Here we go again!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nannapanna

Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Nu är jag åter här efter många års "gluttande" på forumet bara ;) Har inga direkta frågor just nu men det kommer väl. Körde SHNkur på Ida när hon var runt 10 mån., vi fick aldrig bakslag vad jag minns och vi har inte fått det än fast hon närmar sig 7 års ålder ;). Hon sover ännu allt mellan 10-13 tim./natt =D> =D> Något undantag kan det väl ha blivit, men herregud vilka sköna småbarnsår vi haft vad gäller sömn :lol: :D
Ida blev så storasyster för 9 v. sedan till lilla Elsa. Vi är så vana med lugna nätter så det blev väldigt jobbit redan efter ett par v. med störd nattsömn... Så nu ska påbörjas SM för Elsa. Då vi aldrig fick till vagningen med Ida så kör jag på buffning i vagn från början med Elsa också, känner mig trygg i det. Attityden sitter i ryggraden :mrgreen: . Så idag var det då dax att börja, lagom till lunchsovningen. Hon har hittills varit ryggsovare, och har somnat i famn lr i rullande vagn... Nu lade jag ner henne, buffade några ggr och solfjäder.......hon somnade :shock: . Gick ut på altan en sväng och hörde henne börja gnöla efter 5 min. När det ökade lite och hon låg och lyfte på huvudet så gjorde jag om samma visa och hon somnade om.
Det enda jag tycke är jobbigt med detta är att passa tider..speciellt nu under sommaren. Men att få bort 4-5 timmars kvällstrassel är värt alla scheman i världen.. ;) Samt att jag agerat napp 2 ggr/timme minst under hela kvällarna. Nu är det ju inte alltid så, ibland sover hon hela kvällar i famn utan att vakna, men man blir ju så hundans trött i armen :roll: :oops: . Nätterna är inget jag kommer lägga krut på, inte nu iaf. Hon sover mellan 6-8 timmar, äter en skvätt och kan sova 3-4 timmar till på det... så inga större problem där ;)
Jag kommer att rapportera vidare här och som vanligt under resans gång kommer det säkert komma massor med frågor!
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Here we go again!

Inlägg av Sarisparis »

Welcome back :D

Vad roligt att du berättar lite om er väg hit till oss, tack! :D

Grattis till lilla Elsa :heart:

Ja, att buffa smâ pyttisar gâr hur bra som helst. Vi har aldrig haft nâgon innevagn sâ det har varit buff och solfjäder, inga problem.

Det ska bli kul att följa er, ser framemot fler rapporter! :thumbsup:

:heart:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Liten rapport; var bjudna på mat idag, så kanske var dum dag att börja på... men men. Det var hos mina föräldrar. Iaf när det var sovdax igen kl 16, och vi hade ingen vagn med, så tänkte jag att får väl prova buffa henne i en säng då. Hon var stuptrött så fick ta till marginalkvarten på en gång och lag henne 15.50. Fick gå in och buffa en gång sen sov hon tills jag fick väcka henne 17.30 :D . Hon var inte lättväckt då kan jag lova! Och nu lag jag henne till kl 20.00. Trasslet är att jag inte hör henne på övervåningen där hennes säng står, till ner där jag är...har babyvakt men hade såklart köpt fel sorts batterier :oops: . Nåväl, buffade henne i vagnen här nere 2 ggr och där sover hon nu som en prinsessa :) Det är varken mörkt lr knäpptyst, det var dålig planering från min sida det här med dagens start det vet jag...som tur är har det ju gått klockrent hittills!
Jag får bära upp henne försiktigt när jag ska upp och sova, bara hoppas att det går bra. Har andningslarm också om någon skulle undra :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D>

Det lâter som att lilla tjejen har ett prima liv :thumbsup:

Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack :) Man försöker ju göra sitt bästa för alla parter! Hon sov som en gris hela kvällen, jag bar upp henne och lade i säng och hon somnade om på en gång. Vaknade vid 2 och var hungrig och runt 5. Sen sov hon tills jag väckte henne strax efter 9. Jag hade klockan på 7 men måst eha slagit av larmet i sömnen :oops: . Självklart gick det inte alls att hålla henne vaken till kl 12 nu då som vi har i schemat, inte alls öht! Så nu lade jag ner henne i vagnen på mage, hann buffa 4 ggr innan tel ringde så gick och svarade..och hon sover ju som en stock nu. Känns ju lite värdelöst att jag inte lyckats hålla schemat ett dygn än :oops: , har failat flera ggr men hon sover ju iaf som hon ska så det går nog att räta upp tror jag. Med de små nattmålen (som faktiskt inte stör mig alls) så sov hon ju iaf 13 timmars natt.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Åh kvällsläggningen var jobbig idag :( Såhär har hon inte gråtit någon gång i hela sitt korta liv :( :( . Tog ca 1,5 timme innan hon somnade "på riktigt". Men jag vet ju att det bara är att stå på sig även fast det är nära att man ger upp när mammahjärtat blöder...
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Marina och välkommen tillbaks säger jag också! :D
Grattis till lillskruttan! :heart:
Marina skrev::oops: , har failat flera ggr men hon sover ju iaf som hon ska så det går nog att räta upp tror jag. Med de små nattmålen (som faktiskt inte stör mig alls) så sov hon ju iaf 13 timmars natt.
En gång - ingen gång! (en dag - ingen dag...) :mrgreen:
Marina skrev:Åh kvällsläggningen var jobbig idag  :(  Såhär har hon inte gråtit någon gång i hela sitt korta liv  :(  :( . Tog ca 1,5 timme innan hon somnade "på riktigt". Men jag vet ju att det bara är att stå på sig även fast det är nära att man ger upp när mammahjärtat blöder...
Jag vet att det kan kännas väldigt kämpigt, men såna här gånger har jag verkligen varit hjälpt av att påminna mig om att varje skrik är en fråga - "Ska det verkligen vara så här, mamma?", "Kan jag lita på att du vaktar utanför?", Är du SÄKER på det, igår fick jag väl somna i din famn för att det inte är säkert att ligga här i sängen?" (det kan som du vet bli extra många frågor när man hållit lite löst på att vara konsekvent dagen innan....)
När jag stått och buffat har jag har efter att ha läst tipset  i någon tråd föreställt mig att jag är en buffningssuperhjälte i trikåer, vars uppgift är att svara konsekvent och koncist på alla litens frågor och förmedla lugn och trygghet. :lol: För mig hjälpte det iaf med lite humor i den situationen, för att inte släppa in några vargar i sovrummet!

I vissa situationer där läggningarna med såna här små blivit väldigt utdragna kan fallet också vara att man misstagit arga skrik för ledsna, och verktygat för mycket. Arga bebisar blir inte lugnade av verktygen, utan blir oftast bara ännu argare... :roll: Liten måste få svära av sig lite, (ibland kan det vara så enkelt att hon säger: "Jag är ju skittrött!! Varför kan jag inte somna på en gång?!?") och då är starka husljud det bästa stödet. 

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

De senaste 2 kvällarna har varit bängliga. Lika illa igår kväll som i förrgår... Vi får se om det går lättare ikväll :-) Dagarna har funkat heeelt klockrent! Bara lagt ner henne i vagnen, lagt på filten och gått därifrån =D> . Största problemet är att kunna väcka henne.. :mrgreen: . Idag på em somnade hon kl 13 som hon skulle, skulle väcka henne kl 15.00 men lyckades inte förrän 15.30, trots idoga försök :roll: :roll: Nu skulle hon sova igen kl 17.30, jag fick gå tillbaka och buffa 2 svängar men nu sover hon. Hon verkar störas mest av solfjädern, kanske för att hon vet att jag kan gå därifrån efter det?
Såhär ser schemat ut förresten;
08.00-09.30 Vaken
09.30-11.00 sova
11.00-13.00 vaken
13.00-15.00 sova
15.00-17.30 vaken
17.30-19.00 sova
19.00-21.00 vaken
21.00 NATT

Har kopierat ett schema jag läst om här, bara förskjutit en timme då vi alla har sommarlov så vi vill gärna sova till åtta på morgonen iaf ;)
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

hm...det här går verkligen inte så bra på kvällarna :( :( . Tredje kvällen i rad nu som jag får buffa titt som tätt, i minst 1,5 timmar :shock: . Kan vara så att hon äter för lite innan, men vad göra när det verkligen inte går att få henne att äta mer innan? Hon totalvägrar ersättning också.
Nannapanna

4: de kvällen...

Inlägg av Nannapanna »

och samma visa som de andra tre :( . Dagarna funkar utmärkt, förutom att hon är himla svår att väcka! Hur de gått de tidigare tre kvällarna finns att läsa i min andra tråd "here we go again", _Nu är vi inne på nr 4 som sagt, och det skriks o grinas. Undrar om någon har teori om vad jag gör för fel? Jag går inte in för snabbt, men det hjälper inte att vänta ut henne heller, jag gör mkt ljud i rummet bredvid osv. Kan själv inte komma på vad som är fel... trodde det skulle ge sig andra eller åtminstone tredje natten, men nu började hon skrika så fort jag lag ner henne, jag buffar och solfjäder och hon slappnar av så fint och tystnar. Jag går ut ur rummet och det tar 10 sek så är hon igång :oops: och om och om igen är det så. Igår tog det 2,5 timmar innan hon somnade för natten :( . Då blir det ju också bara 8,5 timmars natt... hjälp, någon?
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Åh, hoppas att det löser sig för er!
Spontant så kan det ju vara så att hon inte är riktigt mätt och därför inte kommer till ro. Min dotter har trasslat med maten i några veckor och har tagit upp till 3 timmar att natta ibland. Vi försökte ge henne mat men hon ville inte ha, det visade sig att hon tyckte maten kom för långsamt ur flaskan.
2012
2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej tjejer :D

Min spontana tanke är att natten ligger för sent.
Marina skrev:Såhär ser schemat ut förresten;
08.00-09.30 Vaken
09.30-11.00 sova
11.00-13.00 vaken
13.00-15.00 sova
15.00-17.30 vaken
17.30-19.00 sova
19.00-21.00 vaken
21.00 NATT
Hos oss var allt efter klockan âtta för sent efter att Lillebror blivit tvâ mânader. Rent generellt sâ lyckades vi trolla bort kvällstrassel med tidigare läggning, varje gâng. :lol:

Sâ jag skulle satsa pâ att dra tillbaka schemat typ 1,5 timme sâ att ni fâr läggning vid halvâtta. Sâ har ni en halvtimme att strula pâ innan hon sover klockan âtta. :mrgreen:

Och som Java2006 säger, mätt mage är en nödvändig nyckel till god sömn. :thumbsup:

Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Hm... tack för svar! Att vi valde att ha natt så "sent", kom av att hon är så himla morgontrött. Innan vi gjorde schema kunde hon sova till 9-10 på morgonen. Och vår andra dotter sover till ca 9 halv 10 om hon får sova ostört, men vaknar väldigt lätt på morgonen om "något händer". Så om vi backar schemat 1,5 timme får vi gå upp 06.30 och det har ingen lust med nu på sommarlovet. Hon är glad och härlig hela tiden fram till kl 21, ingen fara där! Nu efter att jag skrivit förra inlägget så fick jag buffa en gång till, sen har hon sovit sedan dess =D> . Så det tog "bara" ca 25 min denna kväll.
Sedan som sagt är också ett problem att hon är så grymt svårväckt, speciellt efter 13-15 luren...
Maten har jag verkligen försökt fixa i henne ordentligt hela tiden, men det är väldigt svårt för hon håller på att somna hela tiden när det närmar sig läggdax. Jag får kittla henne, tjoa osv så får hon i sig sista skvätten ändå. Tror det rinner till väldigt mkt i början så hon får i sig bra mängd på kort tid iaf. Vägde idag på BVC och 6780 g, nästan 3 kg's ökning sedan hon föddes :)

Tack för att ni bollar med mig :thumbsup:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken liten tröttmössa :sleep: :lol:
Marina skrev:Hon är glad och härlig hela tiden fram till kl 21, ingen fara där!
Lât er inte luras att vänta tills hon "börjar bli trött" bara, sâna där smâttingar kan gâ frân pigg till trött och till ÖVERTRÖTT pâ nolltid, särskilt pâ kvällskanten. Hellre lägga lite tidigare tänker jag, sâ att tröttheten slâr till när hon redan ligger i sängen. 8)

Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

jaa jag har haft den teorin också :roll: . Men ska vi lägga tidigare och ändå ha morgon kl 8 menar du? Tror inte hon skulle ha problem att ha 12timmars natt... men då blir det ju sammanlagt en timme mer än "vad som står" till hennes ålder :roll:. Ge gärna förslag på nytt schema om någon har tips på vad vi kan ändra på! Vi kör väl på såhär någon vecka ändå va, man ska väl inte byta tider så snabbt efter start s.a.s.?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"