Kvällspratare

Skriv svar
Oliver09
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 10:28
Ort: Albir

Kvällspratare

Inlägg av Oliver09 »

Hej,

Jag körde en kur för ett tag sen på min son som föddes den 17 december 2009. Läggningen hade gått som smort, han somnade på ca 2 minuter. När jag blev gravid och det var dags för honom att sova hos farmor och farfar förstördes allt. Han ville inte längre sova och de hade stora problem att få honom att sova. Han blev sedan jätteledsen när vi skulle lägga honom. Det hela ledde till att vi köpte SHN och började kura. Första natten var katastof ( se min andra tråd), ska inte gå inte på det nu men ramsan och spjälsängen gjorde sitt. Tillslut var han glad och slutade fråga....

Det jag ser nu i efterhand är att det fortfarande tar lång tid för honom att komma till ro. Vi lägger honom kl 20 nu under semestern men oftast somnar han inte förrän 20.45. Det känns för länge då han nu under semestern springer, badar, leker etc och har mkt aktiviteter utomhus. Det känns som om han borde somna fort. Under dagsluren somnar han på ca 5 min så min fråga är om han är tillräckligt trött på kvällen. Oftast vaknar han 07. Vi sover i samma rum nu under semestern och när jag hör att han börjar vakna, gör jag glad morgon. Men det blir ju tyvärr inte 12 timmar natt då han somnar så sent.

Under dagen sover han 1,5 och är nu 2 år och 8 månader. Ska jag dra ner till 45 minuter? Det känns som om han verkligen behöver 1,5h, han är helt slut. Han sover mellan 13.30-15.

Vi badar vid 19.30 och sen lägger vi ned i sängen och sjunger och kittlar honom på plats så att han skrattar och sen ramsar vi oss ut. Jag vet att själva läggningen ska ta bara några minuter. Borde vi kanske sjunga innan i ett annat rum? Sen flyga in i sängen och göra husljud? Han frågar inte längre utan pratar med sig själv men jag önskar att han somnar på 5 min som tidigare och inte ligger vaken så länge.

TAcksam för svar.
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspratare

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen hit,
jaså du har en liten snicksnackare :), tja en del har lite att konversera med sig själva eller med nallen om vid läggdags. Särskilt i den ålder din lille är (jag har en själv) då man börjar behärska språket riktigt bra.

Jag tänker så här:
- lägg tidigare, brukar han vakna 7, lägg senast halv 8, gärna ännu tidigare (typ 7) så hinner han snacka en stund
- dra ner dagvilan till 45 minuter - bättre med en 12 h natt än en lång vila, med en 45 minuters lur kommer han vara tröttare på kvällen också (12h natt + 45 min dagvila är utmärkt i din lilles ålder)
- kör definitivt buset utanför sovrummet, därinne sover man, flyg in som du säger, ramsa ut och på med husljuden
- tagga ner lite ;), om man ligger och snackar för sig själv och inte ställer en enda fråga - tja det kan man väl få, man har väl rätt till ett privatliv även om man är liten tänker jag. Jag somnar inte heller på 5 minuter.

Mao om liten är nöjd efter läggning, vill prata lite innan läggning men får förutsättningar av sin ömma moder till en 12 h natt (dvs läggs i tid) så är det ingen fara på taket att inte natten blir 12 h exakt varje dag. Tänk förutsättningar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Kvällspratare

Inlägg av klockan »

Jag håller med Tin - 45 min dagslur, och sover han inte alla ggr så får han iaf ligga i sängen och få förutsättningar för sömn, alltid ngt. Dessutom är det bättre med lååång natt och kortare vila än tvärtom :wink:

Vi har oxå en snicksnackare här ( 2 år och 3 månader). När det var som värst la vi honom 30 min innan schemat och då somnade han bara en halvtimme för sent, dvs han höll på och gagga i ca 60 min 8) . Efter 2-3 v gav det med sig och han behövde bara prata 30 min innan han somnade. Vi behöll trots det 12.5 tim natt, där 30 min som sagt var förutsättning för sömn :D . I dagsläget tar han 15-20 min på sig, ibland sjunger/pratar han men jag tycker det är helt OK, själv läser jag innan jag ska sova, man har bara lite olika stil att varva ner...Vår äldsta dotter som är 6 har oxå en jättelång insomningssträcka, så jag tror dom är lite lika hon och lillebror
:mrgreen: .

Är man jättetrött och speedad på kvällen behöver man längre landningsbana helt enkelt. Så tänker jag. Men det är lätt att tro att man ska dåna iväg direkt, dock funkar inte alla så.

Ha det gott!
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Oliver09
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 10:28
Ort: Albir

Re: Kvällspratare

Inlägg av Oliver09 »

Hej Tin och Klockan!

Ja ni har alldeles rätt i att jag borde lägga tidigare. Mitt lilla problem är min man som tycker 19 är alldeles för tidigt. Han är spanjor och här är det ju lite andra vanor än i Norden. Jag tycker han borde läggas 19 och sen får han snacka ett tag innan han somnar. Nu har vi varit på semester och då har det blivit runt 20.

Däremot har jag stött på en liten trotsig pojke nu. Idag var det möte på skolan när han egentligen ska sova siesta och jag gjorde ett tappert försök att lägga honom men det var omöjligt. När jag kom upp efter 30 min hade han klättrat ur sängen och dragit upp persiennerna.

Sen vi kom tillbaka från semestern (kom i måndags), har han också börjat fråga mer och jag måste ramsa en hel del. Det är ganska påfrestande. Han är väldigt utvecklad då det gäller språk och pratar långa meningar på både spanska och svenska.

Under semestern i SVerige sov vi alla fyra i samma rum. Även hos min mans föräldrar sov Oliver hos oss medan Nathalie sov i ett annat rum. Sen vi kom hem har han vaknat på natten och gråtit och varit ledsen.

Det känns lite som om vi har satt oss i den här situationen men frågar är hur jag ska komma ur den. Nu börjar han "skolan" den 11 september och jag vill att han ska vara pigg och glad. Han kommer att ha ett väldigt märkligt schema på skolan 9-12.30 och 15.30-17. Jag har valt att han ska äta hemma för att han ska kunna vila och få lite extra tid med honom. I SPanien börjar tyvärr barnen i skolan året de fyller tre och då Oliver är född i december kommer han vara yngst i klassen. Som ni ser på hans nya schema kommer han ha svårt att få tillräckligt med aktiviteter ute. :roll: :roll: :roll:

Vad tror ni om denna nya situation? Nu har det gått lite längre än bara till kvällspratare... Han är också himla sugen på att sova i den stora sängen som står i hans rum. HAn fick flytta tillbaka till spjälsängen då Nathalie föddes...Nu är han 2 år och 9 månader. Jag vet att AW rekommenderar att de ska stanna kvar tills de passerar trotsåldern. Kan man prova att låta honom sova i den stora sängen? och även tala om för honom att om han inte sover så får han vara i spjälisen igen? Han är ju ganska stor nu.

Nu blev det många frågor...hehehe :lol: :lol:
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspratare

Inlägg av Tin »

Hej igen,
japp sömn föder sömn och din lilleman behöver sina timmar. Kanske kan din man läsa lite i Barnaboken.

Vet du, min lilla är lite yngre än din och hon somnar inte varje dag heller längre. Men hon får förutsättningar, och det gav ju du din lilla med på skolan. Få inte panik för de dagar han inte somnar men ge förutsättningar varje dag till sömn eller vila.

Ökade frågor är bara att ramsa som svar som du säger, tänk på att det är litens jobb att ställa frågor. Han vill ju inte medvetet förstöra sin sömn utan har mycket att fråga om helt enkelt, samma med min. Extra stort fokus på skrattet till gonatten hjälper har jag märkt. Så kör ordentligt med bus och skratt före nattning. Vi håller på i en kvart, minst, och det skall tjutas av skratt. :)
Har man ändrat miljö för liten under semestrar och dylikt, vilket ju händer, får man räkna med lite ytterligare frågor tänker jag. Ramsa men din allra mest betryggande röst, att allt är som vanligt, sov lilla vän. Så kommer det går över för liten. Men var noga med att inte agera "konstigt" (gå in etc) så att liten får vatten på sin kvarn.

Sen tänkte jag på er nya vardag med skola - VAD KUL! Visst det blir annorlunda, och du kanske får fundera lite kring schemat men på det stora hela så kommer liten att falla in i din sinnesstämning. Så kör med attityden på max så kommer det gå utmärkt. vila, lunch och utelek får ske under siestan. Bolla gärna schema ideer med oss på forumet om du behöver stöd.

När lite vill sova i stor säng (händer här hemma också ibland) säger jag glatt:
- Jaaaaa, när du blir fyra år. Sedan. Nu sover vi i din bästa spjälsäng.
Utan tvekan i rösten. Om jag vore du skulle jag ställa undan den stora sängen tillsvidare, de behöver sin trygga spjälis tills efter trotsen dragit förbi.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Oliver09
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 10:28
Ort: Albir

Re: Kvällspratare

Inlägg av Oliver09 »

Hej och tack för snabbt svar :D

Igår kväll när jag kom in till honom för att vrida fläkten hittade jag honom i den stora sängen...sovandes. Han hade tyst klättrat över och lagt sig där. :roll: :roll: . Han sov gott och jag väckte honom kl 07.10. :D . Idag "provade" jag att lägga honom i den stora sängen under siestan och det fungerade, samma sak ikväll. Han fick en chans att visa att han är stor. Han ropade på mig som vanligt ett antal ggr och blev sur av ramsan. Pappa gick då in och sa att om han inte slutade ropa på mamma så skulle han få flytta tillbaka till spjälsängen. Då blev det tyst. Jag har märkt att han är lätt att kommunicera med och han vet att vi menar allvar med det vi säger. Före jag körde en kur på honom gick det verkligen inte att prata med honom, han bara skrek. Nu förstår han....

Vet inte om det är dumt att låta honom sova i vanlig säng. :^o :^o Jag har ju tyvärr ingenstans att ställa sängen....Han vet att om han inte sköter sig så får han flytta tillbaka.

Jag lägger honom 19.30 nu, se om jag kan lägga strax efter 19 om vi drar ner på siestan. Han vaknar nästan alltid runt 07, oavsett när vi lägger honom. SKillnaden är att han är sur och grinig om han inte får tillräckligt med sömn.

Hoppas att det går bra med stora sängen. Jag var ju väldigt nöjd med resultatet som jag fick av att låta honom sova i spjälisen igen.....

Kram Caroline
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspratare

Inlägg av Tin »

Ja men då har ni ju en plan som fungerar, och ballar det ur i stora sängen så plupp ner i spjälisen. Som du säger, liten verkar ju ha hajjat, just nu i alla fall. ;) hur du än gör, och väljer att lägga - gör det med attityd. Klart du ska sova i stora sängen, eller klart du ska sova i spjälis. Vela inte - det känner liten.

Och bra med 19:30, hejja dig Caroline, som sagt 19:00 är ännu bättre då alla små borde få ynnesten av en 12 h natt. Men 19:30 är en mycket bra början.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Oliver09
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 10:28
Ort: Albir

Re: Kvällspratare

Inlägg av Oliver09 »

Tack Tin! Det har gått bra hittills, han protesterar ibland men med attityd får man snabbt ordning på saker. Han har faktiskt slutat att prata...vet inte exakt hur lång tid det tar för honom att somna då han sen han fick sova i stora sängen är tyst.

Min man saknar tyvärr attityden. Oliver kör över honom totalt. Han vet precis hur han ska göra för att få slippa sova med honom - gråta som en stucken gris och då klarar inte pappa situationen. Jag lyckas faktiskt alltid övertala honom om han blir hysterisk :). Det tackar jag AW för....och alla ni fantastiska mammor på forumet. =D>

Kram och trevlig helg,
Caroline
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspratare

Inlägg av Tin »

Kram och en fanfar för din attityd Caroline, som du märker svara Oliver med trygghet och lugn. Förhoppningsvis ser mannen din vilken effekt ditt agerande får på Oliver och vinner lite insikt. Att se det live - orsak och verkan - brukar göra susen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Oliver09
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 10:28
Ort: Albir

Re: Kvällspratare

Inlägg av Oliver09 »

Hej,

Det går faktiskt fortfarande över all förväntan men det är kanske tryggheten vi ger honom och inte själva sängen? Vi skrattar numera framför spegeln och han är glad när han kommer till sängen. Vi säger god natt till honom och alla mjukisdjuren som numera bor i sängen..heheh och det blir helt tyst. Han blir inte längre hysterisk och det känns skönt. IDag fick jag höra av min man: vad duktig du är på att lägga barnen ;) :D :D :D .

Jo du ska se att han också får attityden snart. Idag sa även min söta Oliver: Mamma jag älskar dig :heart: . Det värmer i en mammas hjärta....

Kram till alla fantastiska mammor här på forumet som kommit med så mycket råd och hjälp :heart:
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspratare

Inlägg av Tin »

[quoteIDag fick jag höra av min man: vad duktig du är på att lägga barnen.][/quote]
:lol:
Idag sa även min söta Oliver: Mamma jag älskar dig.
:heart: :heart: :heart:
Kram till alla fantastiska mammor här på forumet som kommit med så mycket råd och hjälp.
Kram tillbaka.

Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"