Hur börja med standardmodellen? (sömntrasslare 10 veckor)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
liten2012

Hur börja med standardmodellen? (sömntrasslare 10 veckor)

Inlägg av liten2012 »

Hej!
Hoppas så att ngn av er kloka mammor i forumet kan hjälpa mig :) För jag och min lille son behöver verkligen det:)

Min lille son är nu 10 vekcor och 1 dag (född 26 juni) och har sedan födseln älskat att ligga vid bröstet. Jag har ammat honom när han vill och vi har sovit tillsammans så att han har lätt tillgång till bröstet om nätterna. Han har dock haft svårt att komma till ro under dagarna och har ofta somnat med bröstet i mun. Han har sovit korta stunder och sedan varit vaken desto längre stunder under dagen och därför blivit varit rätt missnöjd och onöjd under delar av dagarna samt under kvällarna. Jag har därför insett att jag behöver införa mer rutiner för honom med målet att få honom att sova mer regelbundet och mera under dagarna och då somna själv i egen säng samt att sova i egen säng under nätterna också. Jag fick rådet att lägga min lille på mage vilket underlättat något enormt för att få honom till ro...Vi har även introducerat sängen för honom där han nu sovit två nätter! Han spenderar också sina sovstunder under dagarna där. Sängen har hjul och jag har då vaggat honom till sömns vilket fungerat bra - mindre bra är dock att han nu förväntar sig att sängen ska röra sig och blir missnöjd när han vaknar och den inte rör sig vilket gör att jag får vagga honom en massa...Jag har satt ett preliminärt schema med 2 timmar vaken och 2 timmars sömn på det samt försökt få honom att sova kl 20 på kvällarna. Första natten vaknade han 2.30 och inatt så vaknade han kl 1. Han har sedan somnat om efter lite nattamning och vaknat runt 5-tiden då jag försökt vagga honom lugn till runt 6 då jag börjat med första målet (enligt standardmodellen). Nu till mina frågor:
1) Vilket schema tror ni passar honom bäst under nätterna? Ska jag från början försöka få honom att sova 8 timmar utan mat 20-04 eller ska jag mjukinleda med ett mål runt 22 så natten blir 22-04?
2) Min lilla kille är en väldigt hungrig kille och även fast han får äta hur mycket han vill under vakenperioden så äter han en massa på sina egna händer när jag väl lagt ner honom i sängen. Han rynkar aldrg på näsan åt bröstet även fast han legat där länge och sugit. Hur ska jag veta att han verkligen är mätt? Han vaknar dock även en massa gånger under sin sovperiod och jag är inte säker på om det är hunger eller om han bara är ovan med att ligga i sin egen säng utan tutte nära:) Ngt smart sätt att bli säker?
3) Idag har jag under fmsvilan testat en ny strategi: Lägga honom trött men inte sovande på mage i sängen och sedan gått ut och inte brytt mig om att han gnytt och bökat. Han somande sedan för att vakna kort efter och skrika (dock inte hysteriskt). Jag har då låtit honom skrika ett tag innan jag gått in och vaggat honom några gånger för att sedan gå ut når han tystnar. Han har då börjat skrika igen men jag har avvaknat och när jag sedan tittat till honom så har han sovit. Är det en smart strategi?

Hoppas så jag kan få lite råd på detta forum:)
Irmasmamma

Re: Hur börja med standardmodellen? (sömntrasslare 10 veckor

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och hjärtligt välkommen hit till vårt forum och till Späda barn och små! :D

Jättegrattis till din lilla guldklimp :heart: Härligt att han ska få en bra start i livet! :wink:

Har du Barnaboken? Om inte så råder jag dig att köpa snarast! :D Den kommer att vara till stor nytta i många år framöver.
Härligt att liten får ligga på mage och sova. :sleep: De flesta små brukar sova skönare och längre så! Har ni ett andningslarm? Det rekommenderar vi oavsett sovställning! :D

Har du haft tid att surfa runt lite här på forumet? Och möjligen sett denna länken?
SM i raketfart
Det är en tråd vi brukar rekommendera när man vill komma ikapp med Standardmodellen och kunna införa schema direkt, utan att liten för den skull är ända framme vid införandet av smakportioner vid 3-4 månader och redo att sätta hela nätter utan mat.
liten2012 skrev: 1) Vilket schema tror ni passar honom bäst under nätterna? Ska jag från början försöka få honom att sova 8 timmar utan mat 20-04 eller ska jag mjukinleda med ett mål runt 22 så natten blir 22-04?
Ett klassiskt tvåmånadersschema kan se ut som följande:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Kolla gärna in den här länken också, med lite schemainspiration
liten2012 skrev:2) Min lilla kille är en väldigt hungrig kille och även fast han får äta hur mycket han vill under vakenperioden så äter han en massa på sina egna händer när jag väl lagt ner honom i sängen. Han rynkar aldrig på näsan åt bröstet även fast han legat där länge och sugit. Hur ska jag veta att han verkligen är mätt? Han vaknar dock även en massa gånger under sin sovperiod och jag är inte säker på om det är hunger eller om han bara är ovan med att ligga i sin egen säng utan tutte nära:) Ngt smart sätt att bli säker?
Det kan ta ett tag för de små liven att lära sig äta fort, så fortsätt bara som du gör. Låt honom ligga och äta hela timmen om han vill! Se bara till att han suger hela tiden och inte bara ligger och myser och slumrar :wink:
Att han hittat sina händer att suga på är bara bra tycker jag, mycket bättre än napp som trillar ut hela tiden... :P Mata på så mycket det går och våga sen lita på att han är tillräckligt mätt för att klara sig fram till nästa måltid.
Han behöver lära sig somna och somna om själv för att kunna ta hand om skarvarna på egen hand. :wink:
Precis som du säger är att mysvagga sängen lite vanskligt, eftersom liten förväntar sig att den ska gunga hela tiden då. Vi rekommenderar antingen vagning i vagn eller buffning i spjälsäng. Korta, koncisa, trygga svar på litens frågor. LUGNA - inte söva - mycket viktigt! :!:
Kolla in de här filmklippen där Anna visar vagning och buffning.
liten2012 skrev:3) Idag har jag under fmsvilan testat en ny strategi: Lägga honom trött men inte sovande på mage i sängen och sedan gått ut och inte brytt mig om att han gnytt och bökat. Han somande sedan för att vakna kort efter och skrika (dock inte hysteriskt). Jag har då låtit honom skrika ett tag innan jag gått in och vaggat honom några gånger för att sedan gå ut når han tystnar. Han har då börjat skrika igen men jag har avvaknat och när jag sedan tittat till honom så har han sovit. Är det en smart strategi?
Det är viktigt att inte låta liten "ligga och skrika" hur som helst. Du har absolut rätt i tänket att inte lägga dig i alltför mycket, men det är väldigt viktigt att lyssna på hur skriket låter. Är det ledset, frågande? Då behöver liten lugnas med verktyg. Är det , argt, irriterat? Då funkar HUSLJUD bäst. Gärna kraftiga sådana i form av dammsugare, musik, slammer med disk etc.
Ibland kan det vara lite svårt att tolka skriket till en början, men i situationen du nämnde, när liten somnade själv, så var han antagligen inte ledsen eftersom han somnade snabbt, vilken ingen otrygg liten kan göra :wink: :sleep:

Ska bli spännande att följa er resa! Återkom när du vill bolla mer! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"