Kvällstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tutan

Re: Kvällstrassel

Inlägg av Tutan »

Hej!
Jag tänkte ta mig några minuter för att berätta hur det går för oss. :D

Vi börjar med schemat. Det sitter bra och vi håller tiderna med marignalkvartar eller nån halvtimme ibland. Kvällarna kan se lite olika ut beroende på om hon måste ha powernapen efter badet. Just nu är det så där på gränsen om hon behöver den eller inte. Lite vacklande blir det för oss föräldrar att läsa av henne. Igår vågade vi utmana övertröttheten och hoppade över powernapen. Nattslurken tog hon ändå bra, lite dåsig. Kom raskt i säng efter det kl 18.45 men frågade en del så hon somnade kanske 19.15.

Kvällarna får hon oftast hjälp att somna, än har vi inte tagit oss ur det vagningsträsket... När hon är så trött vi man ju som den goda förälder man är bara att hon ska somna gott fort :roll: . Där har vi fortfarande mycket att jobba på. Backningstips har jag redan tacksamt tagit emot. Jag ska även läsa mellanbrorsans SM-tråd då jag vet att vi kämpade med kvällsfrågor länge.

Tremånadersdagen firade vi med att provsmaka banan! :D

Brösten har vi "lagt åt sidan" :wink: och nu är det bara flaska som gäller, även på natten numera. På natten äter hon 100-120 ml vid 3-4-tiden, ganska snabbt och hungrigt. 7 av 10 gånger ungefär får jag väcka henne. Det tar ju emot att väcka henne kan jag säga men jag vågar inte pröva att låta henne sova längre. Då tror jag hon kommer att vakna vid 5 istället och förstöra aptiten till frukosten. Det är väl bra att vänta med att sova hela natten några veckor?

Skarvar gör hon då och då på lurarna. Ibland vagnar jag lite, ibland vagnar jag mycket och ibland behövs inget vagnande alls.

Barnabokens beskrivning av tremånadersbarnet är så bra! Siri älskar att prata med oss och se på alla nya saker som världen erbjuder. Matningen kan bli lite svår då hennes händer gärna vill hålla i flaskan eller ska in i munnen. För att inte tala om allt kul att titta på, typ storebröder som springer förbi :lol: . Magläge för att undersöka omgivningarna börjar bli mer och mer kul och inte bara jobbig träning :D . Den sociala delaktigheten får sin beskärda del då hon är med ner till tvättstugan eller får en visp i handen i köket.

Det var allt för nu! :thumbsup: Inga större bekymmer med andra ord!

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken härlig läsning :) det låter som om ni har det riktigt bra.
Jag hade absolut fortsatt att väcka henne på natten, du har igen det senare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Oops! I natt somnade jag om när jag skulle väcka lilltjejen för att få sitt nattmål. Det gick så bra så! Vid sextiden hörde jag hur hon började vrida lite på sig och kl 06.30 gjorde jag en tidig morgon. Då vet jag att hon fixar en hel natt i alla fall :D .
SusanD skrev: Jag hade absolut fortsatt att väcka henne på natten, du har igen det senare.
Ja, då får det inte bli nån vana att jag somnar om :wink: . Jag fortsätter väcka några veckor till!

Kram Ida
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tutan skrev:Oops! I natt somnade jag om när jag skulle väcka lilltjejen för att få sitt nattmål. Det gick så bra så! Vid sextiden hörde jag hur hon började vrida lite på sig och kl 06.30 gjorde jag en tidig morgon. Då vet jag att hon fixar en hel natt i alla fall :D .
Go Siri!! :D =D> :heart:
Tutan skrev:Ja, då får det inte bli nån vana att jag somnar om :wink: . Jag fortsätter väcka några veckor till!
Låter som en bra plan! :thumbsup:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Får lov att uppdatera läget bara... :D

Lilltjejen har bestämt att det är slut med att äta på natten. . Sen en vecka har hon inte vaknat för att äta och jag har inte väckt henne. :sleep: Anledningen till att jag inte har väckt är att hon började strula några nätter med att somna om när jag väckt henne och matat. Det tog bortåt en timme för henne och ännu längre för mig att somna om. Jag hör att hon börjar vakna vid 6-tiden och kan ligga och ha lite ljud för sig (ej missnöjda) och röra sig men inget som behövs verktygas. Sen somnar hon ofta om och jag väcker henne vid 7 efter att pojkarnas väckarklocka ringt. Den ringer i hallen utanför båda sovrummen så snart har väl den betingad reflexen med väckarklockan satt sig för henne också :thumbsup: .

Jag har ändå fortsatt att göra iordning flaskan med ersättning inför natten men nu känns det som det inte är nån engångföretelse att inte äta på natten utan att det är bye bye forever. Jag känner mig dock lite osäker. Det var ju JAG som skulle bestämma :wink:. JAG som siktade på att vagna bort gnäll och gråt vid 4-månadersåldern . Vad gör jag nu om hon vaknar? Nu känns det ju fel att ge henne mat på natten. Avvakta och vagna gissar jag? Vilket bekymmer va? :wink: :D

Detta resonemang leder mig in på Ramsan. Vi började smyga in den som bekräftelse när hon tystnat för några veckor sen då vi vagnade henne lugn vid läggning. Ärligt talat så brukade vi komma på det lite försent då hon nog redan somnat... Som om det inte är nog med att hon sover hela nätterna så har den förtjusande lilla damen hittat tummen som en trevlig kompis att suga på när det ska sovas. Inte ett ljud vid läggning! [-o< Därav har vi börjat ramsa x4 med bekräftelse på slutet när vi lägger, det vill säga precis "som vanligt" :D. Fortsätter vi så, så sitter väl ramsan snart också?

Så om hon vaknar mer ordentligt på natten och börjar fråga så kanske jag ska avvakta, ramsa och vagna - i den ordningen?

När det gäller maten så har smakportionerna nästan övergått till hela mål. Lunchen med havregrynsgröt (1 msk mortlade havregryn) och eget äppelmos har gått ner med glada miner och middag har bestått av ca en fjärdedels banan. Dock har hon igår och idag blivit lite kinkig efter lunchen och jag tänker att det kanske handlar om att lilla magen kanske inte fixar den stora mängden havregrynsgröt än. Går jag för fort fram? :oops: Samtidigt känns det tokigt att inte fortsätta mata om hon nöjt mumsar i sig och gapar duktigt. Vad tänker ni? Frukost, eftermiddagsmål och nattslurk består av ersättning. Imorgon testar jag morot till lunch med smör i, matar på gör jag men ändrar innehållet!

Just nu är läget alltså SÅ bra! Hon är SÅ nöjd! Tänk att det kan vara så enkelt och underbart med barn. Jag är Anna evigt tacksam, och er forumhjältar också :heart: . Tack! :heart: :heart: :heart:

Ida \:D/
Tetz

Inlägg av Tetz »

Åh vilken underbar rapport! :-({|= \:D/ O:)
Tutan skrev:Det var ju JAG som skulle bestämma .
:lol: Var så lugn, det kommer nog fnurror som du får äran att jobba med :mrgreen: :lol:
Tutan skrev:Så om hon vaknar mer ordentligt på natten och börjar fråga så kanske jag ska avvakta, ramsa och vagna - i den ordningen?
Låter som en plan, Sickan! :D

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tetz skrev:Var så lugn, det kommer nog fnurror som du får äran att jobba med :mrgreen: :lol: :
Jo, men visst är det så. Som typ nu. Det gick ju lite väl lätt tidigare. :wink:

Här har Siri de senaste tre dagarna frågat vid nattningen. Natt 1 vagnade jag henne till sömns medan jag förvånat undrade vad det var frågan om. Igår kväll vagnade jag henne lugn och gick ut med ramsan. Vagnade fyra vändor innan hon fattade galoppen med ramsan. Nu ikväll var jag inte in nån gång efter läggning men ramsade två gånger extra, varav ett uppvak efter typ 1 timme. Ja, nu får jag verkligen tillfälle att jobba med ramsan! :thumbsup: Jag tycker själv att jag är duktig och att hon verkar ha förstått =D> . Men självklart hoppas jag att det inte blir mer frågor och uppvak.

Ska man leta orsaker så kan jag väl lägga ihop ökat gnäll, ständigt sug på fingrar och lösare i magen att det kanske kan handla om tandsprickning. :-k Eller så har det bara smugit sig in ett gäng vargar in i sovrummet...

Tjingeling! :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt jobbat här! :D =D>

Hur har det gått de senaste nätterna?

Själv vill jag också ofta leta orsaker till fnurror, men har märkt att det lätt smyger sig in vargar då av någon anledning......överanalysera är aldrig bra, det hjälper inte liten att sova utan skapar mest oro, är min erfarenhet. Trygga svar - "Allt är som vanligt!" är det som liten behöver när världen svajar, oavsett orsak. 8)

Tutan

Inlägg av Tutan »

Irmasmamma skrev:Härligt jobbat här! :D =D>

Hur har det gått de senaste nätterna?
Tack Irmasmamma!
Efter mitt senaste inlägg så gick det åt rätt håll några nätter, det vill säga att hon frågade en del men vi behövde inte vagna utan hon tystnade efter husljud och ramsor. Eftersom vi inte behövt vagna på länge så beslöt jag mig för att i måndags byta ut innevagnen till spjälsängen. Stor är den... :roll: Spjälisen alltså.

Dagarna är fortfarande problemfria men kvällsläggningarna är det inte. Igår kväll var det mycket frågor :( . Fick buffa istället för att lugna henne - vilket i sig var en nyhet för henne som kanske väckte frågor. Ja, jag backade ut med ramsan i alla fall. Nya tag ikväll! :thumbsup:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt att det flyter på så bra! :D =D>

Du ska se att liten snart vänjer sig vid spjälisen! Bara ni ger trygga svar att allt är som det ska :wink:
Det går såklart också att göra spjälisen lite trängre och mysigare genom att lägga kuddar/ihoprullade handdukar längs kanterna. :D

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej hej!

Här har vi haft inflyttningsfest! \:D/ Som den Säkra sovare Siri nu är så tyckte jag i förra veckan att det var dags för henne att flytta in till storebrödernas sovrum. Vi förberedde genom att baka Råsmart muffins och smoothie, satte upp ballonger och klistrade fast hennes träbokstäver SIRI på sovrumsdörren tillsammans med RASMUS och PONTUS. Det går så bra! Visst hon vaknar vid sex och börjar prata och väcker väl pojkarna också men hon får en pangramsa och så länge hon inte är ledsen så är det ok. Ibland somnar hon nog om innan klockan ringer kl 7. Äldsta storebror har nog på kuppen slutat att gå upp på natten för att ... ja, vad som möjligt han hittade på. Han känner nog av att han inte ska störa lillsyrran.

Två frågor bara:
-Hur blir jag sån här bra mamma på forumet som ni, som hjälper andra och svarar i trådar? Vad krävs av en? Med tre barn i AW-vardagen så har jag kanske lite jag kan bidra med. Iallafall får jag bita mig i tungan när folk beklagar sig över deras barn som är klåfingriga, inte sover eller trotsar etc på Facebook eller när vi ses. Här kanske råden skulle få komma till rätta.

-Hur länge tänker ni att man ska använda andningslarmet? Jag har en vän som fick barn för två veckor sen som jag predikat SM för. Jag funderar på att hjälpa henne på traven genom att erbjuda henne att låna vårat andningslarm. Men då blir vi utan. Siri är 5,5 mån nu.

Ida :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Ida! :D

Ledsen att du fått vänta på svar... Det kan bli så ibland! :shock: :oops: :wink:

Fantastiskt kul med inflyttningsfest! \:D/ Och grattis till nätterna =D>

Vad roligt att du är sugen på att bli Hjärta! :heart: Ska kolla om det behövs nånstans och hur vi ska vägleda dig dit isf, men under tiden är du väldigt välkommen att svara så mycket du vill! :D Vi Hjärtan är också "bara" helt vanliga mammor men med ett stort intresse för BB och SHN och som tycker det är skoj att hjälpa andra :wink:

När det gäller andningslarmet så rekommenderar vi att man använder det upp till året. Många blir mindre noga vid tex dagslurarna efter ett tag vet jag, men på natten tycker jag personligen att det är en bra indikator på att liten andas och mår bra :D Så vi kommer nog fortsätta använda det ett bra tag till! :shock: :D

Din väninna kanske kan hyra ett på andningslarm.se? Eller köpa ett beggat här under Barnasaker?

Kram! :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej .... å tack Irmasmamma! :D
Irmasmamma skrev:
Vad roligt att du är sugen på att bli Hjärta! :heart: Ska kolla om det behövs nånstans och hur vi ska vägleda dig dit isf, men under tiden är du väldigt välkommen att svara så mycket du vill! :D Vi Hjärtan är också "bara" helt vanliga mammor men med ett stort intresse för BB och SHN och som tycker det är skoj att hjälpa andra :wink:
Då ska jag ta och börja läsa i andras trådar och se om jag kan hjälpa till med några av mina erfarenheter. :heart:
Irmasmamma skrev: När det gäller andningslarmet så rekommenderar vi att man använder det upp till året. Många blir mindre noga vid tex dagslurarna efter ett tag vet jag, men på natten tycker jag personligen att det är en bra indikator på att liten andas och mår bra :D Så vi kommer nog fortsätta använda det ett bra tag till! :shock: :D

Din väninna kanske kan hyra ett på andningslarm.se? Eller köpa ett beggat här under Barnasaker?
Ja, jag tänkte det också. Med de andra två har vi haft larmet tills de var runt året. Är det så att hon, min kompis, är intresserad så hoppas jag att hon fixar ett larm först.

Ida :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tutan skrev:Då ska jag ta och börja läsa i andras trådar och se om jag kan hjälpa till med några av mina erfarenheter. :heart:
:D =D> \:D/ Ja, vad kul!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"