Tillbaks igen och har lite frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Java2006 »

Hejsan!
Känner så igen mig i dina ord. Vi har också en liten piggis på snart 4 månader där det är natt 19-07. Hon orkar ofta vara vaken 3 timmar trots varierande aktiviteter =). Detta gör precis som du beskriver att det är svårt att lägga in 3 lurar på 45-2-45. Vi har provat detta och då blir bara den sista luren lagd så sent att hela natten blir kortare.

Jag funderar också på 2 +45 coh 12 timmar natt men undrar om det blir för lite, ett annat alternativ kanske är 45+2+20?
2012
2016
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Likväl som det finns tröttisar så finns det såklart piggisar! Min tjej är en rejäl tröttis och jag har aldrig kunnat titta på åldersrekommendationerna när det gäller sömn. När hon var fem månader var hon redo för tremånadersschema. ;)

Tror du att hon är redo för två lurar (och så låter det ju absolut), så kör! Ge det tre dagar + en uppföljningsvecka innan du utvärderar.

:heart:
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Har försökt fila på ett schema med endast två lurar, men jag har svårt att få ihop det. Hon blir 5 månader nästa vecka och är piggast på morgonen. Middagsluren fungerar oftast bra (dvs. hon somnar själv och sover hela luren). Det är de korta lurarna som strular men jag är rädd att förstöra den fina långluren som nu verkar sitta rätt bra.

Jag har ju fått massa fina tips av er hur hon ska komma till ro men tyvärr fungerar det inte :( . Hon är trött och har ögonen slutna hela tiden och ligger ner (vänder sig inte eller dyl längre), men klarar inte av att stänga ner systemet på egen hand som jag tolkar det. Hon vägrar ju både napp och tumme så det finns inget som tystnar ner "gnölandet" när det väl startar.

Jag har dammsuigit och avvaktat, gjort andra husljud, pratat, vagnat kort etc. Det fungerar inte. Kommer hon inte till ro direkt när jag lagt henne så är det supersvårt för henne att somna själv.

Har ju en stor tjej som alla dessa verktyg fungerat ypperligt på så jag känner mig trygg med att jag vagnar "rätt". Dottern blir lugn men börjar låta så fort jag slutar vagna.

Jag har prövat att inte vagna alls för att komma ur träsket, men då bara skriker hon upp sig och blir jätteledsen.

Jag måste medge att jag börjar ge upp :cry: . Jag som alltid trott att alla barn kan sova med standardmodellen och SHN och tycker jag har rätt attityd. Följer schemat till punkt och pricka och matar och trugar så det står härliga till. Utevistelse och social delaktighet.

Vad har jag missat????? Såhär lång tid ska det väl inte ta. Jag har mer eller mindre ångest för varje sovpass numera :cry: .

Visst- man kan ju prata om vargar men jag har verkligen backat och gett utrymme för att hon ska kunna somna själv med alla verktygen men hon blir till slut alltid superledsen och det biter inte. Jag tar aldrig upp henne, men känner mig som världens sämsta mamma som inte kan hålla vargarna borta.

Finns det någon diplomerad i Skåne som kan hjälpa mig? Jag vill ju inte "ge upp" men måste medge att jag känner att vi är nära och jag är jätteledsen för jag tror ju på detta egentligen.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är rädd att hon faktiskt är övertrött. Att ha 2 lurar för en 5 mån är mycket tidigt. Även för en rejäl piggis. Vissa visar faktiskt inga trötthetstecken förrän det är rejält för sent. Min son var aldrig trött inför en lur, jag bara lade samma tid och han somnade så småning om, om inte låg han och snackade lite för sig själv. Det är inte förbjudet. :wink:

I skåne har du SusanD, THE Lady!! Hon kan Allt om SM och SHN, ingen är som hon! :heart:

Se till att hitta tid och träffa henne så skall du få se på grejer. :D

Kram på dig!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Tack för snabb respons! Jag antar att ni hör desperationen i min röst :(

I dagsläget är hon inte övertrött eftersom jag fortfarande håller kvar vid originalschemat (med tre lurar).

Jag vet inte alls själv vad som felar. Har funderat på om hon inte är mätt på kortlurarna. Mat vid 07 och sedan sova vid 09. Blir ju 2 tim imellan. Dessutom äter hon superdåligt på morgonen (är fortfarande mätt efter nattmålet).

På em är det mat vid 14 och sedan sova vid 16.15.

Problemet är hur man får till maten så att den kommer nära inpå både kort-och-långluren. I dagsläget har jag flyttat andra målet till 11 så att påfyllningen kommer strax innan 12. Då är hon mätt och belåten när det ska sovas middag. Jag har svårt att se hur hon kan vara både mätt vid 9 och vid 12?

Blä- har verkligen kört fast :cry:

Ska se om jag får kontakt med Susan.

Kram!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

Jag snabbskannade lite men jag hittar inte hur schemat ser ut? :oops:

Men något man kan göra är ju att införa "second breakfast" Dvs man kanske ammar eller så direkt på morgonen och nng timme senare så kör man riktig frukost med gröt eller ngt annat smaskigt. då kommer maten närmare sovtiderna eftersom man får förskjuta resten av maten lite med. kan kanske vara ngt? men som sagt dt beror ju på hur schemat ser ut.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Hej!
Schemat ligger i tråden på sid 1 men är:

07:00 God morgon och mat
09.00 Sova 45 min
10:00 Mat
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat
16.00 Sova 45 min
17.00 Mat
19.00 Godnattsslurk och God natt
(nattmål när damen vaknar)

Dock så har jag använt marginalkvarten för em-luren så den tar vi vid 16.15 numera. Likaså har jag "accepterat" att middagsluren endast blir 1,5 tim. Jag har aldrig lyckats få till 2 tim men 1,5 funkar oftast bra utan skarv senaste veckan och eftersom hon blir 5 mån nästa vecka så blir ändå antal sömntimmar per dygn rätt efter hennes ålder. :roll:

Second breakfast fungerar inte eftersom hon är mycket svårtmatad och behöver minst 3 tim (och egentligen gärna mer) för att äta mellan måltiderna. Jag tror själv maten är en del av boven eftersom hon har så svårt för flaskan. Vi tutar på med fast föda i långsamt tempo eftersom hennes mage är känslig men jag ser verkligen fram emot den dagen flaskan inte längre behövs.

Tror ni jag kräver för mycket av henne att kunna somna på dagslurarna utan vagning när hon kanske inte är riktigt mätt ? Jag kan ju inte tvinga henne att äta- vi kör ömma järngreppet mååånga gånger :(

Det som är svårt för mig att förstå är varför kvällsläggningen fungerar samt ofta även lunchluren. Speciellt på kvällen är hon helt vaken och ligger och snackar men somnar utan hjälp i princip varje kväll.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Anna R »

Skickar en styrkekram :heart:

Ingen tröst men jag känner igen mig såååååå väl... Jag har många gånger funderat på att kasta in handduken men så får man en "perfekt" läggning eller något annat framsteg och då blir man peppad att bita i det sura äpplet och fortsätta ett tag till 8)
TorsMamma skrev:jag är rädd att hon faktiskt är övertrött. Att ha 2 lurar för en 5 mån är mycket tidigt. Även för en rejäl piggis. Vissa visar faktiskt inga trötthetstecken förrän det är rejält för sent. Min son var aldrig trött inför en lur, jag bara lade samma tid och han somnade så småning om, om inte låg han och snackade lite för sig själv. Det är inte förbjudet.
Det stämmer ofta in här. Jag har tidigare "väntat in" trötthetstecken i form av gnäll och ibland har jag varit så blind på klockslaget att jag lyssnat på gnäll och försökt få henne på andra tankar för att det inte är sovtid förrän om ex 20 min :( Jag försöker nu istället ligga steget före :? (tror jag i varje fall :oops: ) Så även om hon inte verkar trött så lägger jag henne när jag vet att det är dags att sova. Hon snackar och tränar efter en stund kan hon börja gnälla, då går jag in lägger tillrätta, ramsar och går ut.
Gnäller hon innan sovtid tar jag till marginalkvarten (som ibland kan bli lite mer än en kvart). Lägger man ledsen/gnällig så fortsätter det ofta så under sovpasset.

Hur mycket äter hon på natten och vid vilken tid ungefär? Vi har haft samma problem här under en tid att hon varit för mätt att äta på morgonen efter nattens supé :wink: .
Jag har nu "löst det" :? så att om jag vet med mig att hon inte ätit så hon klarar sig hela natten så har jag gett henne nattmålet runt 01.30 hon har då sovit 6 timmar och står sig då 6 timmar till och får frukost 07.30. Jag kan inte ge henne efter 3 då hinner hon inte bli hungrig och då strular maten hela dagen :evil:

Bara lite råd och tankar från lilla mig :oops:

Kram :heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Irmasmamma »

Jättefina råd du har fått av AnnaR! :D =D>

Jobba på med målet för ögonen! Och fortsätt att mata på med riktig mat, det brukar vara lösningen på de flesta problem :wink: :P
På vilket sätt märks det att liten har känslig mage?

Jag tror, precis som AnnaR, på att lägga lite tidigare för att undvika övertrötthet, våga backa så att liten får chans att somna själv och att se till att nattmålet inte blir för sent och för stort.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Anna R »

Hej!

Hur går det för er? Tänker på er och hoppas att det börjar gå åt rätt håll.

Kram :heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Hej alla,
Tittar in för att ge er en liten uppdatering. Vi tutar på med den fasta födan och har bytt ut ett mål mot gröt, samt ger även gröt som second breakfast på morgonen (tack för tipset!). Vi matar i babysittern eftersom hon ännu inte kan sitta i en barnstol, men det göra att hälften rinner ner i nacken. Hade glömt hur kladdigt det är :D

Efter långluren är det grönsaks-och fruktpuré som vi nu introducerar så det går åt rätt håll med maten.

Hon skarvar i princip aldrig på långluren numera så där går det också framåt :D . Däremot är läggningen på dagen fortfarande kalabalik utan dess like så nu ska jag få proffshjälp av SusanD. Jag är totalfast i vagningsträsket och dottern blir hysterisk när jag backar. Känns tungt och trist och jag har prövat allt (husljud, göra ingenting, vagnat kort, dunkat i handtaget etc). Tror både jag och lilltjejen är lika förvirrade numera över vad vi håller på med :(

Det är detta med insomnandet som är knuten för oss. Annars har vi numera en glad och solig tjej som vi verkligen kan njuta av.

Jag håller alla tummar och tår för att SusanD ska se var felet ligger (för ngt fel gör jag ju uppenbart).

Kram och tack till er alla som kommer med tips!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av SaraMilana »

Härligt, du är i goda händer! Kika gärna in och berätta hur det går sen.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av TorsMamma »

Jag tror inte det är varken fel på dig eller bebis utan attityden i det hela. DEN hoppas jag du hittar hos Susan, hon är kanon.

Tack Susan! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"