Får lov att uppdatera läget bara...
Lilltjejen har bestämt att det är slut med att äta på natten. . Sen en vecka har hon inte vaknat för att äta och jag har inte väckt henne.

Anledningen till att jag inte har väckt är att hon började strula några nätter med att somna om när jag väckt henne och matat. Det tog bortåt en timme för henne och ännu längre för mig att somna om. Jag hör att hon börjar vakna vid 6-tiden och kan ligga och ha lite ljud för sig (ej missnöjda) och röra sig men inget som behövs verktygas. Sen somnar hon ofta om och jag väcker henne vid 7 efter att pojkarnas väckarklocka ringt. Den ringer i hallen utanför båda sovrummen så snart har väl den betingad reflexen med väckarklockan satt sig för henne också :thumbsup: .
Jag har ändå fortsatt att göra iordning flaskan med ersättning inför natten men nu känns det som det inte är nån engångföretelse att inte äta på natten utan att det är bye bye forever. Jag känner mig dock lite osäker. Det var ju JAG som skulle bestämma

. JAG som siktade på att vagna bort gnäll och gråt vid 4-månadersåldern . Vad gör jag nu om hon vaknar? Nu känns det ju fel att ge henne mat på natten. Avvakta och vagna gissar jag? Vilket bekymmer va?
Detta resonemang leder mig in på Ramsan. Vi började smyga in den som bekräftelse när hon tystnat för några veckor sen då vi vagnade henne lugn vid läggning. Ärligt talat så brukade vi komma på det lite försent då hon nog redan somnat... Som om det inte är nog med att hon sover hela nätterna så har den förtjusande lilla damen hittat tummen som en trevlig kompis att suga på när det ska sovas. Inte ett ljud vid läggning! [-o< Därav har vi börjat ramsa x4 med bekräftelse på slutet när vi lägger, det vill säga precis "som vanligt"

. Fortsätter vi så, så sitter väl ramsan snart också?
Så om hon vaknar mer ordentligt på natten och börjar fråga så kanske jag ska avvakta, ramsa och vagna - i den ordningen?
När det gäller maten så har smakportionerna nästan övergått till hela mål. Lunchen med havregrynsgröt (1 msk mortlade havregryn) och eget äppelmos har gått ner med glada miner och middag har bestått av ca en fjärdedels banan. Dock har hon igår och idag blivit lite kinkig efter lunchen och jag tänker att det kanske handlar om att lilla magen kanske inte fixar den stora mängden havregrynsgröt än. Går jag för fort fram?

Samtidigt känns det tokigt att inte fortsätta mata om hon nöjt mumsar i sig och gapar duktigt. Vad tänker ni? Frukost, eftermiddagsmål och nattslurk består av ersättning. Imorgon testar jag morot till lunch med smör i, matar på gör jag men ändrar innehållet!
Just nu är läget alltså SÅ bra! Hon är SÅ nöjd! Tänk att det kan vara så enkelt och underbart med barn. Jag är Anna evigt tacksam, och er forumhjältar också

. Tack!
Ida \:D/