Hjälp! 12 månaders vaknar tidigt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
texas123
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 09:26

Hjälp! 12 månaders vaknar tidigt

Inlägg av texas123 »

Hej!

Jag behöver lite hjälp. Ibland är det svårt att fastna i rutiner och man ser inte själv vad som är fel!
Min tjej vaknar ibland 4-5 och jag kan stå på huvudet och hon somnar inte om, ligger och snackar för sig själv, hojtar till ibland högt, går inte in och så snackar hon igen... verkar hur pigg som helst!
Tills för ca 4-5 veckor sedan sov hon rätt snällt från 19-07 med då 2h sömn på dagen.
Sen blev hon sjuk några dagar och då blev allting upp och ner.
Hon åt varken lunch eller middag ordentligt och vaknade både från sin dagslur och på natten och var väl antagligen hungrig och trött lite blandat.
Fick oxo två tänder och till slut blev vi magsjuka. Snark, allt kom på en gång.
Nu är vi friska och hon äter igen men nattsömnen är inte ok.
Har dragit ner på dagsömnen till 1.5h och det har hjälpt lite men vaknar fortfarande 5.30 (lite för tidigt enligt mig)

vårt schema:
7.00 lite mjölk 100ml och gröt på 100ml och lite frukt
11.00 lunch typ pasta med kött/höna/ lite frukt och vatten eller utspädd saft
12.15 ibland en jogga om hon ätit mindre lunch.
12.30-14.00 zzzZZZ somnar som en ängel
14.15 nåt smått, riskaka lite att dricka
17.00 middag, igen pasta/ris mera kolhydrater
18.30 mjölk 240ml
19.00 zzzz somnar igen super snällt, går bara in och lägger henne, behöver inte vyscha eller nåt, hon bara vänder sig på sidan och somnar pang.
4-5.30 vaknar och sen är det kört

Fråga? Hur mycket kan jag drar ner på dagssömnen? Känns som väldigt lite om hon tex skulle sova bara en timme? Jag önskar att hon hellre sov på natten ordentligt...
Kan det vara för lite sömn på dagen? Hon har i och för sig inga problem att orka till kvällen men 19.00 är gränsen, då vill hon själv gå och lägga sig
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hjälp! 12 månaders vaknar tidigt

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Här kommer några ideer om vad jag tror det kan vara.

Jag undrar om hon går än? Många barn sover nämligen lite oroligt den perioden när dem lär sig gå.

För mycket sömn har hon inte i mitt tycke. 13.5-14 timmar per dygn är lagom för denna ålder.

Jag undrar lite över vad mjölk är som hon äter på kvällen? Är det vanlig mjölk hon dricker bara så känns det lite snålt inför natten. Tänker också att riskaka till mellis är lite lite. Kan det vara så att hon är hungrig helt enkelt?

Har man haft någon vecka med strul och uppvak så KAN det sitta i ett tag innan det går över. Gäller där att man jobbar med ramsan ochtill slut backar och inte stör för mycket.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
texas123
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 09:26

Re: Hjälp! 12 månaders vaknar tidigt

Inlägg av texas123 »

Hej, och tack för svar!!

Ger bara lite mellis efter hennes dagssömn just nu för hon har ätit så dåligt middag. Hon är inte särskillt hungrig då ändå.
Skulle vilja börja ge middag lite senare i nåt skede, men det blir så tätt intill med mjölken sen till natten att hon är proppmätt och vill inte dricka.
Jag ger majsvelling och mjölk till natten. Kan det var så, jag menar hon har aldrig tidigare vaknat hungrig på denna meny hela dagen vi nu kör. Jag har tänkt att jag snart får börja dra in på mängden hon tar till natten för annors blir det för mycket mjölk under hela dagen...
Kanske det är en fas, med mycket som händer...önskar bara att det hände vid 7 inte 5!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "