mjölk/mjöl allergiker?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

Min lilla miniman fick väldiga utslag vid 2-3 veckors ålder.
Jag trodde det var värme utslag först eftersom det var varmt, eventuellet hormonprickar som blev värre av värmen. Men eftersom dom inte försvann med värmen utan blev värre och värre fick jag väl anta att det var något annat.

Till en början hade mini dessa prickar bara i ansiktet/huvudet. Jätte många små, små prickar som liksom flöt ihop till stora fält som sedan liksom flagnade. Det har kliat något vansinigt tror jag för Sid har liksom skrubbat fram o tillbaka med handen, mestadels över öronen och bakom öronen men även på kinden.
På bvc trodde dom att det var mjölk så det uteslöt jag ur kosten eftersom jag helammar och att jag skulle använda mild reseptfri kortison för klådan. Prickarna har blivit mycket bättre så jag får väl anta att det kanske har något med mjölk att göra men han är fortfarande ganska prickig. Om jag slutar med kortisonen blir dom desutom mer aggresiva... eller ja, rödare liksom för med kortisonen bleks dom liksom men ändå inte lika illa som innnan.
Nydligen så pratade jag med en tjej som är mjölkprotein allergiker och hon sa att hon även var allergisk mot veteprotein och att det kan hända att om man är allergisk mot det ena så är man även för det andra.. Vet givetvis inte hur eller varför men sedan två dagar tilbaka har jag även uteslutit vete. På bvc viste dom ingenting om veteproteinallergi.
Förrutom ansiktet/huvudet har prickarna även sporadiskt förekommit på kroppen. När jag för en kort period började med mjölk igen för att se om det blev någon skillnad fick mini samma utslag på rygg och armar.
Har försökt läst lite om veteproteinallergi och symtomen verkar ju stämma väldigt bra överrens.
:!: Snuva och nysningar (Sid har varit snuvig så länge jag kan minas och nyser väldigt men vet inte om det är storebror som get han snuva fast storebrors snuva är ju borta nu)
:!: klåda... jepp...kliar gör det!
:!: nässelliknande utslag (främst i ansikte, irritation främst runt öron och i öron) - och ja, det är precis så de ser ut...nässelliknande.
:!: tarmbesvär... det kan jag ju inte riktigt svara på men hans avföring är ofta lite slemig och kanske inte så grynig som jag vill minnas storebrors (på bvc säger dom dock att det är ok och att det kan variera)

Jag vet inte, men har någon nån erfarenhet av dessa allergier ?

Tycker ju det verkar så besvärligt för lille mini som ligger o kliar o kliar :(

Tackar för tips o råd :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om jag förstår din signatur rätt så är han 2 mån. Då tycker jag inte du behöver oroa dig för mjöl/vete allergi utan om det är mjölk kan du ju kolla genom att ta bort ALL mjölk ur kosten. Vissa är även allergiska mot ÄGG, så jag hade även tagit bort ägg ur kosten.

Då går saker som grädde, smör och annat ur kosten bort. Om du ammar dvs. Så kolla att det inte innehåller något smör, mjölk eller annat.

Om du flaskmatar prova mjölkfri ersättning.

Mjöl behöver du inte oroa dig för om du ammar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av videunge »

Hej

Måste bara säga att det faktiskt KAN ( säger mamman till multiallergiker...) vara mjöl även om man ammar men jag tror att ägg är vanligare. Min lilla hade när han var liten allergi mot soja, mölk, vete, solros, ärtor och div släktingar till detta samt ägg och stenfrukter. ägg har nu ett år senare växt bort och vi hoppas att även mjölken är på väg bort. det gjorde den på storasyster. så det finns hopp. många av de allergiska bebisarna är fria från åtminstonde en del av sina allergier innan de är tre :D

Och betonar att testar man så testa tillräckligt länge utan. minst 2 veckor. och då utesluter man ALLT som Torsmamma säger.

Sen om liten har problem med klåda och prickar hade jag bett bvc att skriva en remiss till barnkliniken. Där finns det läkare som kan barn och allergier. PÅ bvc verierar den kunskapen väldigt. Det är inte deras specialområde helt enkelt. Kanske behövs medicin för att ta bort klådan? Och eftersom ni verkar ha fler problem än mjölk så skulle jag inte tveka om att be om en sån remiss. Där kan man få stöttning när man funderar på vad som kan vara vad :D
Jag bollar gärna vidare.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

Ägg :shock: Varför har jag inte tänkt på ägg #-o Varför har inte bvc tänkt på ägg [-X
Ja, nu ska jag inte ropa hej här men igår när mini skulle bada hade han fått nya prickar på bröstet och imorse hade han flera både i ansiktet och runt nacken och min partner fråga... vad har du ätit nu?? Jo, jag åt ju en massa ägg igår och dessvärre hann jag stoppa i mig ett par stycken i morse också :oops: Utan vete och efter några havregrynsfrukostar beslöt jag mig för att ägg va bra frukostmat #-o
Ja, gjort är gjort! Nu är det bara att testa helt enkelt... inga ägg så hooooppas vi och särskilt Sid att det ska bli bättre för uff vad han kliar nu :(

Sen om liten har problem med klåda och prickar hade jag bett bvc att skriva en remiss till barnkliniken.
Absolut!! Vet inte men nu sa hon att vi borde göra ett test när vi ser vad resultatet blir genom att sluta med vete. Träffade en läkare på sjukhuset men tror inte han var barnläkare och han sa att det var tveksamt om antiklådmedicinen hjälpte och dessutom blev barn gärna hyper eller väldigt slöa av den (?) Men jag borde givetvis kanske försöka skynda på processen och be om remiss så kanske man får prata med någon som vet mer och framförallt få lillkillen ordentligt undersökt.

Tusen tack för svar :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

varför inte mjöl när man ammar?
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av videunge »

Hej

Det man brukar säga är att GLUTEN skall man introducera när man ammar för att amningen skyddar mot utvecklingen av glut intollerans. Men vete kan man vara allergisk mot. det är inte samma sak. :wink: min lilla hade definitit veteallergi även som ammande.

ta du bort ägg tycker jag att det låter som.

Sen vad gäller antiklåd, lillen gick på zyrlex nu under pollensässongen och jag kan bara säga att om det behövs så är de en välsingelse. vi har gett i endos ( man kan ge halv dos två gånger istället men vi har världens bästa allergidr) på kvällen så värsta tröttheten kommer under natten. men visst får man vara beredd att justera schemat och ha lite mer sömn men vad då? Det viktigaste är ju att man får tillbaks liten glad kille eller hur?

vad gäller läkare så kan man mycket väl få träffa en atläkare i början alltså en som inte är klar än och därför inte har all erfarenhet som kan krävas vid multiallergi. så var det för oss och det påpekade jag när jag ringde nästa gång och då kom vi till denna drömläkare som har stenkoll så stå på dig och tveka inte att ställa frågor är mitt råd. :D

lycka till

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av videunge »

Förresten. Om du vill äta havregrynsgröt utan att få i dig vete så titta på glutenfria hyllan efter "ren havre" den är inte riskerad att få havre i. vanlig havre kan innehålla upp till 5%vete :shock:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

Tack så mycket Videunge för snabba bra svar :heart:

[/quote]Men vete kan man vara allergisk mot. det är inte samma sak. :wink: min lilla hade definitit veteallergi även som ammande.[/quote]

Ja precis, inte gluten utan veteproteinent :)
vanlig havre kan innehålla upp till 5%vete :shock:
woops! Tack för den upplysningen.. det förstod ju inte jag förståss :oops:
Det krävs lite träning det här med allergier. Jag liksom bara antar att vissa produkter inte innehåller vissa saker som att havre är havre och inte vete...skärpning #-o

Stackarn har kliat lite väl mycket i nacken men det verkar va betydligt bättre idag iaf. Mer rivmärken än utslag vilket gör att han kliar mindre så förhoppningsvis är alla rivisar läkta snart me.
Väntar på att få ett riktigt läkarbesök nu bara så att det blir ordentligt utrett. Gör dom pricktester? Dom verkar va så restrektiva med dom ? Är det för attt dom inte är 100% och uteslutningsmetoden är bättre eller hur fungerar det?
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av videunge »

HEj :D

man kan pricka en liten men det säger ingenting utom i positiva fall, dvs om man reagerar så är man allergisk. det visar falskt negativt ofta. det är säkrare på äldre barn. det bästa är att ta bort det man misstänker flera veckor och sen när ungen är bra då testar man EN sak för att se vad som händer. blir det då sämre så har man en diagnos. :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

Mjölk, vete och ägg är borta...hoppas nu det försvinner [-o<

Tack Videunge!!!
Kram :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

Hej kära forumisar :heart:

Har fått remiss till barnläkaren nu, men det verkar inte gå med någon väldig fart :( undrar om det är för att det är semestertider?

Iaf. Nu undrar jag..
Sid har ju varit otroligt krånglig att amma. Det är något bättre nu men fortfarande ingen dans på rosor precis.
Som nyfödd var han ganska ok men började mer och mer släppa bröstet och skrika och ju mer jag proppsade ju värre verkade det bli. För några veckor sedan slutade jag att truga helt. Ungen får helt enkelt säga till när han är hungrig tänkte jag, och om han inte äter bra ena gången borde han vara hungrigare till nästa gång och det fungerade över all förväntan :) Sid kan nu faktiskt ibland ligga och amma i hela 20 min och verkar tom tycka att det är lite mysigt ibland. Jag menar, innan kunde det verka som han fick fullkommligt panik bara han närmade sig bröstet :( :oops: Väldigt påfrestande för oss båda. Så inte samma panik nu alltså men som oftast äter han väldigt lite åt gången och väldigt offta släpper han fortfarande och skriker så att få i honom så mycket man kan inom en timma är ytterst svårt. Han får nämligen inte i sig mycket inom timman.. 1,5 kan gå bra men då blir det en ganska lång paus inemellan och som jag fick svar inne på min andra tråd på små och späda så räknas det då som två mål per vakentid och det tillåter inte magen att vila. Idag har han ätit ungefär 5 min på varje bröst per vakenpass. Känns ju inte som om han kan få i sig speciellt mycket och särskilt inte då han vaknar väldigt mycket i lurarna efter det gått 45 min. Hugha! Han är ju en riktigt stor kille så han får ju i sig mat men är man stor behöver man väl också mycket, eller? Och även om inte bvc var oroliga så hade han inte gått upp alls i samma takt nu när jag slutat truga :( Men samtidigt har vi en mycket mer harmonisk tillvaro...panik är ju aldrig roligt. Detta gör ju också att jag drar mig från att åka hemifrån eftersom jag gärna slipper ammningstrasslet inför andra :(
:?: Så, kan krånglig ammning ha med allergierna att göra? Är det vanligt med magstrul hos allergi barn som då också gör att matintaget krånglar?

Har även pumpat ut och flaskmatat och det känns som att det kanske går något bättre men inte alltid. Vill ju så gärna få miniman mätt så vi kan komma in i en fin rytm men jag har helt enkelt inte lyckats och skulle kanske inte gärna eftersom säkert de flesta mammor vill jag amma men om jag visste att det fungerade endast flaskmata honom. Vet inte om ni kanske har några tankar och ideer om det här?

Och en annan sak. Nu äter jag ju inte vete, mjölk eller ägg vilket har gjort att min kost har ändrats en hel del. Mjölkupptrappning nr 3 tog ca en vecka ..hugha! innan det började rinna till ordentligt men nu verkar mjölken va borta igen och inte bara att den som förrut är lite tunnare på kvällen så jag kan ge utpumpat från morgonen utan dom ser rätt tomma ut hela dagen :( :shock: (vilket kanske kan förklara varför mini har ätit så dåligt idag... han blir nämligen väldigt sur om det desutom inte kommer så mycket han önskar och verkar inte ha några planer på att suga fram någe mer utan jag få kämpa och pumpa ur det sista och ge honom)
Men iaf, kan detta ha med min nya kost att göra, att jag inte producerar tillräckligt med mjölk? Har även gått ner lite oväntat fort i vikt fast att jag försöker att äta i massor. Några tips för vad man kan äta så att jag håller mjölknivån uppe??
Tänkte prova att blanda i lite mjölkfri ersättning idag? Några rekommendationer vilken man ska välja. HAr hört att småttingar gärna inte tar den med det samma utan att man får börja blanda ut lite åt gången i bröstmjölk.
Har någon erfarenhet? Kan man eventuellt söta har jag hört, medvad?

tack o kram :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av videunge »

Hej

jo trasselamning vid allergier är inte ovanligt, men det finns fler små trasslare, det kan många inne på sos intyga :wink: Men jag upplevde med liten att så länge han inte var helt fri från det han är allergisk emot så kränglade maten, helt enkelt för at han inte mådde bra. men sen är ni väll i faggorna av ökningsperiod med. Hjälp vad länge sedan mina var pyttisar! :oops: :lol:

hur har det gått annars? är utslagen och kliet bättre?

vad gäller mjölkfri ersättnng så finns det i alla fall två som man kan köpa på apoteket utan att behöva ha " recept" Vi körde på nutramigen. experterna säger att den är snäppet mindre god men en sån liten som min ( var bara ngn vecka) accepterade det som ingenting. jag tror att föräldrarnas attityd spelar stor roll. sen finns det althera med som sagt. kommer inte ihåg men tror att de kostar ungefär lika mycket. men som sagt jag skulle nog inte söta! däremot blanda i lite bm för all del för att vänja liten.

sen vad gäller dig. se till att få i dig ordentligt med mat, kompensera det feta med annat fett. wok med kokosmjölk är jättemums till exempel. kolla glutenfria hyllan. vi använder mycket majspasta till liten istället för vanlig. jättegod faktiskt. sen vill jag rekommendera en kokbok. den heter gott UTAN gluten soja, laktos vete mjölk ägg. den är skriven av gunilla lindeberg occh annika wesslén. många bra recept och tips på ersättningsprodukter.

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Det besked vi fick var att man gärna väntar tills barnen är kring året med allergiutredning då immunförsvaret vid den tiden är bättre utvecklat.

Känslighet mot olika ämnen innan året gör man bäst i att helt enkelt utesluta alternativt minska ner på de specifika ämnena man är känslig mot. När sedan barnet är kring året kan man göra pricktest eller ta ett blodprov. Blodprov anses vara mer tillförlitligt. Det som ger utslag uteslutar man helt ur kosten. Vid lättare utslag kan det vara ok med "spår av" men bäst att utesluta helt. På regelbunden basis gör man sedan en utsättning där man återigen testat mot de ämnen man tidigare visade symptom på. Många allergier som uppstår under tidig ålder försvinner nämligen innan barnet börjar skolan. Framförallt är just ägg en sådan allergi.

Min son uppvisade klåda, eksem och prickar från och till när han var spädis och riktigt illa när han var mellan 1 år och 1 1/2 år. Nu när han närmar sig 2 fick vi göra ett nytt test och då var allergin helt borta. Inget utslag alls alltså. Vi kan nu successivt börja med ägg igen.

Mitt råd till dig är att utesluta de vanligaste allergiframkallande ämnena under 3 veckor. Gör sedan en provokation med ETT ämne och studera resultatet. Vänta 1 vecka och kör på nästa ämne osv. På så sätt kan du veta vilka ämnen liten är känslig mot.

Kvarstår problemen efter året så kräv helt klart en utredning.

Hälsningar Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: mjölk/mjöl allergiker?

Inlägg av MammaFrankie »

Tack Nat o Videunge :heart:

Blev en lååång skrivpaus under semestermånaden :)

Här går det frammåt. Haft en lite trasslig vecka då både jag o miniman varit förkylda men nu verkar vi va på rätt köl igen :)

Har varit hos läkaren och det var skönt. pricktesterna visade inget men det menade han på att dom sällan gjorde på så små barn. Sid var ju ganska så fin när vi var där eftersom jag utesltit vete, ägg, mjölk från kosten men han menade på att det syntes att han var eksem barn då han hade ett extra veck under ögat ? :shock: hm? vad nu det innebär.

Vi har infört vete igen och dessvärre fick lillen utslag. Ägg står näst på listan men jag har väntat nu tills förkylningen är helt borta så vi slipper tampas med mer än nödvändigt. Tavigyl har vi fått iaf när klådan uppstår och det känns skönt men som sagt... nu har mini vart klådfri länge :)

Amningen som krånglat så har jag halft gett upp. Mini gillar ju inte bröstet tydligen och jag vet inte vad som känns viktigast...mätt eller bra emunförsvar så jag har försökt fått till båda genom att låta honom amma på favvobröstet i början av måltiden och ger sedan utpumpad mjölk på flaska från andra bröstet. Har bara gjort detta sedan igår och det har fungerat väldigt bra.
:?: Har hört om folk som bara ammar på ett bröst men förstår inte riktigt hur jag ska få till det nu ? hur får man över hela mjölkfabriken till ett bröst?
I söndags var mini tre månader och igår fick han prova sin första fasta föda som fick bli banan...mycket omtyckt!! Så vi tog ett par skedar idag igen.

Mini är något mer lättmatad med flaska men bara sååå olik storebror som verkade omättlig och som man kunde tanka i hur mycket som helst. Mini smuttar o smuttar och protesterar emellan. Men vi jobbar på...mat verkade ju iaf va en höjdare så det verkar lovande.

godnatt o kram
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"