Hög feber

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Hög feber

Inlägg av SaraMilana »

Hej på er alla ni kloka!

I söndags morse vaknade Stella med 40 graders feber och har pendlat mellan 35,5 och 41 sedan dess. De första två dygnen var febern hög nästan hela tiden och gick bara ner marginellt med alvedon. Nu är vi inne på fjärde dagen och kan iom det förmodligen utesluta tredagarsfebern.

När febern rusar kräks hon. Dricker gör hon som aldrig förr (vill bara ha vatten), men vill nästan inte äta något alls. Riktigt gnällig (såklart) och vill helst bara sitta i famnen om ens det.

Igår var vi till vårdcentralen med henne, doktorn kollade öron, hals och lungor samt klämde på magen; utan anmärkning. De tycker att vi ska avvakta till på fredag innan vi gör något mer, men jag har svårt att sitta och se på när min älskade lilla unge bara blir sämre och sämre. Eventuellt har vi lyckats tjata oss till ett urinprov och blodprov, men det återstår att se...

Jag kanske överreagerar helt otroligt mycket, så låter det i alla fall på den gulliga sköterskan på vårdcentralen. Men nu vänder jag mig hit, där jag alltid får de bästa tipsen och knepen som inte finns någon annan stans. Vad kan det vara och hur hjälper vi Stella bäst?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hög feber

Inlägg av TorsMamma »

Om febern är hög och hon inte dricker så hade jag varvat Alvedon med Ipren.

Om man tar säg Avedon var 6;e timme kan man ta Ipren däremellan var 6:e timme. För många får Ipren en bättre effekt är min erfarenhet samt att det är inflammationshämmande.

Har du kollat fästing? Borrelia? TBE? för säkerhets skull. :wink:

3 dagars feber finns... Det finns massa olika anledningar att ha hög feber i 3-4 dagar tycker inte jag låter så anmärkningsvärt, men man vill ju gärna som vi föräldrar veta varför. :wink:

Stå på dig om du känner att något är jättefel!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hög feber

Inlägg av SaraMilana »

Tack TorsMamma! :heart:

Vi fick till slut ok på att lämna urinprov, men det gick bara inte. Stella slutade dricka och var ledsen och eländig och ville bara sova, så vi åkte till akuten. Skriver det här från sjukhuset, vi blev inlagda på en gång då sänkan var skyhög. Med dropp fick vi äntligen till ett urinprov (inte så lätt att kissa i burk när man är liten) och Stella har nu fått antibiotika.

Så blev det med den semesterresan, inge vidare. Men jag är ruskigt glad att det hände i Västervik och inte på Cypern där vi var för några veckor sen!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hög feber

Inlägg av Irmasmamma »

Stackars liten Stella! :heart: :(
Skönt att ni är inne på sjukhuset nu iallafall.....hoppas hon blir väl omhändertagen [-o<

:heart: Krya på sig! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hög feber

Inlägg av TorsMamma »

Jättekram och hoppas hon blir frisk fort! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Re: Hög feber

Inlägg av Java2006 »

Stackars Stella!
Hoppas hon blir frisk snart.
2012
2016
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hög feber

Inlägg av SaraMilana »

Tack söta ni! :heart:

Diagnosen blev njurbäckeninflammation, dvs urinvägsinfektion som gått upp i njurarna. Enda symptom hög feber. :shock: Efter 1,5 dygn med antibiotika är Stella äntligen feberfri och aptiten börjar återkomma så smått så vi fick åka hem från sjukhuset idag. Så skönt att se henne skratta och dansa igen, lilla hjärtat
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hög feber

Inlägg av TorsMamma »

ÅH, vad skönt att ni sökte hjälp. AW säger det att när mamma hjärtat vet att något är fel skall man söka hjälp! Du gjorde ju helt rätt! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"