Lite frågor i början av SM
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Lite frågor i början av SM
:thumbsup: 
-
saraseptember
Ja, kära nån. Lite problem med maten. Hon kan vara arg direkt vid första matningen. Jag har nog varit för på med trugandet, så det blivit en dålig association. Eller någon som vet vad det kan bero på, att hungrig bebis vägrar? Amningshjälpen tipsade om bröstkompressioner för att simulera utdrivningsreflex, och det funkar. Hoppas detta är sådant där "gnissel" som går över snart.
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
-
Irmasmamma
Hej! 
Känner verkligen igen det där med hungrig bebis som inte vill äta! (det är ju för tråkigt att ligga vid bröstet när det finns så mkt annat skoj att göra här i världen...
)
Läs gärna svaret jag just skrev till Kattis73 med några tips om hur man får små mattrasslare att äta....
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 0&start=30
Här finns även en liten tipstråd om samma ämne:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=7776

Känner verkligen igen det där med hungrig bebis som inte vill äta! (det är ju för tråkigt att ligga vid bröstet när det finns så mkt annat skoj att göra här i världen...
Läs gärna svaret jag just skrev till Kattis73 med några tips om hur man får små mattrasslare att äta....
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 0&start=30
Här finns även en liten tipstråd om samma ämne:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=7776
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
saraseptember
Hej Irmasmamma!
Jag läste dina tips till Kattis73, och tänkte att jag får väl göra det jag vet funkar bättre vid mat 2: att gå och amma. Första maten brukar nu gå smidigt igen, efter några dagars svett och kamp, men vid andra matningen är det inte roligt att ligga om man inte får bli härligt gungad samtidigt, tycker lillan.
Så nu gjorde jag det vid senaste vakenpasset - och lillan tvärsomnar! Ohahaha!
Jag kämpade tappert i nära tio minuter (dansa, pussa, sjunga högt, hoppa upp-hoppa ner, spola gumpen, spola fossingarna osv) men lillan hade totaltsomnat
. Jag ger upp och bestämmer att hon är supermätt, att hon gärna får sova en halvtimma extra på det nu så att vi kommer tillbaka in vårt någotsånärliga schema. Sen börjar vi om igen på ny kula! 
Liten sover nämligen riktigt bra (ta i teak-mahogny-redwood-ochvanligbondfur) på nätterna sedan jag införde långkväll med 20-minuterspaus! Hon till och med väntar sig det nu, och vaknar efter en kvart, 20 min, av sig själv. Då är hon glupande hungrig igen. Sedan dess är det ofta automatiskt bara ett nattmål. Men, eftersom jag inte lyckas få henne i säng vid ca 22, utan som längst 21.30, till och med bara 21, så kommer det så tidigt på natten (ca 3 - 3.30 )att hon behöver åtminstone en morgonslurk bortåt 6-tiden. Vi gör morgon 7.30, och dit klarar hon inte sig på endast nattmålet. Men det ser jag som högst övergående. När lilla murmelsdjuret blir större kommer hon nog orka hålla sig vaken mer en 1 timma åt gången.
Tills dess är jag glad att man kan komma ur amningskriser, det var lite svettigt där ett tag
Jag läste dina tips till Kattis73, och tänkte att jag får väl göra det jag vet funkar bättre vid mat 2: att gå och amma. Första maten brukar nu gå smidigt igen, efter några dagars svett och kamp, men vid andra matningen är det inte roligt att ligga om man inte får bli härligt gungad samtidigt, tycker lillan.
Liten sover nämligen riktigt bra (ta i teak-mahogny-redwood-ochvanligbondfur) på nätterna sedan jag införde långkväll med 20-minuterspaus! Hon till och med väntar sig det nu, och vaknar efter en kvart, 20 min, av sig själv. Då är hon glupande hungrig igen. Sedan dess är det ofta automatiskt bara ett nattmål. Men, eftersom jag inte lyckas få henne i säng vid ca 22, utan som längst 21.30, till och med bara 21, så kommer det så tidigt på natten (ca 3 - 3.30 )att hon behöver åtminstone en morgonslurk bortåt 6-tiden. Vi gör morgon 7.30, och dit klarar hon inte sig på endast nattmålet. Men det ser jag som högst övergående. När lilla murmelsdjuret blir större kommer hon nog orka hålla sig vaken mer en 1 timma åt gången.
Tills dess är jag glad att man kan komma ur amningskriser, det var lite svettigt där ett tag
Min minsting strulade nåt fruktansvärt med maten när hon var trött, så hon brukade också somna när jag matade och gungade samtidigt. Om minibebis är så trött kan man inte göra så mycket annat
Man får traggla framåt så landar man så småningom i en bra rytm 
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
saraseptember
Hej!
Ja, man får verkligen hoppas det, att man slutligen kommer in i en stadig rytm. För vägen är minst sagt slingrig. Ibland tänker jag att det går nog bra, andra gånger att det går åt h-e. Därför är det så oerhört viktigt och härligt att få tips, råd och stöd från er som är här på forumet!
Nu äts det gott igen... men det är lite orolig dagsömn. Vi ska tydligen gå igenom lite allsköns småkrångel
Men som sagt, får lita på att vi landar rätt till slut!
Ja, man får verkligen hoppas det, att man slutligen kommer in i en stadig rytm. För vägen är minst sagt slingrig. Ibland tänker jag att det går nog bra, andra gånger att det går åt h-e. Därför är det så oerhört viktigt och härligt att få tips, råd och stöd från er som är här på forumet!
Nu äts det gott igen... men det är lite orolig dagsömn. Vi ska tydligen gå igenom lite allsköns småkrångel
-
saraseptember
Hm. Jag tror att lillan är övertrött. Senaste dagarna har hon svårt att klara mer än en timma, och börjar prata om läggning efter bara 45 min ibland. Gnällig och talar om att hon är missnöjd, vilket övergår i argt skällande om jag inte lyder och stoppar plutten i vagnen
. Tips på vad jag kan göra?
Schemat är nu ca:
vakna 07.30. Sedan vara vaken 1h, sova 2h genom hela dagen. Fyra mål på detta sätt, fram till ca 19.15-30. Då börjar stora avslutande kvällsmålet, där hon får sin 20-minspaus när hon blir trött. Senaste två kvällarna är det redan vid 20-tiden. Därefter upp för att bada (nåja, kattvätt eftersom badkaret är i djupa källarförrådet och maken utomlands
och sedan kvällsslurk. Det är ersättning och hon brukar få i sig ca 50-60 ml. Sedan liten stund med gos
varefter natt börjar. Hon orkar sällan mer än fram till kl. 21. Därefter kan nattmålen infalla lite hursom, 1-2 stycken. Om det första kommer för tidigt blir det ofta en liten slurk på tidiga morgonen också.
Så, jag tror att lillan är lite väl trött för att orka äta ordentligt om dagarna, och kanske även kvällen. Jag vill ju styra mot att kunna lägga raringen kanske något senare, låta sova 6 timmar till mål vid ca 4.30 att stå sig på till 07.30. Några idéer på hur jag hjälpa henne där, eller är det något som styr upp sig själv vartefter? Eller ska jag låta henne ha kl.21 som läggningstid, eftersom vi kanske önskar ha schema till kl.20 vid två månader?
Schemat är nu ca:
vakna 07.30. Sedan vara vaken 1h, sova 2h genom hela dagen. Fyra mål på detta sätt, fram till ca 19.15-30. Då börjar stora avslutande kvällsmålet, där hon får sin 20-minspaus när hon blir trött. Senaste två kvällarna är det redan vid 20-tiden. Därefter upp för att bada (nåja, kattvätt eftersom badkaret är i djupa källarförrådet och maken utomlands
Så, jag tror att lillan är lite väl trött för att orka äta ordentligt om dagarna, och kanske även kvällen. Jag vill ju styra mot att kunna lägga raringen kanske något senare, låta sova 6 timmar till mål vid ca 4.30 att stå sig på till 07.30. Några idéer på hur jag hjälpa henne där, eller är det något som styr upp sig själv vartefter? Eller ska jag låta henne ha kl.21 som läggningstid, eftersom vi kanske önskar ha schema till kl.20 vid två månader?
Hej och grattis till en liten syster
Nu är ju lilla damen ganska ny här i livet och det är bra att du har SM för ögonen men kom ihåg att den första tiden, tills man passerat åtta veckor, är vinglig. Då först, tycker jag att det börjar stabilisera sig något. Så tills dess gäller det att ha SM att luta sig emot men faktiskt följa lilla tösen och mata på när hon är hungrig och lägga lite tidigare om hon är trött.
Jag har aldrig brytt mig om att försöka hålla så små vakna, har de slocknat så har de och då får de sova gott. Däremot är jag noga att alltid väcka efter två timmars sömn för det skapar en trygghet hos barnet att någon håller koll på livet och så kan de sova lugn och tryggt.
Så egentligen har jag inga handfasta råd att du ska göra si eller så utan häng med lite, fast gärna lite före den lilla damen ifråga. Var noga att du alltid får väcka och sträva mot två timmars sömn och två timmar vakentid. Det senare kan ta lite tid att uppnå så det gäller att ha tålamod.
Och du, fall inte i fällan att du nu ska göra helt rätt från början för det brukar bara sluta illa. Njut och sträva vidare så vackert som du börjat.
Kram Susan
Nu är ju lilla damen ganska ny här i livet och det är bra att du har SM för ögonen men kom ihåg att den första tiden, tills man passerat åtta veckor, är vinglig. Då först, tycker jag att det börjar stabilisera sig något. Så tills dess gäller det att ha SM att luta sig emot men faktiskt följa lilla tösen och mata på när hon är hungrig och lägga lite tidigare om hon är trött.
Jag har aldrig brytt mig om att försöka hålla så små vakna, har de slocknat så har de och då får de sova gott. Däremot är jag noga att alltid väcka efter två timmars sömn för det skapar en trygghet hos barnet att någon håller koll på livet och så kan de sova lugn och tryggt.
Så egentligen har jag inga handfasta råd att du ska göra si eller så utan häng med lite, fast gärna lite före den lilla damen ifråga. Var noga att du alltid får väcka och sträva mot två timmars sömn och två timmar vakentid. Det senare kan ta lite tid att uppnå så det gäller att ha tålamod.
Och du, fall inte i fällan att du nu ska göra helt rätt från början för det brukar bara sluta illa. Njut och sträva vidare så vackert som du börjat.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
saraseptember
Hej och tack för svar!
Det är skönt att höra att du tror vi kommer landa väl även fast det är vingligt! Jag har inte riktigt vågat tro det, och har därför stretat på med lite väl orolig inställning. Men nu inser jag att vingel är det - ena veckan nätterna, andra, maten, tredje dagslurarna osv
Och då är det så BRA att höra att det tillhör det hela 
Jag vet att jag blir lite väl, hm, låt oss säga överkoncentrerad
. Det beror på den oerhört jobbiga period jag hade med storebror när han var ca 3-4 månader. Jag var färdig att hoppa ut från ett fönster sista veckan innan jag hittade SHN. Ska försöka, försöka tagga ner...
Kan ju t ex påminna mig att det helsiket vi hade hamnat i faktiskt gick att komma tillrätta med på mindre än en vecka! 
Jag väcker henne nu efter två timmar, ibland vaknar hon tio minuter tidigt stånkande så då hastar jag in med ett "mat, ja mums!" och plockar upp henne. Dagslurarna har varit tjorviga senaste dagarna, med skarvande vid särskilt 45 min. Men hon vill ha sin napp. Hon får den, jag kanske vagnar lite och så sover hon vidare. Tämligen ofta en skarv vid 1 1/2 h. Jag vet inte om det beror på att hon inte är proppmätt eftersom hon bestämt att bli arg på mig om jag trugar för mycket. Därför har jag även börjat erbjuda tillägg. Vilket hon tar någon gång ibland.
Nåväl, jag styr vidare och tar så oerhört tacksamt emot ert stöd under tiden! Utan det hade jag kanske glanat något mot det där fönstret
Det är skönt att höra att du tror vi kommer landa väl även fast det är vingligt! Jag har inte riktigt vågat tro det, och har därför stretat på med lite väl orolig inställning. Men nu inser jag att vingel är det - ena veckan nätterna, andra, maten, tredje dagslurarna osv
Jag vet att jag blir lite väl, hm, låt oss säga överkoncentrerad
Jag väcker henne nu efter två timmar, ibland vaknar hon tio minuter tidigt stånkande så då hastar jag in med ett "mat, ja mums!" och plockar upp henne. Dagslurarna har varit tjorviga senaste dagarna, med skarvande vid särskilt 45 min. Men hon vill ha sin napp. Hon får den, jag kanske vagnar lite och så sover hon vidare. Tämligen ofta en skarv vid 1 1/2 h. Jag vet inte om det beror på att hon inte är proppmätt eftersom hon bestämt att bli arg på mig om jag trugar för mycket. Därför har jag även börjat erbjuda tillägg. Vilket hon tar någon gång ibland.
Nåväl, jag styr vidare och tar så oerhört tacksamt emot ert stöd under tiden! Utan det hade jag kanske glanat något mot det där fönstret
-
saraseptember
Det här med skarvar har jag en fråga om: är det bara för att bebisen inte är mätt, eller kan det finnas andra orsaker? Lillan sov som en klocka två timmar åt gången i ca en vecka, men de senaste två dagarna är det knappt en dagslur som inte skarvar. Vid 45, 1/2 h, lite däremellan och oftast ca tio minuter innan luren är slut.
Vad kan det bero på? Just nu vagnar jag ofta, eftersom jag föreställer mig att hon kanske inte vet att det är sova som gäller. Vagnar bara kort och går därifrån och gör husljud.
Om det är maten vet jag inte om jag har självförtroende nog att fortsätta med amningen.
Vad kan det bero på? Just nu vagnar jag ofta, eftersom jag föreställer mig att hon kanske inte vet att det är sova som gäller. Vagnar bara kort och går därifrån och gör husljud.
Om det är maten vet jag inte om jag har självförtroende nog att fortsätta med amningen.
Min erfarenhet är att det inte alls behöver handla om mat. Även mycket äldre barn kan skarva. När treåringen sover middag måste man vara noga med att väcka när han exakt sovit i 45 min. Sover han längre är det hopplöst att väcka. De sover helt enkelt mycket mindre hårt när det gått 5, 20 och 45 min.
Tror du gör helt rätt!
Tror du gör helt rätt!
-
saraseptember
Det var så märkligt bara att det kom till synes från ingenstans, efter att ha haft nära en vecka där det knappt aldrig skarvades. Men det kanske bara är en period alltså?
Min erfarenhet är att mat har en nästan magisk inverkan på såhär små... Säger bara det.

Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
-
saraseptember
Ja, då vet jag inte vad jag ska göra. Hon är ursvår att få i mat, blir arg om jag trugar för mycket. Och det gick ju så bra tills alldeles nyligen med dagslurarna. Ökningsperiod?
-
saraseptember
Jag plockar till slut upp henne efter en timmas vila lite drygt bara. Ger tillägg för att se hur mycket hon äter. 30 ml. Det kan väl inte vara hunger då? Nu vet jag inte vad jag ska göra, eftersom det känns som hela rytmen bara faller sönder. Har ni några förslag?