MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Inlägg av MammaNina »

Hej vänner!

Min son har nyligen fått sin tredje dos av difteri-stelkrampvaccinet, kraftigt "försenat" eftersom jag förhalat det så mycket jag bara vågat. Nu har vi spontanbokat en charterresa till Side och jag hade inte en tanke på att man rekommenderas vara mässlingsvaccinerad inför en sån resa. Det fick jag dock reda på av BVC-sköterskan...

Sonen har tid för MPR i övermorgon och jag läser på som en galning för att kunna fatta rätt beslut. Hade ju egentligen tänkt vänta med denna spruta till efter 2-årsdagen, eller inte ge den alls. Nu blir det endast 15 dagar efter senaste vaccinsprutan :-(

Är det ok att låta en ovaccinerad 20-månaders åka till ett land där det finns mässling? Läste nånstans att man blir sjukare om man är under 2 år. Hans storasyster är f ö vaccinerad. Jag var mindre kritisk då (hon är 3:5 år).

Vi lutar åt att skippa sprutan, men om någon har något klokt råd i denna fråga så är jag väldigt intresserad!

Kan man göra något annat för att skydda barnen (och sig själv) mot obehagliga smittor på resan?

Tack på förhand!
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är ledsen, jag har ingen större åsikt i denna fråga då jag anser den vara för svår att ta ställning till. Alla måste liksom rådgöra med sitt inre om vad man anser vara viktigt.

Vi har valt att vaccinera, men som du säger hade det varit idag hade jag nog valt att vänta lite. Men vid resa.... :? Jättesvårt.

Läs och studera och tänk vad ni vill göra är mitt råd.

Kram och trevlig resa.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Inlägg av Anna R »

Hej MammaNina :D

Som Tors Mamma säger så är det en svår fråga... Jag tror att man måste gå på magkänslan och ta reda på så mycket fakta som möjligt från "båda sidor".

Jag har själv varit velig hur jag ska göra. Min dotter är nu 5 månader. Hon fick första sprutan vid 3 månader även om jag redan då var osäker. Biverkningarna hon fick av den fick mig att på allvar sätta mig in i detta och söka mer information. Jag köpte och läste boken om vaccinationsskador och risker (skriven av två läkare i USA bla).
Boken säger varken ja eller nej utan lägger fram fakta om för och nackdelar. Med den fakta jag nu fått så beslutade vi att inte ge mer sprutor. Men som sagt det är vårt val om det sedan är rätt eller fel, ja det kommer kanske aldrig att få veta...

Det jag reagerar på är att det blir så tätt mellan de olika sprutorna. Vore jag du skulle jag i varje fall kolla upp vad den rekommenderade tiden är.

Frågan är väl också lite vilken typ av resa man ska göra, om man tror att risken för att smittas av dessa sjukdomar är stor?

Lycka till i ditt val! Trevlig resa :)

Kram Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Inlägg av MammaNina »

Tack Torsmamma och Anna för svar.

Vi har avbokat sprutan imorgon men jag har fortfarande lätt ångest över det hela. Önskar att jag tänkt mig för innan vi bokade resan, men hade ingen tanke på detta just då. Överväger att stanna hemma. Vill ju absolut inte utsätta min lille älskling för farlig smitta bara för att vi vill få en veckas sol. Och då poppar frågan upp i huvudet igen - hur farlig är mässlingen egentligen? Både jag och min man har haft den då vi är födda på 60-talet. Ingen av oss fick några men, inte heller våra föräldrar som också haft den. Vissa hävdar ju att det gynnar immunsystemet att få sjukdomen på naturlig väg.

Jag har förstått att spädbarn är en riskgrupp (alltså att de blir sjukare och löper större risk för komplikationer) men har också läst och hört att det är bättre att få den tidigt. Var går gränsen?

Jag vet att det finns "icke-vaccinerare" i forumet, det skulle vara intressant att höra om något av era barn har fått mässling? Man läser så många berättelser om folk vars barn blivit sjuka av vaccin, men jag har inte hittat en enda nutidsskildring av mässling. Jo förresten, en liten flicka vars mamma beskrev sjukdomen på forumet 2005.

Jag forskar vidare men är fortsatt intresserad av alla synpunkter i frågan!

Anna: enl BVC ska det vara minst 14 dagar mellan sprutorna. I vårt fall rörde det sig om 15 dagar...

Kram
Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Inlägg av Ladybird »

Jag kan bara säga att jag själv hade mässlingen när jag var 20 månader, och det gick bra.

Vi planerar också en turkietresa nästa höst då vår pojke är knappt två år, och några vacciner har vi inte tänkt ge honom. Just nu håller jag på att kolla upp hur man kan få honom smittad här hemma, så vi får väl se om han har hunnit ha mässlingen innan vi åker eller inte.

Min personliga uppfattning är att det borde vara skillnad på att åka till en turistort och bo på ett flott hotell mot att åka ut på landsbygden och kanske bo och leva med lokalbefolkningen. Och naturligtvis borde det spela roll vilket land man åker till.
Håkan, född 18 oktober 2011
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: MPR till 20-månaders inför Turkietresa?

Inlägg av MammaNina »

Tack Ladybird!

Jag har kommit fram till samma sak som du. Har tagit reda på hur man ska sköta sjukdomen om det skulle bli så. Men smittorisken borde vara extremt liten.

Nu laddar vi för en härlig semestervecka!

/Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"