Schemahjälp bebis 4,5 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Schemahjälp bebis 4,5 mån

Inlägg av Irmasmamma »

Rekommendationerna för 6-månaders är 15 h/dygn så det kan/ska du absolut förvänta dig! :D :wink:
Tidiga morgnar är dock ett vanligt gissel som kan ta ett tag att bli kvitt. Det gäller att jobba lugnt och metodiskt med målet i sikte. 

Beckmörker är ett måste, men det vet du säkert redan... 8)

Har får du lite läsning:
Tidiga morgnar och olika strategier

Sen blir ju liten snart 7 mån om jag räknat rätt!? Ungefär då är det dags att minska ner sömnen till 14,5 h/dygn. 

Härligt att fler blir intresserade! Ja, vilken trött småbarnsförälder vill inte ha chans att sova 11 timmar på natten....? Men för mig handlar detta om så mycket mer än bara sömn, Barnabokstänket är ju liksom en hel livsfilosofi! :D
Säg åt din väninna att köpa ett exemplar av BB vettja! :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Hon blir 6 månader nu i början av juli! :) då är det väl ca 15,5 h som gäller?

Jag har ju inte kurat henne.. Dock har jag flera ggr läst shn-boken, men upplevde aldrig att en kur behövdes. Skall man ändå ramsa om mornarna vid tidiga uppvak? Vet barnet vad ramsan isåfall innebär? Om man inte behöver göra det varje morgon?

Beckmörkt har vi och nu skall det bli ännu mer kolsvart då. Jag klistrar fast folie runt fönsterkarmen! :)
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Viggo09 skrev:Hon blir 6 månader nu i början av juli! :) då är det väl ca 15,5 h som gäller?
Pinsam felräkning av mig! :oops: #-o Åberopar amningshjärna! :wink:
Men vid 5-6 mån är det 15h/dygn som gäller.
Viggo09 skrev:Jag har ju inte kurat henne.. Dock har jag flera ggr läst shn-boken, men upplevde aldrig att en kur behövdes. Skall man ändå ramsa om mornarna vid tidiga uppvak? Vet barnet vad ramsan isåfall innebär? Om man inte behöver göra det varje morgon?
Barnet behöver inte vara kurat för att man ska kunna anamma SHN-tänket och använda sig av verktygslådan. Ramsan är guld värd även för små SM-barn! :D
Men mycket riktigt är det ingen idé att pangramsa om morgnarna om ni inte jobbat in ramsan. Läs på och gör't, är mitt tips!
Viggo09 skrev:Beckmörkt har vi och nu skall det bli ännu mer kolsvart då. Jag klistrar fast folie runt fönsterkarmen! :)
:thumbsup: 8)

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Hej på er fina,

Dags för mig att vända mig hit för tips och råd. Sidan är, som tidigare nämt, guld värd! Verkligen!

Min dotter som om en vecka fyller 7 månader har kommit på att hon skall vakna 2 ggr per natt och oftast samma tid varje natt (ca 00.30 och 04.30). Sedan somnar hon ofta om tills halv 8, då jag väcker henne. Tänkte fråga lite om vårt schema, som nu troligen måste justeras lite eftersom hon fodrar mindre sömn. Kanske jag till och med har planerat dagen "fel", vilket leder till att hon vaknar till på natten?

07.30 god morgon! Morgontvätt,lek i babygym+ gröt 1dl
09.00-09.45 lur ute i vagnen
09.45-12.00 lek, lunch (potatis+köttfärs+mjölk) klockan 11.15
12.00-13.30 lur ute i vagnen, promenad
13.30-15.30 lek, middag (potatis+köttfärs, mjölk) klockan 14.30
15.30-16.15 lur i vagnen inne eller ute
16.15-17.30 lek (17.30 "mellanmål, mjölk eller pure)
17.30-18.30 lek, socialt umgänge
18.30 nattrutiner, gröt, bad, saga...
19.15 nattslurk

19.30 god natt (somnar oftast lätt utan problem)

Nu när dagssömnen ska minskas till 14,5 h funderar jag hur jag skall göra detta. Hon blir supergnällig om honäör vaken mkt längre än 2 h åt gången.. Börjar jobba om 2 veckor, och måste erkänna att jag är nervös för sömnlösa nätter...

Tacksam för hjälp! :)
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag skulle kapa eftermiddagsluren till 20 minuter, så är ni nere på rätt antal sömntimmar. En mätt mage är också en förutsättning för att sova gott, själv föredrar jag fet mat framför kolhydrater, det står man sig på längre.

Ha i åtanke att åttamånadersångesten kan vara i antågande när som helst, det kan stöka till de allra finaste nätterna. Läs i Barnaboken och i favoriterna här på Späda och små!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"