Nattningen tar en evighet!

Skriv svar
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Nattningen tar en evighet!

Inlägg av oakarin »

Hej!

Här har vi en fyraåring som tar goood tid på sig vid nattningen! Vi har läst på och har koll på ramsor och annat, men just nu är det två saker som jag får lite huvudbry över.

1. Läggning och annat går hyfsat bra, hon protesterar inte när jag eller maken går ut med en ramsa. Sedan blir hon liggande en bra stund och pratar/sjunger eller är tyst. Men efter 30-45 minuter ska det bajsas! VARJE kväll! Detta även ifall hon bajsade precis innan vällingen. När hon sitter och gastar om att hon är klar (hon har en potta på sitt rum) så är det ju inte läge att svara med en ramsa?! :shock: Så då får vi ju in och torka och så har det gått ytterligare en bra stund innan hon kommer till ro. Är det ett olösligt problem som vi bara får acceptera? Får hon kan ju knappast bajsa på kommando?! :lol:

2. Hon har det senaste börjat insitera på att ha dörren öppen en glipa. Jag tyckte inte att det var ett problem eftersom det står i en annan tråd om sömnproblem att det kan vara öppet litegrann och att man kan ha "husljud" utanför. Men jag upplever det som att nattningarna tar ännu längre tid sedan vi började med detta. Vi har ett fönster i hallen utanför hennes rum som inte går att mörklägga så det blir betydligt ljusare i hennes rum. Ska vi backa på detta?! Hon blir vansinnig om jag försöker stänga dörren på kvällen och ligger och gastar om att hon inte blir hörd om dörren är stängd! (tror att grannarna hör så det behöver hon inte vara rädd för... :wink: )

Hur hade ni kloka människor löst ovanstående? Ramsat bort eländet?

Natt 20.00-08.00 är mer 21.30-08.00 just nu. :evil:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nattningen tar en evighet!

Inlägg av Tin »

Hej och välkommen hit :lol: ,
först får du förtydliga lite för mig, är liten kurad sedan tidigare så nattningarna har varit en 2 minuters affär som nu ballat ur?
Dvs har liten ramsan i kroppen?

1. Bajsandet, klart du måste torka när det bajsats. Däremot kan man faktiskt styra bajsandet genom vad liten får att äta. Mao ge lösande till frukost målet och stoppande till mellis efter lunch.
Lösande = päron, kiwi, aprikos, övermogen banan
Stoppande = äpple, blåbär och grön banan
Då kommer hon sköta sitt bajsande på dagtid. :)

2. Dörr med glipa, nej strunta i det tänker jag. Det är bara början på en lång rad krav från liten. Husljud kan man ha ändå även om dörren är igen skjuten. Det ska vara helt mörkt i rummet för att liten ska kunna släppa allt fokus på runtikringet och bara sova. JAg säger backa, ni bestämmer - glöm inte det. Står ni fast vid igen skjuten dörr med en självklar attityd kommer inte liten ifråga sätta mer. Hon testar er bara och så fort ni svarar betryggande med ramsan och inget annan tar sig liten igenom det.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Nattningen tar en evighet!

Inlägg av oakarin »

Hej igen och tack för svar!

Jag ska testa det med maten så att bajsandet blir på dagen istället. Vad gäller dörren så var vi bortresta några dagar och då hade hon stängd dörr så vi får haka på den trenden.

När vi var ute på resa gick nattningen bättre än hemma så det visar väl att det är hemma som det ska trixas och testas... :roll:

Vi får helt enkelt fortsätta att jobba med attityden!

Kram!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Nattningen tar en evighet!

Inlägg av oakarin »

Oj, glömde visst att skriva hon är kurad så ramsan sitter som en smäck i vanliga fall.
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nattningen tar en evighet!

Inlägg av Tin »

Hej,
åh vad bra en liten Säker Sovare har ramsan i ryggraden. Då vet ni att liten definitivt vet vad ramsan betyder.

Så se över maten och se om ni kan flytta på bajsandet ;) och ramsa på med igen skjuten dörr, tryggt och lugnt ges besked till liten. Vad än liten hittar på för trix för att få in er i rummet. ;)

/kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"