Hej!
ToveA skrev:Jag får lite olika besked här om sömnbehovet för ettåringar och uppåt. Är det 13.5 eller 14 timmar som behövs?
I början när man drar ner till en lur per dag så brukar en del förlänga den från 1,5-2 timmar eftersom de små kan bli lite trötta av att bara få sova en gång per dag. Men så småningom så har de kommit över den gränsen och då kortar man luren till 1,5 timme igen. Alltså kan sömnbehovet vara 14h under en period. Vissa barn klarar dock övergången till en lur galant, utan att man behöver förlänga luren.
ToveA skrev:Om vi ska ändra schemat till 13,5h så vill jag gärna lägga senare på kvällen. alltså 19.30 så vi hinner ses lite när jag kommer hem från jobbet.
Några tankar kring detta?
De tidiga morgnarna kan helt klart vara ett tecken på att det är dags att dra ner på sömnen. Huruvida du vill lägga lite senare eller korta luren är upp till er. Gör det som funkar bäst för er

. Kan vara värt att notera dock att en del barn börjar vakna ännu tidigare om de läggs senare, konstigt nog

. Men det där får du ju känna av själv. Märker du efter en dryg vecka att det inte blir bättre av att lägga honom 19.30 så kanske det är bättre för honom att korta dagsluren istället.
//Norahsmamma
Norah

, född 110123, kurad juli 2011
Almin

, född 160521, SM från start