Förbereder för kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Förbereder för kur

Inlägg av Manfred10 »

:idea: Hej! :D
Lugn i stormen, ingen ko på isen. Det kan ha varit ett bakslag där dottern frågar ska det verkligen vara så här??? :evil: :evil: :evil: Och du bör då lämpligen svara ja precis så här ska det vara! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kanske börjar hon känna av sin ökning på sömnkontot nattetid och tycker att på dagslurarna behöver man väl ändå inte sova? Men du vet ju att hon behöver allt det där i alla fall. Jag håller nog med pappan, men inte att hon är trög kanske :wink: Men det kan ta ett tag innan poletten ramlar ner. Du säger ju själv att du inte vet vad som pågår längre. Då är det svårt att förmedla annat till dottern.

Du ska fortsätta kuren som du gjort hittills, en gång är ingen gång. Läs lite mer i boken på säkerheten så botar du överkoncentrationen.

En solfjäder i 1-2 minuter är INTE lång tid!

Tänk förutsättningar för att sova gott!
:idea: Rätt antal sömntimmar på schemat
:idea: Mätt i magen
:idea: Skrattig i magen
:idea: Fått frisk luft på dagen
:idea: Deltagit socialt
:idea: Kanske fått ha lite privatliv
:idea: Gymnastisterat mycket
:idea: mörkt och svalt i rummet 8)

Sova måste man göra själv, om det inte sovs varje minut var inte så noga bara man har förutsättningarna!

Ledsen :cry: Ramsa!
Arg :evil: Husljud!
Mycket ledsen :cry: :cry: ber om hjälp för att komma till ro. Gå in och solfjädra tills liten i princip sover. Det kan ta låång tid, 20 minuter är inte konstigt, alltså är 1-2 minuter kort tid. 8) Spring inte ut och in i rummet för att lägga till rätta och skynda dig ut så fort du kan för att du är rädd att hamna i ett solfjädersträsk! Grattis, det är så du hamnar där! 8) Liten blir bara vansinnig över hur du håller på och strax är du där inne igen. När du går in så gör jobbet klart, ingen stress. Och det är inte förbjudet att gå in när det är kris!

Nyckeln är att LYSSNA! Hur låter gråten? Är liten verkligen ledsen eller bara arg? Jag brukar ramsa lugnt, högt och tryggt och räkna till 100. hur låter gråten/frågorna där emellen? Stegras det eller mattas det av? Under den tiden märker jag om jag behöver ramsa igen osv. Grejen är att låte det gå längre tid av icke-verktygande innan man sätter igång med nästa batteri om du hänger med. Ramsar jag under ex 30 sekunder så låt det gå minst 40 innan du börjar med nästa omgång. Liten måste få en chans att lugna sig mellan varven och ta till sig svaren från dig.

Alltså is i magen inför natten, ramsa betryggande men gå in om det blir KRIS -hos barnet inte hos föräldern! :wink: (lyssna ordentligt) och stanna då kvar så länge som det behövs. Och glöm inte att leee :mrgreen: :mrgreen: där i mörkret och andas lugnt och tryggt. Inte bombardera barnet med frågor "varför kan du inte sova?" "är det för varmt?" "är du mörkrädd, hungrig..." Tänk på alla goda förutsättningar du gett under dagen!

:mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Idun

Inlägg av Idun »

Tack snälla för svaret, nu fattar jag verkligen :D ! Vi hade till slut en MYCKET skön natt :sleep: , för lillan gnölade inte på hela natten :D ! Hon mumlade lite vid 5-snåret ett par gånger och jag var på som en hök med en ärtig ramsa x1 (överkoncentration, där, ska nog ta det lugnt imorgon :wink: ). Och jag som var rädd att jag dragit in tusen vargar med min solfjäder :lol: .

Lurarna idag har det varit mindre med sömnen på, precis som du säger. Men nu har hon faktiskt SOMNAT OM \:D/ under lunchluren, precis när jag började fundera på om jag skulle ta upp lite innan utsatt tid :oops: . Tur att konversationen med maken var så intressant att jag inte kunde slita mig... :wink: .

Är supernöjd, det här går ju finemang. Vill hoppa och dansa runt hela lägenheten :D . Skall fira med att spåna på flera sysslor, det lilla jag gör med henne ÄLSKAR hon, men problemet är lite att storasyster är så himla duktig att jag blivit lite fantasilös. Hänga tvätt kan man ju inte göra vareviga dag...

Tack tack tack :heart: .
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vilken fin rapport! =D> :D
Jobba på nu på samma fina vis. Kom ihåg att det är en process där det kan vara två steg fram och ett steg bak och att det är så det är :wink: :D
Idun skrev:Vill hoppa och dansa runt hela lägenheten :D
Gör det vettja :mrgreen:

Fortsätt gärna att rapportera.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> =D> =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Idun

Inlägg av Idun »

Hej igen :D ,

Här har vi sovit som stockar :wink: . Ville bara tala om att nätterna har alla gått bra, och lurarna likaså, förutom den sista på dagen som krånglar ibland. Framförallt lite gnöl vid läggning, men jag har använt den suppertrygga ramsan till god effekt :D . Idag när jag smög in i rummet efter läggning hade hon inte somnat efter 40 minuter utan låg tyst, men jag tror hon var övertrött eftersom hon inte sov alls sista luren (hade hon varit pigg hade hon inte gäspat sig fram sedan middagen...). Lite fram och tillbaka, alltså, men jag hoppas på att det kommer att stabiliseras med tiden.

Lilltjejen är också fortfarande trött, och har varit sådan hela tiden förutom första gången hon sov alla sina tider då hon var rosig och skrattig som bara den. Jag hoppas att jag får återse denna goa tjej snart, men jag förstår att hon har lite att ta igen.

Med gott hopp om mycket mer sömn 8) .

Tack för allt hjälp :heart: .

/Idun
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Strålande rapport! =D> Bra jobbat!

Att sista luren krånglar är rätt klassiskt. Man får tänka förutsättningar!!!! Sova måste de göra själva. Nu var ju tjejen tyst och lugn i alla fall så jag antar att hon var rätt nöjd över att få ha en stund med sig själv ändå. 8)

Rosigheten kommer nog snart. Boosta med extra mycket skratt och frisk luft! :mrgreen: 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"