Hej BubbensMamma och varmt välkommen hit!
Vad glad jag blev att läsa ditt inlägg. Det verkar som att du verkligen hittat ditt sätt att "barnaboka" dig fram i bebistillvaron. Det är dâ det brukar bli som allra bäst! :thumbsup:
Men självklart är det kul att bolla med andra om saker man funderar pâ, sâ här kommer lite feedback frân mig om dina frâgor (fâr se om jag tar mig hela vägen ner till slutet eller om sängen kallar innan

).
BubbensMamma skrev:1)Har jag tolkat det rätt att det är för tidigt att gå ifrån nattmålet så länge han inte har börjat med smakportioner? Hur mycket mat krävs för att de ska klara 12-timmars natt vid 4 månaders ålder?
Bebisar är lite olika, vissa fixar tolvtimmarsnätter bara pâ amning, andra kräver rejäla mâl mat för att det ens ska finnas pâ kartan. Om Bubben fortfarande vaknar pâ nätterna, din fina kurning till trots, sâ är han nog hungrig. Jag, som aldrig kurat utan kunnat konstatera att nattmâlen försvunnit i takt med att dagarna fyllts av mat och vakentid, skulle nog râda dig att helt enkelt vänta och se. En vacker natt sâ sover han! Eller sâ gör du som flera härinne och ställer klockan vid ett visst klockslag och matar dâ. Och bestämmer dig för en natt dâ du vet med dig att han fâtt i sig rejält med mat dâ du inte väcker och verktygar bort eventuella uppvak.
BubbensMamma skrev:2)Bör jag väcka honom för nattmålet eller låta honom vakna själv? Har provat bägge delar och han verkar inte bli skrämd av att jag går in i rummet varken när han vaknat själv eller när jag väcker honom en bestämd tid (vid 3-snåret eftersom nattslurken är 19.00). Bör jag även sätta en fast tid som jag väcker varje natt?
Se mitt svar ovan. Up to you!
BubbensMamma skrev:3)Han gnölar fortfarande ett tag ibland vid vissa läggningar, kommer detta försvinna helt när schemat satt sig eller får man räkna med att barnet ibland är frustrerat vid insomning även sen? Så länge han inte är ledsen?
Alla har rätt till lite privatliv och egna insomningsvanor, sâ även bebisar. 8) Vissa gnölar av sig vid läggning, andra suckar nöjt och somnar direkt. Inget är fel sâ länge bebis inte är ledsen, precis som du säger. Vâr Lillebror hade en period dâ han var riktigt förbannad och skällde ut madrassen ordentligt vid varje läggning dâ han inte lyckades somna precis sâ fort som han ville (lät det i alla fall som att han skrek

).
Verktygen fungerar inte i vilket fall pâ arga barn, de blir snarare ännu argare. Som Anna säger i SHN, det är viktigt att respektera barnets reaktioner, mâlet är inte att fâ tyst pâ stört.
BubbensMamma skrev:4)Ska man använda tillrättaläggandet och ramsan för all framtid eller kan man sluta med det vid någon punkt när barnet lärt sig somna själv? Kan ibland tycka att det är lite pinsamt att ramsa ute bland folk när jag låter honom sova i vagnen. Om man fortfarande ska ramsa för alltid, kan man köra en kortare ramsa då ex. 2 strofer där den sista är bekräftelse direkt?
Här finns det säkert olika skolor. Jag har som sagt aldrig kurat, men använt verktygen ganska sâ flitigt samt anammat hela SHN-filosofin. Tillrättaläggandet har jag skippat när bebisen börjat bli sâ stor att den själv lätt hittar sin favoritställning. Nu, med Lillebror som är 13 mânader, lägger jag honom pâ rygg och tar ögonkontakt med mycket skratt, ger honom sin snutte och gâr sedan med ramsan. Han bökar sen om i sängen som han vill och ofta hittar jag honom sovandes nere vid fotändan ovanpâ täcket när jag gâr in och kollar innan jag själv gâr och lägger mig.
Ramsan tycker jag är det mest fantastiska av verktygen sâ den hâller jag hârt pâ vid varje läggning. Antalet ramsor vâgar jag inte uttala mig om, kurproffsen inne pâ kurforum skulle antagligen säga att det alltid är x4 som gäller. Hos oss blir det oftast bara en vers vid läggning, det är vâr vana.
BubbensMamma skrev:5)Kan man använda sig av marginalkvarter även under kurperioden, och även lägga lite innan tänkt sovtid så att barnet förhoppningsvis somnar på rätt klockslag?
Ja, du har alltid marginalkvarten att ta till. Men sâ lite som möjligt under själva kurperioden. Att däremot lägga lite innan den riktiga tiden kan vara en bra strategi om du begâvats med en bebis som behöver lite tid att varva ner och somna.
BubbensMamma skrev:6)Vid vilken ålder kan man släppa på mat och sovtiderna men att barnet ändå sover 12-timmars natt?
Det gâr inte att svara pâ generellt. Jag skulle râda att alltid sträva efter att hâlla schemat, och att betrakta resdagar som dagar "off" dâ man styr upp saker och ting sâ gott det gâr. Mâste man välja sâ skulle jag hâlla hârdast i mattiderna och lâta sömnen bli som den blir de dagar man inte kan hâlla schemat.
BubbensMamma skrev:7)Om man ska sova borta, kan barnet dela rum med ett annat spädbarn som inte är kurat eller blir det då stört om det inte får eget rum?
Det beror nog pâ hur den andra bebisen sover.

Om det andra barnet vaknar och föräldrarna kommer in och tar upp och vyssjar, t ex, eller nâgot annat som inte är SHN sâ kan nog Bubben fâ för sig att vargen kommit in i rummet. Är det ett kurat barn sâ behöver inte uppvak och ramsande störa alls. Men tumma inte pâ mörkläggningen. 8)
BubbensMamma skrev: 8. Har läst att det ska gå att lägga barnet varsomhelst efter avslutad kur, gäller detta även att man kan lyfta i och ur bil te.x även mitt i sömnpass om det blir nödvändigt (tänker främst på långluren och nattpasset, de andra kan man ju faktiskt vänta med att åka någonstans)? Hur gör man ett tillrättaläggande i babyskyddet i bilen, någon som provat?
Att det gâr att lägga ett barn varsomhelst innebär inte att man kan behandla det sovande barnet som ett paket under luren. Det räcker att gâ till sig själv, hur skulle jag vilja sova och i vilka fall skulle jag vakna? Att lyfta i och ur bil under dagslurar har jag aldrig lyckats med (utom om bebisen precis somnat i bilen och jag kan bära in och lägga i säng/vagn). Rent allmänt kan man lättare byta upp sig i bekvämlighet, men ytterst sällan byta ner sig.
Att lyfta i och ur nattetid brukar vara lättare än under dagtid. Vaknar de till sâ brukar det inte var nâgot problem att sova vidare i sängen sen. Just för att det blir skönare och att det faktiskt är NATT.
BubbensMamma skrev:9) Är det någon av er som märkt att barnet blir mer gnälligt under kuren eller mer jämnt i humöret? Periodvis har jag tyckt att han blivit svårare att locka till skratt men han har inte heller lika nära mellan skratt och gråt som innan (vilket förut kanske berodde på övertrötthet?). Eller kan det vara utvecklingssprång som påverkar barnets humör?
Pass. Har som sagt aldrig kurat. Men jag kan tänka mig att ett barn som förut varit konstant övertrött (alltid nära till skratt och grât) nu blir mer jämn i humöret.
BubbensMamma skrev:10) Hittills har bara jag lagt honom, har ni några tips för hur man instruerar släkt och sambo så att det inte blir förvirring för sonen om de ska ta över? Någon som har positiva/negativa erfarenheter att dela med sig av? Är mest orolig att de ska tvivla och min son då ska känna av deras osäkerhet tex i ramsans tonläge eller tillrättaläggandet. Hur exakt på minuten måste ät och sovtiderna hållas efter avslutad kur eller räcker det att det är inom marginalkvarter?
Lât andra inblandade läsa lite i SHN-boken först. Främst
Safarin, därefter
Lugnet och
Säkerheten. Lât de vara med pâ sidan om under en eller flera läggningar sâ att de fâr se hur du använder särskilt ramsan.
Lât dem sedan lägga själva men insistera pâ ramsan. Sâ länge de säger den (kan vara en annan, eller pâ annat sprâk) men med Attityd och att själva läggandet görs i en attityd av total självklarhet sâ brukar det gâ jättebra.
Jag minns hur orolig jag var innan jag lämnade bort vâr Mellanbror till hans farföräldrar (som är franska). Hemma sov Mellanbror som en klocka och älskade att bli lagd. Jag hade tjatat (en hel del

) innan de fick ta hand om honom själva om "mitt" sätt att se pâ barn och sömn och hade känt en viss förvâning frân deras sida.
Men när det väl blev av (Mellanbror var dâ närmare âret) sâ hade han helt tydligt visat när han var trött (inom marginalkvarten 8) ) och helt enkelt bett om att bli lagd.

Snopet för Farmor som nog i smyg hade laddat med Vyssan lull-sânger. :^o

Nu är de inbitna AW-fans de med.
BubbensMamma skrev:11)Slutligen funderar jag över schemat ovan (sonen är i skrivande stund 17 veckor dvs. lite mer än 4 månader);
Att morgonpasset är det kortaste är en klassiker, men en timme är kanske väl kort. Â andra sidan finns det riktiga tröttisar. Funkar det hos er sâ funkar det hos er.

Anna förklarar jättefint i SHN-boken hur schemat ändras allteftersom barnet växer. Kolla sidan 130 om lilla Laura.
BubbensMamma skrev:Om jag har turen att få fler barn kommer jag definitivt kolla in SM direkt nästa gång, önskar jag hade vetat om den tidigare... Nu blev det en slags halvdan kur vilket kanske inte var det bästa men sonen sover i alla fall bättre nu och jag har blivit som en ny bättre mamma med mer tålamod och lekhumör Återkommer i så fall om frågor kring SM också, men har nu beställt Barnaboken så det blir att läsa på först.
Jag tycker att du har styrt upp er tillvaro jättefint! :thumbsup: Kanonbra att du skaffar Barnaboken, den kommer du att ha nytta av i flera âr framöver. Missa inte kapitlet om Halvârsbarnet: Arbetaren, Forskaren och Flörtisen. Bubben och du kommer att ha det fantastiskt.

=D>
Jag fâr ingen klar bild av vad Bubben äter, men sâ stor som han är sâ hoppas jag att han fâtt smaka pâ annat än mjölk. Har du sett den här fina trâden frân vâra
favoriter:
Mer mat ât smâfolket?
Hoppas att du ska trivas här hos oss inne pâ SoS.