Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Jag är riktigt färsk i det här med SHN, har precis läst boken och jag och min sambo har bestämt oss för att genomföra kuren på vår snart 6 månaders bebis. Har några frågor jag undrar över.

1. En halvtimme innan han ska sova sin eftermiddagslur gnuggar han sig i ögonen. När jag lägger ner honom börjar han jollra. Jag kan gå ut och han fortsätter glatt. Och efter 15 minuter sover han ibland. Problemet är ju bara att jag har lagt en 20 minuters lur där på eftermiddagen. Ska jag låta honom jollra i det läget när vi börjat kura eller ska jag gå i och buffa eller ramsa? Gör jag inget så somnar han ju strax innan han ska vakna och får kanske bara sova 5 minuter. Jag antar att jag måste väcka han då efter utsatt tid?!
Hans andra lurar brukar ligga mellan
9-9.45
11.45-13.45 och eftermiddagsluren då mellan 15.45-16.05

Fråga 2.
Vår son sover på sidan, hur ska jag buffa och göra solfjädern på han då? Tänker att det blir svårt när man puttar uppåt samtidigt som man ska kunna ge ett tryck på ryggen för då åker ju bröstkorgen fram.

3. Om jag planerat att han ska sova mellan 7.00-19.00 och han vaknar 05.00 och inte vill somna om utan ligger och jollrar. Hur gör jag då?

Kuren är tänkt att börjas ikväll så vore tacksam för snabbt svar men förstår att min framförhållning är lite taskig. Ser fram emot denna kur med skräckblandad förtjusning. Men min bebis skriker inte så mkt när han ska sova utan tjatar mest och och vaknar till lite snabbt typ 20 ggr/natt men nog så jobbigt utan skriket.
Man blir i varje fall otroligt inspirerad av det man läser här! Önska oss lycka till :lol:
Mvh Mia
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Varmt välkommen hit! :heart: :heart:

Det verkar ju som att sonen redan är trygg i sin säng så jag har på känn att ni kommer att ro hem det här ;)

1) Om han inte skriker och protesterar får han vara tycker jag! :) Då ramsan satt sig och han förstår dess innebörd kan du sedan påminna med en ramsa att det är sovdags. Men ja - väck efter utsatt tid! Det endast är fråga om 20 minuters luren - så resonerar jag!
Ifall han skulle ha protesterat i 1h 55 min av 2h vilan skulle jag erbjuda på en marginalkvart som det kallas - så att barnet inte totalt däckar av trötthet. I början av kuren är det jätte viktigt att tiderna sätter sig i kroppen!

2) hmm. Jag skulle i såfall lägga en solfjäder på honom ifall han ligger på sidan. Inte alltså buffa alls..

3)Angående tidiga mornar kan du läsa här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Välj alltså EN strategi och kör med det. Om han ligger och jollrar och är nöjd, det får han gott göra! En pangramsa i så fall som tecken på att det är natt, sedan så lite ingripande som möjligt! Inget onödigt spring i rummet eller en massa ramsande! Tanken är att signalera att det är natt och då sover alla. Se över mörkläggningen så det är mörkt som i en kolgruva i rummet!

Lycka till i natt! Skriv gärna hur det går för er.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Tack för ett snabbt svar!
Tog ganska exakt 40 min tills han däckade. Då ska jag ta och välja en metod! :)
Behöver jag sitta utanför dörren hela tiden, beredd att ge en ramsa? Eller är det ok att gå och lägga sig? Är det ramsan jag ska ge på natten om han vaknar och gnyr? För han skriker aldrig. Däremot brukar hans gny eskalera efter 2 min, han brukar aldrig somna om själv på natten.
Vanligtvis brukar jag gå upp och vända på han och då somnar han om direkt men som sagt detta brukar pågå allt från 5 ggr-20 ggr per natt och det vill jag verkligen få bort för vi får verkligen ingen sömn. Ska försöka hålla modet uppe!

To be continued! :wink:
Tack så mycket för din hjälp!!
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det är viktigt att vara beredd de två första nätterna att ge svar på frågorna direkt!

Kör regelrätt som det står i boken. Natt 1 och eventuellt ännu natt 2: In vid minsta pip,solfjädra lugn och ramsa dig ut. Nu verkar han inte vara helt ifrån sig direkt han vaknar, och det verkar som om ni hamnat i ett "vänd på mig"-träsk.
Jag ger rådet att gå in direkt du hör att han vaknar, solfjädra en kort markering och ramsa dig ut. Det gäller för er att befästa ramsan så han får korn på att somna om själv!
Sedan kan ni efter några nätter backa mer och mer. Alltså efter natt 2 går ni inte in mer! Då skall ramsan ta över!

Hur var läggnignen då? Verkade han protestera mot ramsan och att somna själv? Hur gjorde ni ikväll?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Okej då får det bli 2 vakna nätter för sova det ska han :wink:
Ja jag gjorde nog lite fel. Vi skojade lite, vid 7 gick både jag och sambon in mörklade rummet och sa godnatt vi ses imorgon. Sen la jag ner honom, rätade endast ut benen. Blir lite svårt med armarna när han ligger på sidan. Började buffa och la en stadig hand på hans axel han skrek som att han var lite arg på mig i 10 min sen gjorde jag solfjädern när han bara gnydde fram tills han tystnade. Ramsade mig ut. Han började skrika jag gick in å gjorde samma sak igen fast det gick aningen snabbare denna gång. Gjorde nog så en gång till innan jag ramsade mig ut sista gången. Därefter gnydde han med ett aaaa ljud :wink: Slutade bara med att jag stod utanför å försökte överrösta å många gånger lyssnade han inte. Men tillslut tystnade han. Jag gav bekräftelse han gav ifrån sig ett gny ljud och sen har det varit tyst sen dess.

Skönt att få någon att bolla med när, än så länge många nog tycker jag är tokig som tror att detta ska fungera!!
Kram och tack för att du bryr dig!
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag vill bara slå ett slag för andningslarmet oavsett sovställning, sidan är ingen garanti mot PSD. Och om ni måste gå in och lägga honom på sidan för att han rullat till rygg, ja då borde ni definitivt fundera på magläget tycker jag, eller framstupa sidoläge, alla lägen även rygg med andningslarm är min rekommendation.

Lycka till nu med natten! Ni har en bra start.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej!
Han är tyvärr inte så förtjust i magläge. Har alltid tänkt att sidoläge och rygg skulle vara säkert. Brukar boa in honom med små filtar så han inte åker över åt ngt håll. Men det händer ju.
Oftast när han vaknar och gnyr/gnäller har han tutten kvar i munnen (den är ju förstås borta nu) :wink: Och han har alltid ögonen stängda under de tillfällena. Men han ligger oftast på sidan så det är nog inte det han vaknar av. Vänder honom då bara till den andra sidan. Varit hos kiropraktorn som lyckats hjälpa andra barn med sömnproblem men det hjälpte inte mitt lilla hjärta:/

Tack för tips och goda råd
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Första natten klar och jag är helt slut och uppgiven. Läggning gick ju ganska bra ansåg jag. Han sov sen tills halv 4 innan han gnällde till första gången. Han hade lyckats komma från sidan till rygg så då blev det ju att jag fick lägga tillbaka honom på sidan som jag alltid gör annars. Prövade att lägga han en omgång på magen och visst gick buffningen lättare och han somnade. Men istället gick jag och oroade mig. Näsan och munnen var nästan rakt i kudden så jag lade över honom igen på sidan med en kudde bakom ryggen. Kommer inte vilja ha han där och tråkigt nog finns inte pengarna där för att investera i ett andningslarm:(När jag skulle ge ramsan verkar det som att han vaknar till. Fast det kanske är övergående?!

När han vaknade sista gången vid 6.10 gick det inte längre. Han gallskrek när jag buffade så efter en lång stund gick jag över till solfjädern och han fortsatte skrika hysteriskt. När han tystnat aningen skyndade jag mig att gå ut med ramsan för att snabbt vända tillbaka och börja buffa igen.

Ledsen att jag gnäller, sömnbristen har tagit ett stort grepp i mig. Och vetskapen att jag även måste vara vaken hela dagen och även nu inatt gör att humöret sviktar ännu mer och det känns inte som att jag gör något rätt :? Ge gärna lite feedback på mitt tillvägagångssätt!

Nu ska jag koka en kanna med kaffe tror jag allt innan hjärtat ska få sin första lur för dagen! :)
Kram till er
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit,

Nu har det gått en natt till för er och jag är nyfiken på hur den var?

Jag tycker det låter som om det gick riktigt bra första natten om han somnade på kvällen och inte vaknade förren kl. 03.30 första gången. Det som är viktigt är att han får ramsan med sig in i sömnen varje gång såhär i början av kuren.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej och tack Ida! :D

Känns inte lika uppgivet denna dag.
Jag hade varit uppe i 38 timmar i streck igår kväll för min sambo hade inte tid att avlasta på eftermiddagen. Vi började med kuren lite dumt, skulle lagt den med början på en helg. Men var så desperat :wink: Så jag gick faktiskt och la mig för att sova ändå att det står att man inte ska det.

Läggningen gick snabbare andra natten precis som det står i boken :) Första natten 40 min andra 10 min. Har aldrig haft problem med läggnigen tidigare men första natten är det ju inte konstigt att det tar tid när han undrar vad jag pysslar med!
Han vaknade vid 02.10, 04.07, 04.36, 05,15, 06.30. Buffade lite vid läggning och vid 05.15 när han bara skrek annars använde jag solfjädern.
Jag är faktiskt nöjd med natten även att han vaknade några gånger för det känns som att han börjar vänja sig lite vid de olika momenten. Har inte provat med vagnen än. Går det bra att påbörja vagning efter kuren, känner att jag inte vill påbörja det nu.

När jag gjort påminnelseramsan och han gnolar lite och små jollrar så har jag gett bekräftelsen och sedan gått. Är det korrekt i det här stadiet av kuren? Eller ska jag stå och vänta tills han slutar tjöta?
Och hur länge ska han få tjöta innan jag ex ger en pangramsa så han förstår att det är sovdax? Och vad gör jag om han bara fortsätter tjöta efter den? Solfjäder å ramsa ut?

Många frågor, ja vet :)
Kram kram
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så bra att det kändes bättre andra natten! Jag tycker att det verkar gå bra för er :)

Några frågor..
Har inte provat med vagnen än. Går det bra att påbörja vagning efter kuren, känner att jag inte vill påbörja det nu.
Vad menar du med att införa vagning?
Nu efter natt 1 och 2 är buffning, solfjäder och vagning ENDAST t till för total kris! Nu skall ni jobba med att få in ramsan så den sitter! Om ni senare lägger lillen i vagn för att sova för någon lur skall ni använda ramsan som verktyg, på dagen som på natten!
Så att införa någon vagning är inte nödvändigt.. Om jag nu missförstod dig rätt.

Ha det här med sparsamt verktygande i minnet den här natten. Tänk att du verkligen för en ramsdiskussion med din son. Han skall få sina frågor besvarade och du skall alltid ha sista ordet! Ha som en tumregel att då du vill gå in, ramsar du, då du vill ramsa, avvaktar du.
Öva dig i konsten att backa och lyssna på din son vad det är han säger.

att ligga och jollra för sig själv är ingen synd. Det får han gott göra utan att du lägger dig i hans privatliv med ramsor :)
Det finns heller ingen given regel för hur länge någon får skrika för att man skall göra si eller så.. Det är det som är utmaningen med SHN att lära sig att LYSSNA till sitt barn och ge de svaren som behövs för stunden.
Om han vaknar för tidigt i vargtimmen är det en pangramsa DIREKT vid minsta pip, och därefter en strategi. Klassisk musik, dammsugare eller inget alls. Det är klart att han skall lugnas om han blir helt ifrån sig, men kom ihåg att vargtimmen är knepig eftersom för mycket verktygande lätt blir till en underhållning.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Det är minsann jag som missuppfattat lite :wink:
Men ngt jag har svårt att fatta är att när jag ramsat ut och han fortsätter prata och jämra sig då ska han ju få göra det. Men när ska jag ge bekräftelsen? för det är väl den som menas med sista ordet?!

3 natten gick bra han vaknade vid 12 och var ledsen sen vid halv 5 körde då 2 pangramsor med 15 minuters mellanrum då jag tror han somnade till. Vid halv 6 somnade han om och vid halv 7 trodde jag faktiskt att jag skulle få väcka honom. :D
06.57 vaknade han och jag rusade in.

Lurarna under denna dagen har inte gått bra. Fick gå tillbaka in och ge solfjädern. Sen ligger han ju och pratar en stund också. Men en halvtimma på fm. Vid lunch la jag honom 11.45 kl 12 ligger han fortfarande och leker med sina fötter han sover vid 12.10. Vaknar vid 12.50 jag ger pangramsa efter 5 min somnar han. 13.40 vaknar ger pangramsa han gallskriker och tårarna sprutar när jag då går in ger solfjäder får även buffa men inget fungerar. Börjar skoja med han och tillslut slutar han och då plockar jag upp han. Antar att det blev lite fel här?

15.45 Lägger honom ger en pangramsa efter 5 min men han bara tjötar och gnäller och skriker mellan varven ger en till pangramsa men inget funkar. 16.05 plockar jag upp honom. När han är pigg och jag ska lägga honom så vänder han från sidan till ryggen även att jag bunkrat upp med kuddar :( Och jag får ju inte springa in för att vända på honom.

Hur ska jag göra? Han går ju miste om nästan 1 timmes sömn på dagen.
Kram från en vilsen mamma!
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av klockan »

Hej Mia,
Mia83 skrev:Men ngt jag har svårt att fatta är att när jag ramsat ut och han fortsätter prata och jämra sig då ska han ju få göra det. Men när ska jag ge bekräftelsen? för det är väl den som menas med sista ordet?!
Bekräftelseramsan ger du när du tror att han är på väg att somna in.Det är ju svårt att veta, man får ha lite is i magen och inte fyra av den för tidigt :wink: och inte heller för sent eftersom det är som du säger - detta är sista ordet som barnet får med sig in i sömnen som ett kvitto på att det gjort rätt :) . Du får pröva dig fram helt enkelt, vänj dig vid att lyssna på honom och tolka vad det är han håller på med.Precis som du säger så gör man ju inget om barnet bara ligger och pratar och låter.

Visst fattar jag det rätt som att kommande natt är natt nr 4? Då innebär det ju att ni går in i uppföljningsveckan f rom imorgonbitti, då drar du sonika ihop bekräftelseramsan med påminnelseramsan, så att de två sista stroferna blir bekräftelse efter att du ramsat dig ut. Dvs - ingen separat bekräftelse.
Mia83 skrev:3 natten gick bra han vaknade vid 12 och var ledsen sen vid halv 5 körde då 2 pangramsor med 15 minuters mellanrum då jag tror han somnade till. Vid halv 6 somnade han om och vid halv 7 trodde jag faktiskt att jag skulle få väcka honom. :D
06.57 vaknade han och jag rusade in.
Härligt jobbat! =D> Att han svarar så bra på pangramsan är ju kanon! Den är toppen att använda sig av sen vid tidiga morgnar då man vill undvika att starta upp en ramsdiskussion.

Mitt bästa råd ang dagslurarna är att inte känna sig stressad. Försök att inte räkna minuter utan fokusera på att "göra rätt" istället. Kuren är 11 dygn lång av en anl, nämligen att det tar ca 10 dgr för kroppen och knoppen att vänja sig vid nya beteenden. så istället för att stressa och hasta och köra lite random, agera som du "vet" att du ska :wink: . Tids nog faller polletten ner.

Ordentligt med mat (tänk 30-40 min innan lur), utevistelse samt ordentligt med mörkläggning även fast att det är dag är sånt som oxå bidrar till ökade förutsättningar för sömn på dagen.

:D
PS. Lägg gärna in födelsedatum på sonen + datum för kurstart under "Profil", då har vi lättare att hänga med :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Mia83
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 16:00

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Ja du tålamod har aldrig varit min starka sida :wink:
Ska försöka att inte stressa med dagslurarna såg nu i boken att AW nämnde att just de kunde krångla :)

Japp nu är det natt 4 för oss och läggningen gick kanon!
Bra Charlie =D>
Har 7 miljoner kuddar i sängen så han inte ska vända ner på rygg. :lol: Lade ner honom, markerade och ramsade ut x6. Han tjötade bara lite så jag gick iväg en stund för att komma tillbaka någon min senare och höra det avta. Gav då bekräftelsen och sen har det varit tyst! 8 min tog läggningen ikväll :D

Men vilken är påminnelseramsan är det inte den som kommer efter att man kört en omgång på godnattramsan och barnet kanske fortfarande skriker? Idag behövde jag ju inte påminna?!
För det är väl inget fel i att ramsa ut x4-8 och sen ge bekräftelsen i slutet av den om man hör att han tystnar?!

Mörkläggning blir lite svårt under dagen tyvärr. Märkte att jag faktiskt inte skrivit ner vårt schema, kanske kan vara bra :)

07.00- Godmorgon :D
Välling 210ml
08.00- Lite risgröt
09.00- 09.45- Sova (45)
11.00- Lunch Puré av potatis,morötter, broccoli, efterrätt
päronpuré och ca 110ml ersättning
11.45- 13.45- Sova (2 tim)
14.00- Ersättning
15.45-16.05- Sova (20)
17.00- Middag (samma typ som lunch fast börjar ta bort
ersättningen där då han inte verkar så hungrig)
18.30- Välling 165ml
19.00- Sooooova natti natt

Tror jag lyckats att lägga till Charlies födelsedatum. Men datum för kursstart det hittar jag ej!
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av klockan »

Mia83 skrev:Tror jag lyckats att lägga till Charlies födelsedatum. Men datum för kursstart det hittar jag ej!
Nope, ser inget :wink: Välj : Kontrollpanel-profil-ändra signatur.

Där i den stooora vita rutan kan du skriva Charlie född xxxxxx och så start för kuren xxxxxx. är du med? :wink: Glöm inte att "spara" 8)
Mia83 skrev:Japp nu är det natt 4 för oss och läggningen gick kanon!
Bra Charlie =D>
Har 7 miljoner kuddar i sängen så han inte ska vända ner på rygg. :lol: Lade ner honom, markerade och ramsade ut x6. Han tjötade bara lite så jag gick iväg en stund för att komma tillbaka någon min senare och höra det avta. Gav då bekräftelsen och sen har det varit tyst! 8 min tog läggningen ikväll :D

Men vilken är påminnelseramsan är det inte den som kommer efter att man kört en omgång på godnattramsan och barnet kanske fortfarande skriker? Idag behövde jag ju inte påminna?!
För det är väl inget fel i att ramsa ut x4-8 och sen ge bekräftelsen i slutet av den om man hör att han tystnar?!

Mörkläggning blir lite svårt under dagen tyvärr.
Härligt att höra! När man lagt sig får man böka runt bäst man vill, vi har ju alla våra insomningsstilar :wink:

Påminnelseramsan/godnattramsan/ramsan 8) Same, same :wink: OK? Du tänker helt rätt ang hur du gör när du går ut, du kan t om testa med att BARA ramsa x 4 när du går ut och sen avvakta och se vad som händer (det är eg så man "ska" göra). Behövs påminner man sen (alltid minst x4 dock eftersom det är det minsta man ramsar åt gången). Sen ger du bekräftelsen när du tror att han är på väg att somna.

Schemat ser ju kanonbra ut :thumbsup: ! Helt rätt att börja sikta in sig på RIKTIG mat framför ersättning nu :D

Hur kommer det sig att ni har svårt med mörkläggningen på dagtid? Man kan absolut ha dörren öppen en glipa om man vill då, men mörkläggningsgardiner etc precis som på natten. Tar man lurarna i vagn lägger man med fördel en mörk filt/mörkt lakan över hela vagnen, inte bara över sufletten. är man orolig för att det inte kommer in luft kan man klippa isär det på mitten så att man vet att det sipprar in luft där iaf :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"