Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaFrankie

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Denna vändningscirkus alltså :(

Nu på långluren vaknade han efter 1 h 20 min och jag pangramsar och mini blir tyst men börjar igen. Jag gör ingenting ... till att börja med. Men sen får jag för mig att gå in eftersom han verkar ha fastnat i klagandet o solfjädra o gå ut så det gör jag och mini blir tyst men sedan efter en liten stund blir han jäte arg så jag tänker att han givetvis har vänt på sig och går in för att vända...men liten har inte vänt och ja, efter jag har varit inne 2 ggr kan ni ju bara tänka er hur arg han är. Blir tyst trots allt efter en stund men börjar yla igen. Nu går jag inte in någe mer....han är arg tänker jag för att jag gjort för mycke.
När klockan är 14 (då mini ska upp) försöker jag överrösta honom med " god morgon, god morgon...lallalalaa, god morgon god morgon i köööööör" och mini blir tyst men han ligger också där som en skalbagge på rygg :shock: :oops: och sprattlar.

:?: Så hur ska man veta om dom har vänt på sig??
Förstår så här i efterhand att första gg jag gick in var typ helt onödig men asså...jag skulle ju kunnat gå in för att vända...han har inte vänt på sig...men sedan gör han det.
Men det går ju inte springa in och ut hela tiden heller? Hm?

kram
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Nej, jag tror inte heller att det är så bra att springa in och vända tillbaka hela tiden. Jag försökte göra så lite som möjligt utom, precis som vanligt, när det blev kris! Efter ett tag lär de sig vända tillbaka själva och så småningom kan de sova lite hur som helst. Glöm inte att öva öva öva vändingar dagtid!

:heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tusen tack SaraMIlana :heart:

Vändningscirkus fortsätter.
2 vändningar i natt. Den ena vid tre tiden. Efter 40 min klagande började han bli allt från trött, ledsen till frustrerad och arg så jag såg det som kris och gick in och vände snabbt som om.... det där gjorde du själv och mini blev tyst o somnade om.

06:15 var det värre. Jag vände men jag tror han vände om med det samma igen...so be it tänkte jag. Men det var lite jobbigt ylande fram till 07 då klockan ringde.

Precis som jag trodde vi fått till 12 timmars nätter så blir man utmanad igen.
Vi kämpar på med vändnings träning på dagtid och det går framåt men vi är inte där än.
Men ibland så tänker jag...tröttmössan kan ju lätt ligga på filten på rygg på dagtid och va påväg å slumra till innan mamma kommer på honom så då borde man väl kunna göra det om natten också?

Vi fortsätter kämpa o hoppas att inte allt rännande stört allt för mycket när vi väl lärt oss att vända.

kram
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Heja på! =D> Träna vidare och kör på den strategin ni valt så kommer Vändningscirkusen dra vidare lika fort som den dök upp vågar jag lova!
Här var den borta på några dagar, trots att fortfarande liten då inte kunde vända tillbaks sig själv :shock: Det var som att hon en natt plötsligt insåg att det inte var nån bra grej att syssla med.... :lol:
Ska tillägga att vi körde GALET mycket fysisk aktivitet för henne dagtid under den perioden för att hon inte skulle ha ett så stort rörelsebehov nattetid.... :sleep: :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hallå!!

Ska försöka skriva en liten go mix här av gott och ont så att man inte tror att jag klagar på någe vis därför att frågorna handlar om "problem"

Vi har haft det så gott här hemma de senaste veckorna :) bättre än någonsin!! Förutom lite svinkoppor på storebror som har tvättats o åter tvättats och ännu inte smittat av sig på mini... ja, det har ju inte vart någon höjdare men annars så....Mmm...njutningen är här för att stanna :) :heart:
Det betyder inte att vi inte har några trassel att jobba på ;)

Vi hade några fina 12 timmars nätter innan vändningscirkusen började och jag var inne och vände och störde lite i samma veva. Försöker som regel inte gå in längre såvida det verkligen inte är kris, speciellt inte efter att jag hittade honom sovandes på rygg när jag skulle gå in och lägga på täcket efter kvällsläggningen.
Mini klarar fortfarande inte av att vända trots träning och åter träning :? Han gör det liksom nästan själv (jag lockar med en leksak och han följer efter typ) men verkar helt omedveten om vad som hände eller att han faktiskt vände. .Så ja, han klarar inte att vända om igen men klarar att somna om på rygg.
Så nu till vårat "problem". Mini har börjat vakna, för det mesta i vargtimman men även mitt i natten och inte ofta men läääänge. Det börjar först med typ prat.. klagar lite (men verkligen inte högljut) sedan kan det vara tyst en minut eller så sedan börjar det igen typ likadant. Såhär kan mini ligga i över en timma. I morse låg han från 05:10 till 06:30 och jag vet inte riktigt vad jag ska göra :?:
Någongång har jag gått upp och satt på kaffekokarn och han har tystnat...någon gång har han bara blivit arg av det så då har jag slutat och gått och lagt mig igen. Nån annan gång har han tillslut börjat skrika o gråta varpå jag gått in, nån gång då har jag fått bytt bajsblöja och någongång har jag vänt honom varpå han blivit glad o somnat om, någon annan gång har jag solfjädrat lugn o gått ut.

Dessa långa uppvak...som idag då det var rekord långt tar ju bort en del sömn från både han och mig men framför allt han. Idag har han varit trött och tillochmed lite gnällig på morgonen..typ som om han inte mäktar med :(

Vad gör jag här? Vet inte ibland om jag ska göra mer. Nu pangramsar jag och sedan som oftast ingenting. Än sålänge har han alltis somnat om tillslut innan klockan ringer 07.
Vet inte... men vi blev ju av med uppvak i vargtimman med nattmål 04 och sedan i 2 12 timmars nätter men är det vändningscirkusen som ställde till det. Att jag varit inne o stört för mycke? Hm?
Förstår att det inte kommer att pågå för alltid men är tacksam för tips.

Vi motionerar så mycket vi bara kan hela dagarna både ute och inne. Vända kan han som sagt inte men han står på alla fyra (fötter och händer) och tar sig fram om än sakta. Och mat får han i massssssssor!!!!

:?: Och en annan fråga om skarvar på dagen.
Mini har inte skarvat på 45 an på länge men typ varannan dag vaknar han efter 1 1/2 timma på långluren och är arg. Typ...jag har sovit färdigt och vill upp Nuuuuuu!!
Vad gör jag? Pangramsar följt av husljud? Eller avvakta...husljud... ramsa om det ballar ur?

Massa kram och tacksam för svar som alltid :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

En fråga till....
:?: Tid att lägga Sid på rygg i vagnen eftersom han blivit alldeles för stor för magläge.
Å då smyger det sig såklart in en varg :?
Lägger som vanligt antar jag, fast på rygg o vagnar tills lugn o ramsar iväg ??
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av första läggningarna på rygg?

kram
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Fantastiskt!! :D Hurra för er och hurra för njutningen! \:D/ :thumbsup: Vilken härlig läsning. :D =D>

Hos oss hade vi en hel del tidiga uppvak och hojtningar i vargtimmen när liten var yngre. Vi körde diverse olika strategier men kom alltid fram till att det effektivaste var ÄNNU bättre mörkläggning och göra INGENTING. (Så länge liten inte blev ledsen såklart!) Pangramsor och tillrättaläggningar i vargtimmen blev bara superkul underhållning och sen ÄNNU svårare att somna om. :roll: :lol:
Så: se över mörkläggningen (igen och igen :wink: ) gör ingenting så länge liten inte BER om hjälp, det är mitt råd! 8)
MammaFrankie skrev: :?: Och en annan fråga om skarvar på dagen.
Mini har inte skarvat på 45 an på länge men typ varannan dag vaknar han efter 1 1/2 timma på långluren och är arg. Typ...jag har sovit färdigt och vill upp Nuuuuuu!!
Vad gör jag?
Lite samma svar här som med vargtimmarna, pangramsa riskerar att bli underhållning. Så jag hade valt ditt eget alternativ två..... :
MammaFrankie skrev:avvakta...husljud... ramsa om det ballar ur
:thumbsup:
MammaFrankie skrev:En fråga till....
:?: Tid att lägga Sid på rygg i vagnen eftersom han blivit alldeles för stor för magläge.
Å då smyger det sig såklart in en varg :?
Lägger som vanligt antar jag, fast på rygg o vagnar tills lugn o ramsar iväg ??
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av första läggningarna på rygg?
Pang pang, så sköt vi de vargarna!! :wink: 8) Liten kan ju sova på rygg i sängen, det har du ju sett med egna ögon, så varför skulle han inte kunna göra det i vagnen?! :wink: :D
Det viktigaste är att mamma är och gör PRECIS som vanligt och talar om att allt är som det ska! Var beredd på några extra frågor ja, men då är det EXTRA viktigt att svara övertygande att allt är i sin ordning. :D

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Inte ens pangramsa alltså. Jag brukar bara köra 1 liksom...aldrig mer ..precis vid första pipet och sedan ingenting ... men inte ens den då alltså?

Ok...jag ska prova i morgon bitti om det behövs. I morse vaknade han 06 och blev tyst 06:55 ... härligt att ta upp tyst bebi iaf.
Tror han vaknade när mannen lämnade huset typ 05:45 å då tänkte han väl att det måste va morgon, så passade på att bajsa så att det var färdigt innan man ska upp ... men ingen kom :shock: Ja, mannen brukar inte va uppe så dags så vet inte om det blev konstigt med massa ljud vid den tiden utan att det var morgon.
Hugha... jaja!
Nu på eftermiddagsluren ska jag prova operation sova på rygg i vagn...wish me luck!!!

tjingeling
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Å rapport då ...

Jag som hade alla svaren redo för operation lägga på rygg i vagn, Å så frågar han en gång och somnar på 2 min :shock:
Så tack för pangandet Irmasmamma :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

=D> :D Haha, ibland blir man förvånad!

Fortsätt ha bössan laddad, rätt som det är undrar den lille något igen :wink:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Yes :)
Här har vi haft bössan laddad hela natten... med is :wink: :mrgreen:
Åh det funka ... INGENTING händer på natten! Inte ens pangramsor för det är man inte vaken till att göra (eller jo, men inte snart)
Så nåt liten mummel där vid 05:30 när mannen var uppe på badet ... men nja...sen vet jag inte för vi vakna båda med klockan 07 :) :sleep: :heart: :-({|= \:D/
Hurra för 12 timmars nätter!!!!

kraam
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej MammaFrankie!

Jag kände att jag var tvungen att skriva några rader till dig för att:
1. Du jobbar på så bra med lille Sid! =D> =D>
2. Våra små är nästan jämngamla
3. En värmlänning till! Kul!
4. Vi har också lite vändningscirkus och tidiga uppvak

Min lilla tjej har börjat vända sig och visst kommer vargarna smygande...hur ska det här gå? Men igår hittade jag henne på rygg i vagnen. Hon hade somnat med glada rop och vaknade glad och nöjd - på rygg. :D Någon kväll har jag varit inne och vänt på henne när hon verkligen bett om hjälp men jag börjar förstå nu att hon kan somna på rygg. Jag tror jag lånar lite av din Attityd! :thumbsup:

Det där att vakna vid 06-tiden när pappan går till jobbet känner jag också igen. Siri har varit nöjd och börjat prata rätt högljutt och väckt sina bröder. Jag bemötte det med en pangramsa men har märkt precis som du att nu när jag inte orkat pangramsa de senaste mornarna så har hon varit nästan helt tyst och somnat om snabbare (tror jag iaf hon gör).

Det ska bli roligt att följa er vidare! :-D

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hâller helt med Tutan :heart:, Attityden osar hela vägen till Paris =D>
MammaFrankie skrev:Hurra för 12 timmars nätter!!!!
=D> :-({|= \:D/ =D> :thumbsup:

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

1. Du jobbar på så bra med lille Sid! =D> =D>
Hâller helt med Tutan :heart:, Attityden osar hela vägen till Paris =D>
Åh tack ni fina...om ni visste vad det värmer :heart:

Har påbörjat ett svar här länge men så blir man avbruten o så stänger mannen ner sidan o så var det bara att börja om igen :)

Iaf. Här jobbar vi fortfarande med attityden och det går framåt mår jag säga.
Mini måste dessvärre påminna sin mamma om igen och åter igen att BACKA!!!! Jag vill inte ha nån vargflåsande morsa över mig :oops:

Så lösningen på uppvak efter 11/2 timma på 2timmars luren är helt enkelt steg 1 i verktygslådan......AVVAKTA!!!!
Om man börjar husljuda för tidigt och för högljut när mini faktiskt bara provar att somna om själv så får man minsann höra .... STÖR INTE!!!!
Oj, oj !! Jo, så här i eferhand kan man ju förstå att man stör när miniman bara råkar vakna till lite och helt plötsligt börjar denna där jag till morsa damsuga, diska och flytta på stolar i samma veva :oops:

Ja, skönt att han talar om iaf när man helt uppenbarligen drar helt vidunderligt stora växlar för ingenting :roll:
Så nu gör jag INGENTING ... förutom det jag gjorde innan han vakna förståss ... man behöver givetvis inte va tyst.. o så fixar han själv ! Som vanligt :mrgreen:

Tidiga mornar har vi ungefär varannan morgon så ibland får man gå upp och sätta på kaffet något tidigt varpå mini känner sig trygg nog att somna om.
Jag tror jag lånar lite av din Attityd! :thumbsup:
Du, så häftigt att jag kan dela med mig utav sånt :mrgreen: Men jag börjar nog inse själv nu...att det kan jag nog. Den där attityden är inte så dum att ha alltså. Förstår inte att jag inte införskaffade mig den lite tidigare :wink: 8)

Så rapporten är att allt är gott bara gott... förrutom att svinkoppan har hoppat på mig men lyckligtvis lämnat storebror. Hugha.... vågar nog påstå att jag hatar svinkoppor.

Jaja, bara att fortsätta tvätta, tvätta och tvätta ... man ska väl inte ha det allt för bra :?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Återigen hurra för er!! :D =D> \:D/

Attityd is the shit! 8) :P Härligt att liten påminner dig om att han inte vill bli störd också.....vilken klok liten herre! :heart: :D

Krya på dig nu! [-o< :heart:

Kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"