Solstålens matfrågor om gröt och välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Suellyn
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 20:10
Ort: Schweiz

Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av Suellyn »

Hej alla underbara mammor vart i världen ni än befinner er
Känns så bra med detta forum, speciellt som jag inte bor i Sverige
Sambon är på sjukhus så jag har inte lika mycket tid att läsa forumet och vissa av mina frågor kanske finns besvarade i andra trådar, ber om ursäkt i så fall...

Solstrålen är imorgon exakt 3 mån och vi har provat banan 2 dagar och ätit med god aptit!  :D
Känns toppen eftersom han inte fått i sig tillräckligt med mat innan då han inte lärt sig ta flaskan. Försöker lära honom att ta flaska med modermjölk just nu, och det går sådär men vi kämpar på. Börjar jobba om 4 veckor... :(

Har lite frågor kring välling, modersmjölkersättning och mat generellt efter att ha lusläst i BB

Så att han inte får i sig för mycket puré, AW skriver max 1/2 burk, men vilken storlek på burken??? Här nere i alplandet finns 3 olika storlekar...

I BB sid 275 rekommenderas 4-mån välling på kvällen för att den är mera mättande än bröstmjölk och ersättning och det gillar jag eftersom han är hungrig.
 Hur gör jag den själv?
 Kan jag ge den i grötform dvs med sked istället för flaska tills dess att han lärt sig ta den?

BB sid 319-322 
Är det i 5:e eller 6:e levnadsmånaden som jag:
A) kan börja ge annat än frukt och grönsakerpuréer, typ kött och fisk?
B) tar bort bröstmjölk / babysemp till förmiddagsmålet & eftermiddagsmålet och ersätter det med havregrysgröt på fm och puré på em

Kan man ge gröt som nattslurk?

Om jag slutar amma vid 5 eller 6 mån ska jag då ge BabySemp2 till frukost och kväll? 
Eller är det bättre med välling? 
Eller kan jag rent av strunta i båda och bara ge gröt och vatten att dricka?
Ok, vet att det isåfall blir gröt när han vaknar och sedan vid 10 igen, men det finns ju olika grötsorter...
Tänk mest på näringsinnehållet och att det är lättare att görs gröt än välling för oss som ej har micro

Upp till vilken ålder ger man välling efter "middagen" samt kvällsslurk?

Kan inte få tag på frusen majs, kan jag puréa majs i burk om den är osalta

Vad är fruktsaft - samma som fruktjuice?
Bor i en liten håla och det finns bara äppel, druv och apelsinjuice

35-gradiga hälsningar från Schweiz
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

sök här på mat, mage barnakropp. Det finns massa olika recept på välling.

MIn son drack i princip aldrig välling utan gick på gröt istället. Så jag körde på köpegröt från 4 mån, gjorde lite lösare och gav i pipmugg med 3 hål utan dropp stopp.

Man måste inte ge ersättning och välling,d et är inget måste. Utan du kan ge gröt och mat istället tycker jag. I alla fall från 4 mån, bara magen hänger med.

vi hade som sagt gröt från strax innan 4 mån och även pure. Jag ammade lite och gav pumpad BM i flaska ett tag. Men det är klart överflödigt.

Kan du inte amma morgon och kväll i alla fall? Även om du jobbar tänker jag? Pumpa och låta den som passar ge i flaska om han lär sig ta den?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av Irmasmamma »

Min lilla har aldrig tagit flaska, oavsett innehåll, givare, eller nappsort. Hon var heller aldrig vidare förtjust i helamningen, utan ratade snabbt bröstet dagtid när hon började få riktig mat. :shock:
Jag har alltså bara ammat morgon och kväll sen lillan var drygt 4 mån trots att jag fortfarande var mammaledig då! Och då blev dessutom amningen trevligare för oss båda och inte längre som en kamp.....
Eftersom liten inte dricker ur flaska har välling gått bort. Gröt är ingen jättehit heller och först stod jag lite handfallen, men insåg att det eg är lite absurt att vi proppar i våra bebisar såna mängder spannmål samtidigt som vi själva drar ner på kolhydrater till förmån för kött och protein..... Nu behöver ju bebisar lite annan sammansättning än vuxna, med mer kolhydrater, men att de prompt skulle behöva komma från spannmål betvivlar jag starkt. 
När det gäller kött och fisk har jag tänkt att när magen verkar ok med det första jag introducerat så kan jag gå på nästa steg. Så kött kom in i bilden hos oss vid 4,5-5 mån vill jag minnas, ägg (börja med gula) vid 5, komjölk vid 5. Men vi började med smakisar först vid knappa 4 mån, så jag kan absolut tänka mig att ni kan börja tidigare om litens mage verkar hänga med! :D

Det vi undviker att ge är vete eftersom gluten är väldigt svårsmält för små magar. Så pasta och couscous har vi hoppat!

Så här ser en matdag ut hos oss och har gjort sedan c:a 5 mån:
07.30 Godmorgon, amning
08.30 Andra frukost: äggröra på 2 gulor, ghee (klarat smör), rismjölk, persilja och lite linfrön för magen. 
11.30 Lunch bestående av potatis/sötpotatis/ris/quinoa/hirs + kött/kyckling/fisk/bönor/linser + morot/broccoli/blomkål/ärtor. Kryddor. Ghee/rapsolja/olivolja. Ibland pimpar vi det hela med lite tomatpuré och grädde för att få den där "bolognese-känslan" som alla barn verkar älska... :roll:
Frukt eller bär till efterrätt
15.00 Mellis: Turkisk yoghurt med grädde och bär
18.15 Middag: samma som lunch
19.15 Nattslurk: amning. 

Två ggr/vecka ger vi blodpudding för att säkra järnintaget.

Blev mkt om oss nu, men tänkte att du kanske vill ha lite inspiration från några som varken har gröt eller välling på menyn. 
Vatten i pipmugg till maten är den enda vätskan som accepteras förutom tutte. Nån gång har jag mjölkat ur en skvätt och gett i vanligt vuxenglas, det gick också ner. Om jag är borta på kvällen ger maken turkiskt yoghurt som nattslurk, det går också bra!

Oj, långt blev detta! Hoppas du orkar läsa. :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Suellyn
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 20:10
Ort: Schweiz

Re: Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av Suellyn »

Oj vila bra svar från er båda 2!!!
Känns otroligt skönt att få sånt stöd!
Jag tänker börja med mat så fort det går och har inspirerats av er att ta mig dit - gillar inte färdiga produkter och ska i möjligaste mån göra all mat själv

Jag ska försöka att amma vidare morgon o kväll så länge det går för mina arbetstider.
Han tar flaskan bara 1 gång nu på kvällen innan jag ammar - efter rapen tvärvägr han att ta mer utan vill ha bröst...

Vad tror ni om hirsflingegröt till en 13 veckors? Är det för tidigt att ge på morgonen?

Idag smakar vi aprikos till fm och ek målet för han är ju fortfarande hungrig stackarn.

Äggröra lår smaskigt - vad är det som kan vara problematiskt med ägg i tidig ålder?

Undrar om ni kan hjälpa mig med mina andra funderingar jag hade:

Så att han inte får i sig för mycket puré, AW skriver max 1/2 burk, men vilken storlek på burken??? Här nere i alplandet finns 3 olika storlekar...

BB sid 319-322 
Är det i 5:e eller 6:e levnadsmånaden som jag:
A) kan börja ge annat än frukt och grönsakerpuréer, typ kött och fisk?
B) tar bort bröstmjölk / babysemp till förmiddagsmålet & eftermiddagsmålet och ersätter det med havregrysgröt på fm och puré på em

Kan inte få tag på frusen majs, kan jag puréa majs i burk om den är osalta

Vad är fruktsaft - samma som fruktjuice?
Bor i en liten håla och det finns bara äppel, druv och apelsinjuice

Kramar till er båda
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
Suellyn
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 20:10
Ort: Schweiz

Re: Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av Suellyn »

Hej igen alla goa mammor

Här äts det smakprover för fulla tag till varje mål eftersom han inte vill ta flaskan och han somnar in betydligt bättre nu!!! Tack så himla mycket för att ni finns därute!

Enda kruxet är att an vaknar av att han (vad jag tror) har magknip pga att han inte bajsar lika ofta
Ger jag för mycket smakprover (3-4 msk/måltid)?
Behöver han dricka mera vatten?
Kan jag redan nu ge honom katrinplommonpuré?
Eller nåt annat för att få igång magen?

Kram Från Suellyn
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D
Suellyn skrev: Vad tror ni om hirsflingegröt till en 13 veckors? Är det för tidigt att ge på morgonen?
Testa lite och se hur magen reagerar! Om du har gett havre tidigare kan du ju börja med att blanda i lite hirsflingor och se om det går bra först....
Suellyn skrev:Äggröra lår smaskigt - vad är det som kan vara problematiskt med ägg i tidig ålder?
Ja, mycket smaskigt! Jag har förstått det som att det är ganska vanligt att små är allergiska mot ägg... Men samma sak där, jag skulle tro att det går alldeles utmärkt att testa och se hur magen reagerar.... Börja med bara gulan, den är tydligen lättare att tåla!
Suellyn skrev:Så att han inte får i sig för mycket puré, AW skriver max 1/2 burk, men vilken storlek på burken??? Här nere i alplandet finns 3 olika storlekar...
Vet inte riktigt....men skulle tro att hon menar en liten burk i början, vad brukar det vara... kanske 120 g? Men det är inte så exakt noga skulle jag säga, som sagt, läs av magen! :wink:
Suellyn skrev: Är det i 5:e eller 6:e levnadsmånaden som jag:
A) kan börja ge annat än frukt och grönsakerpuréer, typ kött och fisk?
B) tar bort bröstmjölk / babysemp till förmiddagsmålet & eftermiddagsmålet och ersätter det med havregrysgröt på fm och puré på em
A) :thumbsup:
B) Det kan man göra tidigare om man vill tycker jag! Så fort magen hänger med! Som jag tror jag nämnde så ammade jag bara morgon och kväll sedan drygt fyra månader på lillans initiativ....och har alltså aldrig gett varken ersättning eller välling istället. 8)
Suellyn skrev:Kan inte få tag på frusen majs, kan jag puréa majs i burk om den är osalta
Möjligt att det går, själv är jag dock tveksam till konserver över lag eftersom det diskuteras huruvida de innehåller farligheter från burkarna eller ej... :shock:
Vi har skippat att ge majs helt och hållet, är inte särskilt nyttigt (mest gott :P ), innehåller mest socker och är dessutom stoppande för magen. Och spyframkallande har jag hört!
Suellyn skrev:Vad är fruktsaft - samma som fruktjuice?
Bor i en liten håla och det finns bara äppel, druv och apelsinjuice
Skulle tro att det är samma sak......så länge det inte innehåller socker. Men till vad tänkte du ge det? Jag hade nog föredragit att alltid ge vatten som måltidsdryck. :D
Suellyn skrev: Här äts det smakprover för fulla tag till varje mål eftersom han inte vill ta flaskan och han somnar in betydligt bättre nu!!!
Underbart!! =D> \:D/
Suellyn skrev:Enda kruxet är att an vaknar av att han (vad jag tror) har magknip pga att han inte bajsar lika ofta
Ger jag för mycket smakprover (3-4 msk/måltid)?
Behöver han dricka mera vatten?
Kan jag redan nu ge honom katrinplommonpuré?
Eller nåt annat för att få igång magen?
Så mycket vatten till maten som möjligt, ja. Katrinplommon, aprikos, päron, kiwi, rapsolja och väldigt mogen banan är lösande. Undvik blåbär, äpple, majs, ris, halvmogen banan som alla är stoppande. Du kan även ge "linfröslem" för att få igång magen. Sök på det här på forumet så hittar du hur du gör! :D

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Suellyn
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 20:10
Ort: Schweiz

Re: Solstålens matfrågor om gröt och välling

Inlägg av Suellyn »

Vilka bra svar Irmasmamma! Jag ska följs alla dina tips o råd o börja med ägg, strunta i majs och testa mer vatten till maten och så får vi se vad som händer.
Känns väldigt bra att veta att du aldrig använt ersättning eller välling för det vill jag också slippa - lite mer mek men jag tror på bra råvaror och Natren probiotika som jag beställer från Holland istället - och att om jag äter bra så mår han också bra!
Surfar runt på lite trådar om mattips när jag nte står i köket och förbereder morgondagens godsaker till min lilla älskling - finns såååååå mycket att lära sig och det är fantastiskt kul!
FYI Fruktjuice är nåt jag bara ville veta eftersom jag jag kommer att hålla stenhårt på att inte ge något sött förutom frukt tills Solstrålen är 2 år.
Kram Suellyn
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"