2-åring som pratar nätterna igenom

Skriv svar
Sandrewy
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 20:53

2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av Sandrewy »

Vi har kört en variant av shn innan, vilket har fungerat väldigt bra, men sedan ett halvår tillbaka har vår 2-åring periodvis legat och pratat på nätterna 2-3 timmar i sträck! Nu är han inne i en sådan period igen och vi håller på att bli helt knäckta av sömnbrist, framför allt jag själv som dessutom är ganska nygravid och väldigt trött pga av det också! Han blir sällan ledsen på nätterna utan ligger bara och pratar och pratar om allt möjligt, visst man kanske kan sova med öronproppar, men de känns inte bra om båda ligger med de i om det skulle hända något!

Vi har mörklagt rummet så gott det går, är nästan helt svart där inne. Har testat att både strunta i honom och säga till honom på skarpen (vilket bara resulterar i att han börjar skratta). Kan man ramsa även om han bara ligger och pratar? Känns som han hade tyckt att de bara skulle vara trevligt med någon mer som pratar nattetid..

Tacksam för tips, de har verkligen gått för långt nu, det finns inget ork kvar längre, har tom börjat överväga en abort.. Förstår inte hur jag ska orka ta hand om ett till barn när jag inte ens orkar med det vi har nu... :cry:

/Frustrerad och uppgiven mamma
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av Sofias mamma »

Hej! :D

Hur sover han på dagarna? Kanske för mycket dagsömn på schemat? Hur många timmar är det tänkt han ska sova på natten? Mörkgör så att det är helt kolsvart i rummet samt återkom med hans sovschema så ska vi hjälpas åt :thumbsup: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sandrewy
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 20:53

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av Sandrewy »

Han sover ca 1-1,5 timmar på dagen, en timme är nog bra för honom, vi har testat idag att hoppa över sömnen helt, men han har varit nära på att somna flera gånger, så lite sömn på dagen behöver han allt. Tänkte testa en halvtimme imorgon.

Tycker han borde sova 10-11 timmar på natten, men nu blir det bara mellan 8-10!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En tvååring och hela 3:e levnadsåret är sömnbehovet ca 13 timmar.

Så har man 12 timmars natt behöver man 45 min middagslur.

Vad har ni för tider idag?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av klockan »

Jag vill varmt rekommendera att köra stenhårt avseende utevistelse om dagarna. Vi kör både lek tillsammans samt egenlek. Mkt gå och lååånga sträckor (ingen vagn), springa, hoppa, klättra; i alla väder (på med regnkläder bara) 4-5 tim/dag.Trötta UT med andra ord. Då är chansen att man sover gott större. Jag kan personligen bli SVINLESS på dessa utepass ibland, men eftersom det gör så gott så är det värt det!

:arrow: Kanske kan ni turas om och sova varannan natt med öronproppar?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sandrewy
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 20:53

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av Sandrewy »

Vi brukar lägga honom vid 19:00 sen vaknar han mellan 06:00 och 07:00. Sover middag vid 12:00 till 13:00-13:30. Vi är ute väldigt mycket, har stor gård så vi strövar omkring flera timmar om dagen.

Varannan natt med öronproppar kan ju funka, men det hade ju varit skönt att få ordning på sömnen, han är mycket gladare och lättare att ha och göra med de nätter han sovit lite mer!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så mitt förslag blir då...

45 min lunchsovning, inte mer. 12 tim natt med införd väckarklocka. NÄr klockan ringer utanför rummer kl. 07 så bär man in den så han får stänga av den.

Sen på natten kan man om han typ har legat och pratat 1 timme säg när du verkligen tröttnar. DÅ fyrar man av en "jag har fått nog" ramsa som heter duga!

Annars gör man faktiskt inget. Låter sömnen ha sin gilla gång. ATt ha ett privatliv är ju liksom inte förbjudet. 8)

Proppar låter bra tycker jag, det har jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Oliver09
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 10:28
Ort: Albir

Re: 2-åring som pratar nätterna igenom

Inlägg av Oliver09 »

Hej,
Jag känner igen det där med att ligga och snacka på kvällen. Jag har en son född i december 09 som jag fick köra en kur på då han vägrade somna. Vi hade tagit bort spjälisen och i och med att syster kom till världen, vägrade han sova. När han väl lagt sig så satte snacket igång. Nu har vi återinfört spjälsängen och han ligger fortfarande och snackar och sjunger men kanske 45 min istället för 2h. Vi bor i Spanien och där är det väldigt varmt vilket gör att utelivet minskar drastiskt under sommaren. De flesta låter ju sina barn vara uppe längre men vi fortsätter med skandinaviska tider. Vi får se hur det blir framöver....

Hoppas det går bättre för dig :)
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"