det inte blir så många punkter i schemat som ska passas. För att komplicera det hela så brukar vi träffa mammagruppen 10.00 och då vill jag helst ha amningen avklarad innan, tänker även att det vore bra att inte behöva amma mitt på dagen om man tar en långpromenad utomhus och det är mitt i smällkalla vintern (som ju snart är här).

Vi ska även på en bebisfotokurs som ligger 10.30-12.00 en gång i veckan och det funkar ju hyfsat med tiderna vi har nu men jag funderade ev. på att skjuta lite på lunchen och långluren så att han står sig på den sömnen ända till läggdags men är lite osäker på om jag bör rucka på ett schema som ändå funkar hyfsat för oss. Några idéer?

P.s. Har märkt att han vill äta oftare än med 3 timmars intervall, han är oftast hungrig redan efter 2 timmar och 30 min eller 2 timmar och 45 min max. Så ge gärna förslag utifrån det...

Stort tack på förhand! /Bubbens mamma (som visst mest hänger här när det är problem ;-) Men är själaglad att ni finns! )
miniz

Re: Schemahjälp för snart 7-månaders

Inlägg av miniz »

Hej Bubbens mamma. :D

Jag har flyttat tràden til späda barn och smà.
En femminutare för att klara av lànga kvällen är bra och marginalkvartar är toppen att använda.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
BubbensMamma skrev:Har märkt att han vill äta oftare än med 3 timmars intervall, han är oftast hungrig redan efter 2 timmar och 30 min eller 2 timmar och 45 min max.
Vi börjar i den här änden. Bröstmjölk står man sig inte på några längre stunder när man börjar bli stora killen. Småfolk runt halvåret gör av med kopiösa mängder energi och kan äta nästan hur mycket som helst. Alltså riktig mat - till varje mål! Kolla in min favoritlänk: Mer mat åt småfolket!

När eftermiddagsluren faller bort är det vanligt att skjuta lite på de andra lurarna så att sömnen blir lite bättre fördelad. Vi hade långluren mellan 13.30-15.30 om jag inte kommer ihåg fel, det skulle kanske passa era aktiviteter bra också.

Vi börjar där. Fundera lite så kan vi bolla vidare sen.

miniz

Inlägg av miniz »

Bra SaraMilana!
Efter jag skickat tänkte jag att den här plutten borde väl äta mer. :D
fem älsklingar
BubbensMamma

Inlägg av BubbensMamma »

Tack miniz och SaraMilana! Bra att ni la tråden i rätt forum, tycker ibland det är lite knepigt att veta var trådarna hör hemma.

Jag funderade också på om det kanske var dags att införa fler mål med riktig mat om dagen, men samtidigt känner jag mig lite kluven eftersom jag gärna vill amma till året (åtminstone delamma) för att han ska få så bra immunförsvar som möjligt. WHO rekommenderar ju amning till 1 år och det känns som om det snart inte är någon amning kvar på schemat om jag ersätter ett mål till.

Bollade lite med min BVC-kontakt sist (hon är faktiskt väldigt bra, inte alls negativt inställd till AW som jag läst att vissa på BVC kan vara utan har stöttat på ett bra sätt). Hon sa att det inte var någon panik med att införa mer mat så då tänkte jag att jag kanske kunde vänta lite till. Det är ju även rätt praktiskt med amning för brösten har man ju alltid med sig, och än så länge är det mest Ellas Kitchen som funkat när man ska vara iväg på nåt (Bubben äter visserligen även sånt som inte är sött hemma men ibland får jag blanda lite med sött så för enkelhetens skull har jag kört Ellas Kitchen (de med grönsaker också) när vi ska iväg för att slippa kladd och trugande (av någon anledning blir det alltid kladdigare när det inte är hans favoritmat :lol: ).

När ni skriver riktig mat till alla mål, menar ni fem eller tre mål om dagen då? Typ frukost, lunch, middag? Så att mellis och nattslurk fortfarande kan vara amning?

Det där med att skjuta eftermiddagsluren verkar ju vettigt, enda problemet är att han är trött så tidigt på morgonen (inte alltid han klarar att vara vaken till 9.15 så den luren blir svår att senarelägga och då blir det ju också svårt att lägga eftermiddagsluren så sent som 13.30... Kanske 12.30 eller 13.00 skulle funka dock, men då funderar jag på om han står sig på lunchen om lunchen ligger redan vid säg 11-tiden? Och om jag lägger luren 13.30-15.30 då blir det ju för långt mellan lunch och mellis, särskilt om mellis ska vara amning... Om jag lägger till riktig frukost på schemat skulle det kunna se ut så här kanske?

7.30 Glad morgon + amning
8.45 FRUKOST (tar gärna emot förslag på vad ni brukar ge förutom gröt och äggröra - kan man börja med smörgås med lite osaltat smör o ost eller yoghurt med lite frukt kanske?) - På sikt när jag tar bort morgonamningen blir väl frukosten vid 7.30 el 8.00 så vore bra om schemat även funkar sen...
9.15-10.00 SOVA (45 min)
11.45 LUNCH (alt 11.15 som nu vilket även skulle funka om frukosten är vid 8.00 sen när jag på sikt slopar morgonamningen)
12.30-14.30 SOVA (2 timmar)
14.30 amning
17.15 MIDDAG
19.00 amning
19.30 Godnatt!

Ni får gärna komma med förslag, känns som om jag kört fast lite och får inte riktigt till schemat... :?

Kramar och tack på förhand [-o<
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D

Det finns gott om åsikter och rekommendationer kring amning och jag tror jag släpper det där så jag jag ingenting sagt. :wink: :lol:

Jag slutade amma ganska tidigt, men hade jag fortsatt lika länge som du hade jag nog ammat direkt på morgonen och till nattslurken. Vi har alltid gett en flaska direkt på morgonen och sedan gett en "second breakfast" en halvtimme-timme senare.

Till frukost har vi gett gröt eller youghurt med fruktpuré. Eller mackbitar med nåt mumsigt pålägg, det är alltid kul att pilla i sig mat själv! :D När vi bott på hotell har det mesta på frukostbuffén gått ner, det är nog bara fantasin som sätter gränserna...

BubbensMamma

Inlägg av BubbensMamma »

Haha, ja det är väl så.. :D Jag har själv bra immunförsvar o blev ammad länge så det är väl lite därför jag trott att det hänger ihop.. Men jag tycker man ska göra det som känns bäst o håller med dig om att det ju är upp till var och en - känns nästan hysteriskt med pressen på kvinnor att amma ibland men eftersom det funkat bra för oss så har jag inte tänkt så mycket på det (vet dock vänner som fått höra tjat från sjukvården när det inte funkat).

Tack för mattipsen! Kör ni välling först då o sen gröt el macka? Köper ni saltfritt bröd o smör el är det ingen fara i så små mängder?

Har du nåt schemaförslag? Provade idag att skjuta långluren till 12.30 o det funkade men han vaknade 14.20 istället för 14.30 o fick även ge honom en 5-minutare nu vid 16.25 för han var trött... Visst bör jag försöka få till ett schema med två lurar nu? Vill ju helst inte experimentera med tiderna innan jag bestämt nya schemat men tänkte att jag kanske kunde få en uppfattning om hur trött han är och när... Hoppas på lite schemainspiration [-o<
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Ville bara kommentera det med ammningen. Tyvärr ingen schemahjälp fràn mig, nu iallafall. :D

Jag har ammat mina barn i ett àr. Men inte bara ammning, det skulle jag nog inte orka. Om jag minns rätt har de alltid fàtt innan lur och natt plus direkt pà morgonen. Alla har varit nöjda med det och de har fàtt mina antikroppar med pà köpet och jag en lugn morgon och babymys.

Man behöver inte sluta med efterrätt bara för att man börjar äta. :wink:

Kram.
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"