Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Inlägg av Laman »

Hejsan!

Jag har en liten fråga; min käre son på fyra månader vill inte sova på eftermiddagarna. Han somnar in snabbt, sover okej den första timmen, men vaknar sedan en gång i kvarten fram till dess att det är dags att kliva upp. Varför, varför? :?: Han sover intill sin syster (2 år 5 månader) i en syskonvagn, som också sover eftermiddagslur.

Vårt schema:

08.00 Morgon! Ammar sonen.
09.45 Ammas
10.00-10.45 Sover kort lur.
12.30 Amning, en slurk välling.
13-16 Lång lur. (sonen vaknar mycket!)
16.00 Ammas.
18.00-18.45 Sover kort lur.
19.00 Ammas.
20.45 Ammas, välling.
21.00 Godnatt!

Vad gör jag för fel? Vi leker och är sociala mellan måltiderna, men skrev inte ut det då det är så självklart.:)
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Inlägg av klockan »

Hej Laman,

en kort fråga bara eftersom det inte framgår av ditt inlägg :) : Är sonen SM:ad från början el har ni tankar på att kura?

Vill bara bringa lite klarhet i det hela eftersom du vänder dig hit till kurforum där vi ju enbart pysslar med SHN före under och ett litet tag efter att kuren är utförd.

(Allmänna frågor om sömn etc kan man hellre ta inne på Späda och Små.)

Återkom så får vi hjälpa dig mer om vi kan :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Re: Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Inlägg av Laman »

Vi är i startgroparna med att kura lillkillen, eftersom han inte sover som han ska på eftermiddagarna och ibland nattetid. Jag blir galen av att "vagna" honom varje kvart från 13-16 varje dag.:)
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Inlägg av klockan »

Okej, då är jag med i matchen 8)
Inte så mkt att göra just nu tänker jag utan fokusera framåt.

Rent spontant vill jag råda er att börja med smakisar så fort ni kan och öka på stadigt innan ni sätter igång. Mätt mage är en av de viktigaste förutsättningarna för att orka sova, både 11-12 tim natt, men även sina dagslurar :wink: . Kan möjligen vara en hint om varför daglurarna är som de är just nu... 8) Ser att han äter lite välling ibland , varför inte införa det per automatik både som frukost och kvällsslurk och låta amningen stå tillbaka de målen (?). Och så tutar ni på med puréer på sidan om. På ett par veckor brukar man kunna komma upp i stora kvantiteter, förutsatt att liten inte har ngr allergier el magproblem etc.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Re: Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Inlägg av Laman »

Då kör vi på med mera mat! :) Släktas sonen sin mor behöver han mat ofta. :D Tack för hjälpen!
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Fyramånaders bebis vill inte sova på eftermiddagen.

Inlägg av klockan »

Låter bra det :D :thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"