Hjälp med schema till 5månaders nybörjare på SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mollan
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 17:48
Ort: Göteborg

Hjälp med schema till 5månaders nybörjare på SHN

Inlägg av Mollan »

Hej alla duktiga mammor!

Jag känner att jag skulle behöva hjälp med att få ihop ett schema till min 5 månaders dotter. Hon har sovit helt förskräckligt dåligt men för ungefär en månad sedan blev det klart mycket bättre. Det var även då som jag gav upp amningen för att börja med ersättning. Så jag tycker att vi har bra sovtider hemma nu, men det kan alltid bli bättre. Speciellt efter att jag fick nys om SHN :)

Jag har kikat runt på forumet en hel del och sökt bland inläggen och förra veckan fick jag även hem SHN-boken som jag har gått igenom flera gånger. Så jag känner mig mer än redo! :)

Så som det ser ut nu för oss är följande:

07.00 Vaknar
07.30 Ersättning 200 ml
Somnar mellan 9-10, Sover i ca 2 tim. När hon börjar bli trött och lägger jag över henne i spjälsängen där hon somnar inom 5 min.
11.00 Ersättning 200 ml + smakportion, gröt
Somnar mellan 13-14, Sover i ca 30 min - 1 tim. Lägger över i spjälsängen när hon blir trött där hon somnar själv.
15.00 Ersättning 200 ml
Mellan 16-17 kan det hända att hon somnar, sover då ca 30 min - 1 tim.
18.00 Ersättning 200 ml + smakportion, puré
20.00 Byter blöja, tar på pyjamas, leker och skrattar och avslutar med ersättning 200 ml. Ibland hinner hon somna i famnen, men oftast blir hon bara slö. Vi lägger henne direkt i spjälsängen när ersättningen är slut och går ut ur rummet. Antingen somnar hon bums, eller så ligger hon och pratar lite innan hon somnar. Tar aldrig mer än 10 minuter för henne att somna. Skulle nog säga att hon sover 20.30.

Just ja, hon sover på rygg och har gjort sen hon föddes. Vänder jag henne på magen blir hon galen och skriker och gråter så att tårarna sprutar. Men sedan hon själv började vända på sig så går det bättre med magläget.

Hon sover i eget rum sedan 2 månader tillbaka och har alltid sovit i spjälsäng.

Är det en bra idé att försöka kura henne på magen, eller skall jag fortsätta låta henne sova på ryggen, som hon verkar trivas med? Läste i SHN-boken att det fungerat för flera andra att kura på rygg.


Tack för hjälpen på förhand! :)

Vänliga hälsningar
Malin
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Hjälp med schema till 5månaders nybörjare på SHN

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Härligt att du läst på och känner dig redo!

Bra att ni har börjat med smakisar. Upplever du att hon börjat få in tekniken där och hänger magen med så kan du köra på med mer mat. Maten är ju en förutsättning för att de små ska sova gott en hel natt. Dessutom så kommer hon alldeles snart vara i den åldern då det inte finns någon botten på de små :wink: :D

Ett schemaförslag för er skulle kanske kunna:

07.00 Godmorgon + frukost (ersättning)
08.30 Andra frukost (gröt)
09.00-09.45 Sova
11.30 Lunch (puré + ersättning som efterrätt)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellis (fruktpuré + ersättning)
16.00-16.45 Sova
17.30 middag (samma som lunch)
18.30 nattslurk
19.00 Godnatt

Det här är ett ganska klassiskt schema och det finns så klart många varianter på schema, men huvudsaken är att det passar i ER familj.
Mollan skrev:Är det en bra idé att försöka kura henne på magen, eller skall jag fortsätta låta henne sova på ryggen, som hon verkar trivas med? Läste i SHN-boken att det fungerat för flera andra att kura på rygg.
Det är ju helt upp till er hur ni vill göra här. Jag tror att om barnet bara fått korn på att sova på mage så sover det bättre och skönare. Men oavsett vilken sovställning så rekommenderas ett andningslarm.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Mollan
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 17:48
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med schema till 5månaders nybörjare på SHN

Inlägg av Mollan »

Hej och tack för svaret! :)

Jag har lite funderingar på om det är nödvändigt med en andra frukost? För lilla T har inte lärt sig att äta puré och gröt ännu, utan vi är fortfarande på smaka-stadiet.
Antingen om jag ger henne ersättning då eller om jag kan tidigarelägga de andra måltiderna?

/Malin
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Hjälp med schema till 5månaders nybörjare på SHN

Inlägg av ilindstrom »

Hej Mollan och välkommen hit,

Kul att du hittat SHN och tycker att det är något för er.

Personligen skulle jag vänta lite med att kura tills liten fått till tekniken med att äta fast föda. Kan vara svårt att stå sig en hel natt på bara ersättning är min erfarenhet. Hoppas jag inte låter otrevlig men jag ville bara dela med mig så att det eventuellt inte blir tokigt för er.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"